مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین خبر برای بیمارانی که موهای خود را به دلیل تاج از دست داده اند! + نحوه درمان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با توجه به روستای شماره عوارض جانبی طولانی مدت پس از بیماری کووید 19 می تواند منجر به مشکلات زیادی مانند از دست دادن چشایی و بویایی یا اختلال روانی و خستگی شود. ریزش مو نیز به عنوان یک علامت شایع گزارش شده است. اگر چه این عارضه می تواند یکی از نگران کننده ترین باشد، اما مطمئن باشید که در بیشتر موارد گذرا است. در این قسمت به تفصیل توضیح خواهیم داد.

چه چیزی باعث ریزش موی عروق کرونر می شود؟

بیمارانی که به دلیل عفونت سارس کووید 2 دچار ریزش مو شده اند ممکن است در حین شانه زدن روزانه یا هنگام شستن موهای خود در حمام متوجه ریزش مو شوند. این پدیده به تلوژن افلوویوم معروف است. حدود 90 درصد موهای ما در مرحله رشد یا آناژن هستند و حدود 10 درصد در حالت استراحت یا تلوژن هستند.

آناژن حدود سه سال روی پوست سر باقی می ماند. سپس مو وارد فاز تلوژن می شود که بین ۲ تا ۶ ماه طول می کشد. در پایان تلوژن، مو از فولیکول های خود می ریزد و به تدریج با موهای جدید آناژن جایگزین می شود و این چرخه رشد ادامه می یابد.

به طور متوسط، افراد روزانه حدود 100 تا 150 تار مو از دست می دهند. اما زمانی که یک فرد یک رویداد استرس زا مانند بیماری کووید 19 را تجربه می کند، بدن می تواند موی زیادی را از رشد آناژن به تلوژن در حالت استراحت پیش از موعد منتقل کند. به جای 10 درصد موهایی که معمولاً خوابیده و می ریزند، تا 50 درصد موها وارد این فاز می شوند که بسیار بیشتر از حد طبیعی است و باعث آلوپسی می شود.

بیشتر بخوانید  سقوط عجیب خودروی زانتیا به داخل منطقه گودبرداری شده ساختمان در شیراز / فیلم

ریزش مو چقدر طول می کشد؟

خبر خوب این است که بیشتر موارد تلوژن افلوویوم در یک دوره تقریباً 3 تا 6 ماهه رخ می دهد. یعنی موهای زائد وقتی زودتر از موعد به مرحله تلوژن می رسند از بین می روند. این عارضه پس از یک رویداد محرک مانند کووید 19 رخ می دهد. وقتی این دوره به پایان برسد، موها به آرامی به حالت عادی باز می گردند.

تلوژن افلوویوم باعث ریزش فولیکول مو نمی شود. اگرچه ممکن است مو به طور موقت رشد نکند، فولیکول های مو هنوز وجود دارند و در نهایت دوباره رشد خواهند کرد.

حتی پس از قطع ریزش مو، بیماران ممکن است متوجه شوند که موهایشان به ضخامت گذشته نیست. این به دلیل رشد آهسته مو است که حدود یک سانتی متر در ماه است. این به این معنی است که اگر شخصی موهایی تا شانه داشته باشد، ممکن است بیش از دو سال طول بکشد تا موهای جدید دوباره رشد کنند و می توانند دم اسبی ببندند.

در کمتر از 10 درصد موارد، بیماران ممکن است وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم مزمن را تجربه کنند که در آن: ریزش بیش از حد مو می تواند بیش از 6 ماه طول بکشد. این می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد و معمولاً بدون دلیل ظاهری. در این موارد، علائم به بهترین وجه با دارو درمان می شوند.

تلوژن افلوویوم مزمن می تواند علامتی برای بیماران مبتلا به کووید 19 باشد. این مشکل احتمالاً به این دلیل است که بدن آنها تحت استرس زیادی قرار دارد و هنوز در حال بازگشت به حالت عادی است. بیماران مبتلا به تلوژن افلوویوم مزمن؛ به یاد داشته باشید که تمام موهای خود را از دست نمی دهد، زیرا سهم موهای تلوژن هرگز از 50٪ بیشتر نمی شود.

بیشتر بخوانید  چگونه بفهمیم فرزندمان دوجنسه است یا نه؟ + علائم و نشانه های ترنس بودن کودک / عکس

بیماری کووید 19 و ریزش مو

ریزش مو به دلیل بیماری کووید 19 ممکن است کمی زودتر از حد معمول رخ دهد. به عنوان مثال، به جای اینکه بعد از سه ماه اتفاق بیفتد، می تواند دو ماه زودتر اتفاق بیفتد. مطالعات دیگر بهبودی سریع‌تری پیدا کرده‌اند. این بدان معناست که علائم بهبودی ممکن است به جای ۶ ماه، ۲ تا ۳ ماه زودتر ظاهر شوند.

ریزش مو

علل غیر کرونری ریزش مو

به غیر از تاج، چه چیزی می تواند باعث ریزش مو شود؟

عفونت های ویروسی

در بیمارستان بستری شد

عمل جراحي

به دنیا آوردن

استفاده از برخی داروها به خصوص هورمونی

اختلال عملکرد تیروئید

ورود به یائسگی

استرس عاطفی قابل توجه

درمان های رایج ریزش مو

درمان عوارضی مانند ریزش مو نیاز به زمان و صبر دارد. روش هایی برای ارزیابی وضعیت و نظارت بر روند درمان در خانه به بیماران ارائه می شود. به عنوان مثال، ممکن است از یک بیمار خواسته شود که یک آزمایش برس مو 60 ثانیه ای انجام دهد و موها را در یک توده جمع کند تا ببیند معمولاً چه مقدار مو از دست می رود. سپس با گذشت زمان و دوباره این کار را انجام می دهد، می تواند احساس کند که آیا وضعیتش رو به بهبود است یا خیر.

داروها به ویژه برای بیماران مبتلا به تلوژن افلوویوم حاد می توانند مشکل ساز باشند. خیلی وقت ها متوجه می شویم که این بیماران خودشان را درمان می کنند. یعنی زمانی که بیماری شروع می شود، تعیین زمان قطع مصرف دارو برای رشد مو مشکل می شود.

بیشتر بخوانید  علت نباریدن برف و باران در ایران | چرا باران نمی بارد

داروها معمولاً در مرحله حاد توصیه نمی شوند. با این حال، داروها یا سایر درمان ها برای بیمارانی که 4 تا 6 ماه پس از شروع بیماری عروق کرونر قلب به کاهش ادامه می دهند منطقی است.

هر نوع ریزش مو می تواند نشانه استرس عاطفی قابل توجهی باشد که به خودی خود در صورت عدم درمان می تواند به ریزش مو کمک کند. اگرچه داشتن اضطراب کاملاً طبیعی است، اما توانمندسازی بیماران برای نظارت بر پیشرفت خود در خانه و آگاهی از اهمیت مدیریت استرس برای بهبودی موفق بسیار ارزشمند است. / بدون توری

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *