مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین راه برای نگهداری و پرورش چترهای بامبو در خانه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آموزش چتر بامبو

برگ های چتر بامبو اغلب سبز و زرد هستند و یادآور زیبایی پاییز در طول سال خواهند بود. این برگ ها معمولا تا حدود پنج متر رشد خوبی دارند و چتر بامبو نیز مانند سایر بامبوها نماد شادی و ثروت بی شمار است.

جالب است که در برخی از مناطق آسیایی از برگ های این گیاه برای تولید کاغذ و سایر وسایل مشابه استفاده می شود. در ابتدا می توان چتر بامبو را متعلق به آسیا دانست که بخشی از رژیم غذایی پانداها نیز خواهد بود. اکنون ساقه های عمودی و برگ های باریک آن را به گیاهی مناسب برای پوشش دیوار تبدیل کرده است.

همه گونه های این گیاه دارای ریشه های زیرزمینی هستند که اغلب به آنها ریزوم می گویند. در واقع ریزوم بخشی از بامبو برای نگهداری مواد غذایی است که با پخش بذر و گرده تکثیر نمی شود و می توانید با خیال راحت آن را در باغچه خود پرورش دهید.

چگونه از گیاه چتر بامبو نگهداری کنیم

روش های کاشت و تکثیر گیاهان چتری بامبو

در نظر داشته باشید که تکثیر این گیاه زیبا معمولا با کاشت قلمه و قلمه انجام می شود که سعی می کنیم مراحل هر کدام را به طور کامل توضیح دهیم.

قلمه های مناسب برای کاشت:
به طور کلی، اگر می خواهید گیاه خود را هرس کنید، می توانید به راحتی ساقه بامبو را از هر جایی ببرید. اما اگر می خواهید بامبو را تکثیر کنید، ابتدا باید قلمه ای به اندازه ۲ تا ۵ سانتی متر زیر گره ساقه ببرید.
این برش زیر گره به این دلیل است که گره یا گره اولین جایی است که جوانه در آن رشد می کند، بنابراین باید سالم بماند و خنجر یا بریده نشود. در واقع قلمه زدن به این صورت است که می توانید از قسمت پایین ساقه یعنی بالای ریشه 3 قسمت انتخاب کنید و از وسط قسمت چهارم به بعد آن را ببرید.
در این فرآیند دقت کنید که قلمه ها حداقل 3 نوار داشته باشند، زیرا اگر نوار کمتری داشته باشید، نتیجه زیادی نخواهید گرفت.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شوراهای حل اختلاف چهارمحال و بختیاری

قلمه ها:
خوب است بدانید که برخی از پرورش دهندگان گل و گیاه اصرار دارند که به صورت اریب یعنی به صورت زاویه دار برش دهند. با این حال گونه ها تفاوت چندانی با هم ندارند و می توانید قلمه ها را به صورت یکنواخت برش دهید حتما با چاقوی تیز یا قیچی باغچه برش دهید تا به آوندهای گیاهتان آسیبی نرسد.

باید بخوانید:

چه زمانی و چگونه بامبو را برش دهیم

چه زمانی و چگونه بامبو را برش دهیم

آموزش هرس و تکثیر ساقه بامبو “بامبو شانس می آورد اما بامبو فردی!”

شرایط ذخیره سازی برای چترهای بامبو

همانطور که می دانید، همه گیاهان برای رشد خوب به شرایطی نیاز دارند. برای این منظور در زیر برخی از شرایط لازم برای پرورش و نگهداری چترهای بامبو را فهرست کرده ایم.

سیستم های راهنمایی:
پس از کاشت چتر بامبو، بهتر است در هفته اول سطح بستر را به خوبی آبیاری کنید، زیرا این آبیاری شرایط دلپذیری را برای ریشه ها فراهم می کند و رشد گیاه شما را تقویت می کند. همچنین اگر بامبو را در گلدان نگهداری می کنید، باید آن را به طور منظم آبیاری کنید و بهترین زمان برای این کار عصر است.

بالا بردن چترهای بامبو

سبک:
از آنجایی که بامبوهای چتری علاقه زیادی به نور خورشید دارند و به خوبی با شرایط سرد و کوهستانی سازگار هستند، معمولا سایه را به نور قوی ترجیح می دهند. به همین دلیل بهتر است در فضای آپارتمان خود که نور کمی دارد چترهای بامبو قرار دهید و بکارید.

خاک:
به صراحت می توان گفت که این گیاه در همه زمین ها به جز خشکی می روید. همانطور که می دانید چتر بامبو علاقه زیادی به رطوبت دارد پس اگر می خواهید گلدان را عوض کنید از خاک اسیدی با کود مناسب استفاده کنید و خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.

بیشتر بخوانید  سوالات رایج خدمات تامین اجتماعی برای انتقال سوابق

در مورد رژیم غذایی چترهای بامبو می توان گفت افزودن کود به بستر باعث تقویت رشد گیاه شما و زیباتر شدن برگ های آن می شود. هر زمان متوجه شدید که برگ ها کم رنگ می شوند، حتما آنها را کود دهید. از آنجایی که بامبو عضوی از خانواده گیاهان علفی است، برای رشد به کودهایی با محتوای نیتروژن بالا نیاز دارد.

اگرچه کودهای غنی از نیتروژن برای گیاهان شما مفید هستند، اما می توانید از کودهای گیاهی نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای کوددهی گیاهان زمانی است که این تنوع گونه های بامبو با اواخر بهار مصادف شود.

باید بخوانید:

تعویض ظرف:
در پرورش بامبو، اگر قصد دارید گیاه خود را به گلدان بزرگتری منتقل کنید، باید در بهار این کار را انجام دهید. با استفاده از یک بیل باغبانی تمیز و تیز، یک سوراخ در زمین ایجاد کنید و به آرامی ریزوم های بامبو را جدا کنید. این نکته را نادیده نگیرید که بامبویی که برای تکثیر یا تعویض گلدان انتخاب کرده اید باید حداقل دو ساله باشد.

آفات و بیماری های رایج بامبو

شته ها، کنه ها و سفیدک پودری از جمله آفاتی هستند که می توانند روی گیاه شما تأثیر بگذارند. شته ها معمولاً به رنگ سبز روشن هستند و شبیه گلابی های کوچک هستند که از سطح زیرین برگ ها تغذیه می کنند. اگر این آفت از بین نرود، حضور و فعالیت آن در نهایت باعث زرد شدن و ریزش برگ گیاه شما می شود.
همچنین ساس هایی که برای پرورش بامبو به رختخواب می آیند اغلب بیضی شکل و سیاه رنگ هستند. معمولا از برجستگی های سطح برگ ها و ساقه ها قابل مشاهده هستند و آسیب زیادی به گیاه وارد نمی کنند. . این کنه عمدتاً از برگ ها تغذیه می کند و رنگ زرد آن می تواند باعث شکستگی آنها شود.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دکتر سید وحید حسینی جراح در شیراز

نگهداری از چترهای بامبو

چرا برگ های بامبو قهوه ای می شوند؟

قهوه ای شدن برگ های بامبو به خصوص در لبه های آن نشانه آبیاری زیاد گیاه است و باید به سرعت از میزان آبیاری آن کاسته شود. درست است که بامبو یک گیاه آبدوست است، اما آب بیش از حد می تواند به ریشه گیاه آسیب برساند و در نتیجه برگ ها را از بین ببرد.
گرما و نور زیاد و مستقیم نیز می تواند یکی دیگر از دلایل قهوه ای شدن برگ های این گیاه باشد. بهتر است چتر بامبو را در محیطی بسیار گرم با نور طولانی و مستقیم خورشید قرار ندهید.
لقاح بیش از حد یکی دیگر از دلایل قهوه ای شدن برگ های بامبو است. همه کودها نمک کمی دارند و کود زیاد باعث اشباع خاک از نمک و آسیب به ریشه می شود.
آخرین دلیل قهوه ای شدن چتر بامبو سرمای شدید زمستان است. این گیاه به قدری مقاوم است که می تواند زمستان معمولی را تحمل کند، اما سرمای شدید مانند گرمای شدید باعث سوختن و قهوه ای شدن برگ های بامبو می شود.

باید بخوانید:

چرا چتر بامبو رشد نمی کند؟

گیاه شما احتمالاً در حال رشد است، اما آنقدر کند است که شما را دلسرد کرده است. دو دلیل اصلی برای کندی رشد این گیاه وجود دارد. یکی کمبود منابع انرژی مانند نور خورشید، کود و آب و دیگری آبیاری زیاد که ریشه گیاه را از بین می برد و توانایی گیاه را برای دریافت مواد غذایی از خاک کاهش می دهد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *