مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

به سادگی اضطراب خود را در ابتدای هفته کاری کنترل کنید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا تا به حال در شب جمعه احساس ناراحتی کرده اید؟ یا در مورد هفته آینده نگران و مضطرب هستید؟ اگر پاسخ مثبت است، آنچه تجربه کرده اید اضطراب ناشی از شروع هفته کاری است. در این مقاله در مورد این اضطراب، علل آن و راه های کنترل آن صحبت خواهیم کرد.

اضطراب یا استرس در ابتدای هفته کاری چیست؟

اضطراب در آغاز هفته کاری نوعی اضطراب در مورد آینده است، اضطراب در مورد هفته کاری پیش رو. این اضطراب به خصوص در شب جمعه برای بسیاری از ما رایج است و علائم آن عبارتند از:

  • ناراحتی معده؛
  • بی قراری؛
  • شر
  • احساس ناراحتی مبهم.

این احساس معمولا در عصرهای جمعه و قبل از شروع هفته کاری ایجاد می شود، اما می توان آن را در هر روز هفته تکرار کرد. به عنوان مثال، کسانی که در شیفت کار می کنند یا آخر هفته ها کار می کنند ممکن است در روزهای دیگر دچار اضطراب شوند.

چه چیزی باعث ایجاد اضطراب در ابتدای هفته کاری می شود؟

ساده ترین دلیل پایان هفته و شروع هفته کاری است. البته این امکان وجود دارد که مشکلات عمیق تری ایجاد کند.


استرس از ابتدای هفته کاری

1. فرسودگی شغلی

از نظر روانشناسی، اضطراب از ابتدای هفته کاری واکنشی است به اتفاق ناخوشایندی که به زودی رخ می دهد. رویداد مورد نظر در این مورد آغاز کار است. گاهی اوقات ما غرق می شویم و انرژی زیادی را صرف آن می کنیم. این می تواند باعث اضطراب ما شود. کار زیاد باعث احتراق می شود. ما آنقدر درگیر کارمان می شویم که زندگی کردن را فراموش می کنیم. این شرایط منجر به مشکلات روحی و جسمی می شود.
وقتی آخر هفته فرا می رسد، به جای لذت بردن از خود، وقت خود را صرف کارهای عقب افتاده می کنیم. این وضعیت ما را نگران می کند.

2. مشکلات روانی پنهان

گاهی اوقات اضطراب ناشی از شروع هفته کاری نشانه مشکلات پنهان در روان ماست. طبیعی است که برای شروع هفته پیش رو کمی بی حوصله باشیم، اما اگر از کار خود لذت نبریم، در یک محیط کاری مسموم گیر کرده باشیم یا مشکلات شخصی حل نشده داشته باشیم، همه این عوامل می توانند به شکل اضطراب در ابتدای شروع کار ظاهر شوند. هفته کاری


اضطراب ناشی از شروع هفته کاری چقدر شایع است؟

مطالعه مقالات و جستجو در اینترنت دانش عمومی شما را افزایش می دهد، اما هرگز نمی تواند جایگزین مناسبی برای مشورت با متخصص و دریافت مشاوره تخصصی باشد.
هیچ مطالعه جامعی در مورد شیوع اضطراب وجود ندارد، اما نظرسنجی از 1000 کاربر لینکدین نشان داد که 80٪ از آنها در آخر هفته دچار اضطراب می شوند. پس باید گفت که چنین اضطرابی شایع است و افراد زیادی از آن رنج می برند.

چگونه اضطراب ابتدای هفته کاری را کنترل کنیم؟


۱- به اندازه کافی بخوابید

خواب ذهن و بدن ما را آرام و آرام می کند. متأسفانه، این دیدگاه اغلب باعث می‌شود که وقتی زمان شروع هفته فرا می‌رسد، ما را تحت تأثیر قرار دهد.
این بی فایده است، زیرا تحقیقات نشان داده است که خواب طولانی آخر هفته نمی تواند کمبود خواب در طول هفته را جبران کند. به همین دلیل بهتر است طوری برنامه ریزی کنیم که در طول هفته به اندازه کافی بخوابیم. در اینجا چند نکته مفید برای این کار وجود دارد.

چرخه خواب و بیداری را رعایت کنید. سعی کنید زمان منظمی برای خواب و بیدار شدن داشته باشید. این را حتی در تعطیلات آخر هفته نیز در نظر داشته باشید. با مشاهده چرخه خواب و بیداری، ساعت طبیعی بدن خود را تنظیم کنید.
یک محیط خواب خوب فراهم کنید. یک تخت خواب خوب بخرید و اتاق خوابی تاریک، خنک و آرام انتخاب کنید. تلفن همراه خود را حداقل یک ساعت قبل از خواب کنار بگذارید.
مراقب مصرف کافئین خود باشید، به خصوص قهوه را بعد از ظهر ننوشید. کافئین موجود در قهوه از خواب کافی و عمیق جلوگیری می کند.
ذهن خود را از موضوعات مختلف پاک کنید. می پرسی چطوری؟ دفترچه ای داشته باشید که در آن نگرانی ها و نگرانی های خود و تمام افکاری که شما را از به خواب رفتن باز می دارد یادداشت کنید.


استرس در محل کار


2. کار و زندگی را متعادل کنید

شما باید مرزهای روشنی بین کار و زندگی ترسیم کنید. یعنی مشکلات شخصی در محل کار را کنار بگذارید و بعد از اتمام کار مسائل کاری را وارد زندگی شخصی خود نکنید.
اگر از راه دور کار کنید و از خانه کار کنید، این تعادل دشوارتر می شود. در صورت امکان مکان خاصی در خانه را به عنوان محیط کار در نظر بگیرید. مراقب باشید چه زمانی شروع می کنید و چه زمانی باید تمام کنید. اگر برای کار و زمان های دیگر زندگی برنامه ریزی کنید، ایجاد تعادل آسان تر خواهد بود.
وقتی محل کار را ترک می کنید یا کامپیوتر خود را در خانه خاموش می کنید، افکار خود را در محل کار رها نکنید و آن را با خود به خانه ببرید.


3. در محل کار دوستان پیدا کنید

اغلب اوقات استرس از ابتدای هفته کاری زمانی ایجاد می شود که ما شغل خود را دوست نداریم. اما بسیاری از ما نمی توانیم شغل خود را رها کنیم. بنابراین، با وجود استرس شغلی، به انجام آن ادامه می دهیم. در این شرایط باید راهی پیدا کنیم تا از ناراحتی کار خود بکاهیم. یکی از راه ها یافتن دوست در محل کار است.
ما تعدادی از بهترین دوستانمان را در محل کار پیدا می کنیم. با کمک آنها می توانیم محیط کاری مطلوب تری را برای خود ایجاد کنیم. این دوستان سرکار می توانند علاوه بر اینکه فضای ما را قابل تحمل تر می کنند، تجربه خود را از مقابله با استرس شروع هفته کاری با ما به اشتراک بگذارند.


4. در تعطیلات آخر هفته از وسایل الکترونیکی دوری کنید

در تعطیلات آخر هفته، زندگی شخصی خود را به استراحت و استراحت از کار می گذرانید. اگر در کوتاه مدت مشغول بررسی ایمیل‌های تجاری، ارسال پیامک و سرگردانی در محل کار هستید، طبیعتاً مشتاق شروع هفته کاری هستید.
البته ضرورت برخی مشاغل دست شما را به اجرای این پیشنهاد می بندد. از سوی دیگر، گاهی اوقات بررسی برنامه کاری خود قبل از شروع هفته، تا زمانی که هدف برنامه ریزی و آگاهی از مسائل باشد، می تواند استرس شما را کاهش دهد.


5. از ترفندهای آرامش بخش استفاده کنید

اگر در روز جمعه دچار اضطراب می شوید، ترفندهای زیر می توانند به کاهش آن کمک کنند:

  • نرم کردن؛
  • دوش آب گرم؛
  • کتاب مطالعه;
  • گوش دادن به موسیقی؛
  • بازی با حیوانات خانگی؛
  • مراقبه؛
  • پیاده روی.


در ابتدای هفته از استرس خلاص شوید

مهم نیست که کدام یک از وظایف فوق را انتخاب می کنید، مهم است که فعالیت انتخابی حواس شما را پرت کرده و از موضوعی که باعث اضطراب شما می شود منحرف کند.


از آخر هفته خود لذت ببرید

برنامه ریزی یک آخر هفته سرگرم کننده، انرژی از دست رفته را جبران می کند. این برنامه می تواند هر فعالیت سرگرم کننده ای باشد که شما و عزیزانتان دوست دارید، به عنوان مثال:

پخت غذاهای جدید؛
شرکت در مهمانی ها یا دعوت از مهمانان؛
بازی های گروهی با دوستان؛
سفری کوتاه به طبیعت اطراف.

باید بخوانید:

علائم و راه های کاهش استرس در محل کار

علائم و راه های کاهش استرس در محل کار

کاهش استرس در کار: در شرایط سخت اقتصادی، مقابله با مشکلات کاری بیش از حد دشوار به نظر می رسد. استرسی که ما با خود به سر کار می آوریم و حتی…


7. پنجشنبه ها را بفهمید

در کشور ما، بسیاری از مشاغل روزهای پنج شنبه کوتاهتر هستند. بسیاری از شما روزهای پنجشنبه حوالی ظهر در خانه دوست دارید، بنابراین پنجشنبه ها را در برنامه های آخر هفته خود حساب کنید.


8. لیست کارهای خود را بنویسید

برنامه ریزی راز مدیریت زمان است. فهرستی از کارها و فهرست کارها تهیه کنید. نوشتن چنین لیست هایی نه تنها به مدیریت زمان کمک می کند، بلکه به شما امکان می دهد هر کار را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. به این ترتیب، بهتر متوجه خواهید شد که چه چیزی در انتظار شماست. در نتیجه استرس کمتری خواهید داشت.


9. کارهای خانه را دور نریزید

بسیاری از ما وقتی صحبت از نقاشی درباره خود می شود، نگرش آرامی داریم. این رویکرد اشتباه است و فقط در آخر هفته خستگی ما را افزایش می دهد.

به جای اینکه همه چیز را به آخر هفته منتقل کنیم، می توانیم کارهای شخصی را به تدریج در طول هفته انجام دهیم. به عنوان مثال، خرید آخر هفته را به خرید در طول هفته تبدیل کنید. یا به جای اینکه آخر هفته ها کل خانه را تمیز کنیم، در طول هفته قسمت های مختلف خانه را تمیز می کنیم.


10. شنبه ها وقت خود را داشته باشید

شنبه را با این نگرش شروع نکنید که یک هفته کاری سخت دیگر را شروع کنید. خوب است در این روز برای افزایش انگیزه به خودتان پاداش کوچکی بدهید. مثلا خود را به غذای مورد علاقه خود در روز شنبه دعوت کنید. کاری که انجام می دهید نباید بزرگ یا کوچک باشد، چیزهای کوچک می توانند تفاوت ایجاد کنند.


11. برنامه کاری و شخصی خود را زیاد بار نکنید

گاهی اوقات دچار وسواس برنامه ریزی می شویم و تمام ساعات روز و هفته خود را تا جایی که می توانیم با انواع برنامه ها پر می کنیم. ممکن است در روزهای اول احساس خوبی داشته باشیم و تصور کنیم که از زمان گرانبهای خود حداکثر استفاده را می کنیم، اما خسته کردن خود و تخلیه انرژی زمان زیادی نمی برد. پس همیشه ساعت ها را خالی بگذارید.


12. با یک روانشناس مشورت کنید

همانطور که گفته شد گاهی اوقات اضطراب ناشی از شروع هفته کاری یکی دیگر از نشانه های مشکل است. مشکلی که مهمتر و عمیقتر از اضطراب موقت است. در این صورت مشکل با موارد فوق حل نمی شود. در این صورت باید با یک مشاور یا روان درمانگر مشورت کنید تا ریشه مشکل خود را بیابید.
برای درک بهتر تفاوت بین اضطراب های خود، به تعداد و شدت اضطراب های خود توجه کنید. به عنوان مثال، اگر دائماً ناراحت هستید و دلیل خاصی برای آن ندارید یا نگران مسائل بی اهمیت هستید، اینها نشانه مشکلات مهم تری هستند.


بیشتر بخوانید  علائم بیماری روانی خفیف و شدید را بشناسیم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *