مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تب دنگی به مرزهای ایران رسیده است

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از موج رسا، مشود تقی لو ظهر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و بانوان اظهار داشت: ویروس جدید توسط گونه ای از پشه منتقل می شود و در سطح جهانی به یک نگرانی تبدیل شده است. زیرا هر چه موجود کوچکتر باشد، اثرات مخرب تر و تهدید بزرگتری دارد و نمونه بارز آن را در اپیدمی کرونا دیدیم.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت، شهرنشینی، سفرهای بین المللی و گسترش جغرافیایی پشه ها باعث شیوع ویروس آدس شده است، افزود: این پشه عامل چهار بیماری تب دنگی، تب زرد، زیکا و چیکونگونیا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تا سال 1396 ناقلین این بیماری در 13 کشور جهان حضور داشتند و حتی به پاکستان، کشور همسایه ایران نیز رسیدند، یادآور شد: این ناقلین نیز دیده شده و در عربستان سعودی، یمن و ترکیه گزارش شده است.

وی با بیان اینکه تب دنگی شایع ترین بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می شود، گفت: در برخی موارد علائم این پشه گزش شبیه سرماخوردگی است.

تقیلو با بیان اینکه سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید پشت چشم از علائم بالینی آن بود، تصریح کرد: درد شدید در مفاصل و عضلات منجر به نام تب استخوان شکن شد.

وی بیان کرد: در برخی موارد این بیماری وارد مرحله خونریزی شده است که می تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه، خونریزی در دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و متأسفانه مرگ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان راه انتقال این بیماری را گزش پشه، انتقال از مادر به جنین، پیوند اعضا و فرآورده های خونی آلوده به این بیماری عنوان کرد و گفت: تنها راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون است.

بیشتر بخوانید  تست هوش | کسانی که چشمانی مانند عقاب دارند، تعداد دقیق مربع ها را دریابند + پاسخ

وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری از 3 تا 15 روز است، گفت: مرگ و میر ناشی از این بیماری در صورت خفیف بودن 1 تا 5 درصد و در صورت شدت درگیری تا 26 درصد است.

تقیلو با اشاره به اینکه متاسفانه امکان ورود بیماری تب دنگی از طریق مناطق جنوبی کشور وجود دارد، گفت: با توجه به واردات گیاه بامبو از چین و تایلند، تخم، لارو یا پشه کامل می تواند وارد کشور شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ابتلا به تب دنگی در جده و مدینه یک مشکل جدی و مهم بهداشتی در عربستان است و متاسفانه این بیماری به مرزهای ایران نیز رسیده است، بنابراین این بیماری در استان سند پاکستان به یک اپیدمی تبدیل شده است. ، در شهر کراچی و مقاومت ناقل بیماری در برخی از حشره کش ها مشترک است.

انتهای پیام/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *