مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

به بازار اصفهان نگاهی بیاندازید / اسرار بازار اصفهان را که از آن بی خبرید کشف کنید.

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، بازار اصفهان متعلق به دوره صفویه یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه است. در میان شهرهای بزرگ و سنتی ایران، کمتر شهری بازاری با بازار باشکوه اصفهان دارد. در این بازار مغازه هایی وجود دارد که از چهارصد سال پیش تا به امروز تنها یک نوع کالا عرضه کرده اند.
مهم ترین بازار اصفهان بازار قیصریه است. علاوه بر بازار قیصریه و بازارهای مربوط به آن، بازارهای دیگری نیز در اصفهان وجود داشت که معروف ترین آنها بازار شاهی یا بازار عالی است که در سال 1118 هجری قمری (1706 میلادی) با مدرسه و کاخ فتیا در زمان شاه می باشد. سلطان حسین آخرین حاکم صفوی.

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

بازار اصفهان یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه است. ژان شاردن فرانسوی از «بازار قیصریه و بازار بزرگ اصفهان با سردر و تزیین عالی از آجر چینی (کاشی) و سکوهای بزرگ (یشم) و سنگ سماق (روی آن) جواهر سازان و زرگران تا انواع جواهرات و کمیاب. گفت: سکه‌ها «فروش بوده‌اند.» بازار بزرگ اصفهان به مسجد جامع و سپس به بازار برهنه منتهی می‌شود.

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

آثار تاریخی دیگری مانند مدرسه ملاعبدالله، مسجد جارچی باشی، مدرسه صدر، مدرسه نیماورد و کاروانسرای دوران صفویه و قاجاریه مانند کاروانسرای مخلص، گلشن و تیمچه ملک و بسیاری دیگر از کاروانسراها و تیمچه ها و حمام هایی از مجموعه معماری های ایران. بازار بزرگ اصفهان که از قیصریه تا مسجد اصفهان امتداد دارد به نماد تاریخی دوران صفویه اضافه شده است.
شاردن درباره بازار اصفهان گفت: از قیصریه وارد مجلل ترین و بزرگترین بازارهای اصفهان می شویم که پارچه های گرانبها در آن به فروش می رسد و وسط آن گنبد رنگارنگ بزرگی قرار دارد. کوارتربک ساخته شد. «شاردین» از کاروانسرای مولتانی در این بازار یاد می کند که عده ای از هندی های مولتان در آن تجارت و داد و ستد می کردند. گلپاژگان ها و کاروان های خانه های حلاجان، بازار کفاشان و ساغری سازان، بازار عطاران، قنادان، داروسازان، جواهر فروشان و …. ذکر شده.
در میان بازارهای شهرهای بزرگ ایران، بازارهای کوچکتر از نظر نوع معماری و عناصر مختلف آن، مانند بازار اصفهان، دست نخورده باقی مانده است و به همین دلیل مورد توجه معماران و شهرسازان داخلی و خارجی بسیار است. در این بازار مغازه هایی وجود دارد که از 400 سال پیش تا امروز فقط یک نوع کالا عرضه می کردند.

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

بازار در قدیم مهمترین راه ارتباطی شهر بود که نه تنها مردم در آن حضور داشتند و کالا و سرمایه در آن جریان داشت، بلکه شهروندان و اغلب برخی نیز از اطلاعات، اخبار و تبلیغات مطلع می شدند. اخبار بازار اصلی شهر این عنصر اصلی که در معماری اسلامی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است از دو ردیف آثار بزرگ روبه روی هم تشکیل شده است که معمولاً با سقفی زیبا به یکدیگر متصل می شوند. بازار آنقدر در شهرسازی اهمیت داشت که بعد از مسجد هسته اصلی سکونتگاه را تشکیل می داد. بنابراین در شهرهای بزرگ هر محله یک یا چند بازار داشت و بازار بزرگ و اصلی نیز پاسخگوی نیاز مردم بود.

بیشتر بخوانید  شاخص بورس در معاملات امروز منفی شد

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

شهر اصفهان به دلیل قدمت و عظمتی که در طول تاریخ و به ویژه پس از ظهور اسلام داشته است، از نظر تعداد بازارهای باشکوه و جالب در میان شهرهای کشورمان جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است، از این رو مورخان در ادوار مختلف در توصیف این شهر. بازار چیزهایی نوشتند و توصیف کردند. ناصر خسرو جهانگردی که در سال 444 هجری قمری به اصفهان سفر کرده است، در توصیف بازارهای مختلف اصفهان از بازاری می گوید که در آن دویست صراف معامله می کردند. بازارهای کنونی اصفهان که یادگاری از دوران دیلمی و سلجوقی به ویژه صفویه است، در طول تاریخ فراز و نشیب های مختلفی را تجربه کرده است و همچنین دیگر بناها و بناهای این شهر تاریخی. یکی از گردشگرانی که حدود 80 سال پیش به ایران سفر کرده بود به تفصیل از بازارهای اصفهان صحبت کرد و بر تنوع و تنوع مشاغل بازار تاکید کرد. حمام ها، مدارس و میدان های زیبایی در سرتاسر بازار اصفهان وجود داشت که برخی از آنها هنوز پابرجا هستند و برخی با همان کاربری قدیمی کار می کنند. یکی دیگر از این جهانگردان که در اواخر دوره قاجار نیز اصفهان را دیده است، بازار این شهر را بسیار عالی خوانده و پس از بازار کریم خان زند شیراز، بزرگترین و باشکوه ترین بازار ایران به شمار می رود.

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

بازار قیصریه

مهم ترین بازار اصفهان، بازار قیصریه است که میدان امام را به میدان اتیک (قدیم) و اصفهان از دوران سلجوقیان متصل می کند. این بازار که به بازار سلطانی نیز معروف است، یکی از باشکوه‌ترین بازارهای ایران در دوره صفویه و بزرگ‌ترین مرکز خرید بوده که انواع پارچه‌های گران قیمت و اجناس مختلف در آن به فروش می‌رسد. ورودی بازار قیصریه در شمال میدان نقش جهان قرار دارد. بازار قیصریه در سال 1029 هجری قمری ساخته شد و دروازه باشکوه و استثنایی آن نیز قیصریه نام داشت. به همین دلیل به آن قیصریه می گویند که بر اساس نمونه یکی از بناهای شهر قیصریه که در آسیای صغیر (ترکیه کنونی) در زمان شاه عباس و صفویه قرار دارد، ساخته شده است. یکی از گردشگران خارجی آن را “… بزرگترین و مجلل ترین بازار اصفهان …” با سقف گنبدی نامیده است.

بیشتر بخوانید  عهد می‌بندم که آسایش خود را فدای آرامش شهروندان کنم

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

اقلام موجود در بازار

راسته بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده بود، طبقه بالا به امور اداری و تجارت اختصاص داشت و طبقه پایین را مغازه های اصناف مختلف اشغال می کردند. بازارهای دیگری نیز از این بازار بزرگ و مجلل جدا شده اند که برخی از آنها همچنان فعال هستند و به مشاغل مختلف اختصاص دارند. برخی از این بازارها عبارتند از: بازار عرب، هارونیه، گلشن نیماورد، مخلص، سماور ساز و مقصودبک. عناصر مذهبی مانند مسجد خیاط، مسجد نو، مسجد ذوالفقار، مسجد شیشه ای، مسجد جانبی و ده ها مسجد دیگر در امتداد این شاهراه سرپوشیده به فعالیت های مذهبی می پرداختند که برخی خارجی ها آن را «گالری سرپوشیده» می نامیدند. مراکز فرهنگی نیز به اعتبار و رونق بازار کمک کرده اند. مدارسی مانند کاسه گران، هارونیه، نیماورد، جده بزرگ، جده کوچک، ملا عبدالله و غیره. مدارس با معماری خاص ایرانی-اسلامی دهه هاست موضوع کتاب ها، پایان نامه ها و تحقیقات مهندسان، معماران و گردشگران مختلف بوده است. نهادهای اقتصادی یکی دیگر از جاذبه های موجود در بازارها هستند. برخی از این مؤسسات به نام «تیمچه» و «سارا» همچنان فعال هستند. معروف ترین این خانه ها عبارتند از: خانه اردستانی ها، خانه خانی، خانه آقا، خانه پادرخت سوخته، خانه میراسماعیل، خانه تالار، خانه خوانساری، خانه گلشن، خانه جارچی و خانه فخر.سفرنامه ها.
در وسط بازار که فضای مدور بزرگی است، گنبدی ساخته شده که آندره گدار معتقد است شبیه گنبدهایی است که اعراب اسپانیایی ساخته اند.

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

سایر بازارها

در اطراف میدان امام بازارهای معروفی از جمله بازارهای آهنگر، ‌خرطومی، کلاه‌دار، مقرنس، آهنگر وجود داشت که نام خود را تاکنون حفظ کرده‌اند و به همین نام خوانده می‌شوند.
علاوه بر بازار قیصریه و بازارهای مربوط به آن، بازارهای دیگری نیز در اصفهان وجود داشت که معروف ترین آنها بازار شاهی یا بازار عالی است که در سال 1118 هجری قمری (1706 میلادی) با مدرسه و کاخ فتیا در زمان شاه می باشد. سلطان حسین آخرین حاکم صفوی. میدان های معروفی چون چهارسوی نقاشی و علیکلی آقا و شیرازی ها و چهارسوی آجری از جمله آثاری هستند که همزمان با شکل گیری بازار اصفهان ساخته شده اند تا مسیرها و زیبایی های بازار را به اشتراک بگذارند. آبادی های اصفهان نیز بازارهایی داشتند که برخی از آنها هنوز باقی مانده است. از معروف ترین آنها می توان به بازار دشت، بازار بیدآباد، بازار ریسمان و بازار قز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  جلوگیری از ورود خودروهای پلاک خارجی به آستارا - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

گشت و گذار در بازار اصفهان

شهر اصفهان که در سال 2005 به عنوان اولین پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب شد، در بین ساکنان این کشورها محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این شهر مهم ترین شهر کشور از نظر صنایع دستی است که بیشترین صنایع دستی از جمله قلم زنی، گلچین، ترمه و … در آن تولید می شود و گردشگرانی که مشتاق تهیه سوغات ایرانی هستند تقریباً دست ساز و سوغاتی هستند. در تمام نقاط ایران در حاشیه میدان نش جهان و در بازار قدیمی اصفهان قابل تهیه است.

از جمله شیرینی های اصفهان معروف ترین آنها گز اصفهان و پولکی است. مهم ترین غذای محلی اصفهان که در بین مسافران و گردشگران بسیار محبوب است «بیریجانی» (بریونی) نام دارد که یک غذای گوشتی بسیار چرب است و در اکثر نقاط شهر قابل تهیه است.

آیا به بازار اصفهان رفته اید؟

صنایع دستی اصفهان

قرن هاست که صنایع دستی اصفهان به عنوان نماینده هنر اصیل مردم ایران در جهان مطرح شده است. بنابراین اگر اصفهان را مهد صنایع دستی ایران بنامیم زیاد نگفته ایم. چرا که ویژگی های فکری و روانی صنعتگران اصفهانی از جمله ذوق، هنر، پشتکار و لذت باعث شده است که صنایع دستی اصفهان نه تنها مشتریان زیادی در کشورمان داشته باشد، بلکه مسافران، گردشگران و علاقه مندان خارجی نیز خواهان آن هستند که صنایع دستی اصفهان با ویژگی هایی مختص او باشد. .

صنایع دستی اصفهان عبارتند از:

حاتم – مینا – مینیاتور – نقاشی روی صدف – نمد – دستباف – قالی بافی – قالی بافی – بافت طلا و مخمل – ساخت ملیله و نقره – گلدوزی بهاره – پر – حکاکی روی مس و برنج – ورشو – ساخت کاشی و …

بازدید از بازار تاریخی اصفهان، مغازه ها و محصولات خاص آن، خرید سوغاتی مانند گز و خال اصفهان، خرید صنایع دستی اصفهان که به زیبایی و هنر شهرت جهانی دارند، به ویژه سفال اصفهان، از جمله فعالیت هایی است که می توان در این بازار انجام داد. بازار اصفهان . . .

پیشنهاد ویژه: بهتر است صنایع دستی را مستقیماً از تولیدکنندگان و تولیدکنندگان خریداری کنید. ارزانتر از قیمت بازار و از نظر کیفیت و اطمینان قابل اعتمادتر است. با چند پرس و جو در بازار یا آنلاین، می توانید به راحتی آنها را شناسایی کرده و با هنرمندی که آنها را تولید کرده است ارتباط برقرار کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *