بهترین و سریع ترین راه برای درمان پوکی استخوان


چرا به پوکی استخوان مبتلا می شویم؟ آیا درمانی وجود دارد؟

با دلگرم کننده راه ها را دنبال کنید درمان پوکی استخوان بدان…

پوکی استخوان استخوان ها را ضعیف و ضعیف می کند. در این بیماری استخوان ها به حدی ضعیف می شوند که افت یا حتی فشار خفیف مانند خم شدن یا سرفه باعث شکستن استخوان ها و حتی دررفتگی کشکک می شود. شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در نواحی شایع است باسن، لگن، مفاصل یا ستون فقرات ایجاد شد.

استخوان یک بافت زنده است که معمولا شکسته یا جایگزین می شود. پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که تشکیل استخوان جدید با برداشتن استخوان قدیمی سازگار نباشد. پوکی استخوان هم مردان و هم زنان را درگیر می کند و به یک قومیت خاص محدود نمی شود.

اما پوکی استخوان در زنان آسیایی و سفیدپوست، به ویژه زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، بیشتر دیده می شود. داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش های استقامتی می تواند به پیشگیری از این بیماری و تقویت استخوان های ضعیف کمک کند.

شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در شکستگی های ستون فقرات، لگن، مچ دست و معمولاً پس از زمین خوردن شایع تر است. زیرا پوکی استخوان یک بیماری با تراکم استخوان است که می تواند مهره ها را برای جبران یکپارچگی ساختاری ستون فقرات ضعیف کند که منجر به درد در ناحیه کمر می شود.

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان می تواند برای چندین دهه بدون علامت باشد، زیرا تا زمانی که استخوان شکسته نشود، هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

علاوه بر این، برخی از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان برای چندین سال تشخیص داده نمی شوند زیرا هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. بنابراین، بیماران ممکن است تا زمانی که از شکستگی دردناک استخوان رنج نبرند متوجه پوکی استخوان نشوند.

شایع ترین علامت این شکستگی ها درد است. محل درد بستگی به محل شکستگی دارد. علائم پوکی استخوان در مردان مشابه علائم در زنان است. شکستگی ستون فقرات باعث درد منتشر می شود کمر در کنار در حال گسترش است.

با گذشت زمان، شکستگی های پی در پی ستون فقرات منجر به کمردرد مزمن می شود. کاهش ارتفاع و انحنای ستون فقرات در اثر فشردن و فشردن مهره ها ایجاد می شود، له شدن و فشردن ستون فقرات باعث می شود که فرد در ناحیه کمر دچار قوز شود که بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

قوز مرتبط با افزایش سن اغلب پس از پوکی استخوان اتفاق می‌افتد و منجر به ضعیف شدن استخوان‌های ستون فقرات می‌شود، تا حدی که استخوان‌ها ترک خورده یا کوچک می‌شوند.

پوکی استخوان باعث شکستگی های فشاری هنگام راه رفتن یا افتادن می شود. شکستگی هایی که در حین انجام فعالیت های روزانه ایجاد می شوند، شکستگی های فشاری یا آسیب های جزئی نامیده می شوند، مثلاً برخی از شکستگی های لگن در اثر رانش زمین ایجاد می شوند.

اگر پوکی استخوان دارید، ممکن است با یک لغزش و افتادن خفیف دچار شکستگی لگن نیز شوید. شکستگی های لگن نیز پس از جراحی به آرامی و به کندی بهبود می یابند زیرا استخوان به خوبی بهبود نمی یابد.

پوکی استخوان

چهار عامل وجود دارد که بر افزایش تراکم استخوان تأثیر می گذارد:

  1. فعالیت بدنی
  2. هورمون جنسی
  3. کلیسم
  4. ویتامین دی
بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی کپسول استامینوفن+ایبوپروفن+کافئین

این چهار عامل برای تقویت رشد و ثبات استخوان با هم کار می کنند:

1) فعالیت بدنی:

فشار فیزیکی مداوم بر روی استخوان، تشکیل استخوان ها را تحریک می کند و استخوان ها مطابق با باری که باید تحمل کنند، شکل می گیرند و تغییر شکل می دهند.

به عنوان مثال، استخوان های ورزشکاران به طور قابل توجهی سنگین تر از استخوان های غیر ورزشکاران است.

استخوان گچی در پا نازک‌تر است و تا 30 درصد کلسیم خود را از دست می‌دهد، در حالی که استخوان مقابل پا ضخیم‌تر با سطح کلسیم طبیعی است. ورزش برای کودکان و نوجوانان ضروری است و می تواند تراکم استخوان را تا سن 40 سالگی افزایش دهد. نقش پیشگیرانه در پوکی استخوان

پیاده روی منظم روزانه، دویدن، پریدن و دوچرخه سواری آنها در این میان نقش ویژه ای دارند. معمولاً 40 تا 30 دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته فواید خوبی برای پیشگیری و حتی درمان برخی از بیماری ها مانند پوکی استخوان دارد.

2) هورمون های جنسی:

  • در مردان، تستوسترون و در زنان استروژن نقش کلیدی در تشکیل استخوان و تراکم استخوان دارند.
  • اگرچه با افزایش سن اثر تستوسترون در مردان کاهش می یابد، ترشح آن ادامه می یابد و کمبود آن کمتر احساس می شود، اما در زنان در سنین باروری (49-15 سال) این هورمون در دوران یائسگی به طور ناگهانی از تخمدان ها ترشح می شود که ترشح آن به میزان قابل توجهی کاهش و تشدید می شود. فرآیند پوکی استخوان است، بنابراین این یکی از دلایل شیوع بیشتر پوکی استخوان در زنان است.

3) کلسیم:

گفته می شود که استخوان سازی با کمک کلسیم انجام می شود، بنابراین دریافت کلسیم کافی در استخوان ها نقش مهمی در استحکام آن ها دارد، کلسیم مورد نیاز بدن از طریق تغذیه تامین می شود.

آجیل، حبوبات، سویا، ماهی با استخوان های نرم مانند ساردین و کیلکا منابع غنی کلسیم هستند. اما در رژیم غذایی مردم کشورمان، عمده کلسیم مصرفی لبنیات شامل:شیر و ماست و پنیر ایمن شده است.

99 درصد کلسیم دریافتی در استخوان ها مصرف می شود که 1 درصد باقی مانده برای انتقال پیام در سیستم عصبی، انقباض عضلانی، انعقاد خون در هنگام خونریزی و چسبندگی و اتصال سلول های بدن استفاده می شود.

بنابراین با توجه به اهمیت حیاتی این موارد در صورت کمبود کلسیم در رژیم غذایی، بدن برای جبران این کمبود بلافاصله استخوان ها را خارج می کند که ضمن کاهش دریافت کلسیم، روند پوکی استخوان را تشدید می کند.

اگر یک لیوان شیر یا یک کاسه ماست یا یک تکه پنیر به اندازه یک قوطی کبریت از واحدهای لبنی در نظر بگیریم، برای زنان باردار روزانه 4 واحد، برای نوجوانان 3 واحد، برای زنان یائسه 3 واحد و برای زنان یائسه 2 واحد. واحدهای لبنیات در روز برای تامین کلسیم کافی است.

4) ویتامین D:

وجود ویتامین D برای جذب مناسب کلسیم ضروری است. در واقع، ویتامین D به عنوان کلیدی عمل می کند که به آن اجازه می دهد با باز کردن درب کلسیم وارد شود، به عبارت دیگر، کلسیم مصرفی را از روده جذب کرده و از دفع بیش از حد کلسیم از ادرار جلوگیری می کند.

زرده تخم مرغ، ماهی دریایی، خرما و کره منابع طبیعی و غنی ویتامین D هستند، اما به دلیل حساس بودن این ویتامین و سایر ویتامین ها به شرایط محیطی و نحوه تهیه و پخت و مصرف غذا باعث کاهش جذب آنها می شود. .

بیشتر بخوانید  آشنایی با مزایای عالی قرص ترک سیگار  وارنیکلین

معمولا روزانه 15 تا 20 دقیقه تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست دست و صورت برای تولید مقدار مورد نیاز ویتامین D در بدن کافی است. اما نور خورشید پشت شیشه و استفاده از کرم ضد آفتاب با افزایش سن این تاثیر را خنثی می کند. توانایی پوست برای تولید ویتامین D نیز کاهش می یابد.

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد، می توان گفت که شایع ترین دلیل شیوع بالای پوکی استخوان در سنین میانسالی و سالمندی در کشور ما عدم وجود تراکم استخوان کافی در سنین نوجوانی و جوانی است که عمدتاً ناشی از آن است. تحرک ناکافی و تولید ناکافی ویتامین D به خصوص در زنان و به دلیل کاهش اثر و تولید هورمون های جنسی در مردان و زنان در این سن.

پوکی استخوان در حال شدیدتر شدن است و خطر شکستگی استخوان بیشتر می شود، بنابراین حداقل کاری که می توان برای سالمندان انجام داد ایجاد شرایط ویژه در محیط است تا کمتر در معرض خطر افتادن و افتادن قرار گیرند.

پوکی استخوان این باعث می شود استخوان ها کمتر فشرده و شکننده شوند. برخی از افراد بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند.

در اینجا برخی از عواملی که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند آورده شده است:

  • پوکی استخوان در زنان شایع تر است.
  • سفید پوستان و آسیایی ها
  • اندامی باریک و کوچک داشته باشید
  • سابقه خانوادگی پوکی استخوان (به عنوان مثال، اگر مادر شما به این بیماری مبتلا باشد، احتمال ابتلای شما دو برابر بیشتر است)
  • سابقه شکستگی استخوان در بزرگسالی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • عدم فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی کم کلسیم
  • رژیم غذایی و سلامت نامناسب
  • جذب (غذا در مجرای روده و معده به خوبی جذب نمی شود) ناشی از بیماری هایی مانند سلیاک
  • سطح پایین تستوسترون در مردان (هیپوگنادیسم)
  • شیمی درمانی که به دلیل عوارض جانبی روی تخمک باعث یائسگی زودرس می شود، خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان افزایش می دهد.
  • آمنوره (قطع قاعدگی) در زنان جوان با سطوح پایین استروژن و پوکی استخوان، آمنوره در زنانی که ورزش های بسیار شدید انجام می دهند یا چربی بدنشان بسیار کم است (به عنوان مثال، زنان مبتلا به بی اشتهایی) رخ می دهد.
  • التهاب مزمن ناشی از بیماری های مزمن مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری کبد.
  • بی تحرکی، به عنوان مثال، پس از سکته مغزی یا بیماری که در راه رفتن اختلال ایجاد می کند.
  • پرکاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید هورمون های تیروئید زیادی تولید می کند (مانند بیماری گریوز).
  • پرکاری تیروئید بیماری است که در آن هورمون پاراتیروئید بیش از حد توسط غده پاراتیروئید که در نزدیکی یا داخل غده تیروئید قرار دارد، تولید می شود. به طور کلی، هورمون پاراتیروئید با گرفتن کلسیم از استخوان ها، سطوحی از کلسیم را در خون حفظ می کند. در صورت عدم درمان، پرکاری تیروئید می تواند منجر به حذف کلسیم بیش از حد از استخوان ها و پوکی استخوان شود.
  • وقتی ویتامین D بدن کم باشد، نمی تواند کلسیم کافی را از رژیم غذایی برای جلوگیری از بیماری جذب کند. کمبود ویتامین D ناشی از عدم جذب ویتامین A در معده است که در بیماری هایی مانند سلیاک و سیروز صفراوی اولیه رخ می دهد.
  • برخی داروها باعث پوکی استخوان می شوند. اینها شامل استفاده طولانی مدت از هپارین (رقیق کننده خون)، داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین (دیلانتین) و فنوباربیتال، و استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدهای خوراکی (مانند پردنیزون) است.
  • اختلالات ارثی بافت همبند مانند استخوان سازی معیوب، سندرم مارفان، سندرم اهلرز-دانلوس، هموسیستینوریا و سندرم گلیوما می توانند منجر به پوکی استخوان شوند.
بیشتر بخوانید  علت؛ پیشگیری و درمان سوزاک

پیشگیری از پوکی استخوان

  • زنان مبتلا به پوکی استخوان به حدود 1000 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • به طور منظم کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کنید تا سالم بمانید.
  • یک رژیم غذایی سالم متعادل داشته باشید و سیگار نکشید.
  • از مصرف داروهایی که باعث خواب آلودگی یا سرگیجه می شوند خودداری کنید.
  • از افتادن خودداری کنید و کفش های محکم با پاشنه کوتاه و زیره نوک تیز بپوشید.
  • مسیرها و پله ها را کاملا تمیز نگه دارید.
  • دستگیره ها را در کنار دوش و توالت قرار دهید و از آنها استفاده کنید.
  • خانه خود را از موقعیت هایی که می تواند منجر به سقوط افراد شود، آزاد کنید.
  • از نرده و نرده راه پله استفاده کنید.
  • از سطوح لغزنده مانند مسیرهای یخی و خاک های مرطوب و چرب خودداری کنید.
  • تمرین بیشتر. از آنجایی که استخوان های شما شکننده هستند، در مورد نحوه ورزش ایمن صحبت کنید.

همچنین بخوانید:

خشم باعث پوکی استخوان می شود

داروهای پوکی استخوان: فهرست کاملی از داروها برای درمان پوکی استخوان

تغذیه مناسب برای درمان پوکی استخوان

چه داروهایی باعث پوکی استخوان می شوند؟

درمان پوکی استخوان

از طریق تمرین و تمرین

به طور منظم تمرین کن. ورزش هایی که شامل تمرین با وزنه می شوند می توانند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کنند.

ورزش های مربوط به تحمل وزن عبارتند از: پیاده روی، پیاده روی، دویدن، تنیس (ایروبیک). حتماً ورزش هایی را در برنامه خود بگنجانید که به کمر و بازوهای شما فشار وارد می کند، مانند قایقرانی، تنیس یا وزنه برداری.

ورزش 3-5 بار در هفته و هر بار 20-60 دقیقه فواید ملموسی دارد. (قبل از شروع یک برنامه ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید.) فعال باشید.

حتی اگر نمی توانید به طور منظم ورزش کنید، بیشتر روزهای هفته، ترجیحاً در تمام روزهای هفته، 20 دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشید و حتی یک پیاده روی سریع روزانه به کاهش تحلیل استخوان کمک می کند.

ورزش به تقویت عضلات و استخوان ها کمک می کند. ضربان قلب خود را افزایش دهید. وزن خود را کنترل کنید. استرس را کاهش دهید. تعادل و چابکی را بهبود بخشید، که می تواند از افتادن شما جلوگیری کند. کارهای دیگری که می توانید برای جلوگیری از پوکی استخوان انجام دهید.

سیگار نکشید برای ترک سیگار برنامه ریزی کنید، اگر با ترک سیگار مشکل دارید آن را کاهش دهید. به اندازه کافی خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، وقتی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن شما ویتامین D تولید می کند.

در برخی کشورها، بسیاری از محصولات لبنی نیز با ویتامین D غنی شده اند. اگر قهوه با شیر می نوشید تا حد امکان از نوشیدنی های گازدار و قهوه خودداری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید