مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بوی بد عرق و راه های کنترل

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تعریق یک پدیده ضروری بدن است، اما وقتی بدن بوی بد می دهد، مخصوصاً در فصل گرما، برای خود فرد و اطرافیانش غیر قابل تحمل می شود.

عرق یک پدیده طبیعی و ضروری ارگانیسم است که با مرطوب نگه داشتن پوست باعث دفع برخی مواد زائد بدن می شود، اما وقتی بدن بوی بد می دهد بویژه در فصل گرما برای انسان و اطرافیان غیر قابل تحمل می شود.

بوی بد عرق و راه های کنترل

برای جلوگیری از بدبو شدن بدنمان چه کنیم؟

عرق به خودی خود بی بو است، اما باکتری ها و قارچ های بدن از آن به عنوان محیط رشد استفاده می کنند و به سرعت شروع به تکثیر می کنند و عرق را به ترکیبات معطر تجزیه می کنند. اما چرا برخی از نواحی مانند زیر بغل بوی بیشتری می دهند؟ زیرا غدد عرق در این نواحی نیز پروتئین و چربی تولید می کنند که مواد اولیه خوبی برای تغذیه باکتری ها و قارچ های سطح پوست هستند.

عرق در سایر قسمت های بدن حاوی نمک بیشتری است و باکتری ها کمتر می توانند از آن استفاده کنند.

روش های ساده و موثری که می توان از آنها در خانه استفاده کرد

:
?) دوش گرفتن. سپس با رنده كردن چغندرها و ريختن در پارچه شل و فشار دادن و مالیدن عصاره به دست آمده با قاشق زیر بغل و ماساژ، آب چغندر را بگیرید. ?) استفاده از جوش شیرین بوی نامطبوع زیر بغل و پاها را کاهش می دهد.

?) چند عدد لیمو را کم کم در دست فشار دهید تا نرم شوند. سپس آن را از وسط نصف کنید و به زیر بغل بمالید تا مهره از بین برود. سپس حمام کنید. اگر موهای زائد زیر بغل دارید، روز قبل موها را بردارید تا اسید سیتریک بوی بدن شما را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید  فواید دارویی و درمانی هسته میوه خرمالو

?) هر روز به دستشویی بروید و سپس پودر زیر بغل بزنید. علاوه بر بوی بدن باعث سفید شدن پوست نیز می شود.

?) روغن زیتون، آب پرتقال، آب لیمو و گریپ فروت نیز موادی هستند که می توانید استفاده کنید. در نظر داشته باشید که آب آنها باید تازه باشد. در صورت نیاز زیر دست یا هر قسمت از بدن پودر بزنید. جوش شیرین را به آب آن اضافه کنید و آن را زیر بغل بمالید، سپس با روغن زیتون پاک کنید. بوی بدن شما از بین می رود.

اگر گوشت و مرغ می خورید و بدنتان بوی بدی می دهد، رژیم غذایی خود را تغییر دهید. مصرف گوشت و مرغ را کاهش دهید و به سبزیجات عادت کنید. این نکات رژیم غذایی نیز کمک می کند:

– روزه گرفتن هر روز قبل از صبحانه ؟؟؟ میلی گرم پودر جوانه گندم را در آب حل کرده و بنوشید. اگر سوپرمارکت های اطراف خانه شما جوانه گندم تازه دارند، می توانید از جوانه گندم تازه استفاده کنید. محلول میکروب را حتماً با معده خالی با آب معدنی بنوشید.کلروفیل بوی بدن را به طور چشمگیری کاهش می دهد یا از بین می برد.

اگر شکست های عصبی منجر به افزایش تعریق می شود که باعث افزایش بوی بدن می شود، چای سبز بنوشید. یک قاشق چایخوری چای سبز خشک یا؟ تعداد کیسه های چای را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید بماند ?? یک دقیقه خیس کنید و در طول روز به آرامی بنوشید. این چای به شما کمک می کند آرام شوید و عرق نکنید.

بیشتر بخوانید  طحال و بیماریهای مربوط به آن

برای جلوگیری از بدبو شدن بدنمان چه کنیم؟

اگر می خواهید از شر بوی نامطبوع عرق خلاص شوید، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

از خوردن ادویه، زردچوبه، فلفل، خردل، سس گوجه فرنگی، پنیر کهنه، تخم مرغ، روغن های سرخ شده، سوسیس، کالباس و غذاهای مشابه خودداری کنید و از سبزیجات و میوه های تازه همراه غذا استفاده کنید. همچنین استفاده از لبنیات مانند شیر و ماست را فراموش نکنید.

2. پیشگیری بهترین راه برای مبارزه با بوی بد عرق است. اگر عرق روی بدن نباشد بویی نخواهد داد. برای بسیاری از افراد، شستشوی منظم بدن برای از بین بردن بوی بد دهان کافی است. البته شستشو با آب ساده کافی نیست زیرا نمی تواند به درستی عرق را از روی پوست پاک کند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از شامپو و صابون استفاده کنید.

3. بلافاصله پس از شستن بدن با آب و صابون و خشک شدن کامل بدن از ترکیبات ضد تعریق برای زیر بغل استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که دئودورانت ها از تعریق جلوگیری نمی کنند، اما از بوی بدن جلوگیری می کنند. در حالی که ضد تعریق ها مواد شیمیایی هستند که تعریق را کاهش می دهند. البته ضد تعریق ها در بیشتر موارد حاوی دئودورانت نیز هستند که بوی بدن را دفع می کند.

4. حتما بدن خود را به طور منظم خشک کنید زیرا باکتری ها در قسمت های خشک بدن به سختی زنده می مانند.

5. لباس های نخی بپوشید. زیرا لباس های نخی و کتان بهتر عرق را جذب می کنند. در مقابل، لباس های نایلونی عرق کمتری را از سطح بدن شما جذب می کنند و با باقی ماندن این عرق روی سطح پوست، بوی بد به طور خودکار استشمام می شود.

بیشتر بخوانید  مکمل‌ DHEA و مزایای مصرف آن

6. سیگار نکشید. سیگار علاوه بر بوی بد دهان، باعث بوی بد دهان نیز می شود. به خاطر داشته باشید که هفته ها طول می کشد تا بوی بد سیگار و اثر آن بر عرق بدن پس از ترک سیگار از بین برود.

7. لباس تمیز عامل مهمی در جلوگیری از بوی عرق است. هر بار که به دستشویی می روید، لباس های تمیز را عوض کرده و بپوشید. گاهی اوقات لازم است چند بار در روز در مکان های گرم و مرطوب لباس عوض کنید.

8. برخی بیماری ها باعث بوی بد دهان می شوند که در این صورت چاره ای جز درمان بیماری اصلی نیست.

9. زیر بغل و کشاله ران خود را مرتباً بتراشید. وجود مو در این ناحیه بر شرایط رشد باکتری تاثیر می گذارد.

10. استفاده از صابون آنتی باکتریال، گوگرد و ترکیبات ضد قارچی یک بار در هفته می تواند میزان باکتری های مزاحم و بوی عرق را کاهش دهد.

درمان بوی بد بدن به تشخیص پزشکی غیر از رعایت بهداشت فردی نیازی ندارد اما در صورت ادامه این مشکل بهتر است نظر پزشک را در این زمینه جویا شوید.

در برخی موارد، غدد عرق بیش از حد فعال هستند.

گاهی اوقات سموم یا مواد گیاهی مانند الکل، آرسنیک، سیانید یا سیگار کشیدن می توانند این مشکل را ایجاد کنند.

عفونت هایی مانند عفونت ریه، عفونت های پوستی، عفونت های واژن، بیماری های مقاربتی یا عفونت های دستگاه اداری نیز می توانند باعث ایجاد این بوی نامطبوع شوند.

گردآوری و تنظیم: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *