مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با خواص پرتقال شگفت انگیز آشنا شوید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تنها عضو کاملا شیرین از خانواده مرکبات که مصرف آن در فصل سرد بسیار توصیه می شود. این میوه اصالتاً هندی است و نسبت به سایر مرکبات عطر ملایم تری دارد. لیموزین جدا از اینکه یکی از بهترین منابع ویتامین C است و برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است، یک درمان طبیعی است. این میوه سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر است و به بهبود عملکرد قلب کمک می کند.

لیمو

مصرف لیمو شیرین تاثیر بسیار مثبتی روی پوست دارد و از ترک خوردن آن به خصوص پوسته شدن لب ها در هوای سرد و خشک جلوگیری می کند. بادرنجبویه مصرف غذایی خاصی ندارد اما افزودن آب به چای طعم و عطر خاصی به آن می دهد. در نظر داشته باشید که لیموزین باید بلافاصله پس از برش خورده شود، زیرا در مجاورت هوا تلخ و بی مزه می شود.

ماندارین

ماندارین قدیمی ترین عضو خانواده مرکبات است، به طوری که پرتقال معروف از ترکیب نارنگی و سایر میوه ها تهیه می شود. تنوع نارنگی بسیار زیاد است و انواعی با پوست سبز و نارنجی، ترش، صاف یا شیرین در بازار وجود دارد.

مزیت بزرگ نارنگی نسبت به سایر مرکبات این است که پوست آن به راحتی جدا می شود و به همین دلیل به یکی از محبوب ترین میوه ها در بین کودکان تبدیل شده است. ماندارین طبیعت سرد و سرشار از فسفر و کلسیم است که در تقویت استخوان ها و کمک به رشد کودکان موثر است.

ماندارین

مقدار زیادی ویتامین A، نارنگی را به یکی از موثرترین میوه ها در مبارزه با سرطان تبدیل می کند و ویتامین های B1 و B2 آن به آرامش اعصاب و خواب راحت کمک می کند. از معروف ترین نارنگی ها می توان به نارنگی ژاپنی، نارنگی پاکستانی، نارنگی یافا و نارنگی بندری معروف و خوشمزه اشاره کرد که زادگاه اصلی آن استان هرمزگان به ویژه روستای سیاهو است.

بیشتر بخوانید  علائم و درمان های خانگی عفونت و ورم صورت

با خواص پرتقال شگفت انگیز آشنا شوید

نارنجی

پرتقال معروف ترین و معروف ترین عضو خانواده مرکبات است که مردم صدها سال قبل از میلاد مسیح آن را مصرف می کردند. چین اولین خاستگاه پرتقال بود. در آن زمان پرتقال میوه ای کوچک و ترش بود که به دلیل خواص بی شمارش بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت.

در طول قرن ها، با پیشرفت کشاورزی، پرتقال به میوه ای شیرین و شور تبدیل شده است. امروزه این میوه، تازه یا به دست آمده از آن، به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی غذایی ما تبدیل شده است.

نارنجی

برخلاف تصور رایج که پرتقال در برابر زمستان مقاوم است، این درخت گیاهی همیشه سبز و نیمه گرمسیری است و در حال حاضر انواع مختلفی با طعم ها و رنگ های مختلف تولید می شود. نکته جالب در مورد پرتقال این است که نام انگلیسی آن Orange از خانواده فارسی کلمه orange و کلمه سانسکریت نارنجی است اما ایرانی ها به این میوه در زبان خود نارنجی می گویند.

دلیل آن این است که در قرن پانزدهم میلادی، تجار پرتغالی گونه شیرین را از هند به کشور خود آورده و آن را کشت می کردند، بنابراین ترنج ترش طعم ایرانی به فراموشی سپرده شد و پرتقال شیرین و آبدار از غرب وارد شد. البته در کشورهای دیگر مانند ترکیه، یونان و کشورهای عربی نام این میوه از پرتغال گرفته شده است.

پرتقال انواع زیادی دارد و در حال حاضر 300 نوع آن تنها در ایالات متحده رشد می کند. معروف ترین پرتقال ها تامسون، والنسیا و پرتقال خونی هستند.

لیمو ترش

اکسیر جوانی شاداب کننده روح و جسم و سلطان بلامنازع طعم غذا. کافی است همیشه یک لیموی کوچک همراه خود داشته باشید و گهگاه آن را روی پوست بخراشید و بو کنید تا استرس را از خود دور کنید و شاد باشید. لیمو مانند سیر دارای خواص بی شماری است و تقریباً در همه زمینه ها قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید  مهمترین علت درد دنده چیست؟

خواص ضد باکتریایی آن آن را به یکی از بهترین درمان های طبیعی برای آفت دهان، اگزما و آکنه تبدیل کرده است. لیمو علاوه بر خواص تغذیه ای بی شمار برای رفع بوی بد دهان، رفع بوی سیر و بوی ماهی و گوشت استفاده می شود. مهم ترین دلیل پرورش لیمو تهیه آبلیمو است، اما از پوست آن نه تنها در رژیم غذایی بلکه برای تهیه اسانس برای استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود.

لیمو ترش

یادتان باشد اگر می خواهید از پوست لیمو رنده شده در غذا استفاده کنید، آن را خوب بشویید، زیرا لیمو را معمولا برای ماندگاری بیشتر با نوعی موم چرب می کنند که اگر تمیز نشود غذا را تلخ می کند.

لیمو انواع مختلفی دارد اما در ایران دو نوع آن بیشتر است، لیمو شیرازی که کوچک، معطر و پوست نازکی دارد و لیموی معروف به لیموی سنگی که بزرگ و گوشتی است اما اسیدی تر است. خوشبوتر از شیرازیه نوع دیگری از لیمو به نام بادرنجبویه وجود دارد که بسیار ترش است و تقریباً غیرقابل استفاده است، اما از میوه خشک آن به عنوان یکی از پر مصرف ترین طعم ها در آشپزی ایرانی استفاده می شود. لیموترش در شمال و جنوب ایران کشت می شود اما یکی از بهترین و با کیفیت ترین لیموهای ایرانی در شهرستان میناب در استان هرمزگان تولید می شود.

گریپ فروت

نام فارسی آن دارابی است که تقریباً فراموش شده است، یکی از بزرگترین اعضای خانواده مرکبات است که از ترکیب پرتقال و یکی از مرکبات شرق آسیا به نام پومیلو می آید.

بیشتر بخوانید  تاثیر رحم رتروورس (retroverse) بر بارداری

به آن گریپ فروت یا توت می گویند زیرا مانند خوشه ها در گروه های 10 تا 15 تایی به هم متصل هستند، طعم آن ترش است و طعم تلخ آن باعث بیزاری بسیاری از مردم شده است، اما خواص معجزه آسا آن بسیاری را مجبور کرده است که آن را در تغذیه خود بگنجانند.

گریپ فروت

گریپ فروت یکی از موثرترین میوه ها در کاهش کلسترول و چربی خون است به شرطی که با نمک مصرف نشود. این میوه به دلیل خواص لذیذی که دارد می تواند در سالاد و به عنوان میان وعده مصرف شود، البته خاصیت چربی سوزی آن را به یکی از بهترین انتخاب های طبیعی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. معروف ترین گریپ فروت نوع قرمز آن است.

نارنجی

یکی از محبوب ترین مرکبات گوشت، پوست، آب و حتی گل های آن است. پرتقال را در زبان انگلیسی Bitter Orange می گویند و در بعضی جاها فقط به عنوان گیاه زینتی استفاده می شود. پرتقال در ایران بسیار پرطرفدار است و در فصول سرد سال به بازار می آید و جایگزین مناسب و شایسته ای برای لیموترش است که در این فصل از سال کمیاب و گران است.

نارنجی

مصرف پرتقال در غذا – مانند سوپ های قرمز – نه تنها طعم ترش و ملایمی به غذا می دهد، بلکه از تیره شدن سوپ و خوش طعم شدن آن نیز جلوگیری می کند. پرتقال تمام خواص رایج مرکبات را دارد، اما ویژگی منحصر به فرد آن این است که از گل تازه آن برای تهیه مربا و سوشی در انواع دمنوش ها و دمنوش ها استفاده می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *