با بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان چه کنیم؟


با بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان چه کنیم؟، برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگر قرار داده ایم، مجله دلگر را دنبال کنید.

با بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان چه کنیم؟

با بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان چه کنیم؟

دکتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه وی افزود: مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، آبزیان و پرندگان باعث ایجاد بوی بد دهان می شود، بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید از این نوع غذاها در وعده های افطاری و سحری در ماه رمضان کمتر استفاده کرد. وی با بیان اینکه مصرف میوه و سبزی در فواصل افطار و شکر می تواند از بوی بد دهان جلوگیری کند، ادامه داد: از این حیث مصرف مواد غذایی حاوی سبزیجات پخته نیز موثر است.

مظهری برای رفع بوی بد بدن تصریح کرد: در روزه داری باید در فواصل افطار تا شکر، مایعات، میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا مانند سیب، کاهو، کلم و هویج و به ویژه وعده شکر مصرف شود. این متخصص تغذیه با تاکید بر پرهیز از پرخوری برای پیشگیری از مشکلات گوارشی، خاطرنشان کرد: پرخوری و تجمع غذا فشار زیادی بر معده و روده ایجاد می کند که نتیجه آن عدم هضم غذا، عدم جذب مناسب غذا و در نهایت بوی بد دهان است.

مظهری گفت: پرخوری و افزایش مقدار غذا در معده نیز می تواند باعث رفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) در انسان و به دنبال آن افزایش بوی بد دهان شود.; بنابراین، اجتناب از پرخوری می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان کمک کند. وی گفت: نخوردن صبحانه و خوردن غذاهای سنگین که بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر می گذارد، عفونت های حفره دهان و دندان ها، عفونت سینوس ها و لوزه ها و مشکلات گوارشی نیز می تواند از عوامل بوی بد دهان در روزه داری باشد.

بیشتر بخوانید  شکستگی آلت مردانه (توجه) مردان باید بخوانند

به طور کلی به گفته پزشکان بیماری هایی مانند عفونت کبد و کلیه، دیابت پیشرفته، عفونت دندان و لثه، سینوزیت، ترشحات مزمن سینوسی و التهاب حفره های بینی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. مشکلات گوارشی مانند زخم در قسمت فوقانی دستگاه گوارش (معده و روده کوچک)، رفلاکس و رشد باکتری در روده کوچک که با نفخ همراه است نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.

تحقیقات نشان می دهد که به طور معمول زمانی که فرد روزه نمی گیرد، بدن از قند خون برای متابولیسم خود استفاده می کند، اما زمانی که روزه می گیرد، زمانی که قند کافی در بدن وجود ندارد، چربی ها در بدن تجزیه شده و موادی به نام کتون تجزیه می شوند. گاز از مجرای تنفسی خارج می شود و باعث بوی بد دهان می شود.

تظاهرات خشکی دهان به دلیل کم آبی در روزه داری یکی دیگر از علل بوی بد دهان است و برای رفع آن توصیه می شود: روزه داری از مایعات و میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر مانند سیب، کاهو، کلم و هویج در فواصل افطار و شکر بیشتر مصرف شود. و وعده ویژه صحرا. وی همچنین به روزه داران توصیه کرد از مصرف غذاهایی مانند سیر و پیاز پرهیز کنند و گفت: برای رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن صحیح قبل و بعد از افطار از نخ دندان و دهانشویه آنتی باکتریال و برای رفع آن از شکر استفاده کنند. این مشکل بسیار موثر است.

با بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان چه کنیم؟

در اینجا چند درمان خانگی ساده و بی دغدغه برای بوی بد دهان و تهویه مطبوع آورده شده است. هر یک از این روش ها به پاکسازی حفره دهان و به حداقل رساندن میزان سموم موجود در آن کمک می کند. این راه حل ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید  ۱۴ خاصیت شگفت انگیز یاقوت زرد برای سلامتی بدن

1- جویدن مقداری سبزی جعفری باعث کاهش بوی بد دهان می شود که ناشی از خستگی روزانه و نخوردن غذا است. مصرف گل پامچال بعد از غذا به خوشبو شدن بازدم کمک می کند. جعفری منبعی غنی از کلروفیل است که به عنوان خوشبو کننده طبیعی دهان عمل می کند. همچنین به عنوان یک دهان شویه طبیعی احساس تازگی و تمیزی می کند. اگر برگ پامچال به صورت آدامس جویده شود بوی بد دهان از بین می رود و استفاده از سیب بعد از آن در درمان بوی بد دهان بسیار موثر است. از طرفی گل پامچال اشتها را تحریک می کند و به هضم غذا نیز کمک می کند.

2- مسواک زدن با جوش شیرین نیز در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است زیرا مولکول های بو را جذب می کند و خاصیت ضد باکتریایی دارد. برای این کار کمی جوش شیرین روی مسواک بریزید و دندان ها و زبان خود را با آن مسواک بزنید تا تاثیر معجزه آسای آن را در پاکسازی دهان خود ببینید.

3- استفاده از ادویه های معطر مانند میخک، دانه هل و رازیانه بعد از هر وعده غذایی در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. این ادویه های گیاهی خاصیت ضد میکروبی دارند و باعث بهبود بهداشت دهان و دندان می شوند.یک وعده غذایی کرفس بوی بد دهان را از بین می برد. ممکن است مواد تولید شده در معده با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری کند.

نعناع خاصیت ضدسرفه دارد و بوی بد دهان را از بین می برد و ضد عفونی کننده محسوب می شود.

بیشتر بخوانید  آیا شما هم همیشه احساس خستگی میکنید؟ 9 روش برای افزایش انرژی

4- عرق نعناع بوی بد دهان را کاهش می دهد. استفاده از عصاره نعناع یا آب نعناع قبل از خواب و بعد از غذا می تواند در درمان مشکلات گوارشی ناشی از تخمیر غذا و بوی بد دهان بسیار موثر باشد.

5- ;ونه; سکسکه و بوی بد دهان را از بین می برد. نعناع از خانواده نعناع است و ماده اصلی این گیاه اسانس فرار یا روغن منتول است. نعناع خاصیت ضدسرفه دارد و بوی بد دهان را از بین می برد و ضد عفونی کننده محسوب می شود. نعناع همچنین برای تحریک تولید صفرا شناخته شده است. نعناع از مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل جلوگیری می کند، برای هضم غذا مفید است و سکسکه را برطرف می کند.

مجموعه: یک مجله اینترنتی دلگرم کننده


دیدگاهتان را بنویسید