مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بازپرداخت وام 200 میلیونی با سود 5 درصد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام، در حالی که قرار بود پرداخت وام 200 میلیونی مسکن روستایی از اول تیرماه آغاز شود، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پرداخت این وام در صورت تامین از محل بدهی دولت به بانک ها موجب افزایش هزینه ها می شود. پایه پولی و تورم

مسعود میرکاظمی در خصوص دلایل تاخیر در بازپرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی اظهار داشت: این وام بار مالی زیادی خواهد داشت. برای بازپرداخت این وام دو راه وجود دارد. یکی اینکه به بانک ها بنویسید که این وام بخشی از بدهی دولت به بانک هاست که پایه پولی را بالا می برد و تورم وحشتناکی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: یکی از ریشه های تورم در سال های اخیر بدهی دولت به بانک ها بوده است. یا باید این مجوز را بدهیم یا باید بپذیریم که یارانه داده شود. برای 20 سال بازپرداخت وام مذکور 80 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که باید از جایی تامین شود.

وی افزود: راه دیگر این است که صندوق مسکن همانطور که در قانون آمده است مابه التفاوت سود وام 100 تا 200 میلیون تومانی را بپردازد زیرا وام 100 میلیونی اعلام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره صندوق مسکن نیز گفت: منابع مالی این صندوق هنوز تامین نشده است و بخشی از آن از محل اداره مالیات است. حقوق برج 4 به سختی قابل تامین است. درآمدهای مالیاتی معمولاً از ماه اوت بازپرداخت می شود.

میرکاظمی گفت: همچنین بخشی از این مابه التفاوت باید از محل فروش ملک تامین شود.

بیشتر بخوانید  تشخیص 25 کیلوگرم دارو در اردبیل

وی گفت: تلاش می کنیم پایه پولی افزایش نیابد. تا اعتبارات تامین نشود نمی توانیم 100 میلیون وام مسکن روستایی را به 200 میلیون تومان برسانیم.

وی افزود: به رئیس جمهور هم نامه زدیم که اگر تصمیم به افزایش پایه پولی دارید، این کار را انجام می دهیم. علاوه بر این وزارت راه و شهرسازی می گوید ما کنترلی روی این وام ها نداریم یعنی اگر صندوق مسکن یارانه پرداخت کند، وزارت راه حق نظارت بر روند کار را دارد.

وی تصریح کرد: اگر نخواهیم پول دربیاوریم می توانیم از مرداد ماه وام را بازپرداخت کنیم. وگرنه خیلی راحته امروز می تونم به بانک ها نامه بفرستم و بگم این رو بدهی دولت بگیر. اما این درست نیست زیرا دولت قول داده است که پایه پولی را کنترل کند.

به گزارش تسنیم، نیم ماه پیش رئیس بنیاد مسکن از دستور رئیس جمهور مبنی بر پرداخت 200 میلیون تومان برای ساخت آپارتمان های روستایی از ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: رئیسی دستور داد که تسهیلات 200 میلیون تومانی برای ساخت و ساز آپارتمان های روستایی از ابتدای تیرماه 96 پرداخت شود. آپارتمان های روستایی در اسرع وقت با سود 5 درصد پرداخت شود.

وی افزود: با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه دستورالعمل پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی از ابتدای تیرماه به بانک ها ارائه می شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *