بن سلمان پس از 30 سال با نخست وزیر تایلند دیدار می کند



جانشین تاج و تخت امروز (سه شنبه) در اولین سفر خود به عربستان پس از 30 سال قطع روابط، میزبان ژنرال پرایوت چان اوچو، نخست وزیر و وزیر دفاع تایلند بود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی و پرایوت چان اوچا، نخست وزیر تایلند در مورد تعدادی از موضوعات از جمله موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر، مشورت و هماهنگی کردند.

در این دیدار شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه، عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور و عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی حضور داشتند.

روزنامه شارک می نویسد که سفر چان اوچا به دنبال چندین دهه درگیری دیپلماتیک صورت گرفت که در سال 1989 پس از سرقت جواهرات از خانه امیر عربستان رخ داد. به گزارش ایندیپندنت، داستان الماس آبی از سال 1989 آغاز شد. در آن سال، کریانکرای تاچامونگ، کارگر تایلندی، 91 کیلوگرم جواهرات و سنگ های قیمتی را از کاخ امیر فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان سعودی به سرقت برد. ارزش این جواهرات بیش از 20 میلیون دلار برآورد شده است. در نتیجه یک درگیری رخ داده است که هنوز حل نشده است.

پلیس تایلند بعداً تعدادی از جواهرات را پیدا کرد و به امیر عربستان تحویل داد، اما مقامات سعودی گفتند که بیشتر آنها تقلبی بودند. مهمتر از همه، گرانترین قطعه از مجموعه، الماس کمیاب آبی 50 قیراطی، هرگز پیدا نشد. دولت تایلند در بیانیه ای اعلام کرد که شاهزاده محمد بن سلمان، وارث تاج و تخت عربستان سعودی، از پریوت برای بازدید از عربستان دعوت کرده است. نشست دو روزه نخست وزیر تایلند از امروز آغاز می شود.

بیشتر بخوانید  پوریا پورسرخ همسر زیبایش را پنهان کرد

بانکوک در بیانیه ای اعلام کرد: «این اولین سفر دو رئیس دولت در بیش از 30 سال گذشته است. بر اساس این بیانیه، پراژوت با وارث تاج و تخت عربستان سعودی به منظور «تقویت و بهبود روابط بین دو کشور» دیدار می کند.

دولت عربستان در بیانیه ای اعلام کرد: این سفر به دنبال بحث هایی است که منجر به هماهنگی مواضع در مورد بسیاری از موضوعات مورد علاقه مشترک شده است.

عربستان و تایلند روابط دیپلماتیک خود را قطع نکرده اند، اما به سطح نمایندگان تام الاختیار تنزل یافته اند و مدت هاست که هیچ سفیری به دو کشور اعزام نشده است، البته این دو کشور برای اولین بار در سال 1966 سفیران خود را مبادله کردند. روابط بین ریاض و بانکوک به سال 1957 باز می گردد، حتی قبل از آن. بارزترین نمونه، صدور صدها هزار ویزای کار برای شهروندان تایلندی شاغل در عربستان سعودی است.

تعداد کارگران و دانشجویان تایلندی در عربستان سعودی پس از “داستان الماس آبی” به شدت کاهش یافت. ریاض همچنان سفرهای بین دو کشور را محدود می کند، اگرچه در برخی موارد مسلمانان تایلندی مجاز به انجام مراسم حج بودند. وزیر خارجه تایلند همچنین در سال 2004 به ریاض سفر کرد و با امیر عبدالله بن عبدالعزیز ولیعهد وقت دیدار کرد. در سال 2005، عربستان سعودی به جوامعی در تایلند که سونامی در آن واقع شده است، کمک مالی کرد. وزیر خارجه تایلند نیز به عنوان نماینده پادشاه در مراسم تشییع جنازه ملک فهد در آگوست 2005 شرکت کرد.

ریاض مدتهاست پلیس تایلند را به عدم انجام تحقیقات دقیق در مورد سرقت و نشت جواهرات به مقامات ارشد دولت تایلند متهم کرده است.

بیشتر بخوانید  اول ماه رجب چند شنبه است ۱۴۰۰

در سال 1990 یک شخصیت اقتصادی از دولت عربستان برای تحقیق به تایلند رفت اما ناپدید شد. چند روز قبل از ناپدید شدن وی، سه دیپلمات سعودی در بانکوک کشته شدند. پنج مرد از جمله یک افسر ارشد پلیس تایلند به اتهام دست داشتن در قتل یک شخصیت اقتصادی سعودی محاکمه شدند، اما در سال 2014 به دلیل کمبود شواهد آزاد شدند.

تایلند مدت هاست در تلاش برای بهبود روابط خود با عربستان سعودی است، زیرا این امر را هم برای صنعت گردشگری خود و هم برای گسترش فرصت های شغلی برای شهروندان تایلندی ضروری می داند.

لینک کوتاه لینک را کپی کنید

دیدگاهتان را بنویسید