مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیوگرافی جیمز وات

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


▪ نام فارسی : جیمز وات

▪ سال تولد و فوت: 1819 – 1736 پس از میلاد

ت ملیت: اسکاتلند

بیوگرافی جیمز وات

مخترع اسکاتلندی جیمز وات که اغلب به عنوان مخترع موتور بخار از آن یاد می شود، یکی از شخصیت های اصلی انقلاب صنعتی بود.

Watt واقعا اولین تولید کننده بخاری نیست. قهرمان اسکندریه ابزارهای مشابهی را در قرن اول پس از میلاد توصیف کرد. در سال 1698، توماس سایر ماشین مشابهی را که برای پمپاژ آب استفاده می شد، ثبت اختراع کرد و در سال 1712، توماس نیومن نسخه پیشرفته تری را به ثبت رساند. اما این دستگاه ساخت نیوکومن بسیار ناکارآمد بود و فقط برای استخراج آب از معادن زغال سنگ استفاده می شد.

اگرچه او فقط یک سال کارآموزی را در سازسازی گذراند، اما استعداد زیادی در نوآوری داشت. او در سال 1764 هنگام تعمیر مدلی از ماشین های نیوکومن به موتورهای بخار علاقه مند شد. وات چنان اصلاح مهم و ارزشمندی در اختراع نیوکامن انجام داد که می توان آن را مخترع اولین موتور بخار دانست.

اولین تغییر عمده در وات که در سال 1769 ثبت شد، افزودن یک محفظه مخصوص برای فشرده سازی بخار بود. او همچنین سیلندر بخار را عایق کاری کرد و در سال 1782 ماشین دو طرفه را اختراع کرد. همه اینها با چند تغییر و بهبود جزئی منجر به موتورهای بخار کارآمدتر شد. این افزایش راندمان عملاً به معنای تفاوت بین یک ابزار پیچیده اما نه چندان قابل استفاده با ابزاری با قدرت صنعتی بالا بود.

در سال 1781، وات یک سری چرخ دنده اختراع کرد تا حرکت تناوبی یک موتور را به حرکت چرخشی تبدیل کند. استفاده از این ابزار استفاده از موتورهای بخار را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. علاوه بر تغییرات و تغییرات مختلف در پشم پنبه، مجوز تنظیم دو موتور در سال 1788 دستگاهی را اختراع کرد که امکان کنترل خودکار سرعت موتور، فشارسنج (1789)، شمارنده (گیج) و شیر کاهش فشار را فراهم می کرد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با تجهیزات فوق پیشرفته آمریکا در خلیج فارس

در غیاب روحیه تجاری، وات این شرکت را در سال 1775 به همراه متیو بولتون، استادکار و بازرگان، تأسیس کرد. در طی 25 سال آینده، وات بولتون تعداد زیادی موتور بخار تولید و به بازار عرضه کرد که در نتیجه هر دو از ثروت زیادی برخوردار بودند. .

اهمیت موتور بخار اغراق آمیز نیست. درست است که بسیاری از اختراعات دیگر در انقلاب صنعتی نقش داشتند. پیشرفت های زیادی در معدن و متالورژی و در بسیاری از ماشین های صنعتی صورت گرفته است. اختراعات متعددی، مانند ماشین نساجی (Junkie، 1733) و ماشین ریسندگی (James Hargreaves، 1764)، قبل از کار وات ارائه شد. مخترعان دیگر اختراعات و پیشرفت های کوچکی انجام دادند، اما هیچ یک از آنها به تنهایی نمی توانست برای انقلاب صنعتی حیاتی باشد. همه آنها با موتور بخار که نقش تعیین کننده ای داشت و بدون آن انقلاب صنعتی چیزی کاملاً متفاوت بود بسیار متفاوت بودند. قبل از آن، اگرچه از آب و باد برای چرخاندن چرخ های آسیاب استفاده می شد، اما منبع اصلی قدرت همیشه عضلات انسان بوده است. استفاده از این عامل ظرفیت تولید صنعتی را کاملا محدود کرده است. این محدودیت با اختراع موتور بخار برطرف شد. پس از آن انرژی زیادی برای تولید در دسترس بود و مدام در حال افزایش بود. تحریم نفتی سال 1973 هشداری جدی بود مبنی بر اینکه کمبود انرژی می تواند به سیستم صنعتی ضربه بزند. این تجربه تا حدی نشان دهنده اهمیت انقلاب صنعتی است که نتیجه اختراعات وات است.

بیوگرافی جیمز وات

موتور بخار جدا از اینکه منبع انرژی برای کارخانه ها بود، اهداف مهم دیگری نیز داشت. در سال 1783، مارکیز دو جفری موفق شد از یک موتور بخار برای راه اندازی یک قایق استفاده کند. در سال 1804، ریچارد ترویتیچ اولین لوکوموتیو بخار را ساخت. اگرچه هیچ یک از این مدل های اولیه از نظر تجاری موفق نبودند، در طول دهه ها، کشتی های بخار و راه آهن انقلابی در حمل و نقل دریایی و زمینی ایجاد کرده اند.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز واکسیناسیون شهرستان بن

انقلاب صنعتی مصادف با انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه بود. امروزه می بینیم که تأثیر انقلاب صنعتی بر زندگی روزمره مردم به مراتب بیشتر از هر یک از این دو انقلاب سیاسی بوده است، اگرچه این نکته در زمان آن انقلاب ها چندان آشکار نبود. به همین دلیل، جیمز وات را باید یکی از تأثیرگذارترین چهره های تاریخ دانست.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *