مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاثیر شیر مادر در تقویت سیستم ایمنی نوزادان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چرا شیر مادر سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می کند؟


تغذیه با شیر مادر، تضمین سلامت و تقویت ایمنی نوزادان: به گزارش دلگرم، رشد و نمو انسان از نظر فیزیولوژیکی به مادر بستگی دارد زیرا این مقوله مظهر زیبایی و تجربه ای پر از شگفتی به شمار می رود. امروزه فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر به خوبی شناخته شده است و در سال های اخیر یکی از مهم ترین توصیه های سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به شمار می رود، بنابراین توصیه می شود در ساعت اول تغذیه با شیر مادر انجام شود. پس از تولد و تا زمانی که حداقل 6 ماه پس از تولد منقضی شود.
زیرا متخصصان سلامت و تندرستی معتقدند شیر مادر بهترین انتخاب برای تغذیه نوزاد است. امروزه کوتاه شدن مدت شیردهی به ویژه در کشورهای در حال توسعه به عنوان یک مشکل جدی تلقی می شود، زیرا سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر 12 ماه به دلیل کمبود شیر مادر جان خود را از دست می دهند. متأسفانه در سراسر جهان تنها 36 درصد از نوزادان به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می کنند که این میزان در ایران 23.1 درصد است. کاهش میزان و مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر که به یک مشکل بهداشتی در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است، می تواند منجر به افزایش دو تا سه برابری سوء تغذیه، عفونت ها و مرگ و میر نوزادان شود.

ایمنی زایی شیر مادر در نوزادان نارس

امروزه توجه بیشتری به نقش ایمنی زایی شیر مادر در نوزادان نارس می شود. تغذیه با شیر مادر می تواند به ترتیب از مشکلات خطرناکی مانند انتروکولیت نکروزان، دیسپلازی برونش ریوی و رتینوپاتی نوزادان نارس جلوگیری کند. یکی از شایع ترین و مهم ترین علل مرگ، نارسایی مداوم تنفسی و نابینایی در نوزادان نارس است.

اهمیت شیر ​​مادر از دیدگاه جامعه جهانی

سازمان جهانی بهداشت و یونیسف در راستای توجه به جامعه بشری، هر سال از 10 تا 16 آگوست را به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر اعلام کردند. هدف از این برچسب ترویج و توسعه تغذیه انحصاری نوزادان با شیر مادر است. به این ترتیب رشد جسمانی از نظر سلامت و کمال برای کودکان شیرده بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل می توان این نوع تغذیه را برای افراد زیر 2 سال حق انسانی دانست.
باید اذعان داشت که اگرچه جامعه جهانی، دولت ها و نهادهای حقوق بشری همواره بر اهمیت شیردهی تاکید دارند و آن را بدون توجه به سلامت کودک برای سلامت مادر موثر می دانند و اساساً بر این اساس همه آن را برای سلامتی کودک می دانند. اعطا شده. با وجود این، در هیچ سند قانونی لازم الاجرا، تغذیه با شیر مادر به صراحت به عنوان حق کودک یا حق مادر به رسمیت شناخته نشده است.

بیشتر بخوانید  نی نی های ناز و دوست داشتنی2


ایمن سازی شیر مادر برای نوزادان

توضیح اساسی در مورد حق تغذیه کودک با شیر مادر

همانطور که گفته شد، شیر دادن به کودکان زیر 2 سال را می توان از حقوق بشر دانست. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ضریب هوشی بالاتر، گفتار روان‌تر، پیوند عاطفی قوی‌تر با مادر و آموزش بهتر و اسهال، عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های ادراری، آلرژی و آسم، پوسیدگی، سوء تغذیه و چاقی، بیماری‌های بدخیم و سرطان دارند. . به ندرت دیده می شود. ترکیب شیر مادرانی که نوزاد نارس دارند با سایر مادران متفاوت است.
بهترین تغذیه برای نوزادان نارس شیر مادر است که باعث تقویت سیستم ایمنی آنها می شود و این نوزادان زودتر از بیمارستان مرخص می شوند و در بزرگسالی ضریب هوشی بالاتری خواهند داشت. تغذیه شیر مادر یک غذای طبیعی و تجدیدپذیر است که بدون آلودگی، بسته بندی و مواد زائد تولید می شود.ترکیب شیر مادر با توجه به سن شیرخوار و نیازهای متغیر آن حتی با هر وعده غذایی تغییر می کند.
هنگامی که مادر بیمار است، ترکیب شیر تغییر می کند و به محافظت از کودک در برابر بیماری کمک می کند. مادرانی که شیرخوار خود را با شیر خود تغذیه می کنند کمتر به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و همچنین پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند.

مادرانی که نوزاد خود را با شیر خود تغذیه می کنند کمتر به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند و تغذیه با شیر مادر باعث بهبود سلامت مادر می شود.

بیشتر بخوانید  بچه های بزرگسال چه ویژگیهایی دارند ؟

باید بخوانید:

مزایای اقتصادی و اجتماعی شیر مادر

هزینه خرید شیرخشک برای نوزادانی که از شیر مادر محروم هستند چندین برابر هزینه مورد نیاز مادر برای تغذیه مناسب و شیردهی موفق است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، به دلیل اینکه کمتر بیمار می شوند، هزینه های درمانی کمتری را برای خانواده به همراه دارند.
در بیمارستان هایی که مادر و نوزاد در یک اتاق نگهداری می شوند، میزان عفونت و شیوع آن در بین نوزادان به میزان قابل توجهی کمتر است و بر اساس محاسبات دقیق، هزینه های بیمارستان و نیروی کار مورد نیاز کاهش می یابد. تغذیه نوزادان با شیر مادر علاوه بر کمک به رشد و تکامل نسل آینده، از خروج مبالغ هنگفتی به خارج از کشور برای ورود شیرخشک نیز جلوگیری می کند و در نتیجه موجب توسعه اقتصادی کشور می شود.
مطالعات متعدد در سراسر جهان نشان داده است که ویروس های معده، اسهال، بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی، عفونت گوش و مننژیت در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر رخ می دهد و در صورت بروز، خفیف بوده و کودک فقط با شیر مادر تغذیه می شود. بدون مواد جامد غذا، شیر خشک یا آب برای حداقل 6 ماه بیشترین محافظت را برای کودک فراهم می کند. مطالعه بزرگ دیگری همچنین نشان داد که خطر مرگ در میان کودکانی که تا یک سال از شیر مادر تغذیه می‌کردند کمتر از کودکانی بود که از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند.


تغذیه کودک با شیر مادر

عامل اصلی ایمنی شیر مادر ماده ای به نام ایمونوگلوبولین ترشحی A است که در 48 ساعت اول پس از تولد به مقدار زیاد در آغوز یا اولین شیر مادر وجود دارد و در غلظت های کمتر به طور منظم در شیر اصلی مادر وجود دارد. . . این ماده با تشکیل یک لایه محافظ بر روی غشای مخاطی روده، بینی و گلو از کودک در برابر هجوم میکروب ها محافظت می کند.
شیر مادر به طور خاص برای کودکان تولید می‌شود و بدن در پاسخ به عوامل بیماری‌زای موجود در بدنش مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها، ایمونوگلوبولین A ترشح می‌کند که مخصوص مبارزه با این عوامل بیماری‌زا است و آن را به نوزاد منتقل می‌کند. که مادر در معرض بدون در نظر گرفتن عوامل بیماری زا، شیر مادر محافظت لازم را از کودکان فراهم می کند. همچنین محافظتی که شیردهی برای کودک در برابر بیماری ایجاد می کند تا مدت ها پس از پایان شیردهی باقی می ماند.
محققان همچنین تغذیه با شیر مادر را با رشد شناختی کودک مرتبط می دانند.
در مطالعه ای که هزاران نوزاد را از بدو تولد تا 6 و نیم سالگی مورد بررسی قرار دادند، با انجام تست های هوش، به این نتیجه رسیدند که تغذیه طولانی مدت تنها با شیر مادر به طور قابل توجهی رشد شناختی کودک را بهبود می بخشد. نوزادان نارس با وزن بسیار کم که بلافاصله پس از تولد با شیر مادر تغذیه شدند، در 18 ماهگی در مقایسه با نوزادان نارس که شیر مادر دریافت نکردند، رشد ذهنی بالاتری داشتند.

بیشتر بخوانید  نحوه آموزش حروف الفبا از راه بازی به کودکان

باید بخوانید:

تاثیر ترکیب شیر خشک با شیر مادر

تاثیر ترکیب شیر خشک با شیر مادر

ترکیبی از شیر مادر و شیر خشک، که اغلب به آن تغذیه ترکیبی می گویند، شامل ترکیبی از شیر خشک و شیر مادر است. برای این کار باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید…

حمایت از مادران در دوران شیردهی

اعضای خانواده می توانند در کارهای خانه و مراقبت از سایر کودکان به مادر کمک کنند و نقش مهمی در تشویق مادر به شیردهی داشته باشند. همه سطوح جامعه اعم از خانواده، همسر، دوستان، متخصصان بهداشت، مدیران و قانونگذاران در حمایت از مادران شیرده نقش دارند.
در جامعه می توان با ایجاد فضاهای حمایتی مانند اتاق های شیردهی در مکان های عمومی از مادران شیرده حمایت کرد تا بتوانند با خیال راحت در هر زمان و مکانی به فرزندان خود شیر دهند. تغذیه با شیر مادر سلامت مادر، کودک و خانواده را تضمین می کند و در نهایت مزایای آن به جامعه، نظام سلامت و بیمه منتقل می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *