تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در سال ۹۸ چه روزی است ؟



تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در سال ۹۸


تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر است با : سه شنبه 7 آبان (تعطیل رسمی)


separator line


تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم قمری


تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم قمری برابر است با : 30 صفر 1441


separator line


تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) به میلادی


تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر است با: 2019October 29


separator line


شهادت امام رضا (ع)


امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان در سن 35 سالگی به امامت رسیدند و حدود 20 سال امام شیعیان بودند. ترس مامون و عباسیان از محبوبیت و نفوذ حضرت در بین مردم دلیلی شد تا مامون به فکر کشتن امام بیافتد. زیرا مامون تلاش های زیادی برای کنترل امام از جمله ولایتعهدی آن حضرت و محدود نمودن ایشان انجام داد ولی نتوانست به مقصود خود برسد و یا اقداماتی نظیر به راه انداختن مناظرات مختلف با سران مذاهب دیگر انجام داد تا بتواند در نظر مردم مقامش امام را بشکند ولی به لطف خدا در تمام این توطئه ها نه تنها شکست خورد بلکه محبوبیت حضرت در بین مردم بیشتر نیز شد. سرانجام سعایت شدید عباسیان و اطرافیان مامون، او را واداشت که حضرت را مسموم نموده و به شهادت برساند.


separator line


نحوه شهادت امام رضا (ع)


از محمد بن جَهْم‏ نقل شده که امام رضا (علیه السلام) به انگور علاقه‌مند بود. زمانی که مأمون قصد قتل او را کرد، مقدارى انگور براى آن حضرت تهیه کردند و چند روز با سوزن‌هاى زهر آلود که به کاری‌ترین زهرها آلوده شده بودند حبه‌های آن را آلوده به سمّ کردند. آنگاه آن‌ها را حضور امام رضا (علیه السلام) آوردند. حضرت رضا (علیه السلام) پس از تناول انگور زهر آلود رنجور شده و بدین وسیله به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید  راهنمای کاشت و نگهداری گل آهار


اباصلت هروی می‌گوید: وقتی مأمون از محضر امام (علیه السلام) خارج شد من داخل شدم. همین که حضرت مرا دید به من فرمود: «یَا أَبَا الصَّلْتِ قَدْ فَعَلُوهَا»، اباصلت ! بالاخره کارخودشان را کردند. اباصلت در ادامه می‌گوید: «بعد از این جمله شنیدم که حضرت شروع به حمد و ستایش الهی کرد».


separator line


زندگی نامه امام رضا (ع)


علی بن موسی الرضا (۱۴۸–۲۰۳ ه‍. ق)، ملقب به رضا و ابوالحسن هشتمین امام شیعیان دوازده امامی بعد از پدرش موسی کاظم و پیش از پسرش محمد تقی می‌باشد. علی بن موسی در شهر مدینه از نجمه خاتون متولد و در دیار توس از دنیا رفت. رضا در دوره‌ای زیست می‌کرد که خلفای عباسی با مشکلات عمده‌ای از جمله شورشهای شیعیان مواجه بودند. مأمون به دنبال راهی برای پیروزی بر این شورشها تصمیم گرفت رضا را در حکومت دخیل کند، و به همین منظور پست ولیعهدی را به عهدهٔ او گذاشت. مأمون بعدها به اشتباهش پی برد و برای جبران آن به نوشتهٔ بیشتر مورخان تصمیم گرفت به او سم خورانده، او را از سر راهش بردارد. رضا در یکی از روستاهای خراسان که بعدها به مناسبت خاکسپاری اش در آن به مشهد، محل شهادت، تغییر نام یافت به خاک سپرده شد. مقبرهٔ وی سالانه مورد بازدید میلیون‌ها شیعه از ایران، پاکستان، بحرین، عراق و دیگر کشورها قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:


نحوه شهادت امام رضا ( علیه السّلام )


عکس و شعر و پیامک برای شهادت امام رضا (ع)


دیدگاهتان را بنویسید