مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بانک مرکزی و عسگر اولادی بر سر 16 میلیون یورو درگیری دارند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تشویق: بانک مرکزی به اظهارات عسگر اولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی واکنش نشان داد.

پس از اظهارات اسدالله عسگراولادی بانک مرکزی در خصوص توقف صادرات کشور و ناکارآمدی سامانه نیما اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

این صادرکننده سرشناس که سال هاست به تجارت منابع و ظرفیت های کشور می پردازد و ریاست اتاق مشترک ایران و چین را برعهده دارد، اخیرا در بیانیه ای گفت: سه ماه است که صادرات ندارم و کشور در قفل است. او گفت: «بهار سختی داریم.» در مورد سامانه نیما نیز گفت: «نیما یک دفتر صنایع دستی است که آقایان تأسیس کردند و چند گیربکس را جمع کردند و نام آن را «نیما» گذاشتند.

در خصوص اظهارات این صادرکننده و به منظور شفاف سازی افکار عمومی باید خاطرنشان کرد: وی هیچ اطلاعی از نحوه استفاده از ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارائه نکرده است به طوری که دو شرکت صادراتی وی تا پایان سال آبان ماه 1397 بالغ بر 16.6 میلیون صادرات بوده و ارز صادراتی را وارد چرخه اقتصادی نکرده است. در حالی که اکثر صادرکنندگان اختصاص داده شده به کشور تاکنون بیش از 10 میلیارد یورو ارز در بازار ثانویه تحویل داده اند، بخشی از واردات کشور از این محل تامین می شود.

سیاست های ابلاغی شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بانک مرکزی برای اجرا در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات کاملاً مشخص است. آمار صادرات کشور که حاصل استفاده از منابع و امکانات مادی و انسانی است به گفته خود صادرکنندگان به صورت شفاف از بانک های اطلاعاتی رسمی کشور صادر می شود. ضمناً مردم عزیز کشورمان واقفند که بانک مرکزی موظف است ارز حاصل از صادرات کشور شفاف باشد تا نیازهای وارداتی کالا و خدمات اعم از مواد اولیه و سرمایه و سرمایه بخشهای اقتصادی و سایر کالاها مورد استفاده قرار گیرد. و اولویت داده شده است. بانک مرکزی برای حمایت از تولید داخلی و اشتغال می خواهد مشخص کند ارز صادراتی برای چه کالاهایی مصرف می شود و به نظر می رسد منافع مردم را تامین کند.

بیشتر بخوانید  زنده خصوصی هستی مهدوی فر در ماشین لوکس بازیگر معروف با صدای آهنگ زیاد!

جای تاسف است که هرگاه به دنبال شفافیت در کشور است، فشار و هجمه زیادی با بهانه های به ظاهر موجه وارد می شود. شرایط تحریم نباید منجر به بی نظمی و عدم شفافیت لازم شود، برعکس باید نظم، پاسخگویی و شفافیت قابل کنترل سیستم در دوران تحریم افزایش یابد.

سامانه یکپارچه معاملات ارزی (نیما) صرفاً به منظور ثبت شفاف اطلاعات و بازارها، بدون محدودیت و سقف، امکان ثبت اطلاعات و قیمت خرید ارز در این سامانه بر اساس نرخ توافقی بین صادرکنندگان و واردکنندگان وجود دارد. . آقایان صریح و صادقانه با مردم صحبت نکنند و نمی خواهند در فضای شفاف کار کنند و سال ها در داخل خانه تجارت خارجی کشور را به دست گرفتند و فقط منافع شخصی و گروهی خود را دیدند و بدانند که مردم کاملا آگاه هستند. راستش را بخواهید، نیما کارهای پنهانی ما را فاش خواهد کرد. بر اساس سیاست های ابلاغی، صادرکنندگان عزیز باید از طریق شبکه بانکی، صرافی ها و یا سایر شبکه ها برای تامین نیاز وارداتی کشور از ارز استفاده کنند. جهت اطلاع مردم شریف ایران، سیاست های ابلاغی بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به شرح زیر است:

1- صادرکنندگان محترم نسبت به فروش ارز در سامانه نیما به واردکنندگان اقدام نمایند.

2- صادرکنندگان محترم ارز خود را مستقیماً به واردکنندگانی که سفارش را ثبت کرده اند بفروشید و هر دو طرف اطلاعات خود را در سامانه نیما ثبت کنند.

3- صادرکنندگان باید از ارز حاصل از صادرات خود برای واردات نیازهای تولیدی خود استفاده کنند، البته باید ثبت سفارش نیز انجام شود و مجوز صادرات کاملاً با ثبت سفارش مطابقت داشته باشد.

بیشتر بخوانید  من از سری بیست و سوم متنفرم

4- صادرکنندگان بخشی از ارز خود را که به صورت نقدی وارد می کنند به صرافی های مجاز می فروشند و در سامانه سنا ثبت می کنند.

همانطور که می بینید راه های بازگشت ارز صادراتی کاملا شفاف است و این ماجرا که نیما برای خارجی ها ناشناخته است اساسا بی ربط و غیر ضروری است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *