مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


امروزه بازدید از آکواریوم‌های شهری یا اقیانوس‌ها یک فعالیت تفریحی بسیار محبوب است و ساخت چنین آکواریوم‌هایی در نقاط مختلف جهان رو به افزایش است. حال می خواهیم با بررسی بیشتر آکواریوم های شهری و آشنایی با این جاذبه دنیای مدرن و تاثیرات اجتماعی آن، جایگاه کشورمان را در این زمینه بررسی کنیم.

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

آکواریوم شهری چیست؟

آکواریوم شهری یا اوشناریوم مجموعه ای از آکواریوم ها، استخرهای ماهی و ویترین ماهی ها و جانوران آبزی در مقیاس بسیار بزرگ است که از پدیده های دنیای مدرن به شمار می روند. یک آکواریوم شهری معمولاً صدها یا هزاران گونه مختلف از حیوانات آبزی را بسته به اندازه مجموعه نمایش می دهد.

طبقه بندی کلی داروخانه ها شامل پستانداران دریایی، کوسه ها و ترکیبی از گونه های خاص و عمومی است. برخی از اوشناریوم ها نیز گونه های بسیار خاصی را با شرایط نگهداری پیچیده نمایش می دهند، مانند آکواریوم جورجیا که کوسه نهنگ را در معرض دید عموم قرار داد، یکی از بزرگترین گونه های شناخته شده در اقیانوس.

ساخت چنین مجموعه هایی با توجه به نیاز گونه های مختلف پیچیدگی های خود را دارد و بسته به وسعت پروژه و گونه های موجود، هزینه های بسیار متفاوتی از 5 میلیون تا بیش از یک میلیارد دلار در جهان دارد، اما بهره طبیعی این مجموعه ها و در بسیاری از موارد سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این حوزه تشویق کرده اند.

تاریخچه این آکواریوم ها چیست؟

اولین آکواریوم های شهری در اواسط قرن نوزدهم در اروپا افتتاح شد و از همان ابتدا بخشی از صنعت توریستی شکوفا شد. اولین آکواریوم شهری در می 1853 در باغ وحش لندن افتتاح شد و در سال 1856 یک آکواریوم شهری در موزه بارنوم در نیویورک ساخته شد. سپس، در سال 1859، باغ آبی بوستون و مجموعه های دیگری در اروپا تأسیس شد، مانند Jardin در پاریس در سال 1860 و برلین در سال 1869، و سپس براتین در سال 1872.

آکواریوم قدیمی برلین در سال 1869 افتتاح شد. ساختمان آکواریوم در مرکز شهر، خارج از باغ وحش برلین قرار داشت. او مدیر اولین آکواریوم برلین، آلفرد برهام، مدیر سابق باغ وحش هامبورگ (1863-1866) بود و تا سال 1874 در این سمت بود. ایشان بر مسائل آموزشی این محیط بسیار تأکید داشتند.

این آکواریوم به صورت غاری طراحی شده است که بخشی از آن از سنگ طبیعی ساخته شده است که در آن لایه های مختلفی از پوسته زمین شناسایی شده است. همچنین مناطقی برای پرندگان و دشت های سیلابی وجود داشت. این آکواریوم در سه طبقه ساخته شده است. تجهیزات و مخازن آب در طبقه همکف، آکواریوم و ماهی در طبقه اول بود و به دلیل علاقه زیاد به پرندگان، لانه و قفس بزرگ آنها در طبقه دوم بود.

بیشتر بخوانید  روش کاشت مرزه در خانه

آکواریوم آرتیس در سال 1882 در ساختمان ویکتوریا در باغ وحش آمستردام ساخته شد و در سال 1997 بازسازی شد. در اواخر قرن نوزدهم این آکواریوم یک مرکز هنری و سرگرمی به حساب می آمد. همانطور که در اواخر قرن بیستم و پس از بازسازی بود. از آن زمان تاکنون روند ساخت این مجموعه ها به سرعت توسعه یافته است به طوری که امروزه تنها در آمریکا بیش از 100 پروژه آکواریوم فعال وجود دارد و شهری مانند پکن که شباهت زیادی به پایتخت ما دارد، دارای سه مجموعه آکواریوم شهری فعال است. .

مزایای آکواریوم شهری چیست؟

اوشناریوم ها همچنین مکانی برای تفریح ​​و گذراندن اوقات فراغت و مرکز مطالعات و تحقیقات علمی هستند. تعدادی از کتاب های درسی مربوط به برنامه های پژوهشی و آموزشی در دانشگاه ها، ایستگاه های زیستی و موسسات دریایی است. این امر هم در توسعه علوم دریایی و محیطی مؤثر است و هم محیطی را برای محققان جوان علاقه مند به این موضوعات فراهم می کند. علاوه بر این، وجود چنین آکواریوم های عظیمی در هر کشور امکان رقابت در بازار گردشگری را فراهم می کند.

بسیاری از اقیانوس‌ها از پتانسیل کامل نهنگ‌ها و دلفین‌ها برای یادگیری استفاده می‌کنند، بنابراین برنامه‌های سرگرمی ویژه‌ای برای عموم فراهم می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند به شکل برنامه‌های اجرای حیوانات آموزش‌دیده یا برنامه‌های تعاملی باشند که شامل تماس مستقیم بیننده با حیوانات است. چنین برنامه هایی هر ساله تعداد زیادی گردشگر را از سراسر جهان به این کشورها می آورند و مجموعه های اوشناریوم امروزه یکی از مقبول ترین جاذبه های گردشگری در جهان هستند.

آکواریوم بزرگ گرجستان در سال افتتاحیه خود میزبان 3 میلیون بازدید کننده بود. این آکواریوم همچنین 220 شغل دائمی و 150 شغل پاره وقت ایجاد کرد. باید گفت که درآمد سالانه این آکواریوم 250 میلیون دلار است. هر ساله تعداد بیشتری از کشورهای دور و نزدیک شروع به ساخت و راه اندازی چنین پروژه هایی می کنند. در حال حاضر امارات دومین صاحب آکواریوم در جهان است و ترکیه پنجمین دارنده آکواریوم بزرگ در جهان است.

بیشتر بخوانید  لاله های سیاه

از آنجایی که گردشگری یکی از مهمترین ارکان توسعه و شکوفایی اقتصادی هر کشوری است، کشورهای همسایه نیز به این امر واقف بوده و از تمامی فرصت های موجود نهایت استفاده را می برند. اما در ایران با وجود دو دریا در شمال و جنوب کشور و وجود گونه های بومی زیبا برای نمایش عمومی و خودکفایی در طراحی، ساخت و بهره برداری از این گونه مجموعه ها، هنوز آکواریوم شهری در کشور وجود ندارد. و آکواریوم شهر تهران.

برای اطلاعات بیشتر، 5 پروژه آکواریوم شهری زیر به عنوان نمونه شرح داده شده است:

آکواریوم جورجیا

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

آکواریوم جورجیا که در ایالت آتلانتا آمریکا واقع شده است، بزرگترین آکواریوم جهان است و یکی از جاذبه های گردشگری ایالت آتلانتا است. ظرفیت این آکواریوم بیش از 8.5 میلیون گالن آب است که بیش از 120000 گونه از 500 گونه و نژاد مختلف را در خود جای داده است. این آکواریوم برای اولین بار در سال 2005 به روی عموم باز شد و تا سال 2009 بیش از 10 میلیون بازدید کننده داشت. آکواریوم جورجیا حیوانات نادری را نشان می دهد که تنها در چند آکواریوم در جهان وجود دارند.

این آکواریوم از پنج گالری شامل گالری جورجیا، گالری رودخانه، گالری آب سرد، گالری اقیانوس و گالری استوایی تشکیل شده است. یکی از جاذبه های این آکواریوم، تونل 30 متری گالری اوشن است. در سال 2008، مسئولان آکواریوم پروژه ای به نام «شنا با غول های زیر آب» را راه اندازی کردند که در آن هشت نفر می توانستند همزمان با نهنگ ها و کوسه های غول پیکر با کمک غواصان متخصص شنا کنند. این پروژه با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان مواجه شد.

آکواریوم دبی مال

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

دبی مال یا دبی مال، یکی از بزرگ ترین مراکز خرید جهان، بخشی از مجموعه برج دبی 20 میلیارد دلاری است. در وسط مرکز خرید آکواریوم عظیم آن با ظرفیت 10 میلیون لیتر (2.64 میلیون گالن) آب قرار دارد. این آکواریوم دارای بیش از 33000 حیوان زنده از جمله بیش از 400 کوسه و گردو است و همچنین رکورد جهانی گینس را برای “بزرگترین بشقاب اکریلیک” در جهان دارد. اندازه این پنل 8.3 ضربدر 32.88 متر و ضخامت آن 75 سانتی متر است.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شورای حل اختلاف بجنورد

آکواریوم چورامی اوکیناوا

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

این آکواریوم در پارک Ocean Expo در ژاپن قرار دارد و در سال 2002 افتتاح شد. مخزن اصلی آکواریوم به نام دریای کوروشیو حاوی 7.5 میلیون لیتر آب (1.98 میلیون گالن) است و دارای صفحه شیشه ای اکریلیک به ابعاد 8.2 در 22.5 متر و ضخامت 60 سانتی متر است.

اشنوگرافی

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

مجموعه دریایی اقیانوس شناسی که زیستگاه های دریایی مختلف را به تصویر می کشد. این آکواریوم در مجموعه ای به نام شهر هنر و علوم در والنسیا، اسپانیا واقع شده است. Osnographic دارای بزرگترین مخزن آکواریوم در اروپا است و بیش از 45000 موجود دریایی را در خود جای داده است. آکواریوم با 7 میلیون لیتر (1.85 میلیون گالن) آب پر شده است.

آکواریوم پکن

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

بزرگترین آکواریوم های شهری جهان + عکس

آکواریوم پکن که در حال حاضر بزرگترین آکواریوم دریایی در جهان است، در ساحل شمالی رودخانه چانگ در باغ وحش پکن قرار دارد. مساحت این آکواریوم 120000 متر مربع و بنای آن 42000 متر مربع است و دارای مجموعه کاملی از موجودات دریایی برای بازدید عموم و فعالیت های تحقیقاتی می باشد. معماری بیرونی این مجموعه منحصر به فرد به شکل یک صدف عظیم است.

آکواریوم پکن نشان AAAA را از جاذبه های ملی چین و همچنین نشان یازدهمین جام شهرهای ممنوعه را به عنوان یکی از نقاط دیدنی و جاذبه های گردشگری مدرن توسط شهرداری پکن و سازمان گردشگری دریافت کرد. از زمان افتتاح آن در مارس 1999، بیش از 12 میلیون گردشگر از سراسر جهان از این مجموعه بازدید کرده اند.

آکواریوم پکن همچنین به مرکز آموزشی بسیاری از موضوعات مرتبط با اکوسیستم دریایی تبدیل شده است و بسیاری از موسسات دانشگاهی از این مجموعه برای تحقیق در مورد موجودات دریایی و یا یافتن روش های تکثیر مصنوعی آنها استفاده کرده اند و سالانه بیش از 200 پروژه تحقیقاتی اجرا می شود. در این مجموعه انجام می شود.

این مجموعه ها علاوه بر ایجاد جاذبه های گردشگری در این کشورها، سالانه میلیون ها دلار درآمدزایی دارند. امیدواریم روزی برسد که چنین پروژه هایی در ایران اجرا شود و شاهد رونق بیشتری در این عرصه در کشور عزیزمان باشیم.

منبع: حقوق ایرانی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *