مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاثیر رحم رتروورس (retroverse) بر بارداری

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



رحم رتروورس (رو به عقب) چیست؟


رحم رتروورس (رو به عقب) به رحمی گفته می شود که به عقب لگن خاصره کشیده شده است. رحم خانمها همانند یک گلابی می باشد که دارای یک گردن و یک جسم رحم است .طول رحم دختران حدود 7 الی 8 سانتیمتر است ولی اگر زنی قبلا باردار شده باشد طول رحم تا بیشتر از 10 سانتیمتر می رسد .در بیشتر موارد زاویه بین گردن و جسم رحم طوری است که رحم به سمت جلو خم است و بر روی مثانه قرار دارد .در زمانی که جسم رحم به سمت عقب تغییر جهت بدهد این فرم رحم را رحم رتروورسه یا رحم رو به عقب می نامند .رحم رتروورسه هیچ اشکالی در لذت جنسی و یا در موقع زایمان ایجاد نمی کند و در موقع زایمان خودش به رحم مستقیم و صاف تبدیل می شود .




به طور معمول، زنان با رحمی متولد می شوند که به سمت بالا و پایین در داخل لگن قرار دارند یا با رحم که کمی به سمت جلو، به سمت معده است. با این حال، برخی از زنان دارای رحمی هستند که به عقب به سمت ستون فقرات کشیده شده است. این حالت معمولا به عنوان یک رحم نوک تیز می باشد، این وضعیت بیش از 20٪ زنان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی رحم رتروورس می تواند علائم دردناک یا نشانه هایی از اختلال در سلامتی ایجاد کند.




قبل از حاملگی رحم درست در میانه استخوان های لگن واقع شده است. به طور معمول در بارداری رحم کمی به سمت جلو متمایل می شود. اما بعضی زنان (1 نفر در هر 5 نفر) ممکن است به طور طبیعی رحمی متمایل به عقب و به سمت ستون فقرات داشته باشند. این مسئله غیر طبیعی نیست. رحم زنان مختلف می تواند متفاوت باشد ، عموما رحم در وسط قرار دارد. رحم برخی زنان رتروورس یا متمایل به عقب و برخی آنتی ورس یا متمایل به جلو است. تمامی این موارد طبیعی هستند و اختلال یا بیماری تلقی نمی شوند. بسیاری از زنان حتی از نوع رحم خود اطلاعی ندارند. در هر حال هیچ خطری جنین شما را تهدید نمی کند.


علل ایجاد رحم رتروورس (رو به عقب)




در اکثریت قریب به اتفاق زنان مبتلا به رحم رتروورس، علل کاملا ژنتیکی هستند. بسیاری از زنان به سادگی با رحمی متولد شده اند که در این موقعیت قرار دارند و این کاملا طبیعی است. با این حال، عوامل خاصی می توانند باعث شوند رحم نرمال به این وضعیت در آید. این علل عبارتند از:

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض قرص ویکودین


بارداری

در دوران بارداری، رحم بزرگ می شود و رباط هایی که رحم را نگه می دارند، ضعیف می شوند. در نتیجه، بسیاری از زنان متوجه می شوند که رحم آنها پس از زایمان نوزاد، رتروورس شده است.




یائسگی




در دوران یائسگی، میزان استروژن در زنان به سرعت در حال کاهش است. همانند بارداری، این می تواند باعث شود رباط هایی که رحم را در جای خود نگه می دارند ضعیف شوند، و به این ترتیب باعث تغییر وضعیت رحم می شوند.




مشکلات سلامت باروری




برخی از مشکلات مربوط به سلامت باروری، از جمله بیماری التهابی لگنی و بیماری آندومتریوز، می تواند رحم را به عقب بچرخاند. این به این دلیل است که این بیماری ها می تواند به تشکیل بافت اسکار در داخل شکم منجر شود، و رحم را خارج از موقعیت قرار دهند.


رحم رتروورس




علائم رحم رتروورس چیست؟


تا زمانی که حامله نشده باشید ، هیچ علامتی دیده نمی شود. تنها در بارداری چند علامت کوچک ممکن است مشهود باشد. به عنوان مثال درد کمر و پشت ممکن است در زنان با رحم رو به عقب بیشتر باشد البته با توجه به اینکه کمر درد و درد پشت در تمام بارداری ها به وجود می آید ، تفاوت چندانی بین نوع رحم نمود پیدا نمی کند. طی سه ماهه اول به دلیل دورتر بودن رحم از دیواره شکم ، شاید انجام سونوگرافی و یافتن جنین اندکی دشوارتر از حالت عادی باشد. در این موارد به جای سونوگرافی شکمی ترجیحا از سونوگرافی واژینال استفاده می شود.


در موارد بسیار نادر که رحم خیلی زیاد متمایل به عقب است با بالا رفتن سن حاملگی ، رحم ممکن است به مثانه فشار آورده و مسیر خروج ادرار را کمی تنگ کند. در این صورت توصیه می شود که هنگام ادرار کردن کمی بدن خود را به سمت عقب کج کنید تا فشار رحم از روی مجاری ادراری برداشته شود.


علائم شایع رحم رتروورس


به طور کلی، اکثر زنانی که این مشکل را دارند علائمی ندارند و اگر درد و ناراحتی وجود داشته باشد ناشی از فشاری است که رحم رتروورس روی رکتوم و رباط ها در اطراف ستون فقرات وارد می کند. با این حال، اگر علائم وجود داشته باشد، دو علامت رایج عبارتند از:


  • درد در هنگام رابطه جنسی، به ویژه رابطه واژینال

  • درد هنگام قاعدگی


علائم نادر رحم رتروورس


  • درد کمر

  • افزایش عفونت دستگاه ادراری

  • بی اختیاری ادرار

  • درد در هنگام استفاده از تامپون ها

  • مشکلات باروری


چه خطراتی شما را تهدید می کنند؟


در صورتی که تخلیه ادرار دچار اختلال شود ، شما در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار خواهید گرفت. در نتیجه به علائم عفونت ادراری توجه کنید. اگر هر یک از این علائم را در خود مشاهده می کنید جهت درمان آن اقدام کنید:

1. سوزش ادرار

2. درد در هنگام تخلیه ادرار

3. تکرر ادرار


تشخیص رحم رتروورس چگونه است؟


اگر در معرض علائم رحم رتروورس هستید، ممکن است بخواهید پزشک شما را معاینه کند. با انجام چند آزمایش ساده، پزشک به راحتی می تواند مشکل شما را تشخیص دهد. تشخیص معمولا شامل موارد زیر است:


  • معاینه لگن

  • سونوگرافی شکم

  • تومور لگن


گاهی اوقات، تشخیص رحم رتروورس از تومور لگن سخت است. در این حالت، پزشک ممکن است معاینه رکتوواژینال انجام دهد.


درد رحمی


عوارض رحم رتروورس


تعداد کمی از زنان مبتلا به رحم رتروورس، عوارضی را در نتیجه بیماری تجربه می کنند. با این حال، گاهی اوقات رحم رتروورس می تواند یک نشانه هشدار دهنده از یک بیماری دیگر، از جمله بیماری التهابی لگن یا آندومتریوز باشد. در صورتی که علائم زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:


  • درد شدید شکم یا لگن

  • دوره های قاعدگی نامنظم

  • تخمک گذاری نامنظم یا ناباروری


در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند اثرات خطرناکی بر اندام های تولید مثل و سلامت کلی شما داشته باشد.




آیا رحم رتروورس بارداری را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟


بسیاری از زنان که رحم رتروورس دارند نگران هستند که بر باروری آنها تاثیر می گذارد. با این حال، این بیماری به هیچ وجه بر روی بارداری تأثیر نمی گذارد و اکثر زنان مبتلا به رحم رتروورس، حاملگی سالمی را تجربه خواهند کرد. اگر مشکلی در هنگام بارداری دارید، ممکن است نشانه ای از یک مشکل تولید مثلی باشد. حتما برای کمک به متخصص مراجعه می کنید.


آیا رحم رتروورس احتمال باردار شدن را کاهش می دهد؟


خیر، نوع رحم هیچ تاثیری بر احتمال باردار شدن ندارد. در حقیقت تعداد اندکی از ناهنجاری های رحم می تواند منجر به مشکل در حامله شدن شود. مانند چسبندگی رحم در نتیجه زخم یا جراحی و یا حتی ابتلا به عفونت رحمی.


داشتن رحم رتروورس چه تاثیری بر روند زایمان دارد؟


خوشبختانه تمام علائمی که در نتیجه وجود رحم رتروورس در شما ایجاد شده ، در سه ماهه سوم ناپدید می شوند. در سه ماهه اول رحم هنوز در داخل لگن قرار دارد. بعد از هفته 12 و 13 بارداری رحم از حفره استخوانی لگن خارج شده در این زمان رحم های رتروورس نیز خود را کم کم صاف می کنند.

با بزرگ شدن رحم و نزدیک شدن به زمان زایمان رحم به اندازه ای بزرگ شده که دیگر متمایل شدن به پشت یا جلو برایش معنی ندارد. بنابراین در اکثر بارداری ها نوع رحم نمی تواند تاثیری بر روند بارداری و زایمان داشته باشد. در موارد بسیار نادر ، رحم رتروورس به هنگام بزرگ شدن درون حفره لگن گیر می کند و نمی تواند به سمت شکم گسترش پیدا کند. همان طور که گفته شد این موارد بسیار نادر هستند.


پس از زایمان وضعیت قرار گیری رحم چگونه خواهد بود؟


اینکه رحم مجددا به حالت قبلی خود یعنی رتروورس و متمایل به عقب برگردد یا اینکه در وسط قرار بگیرد بستگی به میزان وزن گیری مادر در بارداری ، میزان کشیده شدن رباط ها و لیگامان ها و … دارد. به هر حال رحم در هر وضعیتی که قرار بگیرد ، تاثیری بر حال شما و حاملگی بعدی نخواهد داشت.


تشخیص رحم رتروورس


درمان رحم رتروورس


اگر رحم رتروورس باعث درد و یا ناراحتی زیادی می شود، ممکن است بخواهید درمان کنید. روش های درمان عبارتند از:


ورزش


زنان می توانند تمرینات زانو به سینه انجام دهند تا رحم را به محل مناسب خود بازگردانند. متأسفانه این به نظر می رسد یک راه حل موقت برای این مشکل است.


رحم بند


رحم بند یک دستگاه پلاستیکی است که در داخل واژن قرار داده می شود. این دستگاه به قرار گرفتن رحم در موقعیت مناسب کمک می کند. با این حال، این دستگاه ها تنها می توانند در کوتاه مدت به علت خطر ابتلا به عفونت واژن استفاده شوند.


عمل جراحی


جراحی برای رحم رتروورس در دسترس است. عمل جراحی UPLIFT رحم را با برش و کوتاه کردن رباط های پشتیبانی به محل خود باز می گرداند UPLIFT یک عمل جراحی لاپاراسکوپی است که با کمک یک دوربین کوچک انجام می شود.


در این رابطه بیشتر بخوانید:


علت ایجاد زخم دهانه رحم چیست؟


دلایل خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟


علت و درمان درد لگن در زنان


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  طب سنتی با این روش ها به درمان یبوست کمک می کند
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *