مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

برج کبوتر جوی آباد مقصدی مناسب برای گردشگری است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، برج کبوترخانه جوی آباد در محله قدیمی جوی آباد مربوط به دوره پیش از صفویه است و در شهر خمینی شهر اصفهان قرار دارد. این اثر باستانی در آبان 1363 به شماره 13612 به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسید.

ولاشان کبوترخانه |  بازدید از ایران

یکی از برج های کبوتر که از حوادث و عواملی در امان مانده است، برج کبوتر جوی آباد قدیمی است که یکی از قدیمی ترین برج های کبوتر استان است. این برج در غرب روستای جوی آباد و شمال امامزاده سید نجم الدین قرار دارد. کارشناسان میراث فرهنگی بر این باورند که با توجه به قدمت این محوطه، قدمت ساخت برج به قبل از دوران صفویه برمی‌گردد و برج فعلی بقایای اثر تخریب شده‌ای است که در آن زمان در قسمت بالایی برج برپا شده است. . ساخت برج کبوتر خانه جوی آباد نشان از اصالت شغل کشاورزی ساکنان این آبادی دارد.

گلوبرنیک ورزنه

ویژگی های معماری

این برج استوانه ای و دو طبقه است. پلان آن مدور است و در پلان این برج شاخ ها و دیوارها به هم متصل شده اند. این برج ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از این ویژگی ها عرض دیوارهای 4.5 متری است که در نوع خود بی نظیر است. عرض برج های مشابه به 1 تا 1.5 متر می رسد. ضخامت و عرض 4.5 متری دیوارهای آن به گفته کارشناسان نشان می دهد که بنای اولیه آن احتمالاً به شکل برج دیده بانی بوده و بعدها به کبوترخانه تبدیل شده است. مرمت این بنا از سال 1386 آغاز شد و تا سال 1390 به طول انجامید.

بیشتر بخوانید  ایا مدارس اصفهان فردا سه شنبه تعطیل است ۵ دی ۱۴۰۲

برج های کبوتر درچه;  چشم ها منتظر توجه مسئولان گردشگری - صاحب نیوز

محل

خمینی شهر، جوی آباد قدیم، شمال امامزاده سید نجم الدین (شهر خمینی شهر در 12 کیلومتری شمال غربی اصفهان قرار دارد).

جاذبه های گردشگری منطقه

سه مسجد تاریخی چهارده معصوم، امام زمان (عج) و مجیر و چندین حمام خزانه مربوط به دوره قاجاریه از دیگر آثار تاریخی منطقه جوی آباد خمینی شراء است.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *