مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تأثیر فست فود بر موفقیت تحصیلی کودکان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هشدار جدی!!!!!!!!

فست فود، فست فود، جلوه های فست فود،

مشکلات خوردن فست فود:

1. چاقی:

اولین مشکل به دلیل مصرف غذاهای آماده به وجود می آید. بیشتر این غذاها برای سلامتی انسان مضر هستند، شما را چاق می کنند و احتمال ابتلا به دیابت و حمله قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.
به گفته کارشناسان انجمن گیاهخواران آمریکا، مصرف فست فود بیش از یک بار در هفته باعث چاقی به خصوص چاقی موضعی در ناحیه شکم و باسن می شود.
بر اساس تحقیقات این انجمن، بیش از 80 درصد از مصرف کنندگان معمولی فست فود، چاق محسوب می شوند، زیرا دائماً چاق نیستند و بیشترین تجمع چربی را در ناحیه شکم، باسن، ران و باسن دارند. در عین حال چربی اطراف کبدشان را احاطه کرده و احساس می کنند خیلی دیر شده است.

2-افزایش چربی های مضر:

بیشتر غذاهای آماده سرخ شده هستند و معمولاً از روغن های جامد گیاهی برای سرخ کردن استفاده می شود. درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن ها زیاد است. این چربی یک چربی مضر است که می تواند در دیواره رگ ها تجمع کرده و آنها را مسدود کند.

3- نوشابه بخورید:

یکی دیگر از مشکلات این غذا وجود آن است. نوشیدنی های گازدار با همه این غذاها سرو می شود. اسید موجود در نوشابه های گازدار باعث خوردگی مینای دندان می شود و قند زیاد در این محصولات باعث تسریع پوسیدگی می شود.
علاوه بر این، نوشابه ها ارزش غذایی ندارند و به دلیل داشتن قند زیاد، کالری بالایی دارند که می تواند منجر به چاقی شود. به یاد داشته باشید که نوشیدنی های رژیمی به دلیل داشتن قند مصنوعی آسپارتام نیز خوشمزه هستند.

بیشتر بخوانید  هرگز در حالت ایستاده آب ننوشید!

4. کمبود مواد مغذی:

غذاهایی که در فست فود طبخ می شوند از نظر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ارزش غذایی پایینی دارند، کمبود ارزش غذایی یکی از مشکلاتی است که کودکان و نوجوانان را در بزرگسالی تهدید می کند.
اگر کودک در سنین پایین دچار کمبود مواد مغذی شود، مطمئناً در دوران نوجوانی دچار این مشکل می شود، کودکان و نوجوانانی که زیاد از این مواد غذایی استفاده می کنند دچار کمبود کلسیم و ویتامین D هستند.

5. نمک و فشار خون بالا:

اکثر غذاهای موجود در منوی این رستوران ها از نظر نمک و سلامت بسیار بزرگتر از غذاهای استاندارد هستند.
از طرفی به دلیل شور بودن ذائقه ایرانی ها امکان استفاده از مواد نمکی همراه با فست فود وجود دارد که می تواند باعث افزایش فشار خون در مصرف کنندگان شود.

6. پرخوری:

مشکل دیگر این غذاهاست. غذاهای فست فود معمولاً بزرگتر از غذاهایی هستند که در خانه طبخ می شوند. به خاطر داشته باشید که انرژی موجود در این غذاها بسیار بیشتر از یک وعده غذایی خانگی به همان میزان است.

تأثیر فست فود بر موفقیت تحصیلی کودکان

محققان دانشگاه اوهایو در ایالات متحده مطالعه‌ای انجام دادند که نشان داد خوردن غذای خیلی سریع در کودکان باعث می‌شود کودکان آموزش مهارت‌هایی مانند خواندن و کلاس‌های ریاضی و علوم را ترک کنند.

دانش‌آموزانی که بیشتر فست فود می‌خوردند، 20 درصد کمتر از کودکانی که غذا نمی‌خوردند، کسب کردند. در واقع علاوه بر مشکل چاقی ناشی از مصرف این غذاها، عملکرد دانش آموزان در کلاس درس نیز مختل می شود. این نتایج حتی با در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند ورزش، تماشای تلویزیون، سطح کلاس خانواده و غیره یکسان بود.

بیشتر بخوانید  خواص بی نظیر و معجزه آسای لاک گیاهی مغسول

کمتر از یک سوم، 23 درصد از کودکان در هفته قبل از مطالعه فست فود نمی‌خوردند و 10 درصد هر روز و 10 درصد دیگر چهار تا شش بار در هفته غذا می‌خوردند. بیش از نیمی از این کودکان یک تا سه بار در هفته قبل از مطالعه فست فود می خوردند.

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که هفته‌ای چهار تا شش بار قبل از آزمون فست‌فود می‌خوردند، در تمامی دروس (روخوانی، ریاضی، علوم) نمرات بسیار ضعیفی داشتند و در مقایسه با کودکانی که اصلاً این غذا را می‌خوردند و نمی‌خوردند.

پس از انتشار این دانش، محققان به والدین پیشنهاد می کنند که توصیه آنها حذف فست فود از وعده های غذایی کودکان نیست، بلکه راه حل آنها این است که مصرف این نوع غذاها را تا حد امکان محدود کنند. در واقع فست فود به دلیل کمبود ریزمغذی های حیاتی مانند آهن و توانایی های شناختی، غذای سالمی محسوب نمی شود و علاوه بر این، غذاهای پرچرب مانند فست فود، حافظه کوتاه مدت و یادگیری را مختل می کند.

کودکان، فست فود، فست فود، چاقی، چربی، آسیب، نوشابه، مواد مغذی، نمک، فشار خون، موفقیت تحصیلی

مجموعه: دلگرم کننده


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *