مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین روش آبکش کردن برنج چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



برنج را چطور آبکش کنیم ؟


خانم هایی که تازه ازدواج می کنند، ممکن است مهارت کافی در آشپزی نداشته باشند. البته برای بسیاری از خانم ها پیش می آید که بعضی اوقات برنجشان شفته می شود و به صورت دانه دانه در نمی آید.


این یکی از اتفاقاتی است که برای خانم ها ناخوشایند است، مخصوص وقتی که مهمان داشته باشند. به همین دلیل باید یک سری نکات برای آبکش کردن برنج رعایت کنید تا بتوانید مهمانانتان را انگشت به دهان کنید.


معمولا غذاهای ایرانی با برنج هستند، پس درست کردن یک برنج عالی یکی از کارهایی است که خانم ها باید بلد باشند. البته نوع برنج هم در این امر دخیل است. برخی از برنج ها خیلی زود می پزند و شفته می شوند و برعکس برخی برنج ها دیرپز هستند و باید آن ها را به مدت بیشتری بپزید.


در ادامه همه ی نکاتی که برای آبکش کرن برنج به آن ها نیاز دارید را شرح خواهیم داد، اما قبل از هر چیز لازم است بدانید که یک برنج خوب چه ویژگی هایی دارد. پس این مطلب را از دست ندهید.


روش آبکش کردن برنج


آبکش کردن برنج ایرانی


برنج ایرانی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟


یکی از مهم ترین ویژگی هایی که برنج ایرانی خوب باید داشته باشد، این است که دانه های برنج به صورت یکدست باشند یعنی آن ها از نظر رنگ و اندازه یک شکل باشند. معمولا رنگ برنج های خوب کِرِم است و کمی مات هستند و کاملا سفید نیستند.

بیشتر بخوانید  آموزش طبخ آش آبلیمو با ۳ روش + عکس


این برنج ها را وقتی در دست می گیرید دستتان کمی آردی می شود و روی دست لایه ای پودری می نشیند. دانه های آن ها اندازه ای متوسط دارند یعنی نه خیلی دانه بلند هستند و نه خیلی ریز و خرد.


یکی دیگر از ویژگی های برنج ایرانی خوب این است که عطر بسیار خوبی دارند و حتی بوی آن ها از داخل کیسه هم به مشام می رسد.


طرز آبکش کردن برنج


نحوه آبکش کردن برنج


روش آبکش کردن برنج


اولین مرحله برای آبکش کردن برنج این است که برنج را پاک کنید و اگر در آن سنگ یا سبوس وجود داشت، آن ها را جدا کنید. پس از اینکه برنج ها پاک شدند، آن ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و به خوبی بشویید.


برنج ها باید به قدری شسته شوند که وقتی روی آن ها آب می ریزید، آب شفاف باشد. این کار را باید چند ساعت قبل از درست کردن برنج انجام دهید تا برنج به خوبی خیس بخورد و حجم آن بیشتر شود.


حالا درون یک قابلمه دو برابر حجم برنج آب بریزید و آن را روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را ببندید تا آب به جوش آید. پس از اینکه آب به جوش آمد، آب برنج ها را خالی کنید و برنج ها را در قابلمه بریزید.


حالا نوبت به اضافه کردن نمک می رسد. نسبت به مقدار برنج به آن نمک اضافه کنید. البته می توانید نمک را در هنگام خیساندن برنج به آن اضافه کنید تا نمک به خورد برنج برود.

بیشتر بخوانید  ۱۱ خاصیت معجزه آسا چای ماچا


اجازه دهید تا برنج نیم پز شود و در این حین چندین بار آن را هم بزنید تا دانه های آن به کف قابلمه نچسبند. باید برنج به اندازه ای پخته شود که وسط آن یک نقطه خام بماند یعنی در اصطلاح نیم پز شود.


حالا می توانید آن را صاف کنید. یک سبد یا آبکش بردارید و برنج را در آن بریزید. نیازی به ریختن آب روی برنج ها نیست. حالا قابلمه ی خالی را روی حرارت بگذارید تا خشک شود، سپس در آن روغن بریزید و بگذارید تا روغن داغ شود.


چگونه برنج را آبکش کنیم


طرز تهیه برنج آبکش


وقتی روغن داغ شد، کف قابلمه ته دیگ دلخواهتان را بگذارید و برنج آبکش شده را روی آن بریزید. بهتر از چند بار برنج را تکان دهید تا آب اضافی آن برود و بعد آن را در قابلمه بریزید.


حالا یک چهارم پیمانه آب را با دو قاشق روغن مخلوط کرده و دور قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا برنج دم بکشد. باید حرارت خیلی ملایم باشد تا ته دیگ شما نسوزد و برنج به خوبی دم بکشد.


چرا به برنج آب و روغن اضافه می کنیم ؟


دلیل اضافه کردن آب و روغن به برنج هنگام دم کشیدن این است که این کار کمک می کند تا برنج به خوبی دم بکشد. همچنین وجود روغن در برنج باعث می شود تا دانه های برنج از هم جدا شوند و ظاهر زیباتری پیدا کند.


مدت زمان دم کشیدن برنج


مدت زمان لازم برای دم کشیدن برنج به مقدار برنج، حرارت، نوع قابلمه و ته دیگ آن بستگی دارد. اگر حرارت خیلی ملایم باشد و ته دیگ شما نان یا سیب زمینی باشد، معمولا نیم ساعت الی 45 دقیقه برای دم کشیدن آن زمان لازم است.

بیشتر بخوانید  روش نگهداری طولانی مدت توت فرنگی در یخچال


گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم


نیلوفر گلی فروشانی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *