مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت؛ پیشگیری و درمان سوزاک

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان سوزاک

سوزاک یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. نماینده او سوزاک نیسریا یا گنوکوک این یک دیپلوکوک گرم منفی است. علائم شایع در مردان عبارتند از سوزش ادرار و ترشحات چرکی از آلت تناسلی است. اما در زنان معمولاً بدون علامت است یا ممکن است به صورت T ظاهر شود.ترشحات واژن یا درد لگن نمایش دهید. به پیشگیری از عوارض و پیشگیری از شیوع بیماری درمان با آنتی بیوتیک ضروری است است.

با دلگرم کننده با من باش.

درمان سوزاک

سوزاک یک بیماری مسری دستگاه تناسلی است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. در مردان، عفونت در مجرای ادرار و در زنان در مجرای ادرار (کانالی که ادرار را از مثانه هدایت می کندمانند دستگاه تناسلی، می تواند رکتوم، گلو، مفاصل یا چشم ها را در هر دو جنس تحت تاثیر قرار دهد. این عفونت در هر سنی ممکن است رخ دهد (هم به بچه های خردسال و هم پیر مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند). حداکثر شیوع این عفونت بین 20 تا 30 سال است. بیماری کموناز لحظه ورود تا شروع علائم) 2 تا 10 روز ..

همانطور که در بالا ذکر شد، این بیماری از طریق تماس جنسی منتقل می شود و توسط گونوکوک ایجاد می شود. در مردان 2 تا 7 روز پس از تماس جنسی با فرد مبتلا، ترشحات چرکی از مجرای ادرار خارج می شود و با سوزش سرعت ادرار کاهش می یابد. . درصد کمی از مردان هیچ علائم بالینی ندارند.

در زنان پس از آن الفعفونت، التهاب دهانه رحم معمولاً بدون علامت است، اما در برخی از زنان ترشحات غیرطبیعی یا خونریزی پس از مقاربت مشاهده می شود.
در بیست درصد موارد، عفونت در طول سیکل قاعدگی به رحم می رسد باعث التهاب رحم، لوله های فالوپ می شود و برخی از نواحی لگن که گاهی منجر به ناباروری یا حاملگی خارج از رحم می شود.

دختران در دوره پیش از نوجوانی ممکن است در اثر تماس مستقیم جنسی با ترشحات عفونی بزرگسالان دچار التهاب گنوکوکی واژن و رحم شوند. نوزادان و به ندرت بزرگسالان ممکن است دچار عفونت ملتحمه ملتحمه شوند که در صورت عدم درمان سریع و کافی می تواند منجر به نابینایی شود. اگر عفونت به طور سیستماتیک در سراسر بدن پخش شود، می تواند منجر به درگیری مفاصل و پوست و کمتر به قلب و مننژها شود. درمان تاخیری عفونت و التهاب مفاصل می تواند منجر به آسیب دائمی به مفاصل شود.
التهاب غیر گنوکوکی دستگاه ادراری تناسلی و التهاب چرکی مخاط رحم که می تواند توسط عوامل دیگری غیر از گنوکوک ایجاد شود، اغلب با عفونت گنوکوکی همراه است و تشخیص بالینی سوزاک را مختل می کند.

بیشتر بخوانید  سرطان استخوان چگونه درمان میشود ؟

تشخیص بیماری با بررسی میکروسکوپی انتشار ترشحات تناسلی رنگ‌آمیزی شده با روش گرم یا کشت این ترشحات در محیط‌های خاص انجام می‌شود.
بیشترین شیوع این بیماری در اقشار پایین اقتصادی جامعه است که در حال حاضر موارد مقاومت به داروهای قدیمی افزایش یافته و داروهای جدید فقط کاربرد درمانی دارند.

تفاوت سوزاک و کلامیدیا چیست؟

یکی از نکات مهم در مورد این دو بیماری مقاربتی، همپوشانی علائم آنهاست. یعنی گاهی اوقات خیلی علائم سوزاک و کلامیدیا روز به روز نزدیک می شود که پزشک برای تشخیص بیماری مشکل دارد. گاهی اوقات فرد به هر دوی این بیماری های مقاربتی همزمان مبتلا می شود. بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از علائم آنها، باید همزمان برای درمان کلامیدیا و سوزاک درمان شوید.

دوره نهفتگی این دو بیماری مقاربتی بین 2 تا حداکثر 5 روز به طول می انجامد. در مردان، این عفونت ها اغلب به صورت التهاب و چرک در مجرای ادرار، تکرر ادرار و گزگز و ترشح زرد متمایل به سبز از بالای مجرای ادرار است. ترشحات در کلامیدیا نیز بیشتر خاکستری و دودی است. علامت اصلی این دو بیماری مقاربتی در زنان ترشحات واژن است که معمولاً زودرس اندک بوده و به مرور زمان افزایش می یابد اما به طور کلی حجم این ترشح بر خلاف عفونت های تریکومونیازیس زیاد نیست. رنگ ترشحات واژن در زنان مانند مردان است.

نحوه تشخیص بیماری مقاربتی

در صورت مشکوک بودن به کلامیدیا و سوزاک، اگر از ترشحات مجرای ادرار در مردان و از واژن و دهانه رحم (در مورد جراحی دهانه رحم) در زنان نمونه برداری کنیم و رنگ آمیزی گرم انجام دهیم، علت سوزاک (فارغ التحصیل گرم منفی در) مشخص می شود. ). البته بیماری غدد را نیز می توان بعد از 24 تا 48 ساعت با کشت ترشحات تشخیص داد اما کشت کلامیدیا مشکل است و 100 درصد مطابقت ندارد. NAAT استفاده می شود).

بیشتر بخوانید  کاهش وزن و رژیم دکتر مجید کلاهدوزان: هفته اول رژیم درمانی

علاوه بر این وجود این دو بیماری مقاربتی با آزمایش خون قابل تشخیص است، البته این بیماری های مقاربتی با آزمایش ادرار نیز قابل تشخیص است، اما آزمایشگاه ها باید اعلام کنند که برای تشخیص این بیماری ها نمونه ادرار گرفته شده است. دو بیماری اما برای صرفه جویی در هزینه بیماران، پزشکان وقتی متوجه می شوند که فرد دارای رابطه جنسی محافظت نشده است و این علائم را دارد، بدون درخواست آزمایش شروع به درمان کلامیدیا و سوزاک می کنند، زیرا این دو عفونت شایع ترین بیماری هستند و مقاربت جنسی محسوب می شوند. این باعث صرفه جویی در هزینه می شود و بیمار سریعتر بهبود می یابد و کمتر احتمال دارد که عفونت را به دیگران منتقل کند.

———————————————— ———————————-

پیشگیری از سوزاک

موثرترین راه برای پیشگیری از سوزاک پرهیز از روابط جنسی متعدد و بردگی است. با این حال، با توجه به شیوع این مشکل در برخی از جوامع، دستورالعمل های زیر توصیه می شود:

1. هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کنید

2- آزمایش و مشاوره با پزشک در مورد بیماری های مقاربتی.
نکته مهم: افرادی که همسر دارند کمتر در معرض ابتلا به عفونت ها و بیماری های مقاربتی مانند ایدز، هپاتیت و سوزاک هستند.

به محض مشاهده علائم یا علائم سوزاک برای درمان با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر شریک جنسی شما ترشحات تناسلی، سوزن سوزن شدن هنگام ادرار، خارش در ناحیه تناسلی یا درد دارد، از رابطه جنسی خودداری کنید.

———————————————— ———————————-

عواقب مورد انتظار

با درمان، معمولا در عرض 1-2 هفته بهتر می شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف تیوپروپرازین چیست؟

عوارض جانبی احتمالی

* عفونت گونوکوکی چشم این عفونت می تواند باعث نابینایی در کودکان شود.
مسمومیت خون
* آرتریت عفونی (عفونت مفاصل)
* بیماری التهابی لگن (یعنی عفونت دستگاه تناسلی در زنان)
* اندوکاردیت
در صورت عدم درمان، گاهی اوقات ناتوانی جنسی در مردان رخ می دهد.
ناباروری در زنان

———————————————— ———————————-

درمان سوزاک

سوزاک درمان نشده می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد که می تواند خطر عوارض را افزایش دهد. درمان قدیمی سوزاک استفاده از آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و تتراسایکلین بود. موارد مقاومت به داروهای قدیمی در حال حاضر در حال افزایش است و معمولاً از آنتی بیوتیک های جدیدتر مانند سفتریاکسون استفاده می شود. اگر بیماری شدید و گسترده نباشد و فرد باردار نباشد، می توان یک دوز آمپول سفتریاکسون را به صورت عضلانی و سپس کپسول 100 میلی گرم داکسی سایکلین را هر 12 ساعت به مدت یک هفته تجویز کرد.

اگر باردار هستید، از اریترومایسین 500 میلی گرم هر 6 ساعت به عنوان جایگزین استفاده کنید. موارد مقاوم به سفتریاکسون نیز گزارش شده است که بسیار نادر است.
درمان قدیمی و کلاسیک در صورت عدم حساسیت به پنی سیلین شامل تزریق عضلانی پنی سیلین پروکائین و ادامه درمان با کپسول تتراسایکلین 250 میلی گرمی هر 6 ساعت به مدت یک هفته است. علت تجویز داکسی سایکلین و تتراسایکلین وجود عفونت کلامیدیایی همزمان است که در بیشتر موارد وجود دارد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید درمان سوزاک

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ———————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *