مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاثیر ازدواج با همسر کنترل کننده در زندگی و نحوه برخورد صحیح با آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هرکسی می تواند درگیر یک رابطه مسموم شود بدون اینکه متوجه شود. از جمله نمونه های بارز رفتاری که می تواند یک رابطه را از بین ببرد، رفتار کنترلی است. این بدان معناست که فرد می خواهد همسر خود یا اطرافیان خود را به طرق مختلف کاملاً کنترل کند. رفتاری که سن، جنسیت یا طبقه اجتماعی را تشخیص نمی دهد.
ویژگی اخلاقی همسر کنترل کننده، از فقدان عزت و اعتماد به نفس و عدم احساس امنیت است که می تواند موجب حسادت، عصبانیت، ناامنی و به طور کلی بی اعتمادی به طرف مقابل شود. ناشی می شود

نشانه های یک همسر کنترل کننده


صرف نظر از نظر شما:

اگر همسرتان همیشه یک غذای عالی برای شما درست می کند یا شما را به یک رستوران فوق العاده می برد، این یک نعمت بزرگ محسوب می شود، اما اگر همیشه بدون در نظر گرفتن یا مشورت شما گزینه ای را برای شما انتخاب می کند. همسر شما یک کنترل کننده است گاهی اوقات این رفتار یا بخشی از آن ممکن است از فرهنگ همسرتان نشات گرفته باشد.


کنترل و خطرات روابط با افراد کنترل کننده


از ادامه بحث با او خسته شدم:

یکی از راه هایی که کنترل کننده ها برای تسلط بر شرکای خود استفاده می کنند، تکرار رفتارهای مخرب است. مثلاً وقتی یکی از حقوق خود را مدعی می‌شوید، همیشه باعث ایجاد تنش و مشاجره در بحث می‌شوند، صدای شما را بلند می‌کنند و برای شما وحشت و اضطراب ایجاد می‌کنند.


شما مدام در مورد جلسات یا مکان فعلی خود سؤال می کنید:

افراد کنترل کننده نمی توانند همسرشان و کارهایی که انجام می دهند کنترل کنند، بنابراین اگر شریک زندگی شما فردی کنترل کننده است، ممکن است هر چند ساعت یک بار با شما تماس بگیرد یا پیامک بزند تا بداند کجا هستید، کجا هستید، با چه کسی هستید و چرا هستید. اینجا هستند
این رفتار ممکن است بسیار ساده و بی ضرر در نظر گرفته شود، اما در واقع یک رفتار ناسالم است. اشکالی ندارد به شریک زندگی خود بگویید که می خواهید دوستان خود را ببینید یا به خارج از شهر بروید، تا زمانی که هرگز احساس نکنید بیش از حد لازم توضیح می دهید. او را تحت فشار قرار داد تا علیرغم میل درونی اش، محتوا و جزئیات آثارش را برای شما بازگو کند.

بیشتر بخوانید  راههای شاد زیستن اثبات شده برای یک زندگی شاد(سری دوم)


بررسی مخرب:

انتقاد مخرب یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی همسر کنترل کننده است، آنها همیشه به دنبال راهی برای احساس رضایت خود هستند، حتی به قیمت آزار دیگران. در صورت انتقاد و اعتراض مخرب به این نکات توجه کنید:
آنها از جملات یا کلماتی استفاده می کنند که شما را به شدت ناراحت می کند.
آنها به راحتی از تصمیمات شما انتقاد می کنند، دستاوردهای شما را مسخره می کنند و حتی فرم بدن شما را مورد انتقاد و توهین قرار می دهند.


چگونه با یک زن کنترل کننده رفتار کنیم؟


بدون توجه به حریم خصوصی شما:

یکی دیگر از نشانه های شخصیت کنترل کننده این است که آنها هیچ چیز را برای شریک زندگی خود “خصوصی” نمی دانند. یکی از مهم ترین ویژگی های اخلاقی این گونه افراد، نیاز به بررسی و تفتیش امور شخصی دیگران از قبیل تلفن همراه، رایانه شخصی و سایر وسایل شخصی است و در بیشتر موارد این گونه بررسی ها عمدتاً به منظور اشتغال انجام می شود. در مناطق مختلف


تهدیدهای آشکار یا پنهان:

تشخیص یک فرد کنترل کننده که به محض رعایت نشدن خواسته هایش صدای خود را بلند می کند و شما را تهدید می کند کار سختی نیست. اما شما نمی توانید همه کنترلرها را به این راحتی بشناسید. تهدیدها همیشه آشکارا انجام نمی شوند، بلکه به صورت بریدن نقاط، قطع توجه و محبت و حتی سرپیچی از خواسته های واقعی شریک زندگی خود را نشان می دهند.

نحوه برخورد با همسر یک کنترلر

ممکن است پیش بیاید که تسلیم میل او برای جلوگیری از تنش شوید. اما هر بار که به عنوان دلیلی بر ضعف و بی کفایتی شما آن چیزها را به شما یادآوری می کند، باز هم سعی می کند شما را به اراده خود خم کند. شما ضعیف و غیرقابل قبول نیستید، فرد مقابل شما فردی غیر منطقی و مسلط است.
معمولاً افراد کنترل کننده دو شخصیت متفاوت دارند. در روابط اجتماعی بسیار محبوب، شاد و سرزنده و مهربان هستند، اما فقط کسانی که با آنها زندگی کرده اند، خشم، پرخاشگری و خشونت آنها را می دانند. در واقع، این ماسکی است که او از آن استفاده می کند تا شما را متقاعد کند که هیچ کس جز شما با او مشکلی ندارد و شما هستید که از اعتراف حق با او خودداری می کنید.

بیشتر بخوانید  مقایسه شیوه های تربیتی محبت و محدودیت در کودکان


نحوه برخورد با همسر یک کنترلر

زود تصمیم نگیرید:

به یاد داشته باشید که احساسات اغلب گیج می شوند. با برداشتن کنترلر و قطع شدن از آن می توان مشکل را حل کرد، اما همیشه اینطور نیست و بهتر است در این تصمیم عجله نکنید و همه جوانب را در نظر بگیرید، نباید به صفر یا صد اعتقاد داشته باشید، باید میانگین نتیجه را در نظر بگیرید. از طرف مقابل فکر کنید، سپس صحبت کنید، بنویسید و فکر کنید و سپس تصمیم بگیرید. شاید تشخیص شما درست نباشد و غیر از جدایی راه دیگری وجود داشته باشد.

گفتگو همیشه راه حل است:

در روانشناسی، وسواس کنترل نشانه شخصیت ناکارآمد است. اگر علائم این وسواس تازه شروع شده و پیدا شده باشد، در صورت بررسی و رفع آن، امکان تغییر مثبت بسیار زیاد است. از شریک زندگی خود بخواهید زمانی را برای مکالمه موثر پیدا کند. در این گفتگو سعی کنید به روش های کنترل اشاره کنید و بگویید چگونه میل به کنترل زندگی و انتخاب های آن شما را محدود و مورد سوء استفاده قرار می دهد.

روی پاهای خود بایستید:

از خواسته ها و علایق منطقی خود دفاع کنید، در مورد آنها صحبت کنید و آنها را نادیده نگیرید. تا زمانی که شما به هر درخواست غیر منطقی او عمل کنید، تابع او هستید و او به رفتار خود ادامه می دهد. مخالفت شما می تواند فشاری باشد که او برای تغییر نیاز دارد.
سیستم حمایتی خود را فعال کنید، ممکن است به مرور زمان به دلیل کنترل بیش از حد حمایت خانواده یا دوستان و اقوام را از دست داده باشید، شرم را کنار بگذارید، سعی کنید اعتماد آنها را دوباره به دست آورید و با آنها ارتباط برقرار کنید، از حمایت روانشناس غافل نشوید.

بیشتر بخوانید  پیدا کردن شخصیتتان از روی انگشت و انگشتر


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *