مدل M3 جدید با موتور 3 لیتری شش سیلندر توربو خطی، بسیار شبیه باامو های 35i وجود دارد در این بین وقتی نگاه دقیق تری به این موتور با دو توربوشارژر می اندازیم، می بینیم که S55 نام دارد که نشان می دهد موتور جدید M3 نیز مانند پیشینیان خود، موتوری خاص و منحصر به فرد است. در بسیاری از قسمت ها، طراحی جدید روی موتور انجام می شود، مانند دو خنک کننده داخلی، یک بلوک سرسیلندر محکم تر و یک کارتریج منیزیم.
این موتور 425 اسب بخار در 7300 دور در دقیقه و 4550 نیوتن متر گشتاور تنها در 1850 دور در دقیقه تولید می کند. با توجه به این آمار، علاقه مند به موتورهای قدرتمند در خودرو جذابیت این موتور بسیار بهتر از اکثر موتورهای توربو در صنعت خودرو شناخته شده است. این موتور در مقایسه با موتور 4 لیتری V8 قبلی تنها 11 اسب بخار افزایش یافته است اما از نظر گشتاور افزایش چشمگیری داشته است (150 نیوتن متر).
نسل F80 M3 علاوه بر موتور توربو، ویژگی های متفاوت دیگری نیز دارد. مدل 2015 M3به دلیل رژیم غذایی کم کالری از آلومینیوم و کربن به جای فولاد، وزن کمتری نسبت به پیشینیان خود داشت. در این مدل از کربن و آلومینیوم زیاد استفاده شده است باامو حتی در هوای گرم تا جایی که می توانست وزن ماشین را کم کرد. یکی از مهمترین کاهش وزن میل لنگ فیبر کربن است که 4.5 کیلوگرم سبکتر از 435i است. حتی در اتصالات محور عقب نیز وزن خودرو یک پوند کاهش می یابد. در نتیجه سدان 1623 کیلوگرمی 45 کیلوگرم از آخرین سدان M3 با گیربکس دستی و 5 کیلوگرم سبکتر از 335i است.
باامو گیربکس 6 سرعته دستی از سری M سری 1 حذف شده و پس از هماهنگ سازی و نصب سیستم کلاچ دو صفحه، با موتور S55 جفت می شود. جداسازی کلاچ در وسط حرکت پدال و نسبتا سریع انجام می شود. با سیستم گیربکس دستی، احساس قدرت بیشتری خواهید کرد. چون هر وقت دنده رو عوض میکنی با تمام وجودت میفهمی. تغییر سرعت کاملا بی عیب و نقص است. با کنترل گشتاور تشویقی و تنظیم دقیق، M3 می تواند در 1.4 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر در ساعت برسد و یک چهارم مایل را در 12.4 ثانیه آزمایش کند. این باعث می شود M3 بلندتر از E90 قدیمی تر و 0.2 ثانیه سریعتر در تست یک چهارم مایل باشد.
شاید تنها عیب بامو در مدل M3 سیستم کنترل به این صورت است که ارتباط لازم را بین راننده و چرخ ها برقرار نمی کند. البته اوضاع آنقدرها هم پیچیده نیست، اما حس کامل رانندگی منتقل نمی شود. در عین حال، بامو یک قاب عقب را در نظر گرفته است که باعث سفت شدن سیستم تعلیق برای بدنه و برقراری ارتباط بهتر بین راننده و شاسی می شود. چسبندگی بالای 0.98 گرم نیز از M3 در پیچ اندازه گیری شد.
پدال ترمز نیز بی نظیر است. هنگامی که پدال پایین می آید، سیستم ترمز به هر فشاری حساس است. در عین حال، پدال هرگز به طور کامل پایین نمی آید تا از معکوس شدن گاز هنگام تعویض دنده های پایین جلوگیری شود.
آپشن های مورد استفاده در خودروی آزمایشی در مجموع 21725 دلار قیمت داشتند. آپشنها شامل ترمزهای سرامیکی کربنی (8150 دلار)، طراحی داخلی تمام چرم (2650 دلار)، سیستم تعلیق تطبیقی (1000 دلار) و بستههای دیگر مانند روشنایی و سایههای صندلیهای عقب هستند. قیمت M3 84650 دلار است رسندهاند; انتخاب خوبی برای خودروهای زیر 70000 دلار.
مشخصات فنی:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، 5 سرنشین، 4 سدان.
- قیمت تست مدل: 84650 دلار (قیمت پایه: 62925 دلار).
- نوع موتور: سوپاپ DOHC24 و 6 سیلندر سری با دو توربوشارژر و خنک کننده داخلی، محفظه و رویه آلومینیومی، انژکتور مستقیم سوخت.
- حجم: 2979 سی سی.
- قدرت: 425 اسب بخار در 73000 دور در دقیقه.
- گشتاور: 4550 نیوتن متر در 1850 دور در دقیقه.
- گیربکس: 6 سرعته دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: 2/81 متر.
- طول دستگاه: 4/68 متر.
- عرض: 1/88 متر.
- ارتفاع: 1/42 متر.
- وزن کل: 1623 کیلوگرم.
تست های سرعت:
- از صفر تا 96.6 کیلومتر در ساعت: 1.4 ثانیه.
- از صفر تا 160/9 کیلومتر در ساعت: 2.9 ثانیه.
- از صفر تا 241.4 کیلومتر در ساعت: 3.23 ثانیه.
- شروع بین 8 تا 96.6 کیلومتر در ساعت: 9.4 ثانیه.
- ربع مایل: 12.4 ثانیه با حداکثر سرعت 7186 کیلومتر در ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): 3262 کیلومتر در ساعت.
- مسافت ترمز در سرعت 112.6 کیلومتر در ساعت: 94.46 متر.
مصرف سوخت:
- آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده تخمین می زند: 13.8 لیتر در شهر و 9 لیتر در بزرگراه در هر 100 کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: 10.7 لیتر در 100 کیلومتر.