مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اینها رژیم های جعلی هستند

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اینها رژیم های جعلی هستند

با افزایش چاقی و انواع و اقسام بیماری های مرتبط با آن، دنیا به فکر موضوع دیگری افتاد و آن غذاهای رژیمی است. غذاهایی که طعم یکسانی دارند اما بدون شکر، روغن یا مواد مضر دیگر، اما سوال اینجاست که آیا این غذاها واقعا بی خطر هستند و تولیدکنندگانی که ادعای رژیمی بودنشان را دارند، متأسفانه مطالعات مختلف در سراسر دنیا نشان داده است که این نباید 100 درصد باشد. این غذا باور شده است به عبارت دیگر، با تصور رژیم غذایی نباید پرخوری کرد زیرا برای بدن مضر هستند. در این مقاله به چند نمونه از این محصولات غذایی می پردازیم.

اینها رژیم های جعلی هستند

ماست
شیر پر از شکر
ممکن است با خواندن این مطلب شوکه شوید، اما حقیقت دارد. یک لیوان ماست طبیعی خالص 16 گرم شکر دارد، اما اگر ماست با طعم را انتخاب کنید، این مقدار 15 گرم یا بیشتر افزایش می یابد، گویی 4 قاشق چایخوری ماست بیشتر خورده اید.

روش کاهش وزن: ماست کم چرب خالص را انتخاب کنید و یک قاشق چایخوری عسل یا مقداری میوه شیرین داخل آن بریزید. اگر ماست یونانی پیدا کردید چقدر بهتر است زیرا نسبت به سایر ماست ها پروتئین بیشتری دارند و قند کمتری دارند.

سس های بدون چربی
به طرز خوشمزه ای خطرناک
آیا فکر می کنید سالاد بدون چربی شما سالم و مفید است؟ تو اشتباه نمیکنی. بدن شما برای جذب برخی از مواد مغذی سبزیجات به چربی نیاز دارد. مطالعه اخیر منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد افرادی که سس های بدون چربی می خورند لیکوپن یا بتاکاروتن (دو آنتی اکسیدان بسیار مفید) را جذب نمی کنند.

روش کاهش وزن: از سس هایی با درصد چربی کم و سالم استفاده کنید. سس های حاوی روغن زیتون یا روغن کانولا. یا 2 قاشق چایخوری روغن زیتون، یک و نیم قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک، نصف قاشق چایخوری خردل و کمی پودر سیر را با هم مخلوط کنید تا سس سالم و خوش طعمی درست شود.

نوشیدنی رژیمی
منگوش های پرخطر
بر خلاف تصور عموم، صفر، نور و غیره. بدترین دشمنان در پشت شما هستند. مطالعه‌ای که توسط دانشمندان علوم بهداشتی از دانشگاه تگزاس انجام شد نشان داد افرادی که نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی (بدون شکر) مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، وزن بیشتری پیدا می‌کنند. احتمالا دلیل آن طعم شیرین این نوشیدنی هاست که ناخودآگاه انسان را به خوردن غذاهای شیرین و چرب وادار می کند. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که بیش از حد از این نوشیدنی ها می نوشند دچار بیماری های متابولیک مانند فشار خون بالا و تجمع چربی در معده می شوند که خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  دروغ هایی درباره مواد مخدر شیشه که نباید باور کرد!

روش کاهش وزن: تا حد امکان از این نوشیدنی ها استفاده نکنید. علاوه بر این خطرات، نوشیدنی های رژیمی و همچنین نوشیدنی های معمولی نیز باعث دفع کلسیم از بدن می شوند. اگرچه آبجو کالری بالایی دارد، اما حداقل ضرر دیگری در مقادیر متعادل ندارد. وقتی سراغ نوشابه می روید آب و دوغ چه اشکالی دارد؟!

کلوچه و شیرینی بدون شکر
تله های تهدید کننده
در دام تبلیغات غذاهای بدون قند نیفتید. وقتی تولیدکنندگان مواد غذایی شکر را حذف می کنند، معمولا چربی اضافه می کنند. یکی از معروف ترین برندهای شکلات بدون قند، شکلات هایی دارد که هر کدام ۱۶۰ کالری و ۹ گرم چربی دارند. پس اگر اینطور است، چرا همان شکلات ساده را نخورید؟ حداقل ارزان تر است! از سوی دیگر، اگرچه آب نبات های بدون قند کالری کمتری جذب می کنند، اما سوربیتول که به جای شکر آنها را شیرین می کند، می تواند باعث نفخ، اسهال و نفخ شود.

روش کاهش وزن: به جای شکلات های شیرین بدون شکر یا بدون شکر، از شکلات های تلخ با محتوای بالای کاکائو استفاده کنید. این شکلات ها اگرچه کالری کمتری دارند اما به دلیل درصد بالای کاکائو مزایای زیادی دارند.

برگ میوه و میوه خشک
این توهم که در خانه هستید
در بسیاری از سوپرمارکت ها و شیرینی فروشی ها بسته های جالبی از برگ های خشک انواع میوه ها را می بینیم. کارهایی که قبلا با زحمت زیاد در خانه ها انجام می شد اکنون به راحتی قابل دسترسی است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد، یک مشت برگ موز خشک شده صنعتی حدود 10 گرم چربی دارد زیرا معمولاً در محیطی غنی از روغن خشک می شود. معمولاً در صورتی که به آنها آب قند داده نشده باشد، این اتفاق می افتد. بنابراین، نه تنها خوردن آنها خوب نیست، بلکه بسیار مضر است.

بیشتر بخوانید  بورتزومیب چیست و چرا تجویز می شود؟

راه های کاهش وزن: روش سنتی اگرچه خسته کننده و زمان بر است، اما حداقل تنقلات سالمی را به همراه دارد. میوه تازه بخرید، خوب بشویید، خرد کنید و در مکانی با جریان هوای مناسب و دور از گرد و غبار بچینید تا خشک شود.

چیپس میوه و سبزیجات
مالچ مشکل ساز
چیپس، چه از سیب زمینی یا مخلوطی از میوه ها و سبزیجات تهیه شده باشد، به هر حال چیپس است. همه آنها ویتامین های C و A بدن را تامین می کنند، اما وقتی به کمر اضافه می شود و لایه هایی از چربی معده اضافه می شود، تفاوتی بین انواع چیپس وجود ندارد. یک مشت چیپس نمکی از هر نوعی که باشد اکنون حاوی 150 کالری و حدود 10 گرم چربی است.

روش کاهش وزن: چیپس معمولاً میان وعده مفیدی نیست زیرا با روغن جامد تهیه می شود و کالری و چربی بالایی دارد که می تواند منجر به برخی سرطان ها شود. اگر می خواهید چیپس درست کنید، سعی کنید چند عدد سیب زمینی را در آشپزخانه برش دهید و در کمی روغن مایع سرخ کنید. حداقل سالم تر از یک محصول صنعتی است.

میوه ها مخلوط می شوند
ناهار مایع
ممکن است فکر کنید که چیزی سالم می خورید. چند میوه را با مواد اولیه سالم مانند شیر و ماست و مقداری آجیل مخلوط کنید، اما مخلوط های صنعتی بر خلاف تصور شما بسیار چرب هستند. به عنوان مثال، یک لیوان مخلوط توت فرنگی ۱۷ گرم چربی دارد. اگر برای صبحانه چیزی بخورید، کالری دریافتی خود را افزایش خواهید داد. برخی از این معجون ها حدود 500 کالری دارند!

راه های کاهش وزن: اگر چنین نوشیدنی هایی می خورید; ابتدا کوچکترین اندازه ممکن شیشه را انتخاب کنید و بیشتر از آن نخورید. از غذاهای پرکالری مانند ماست یخ زده، شربت شکر یا کره بادام زمینی خودداری کنید. مخلوط کردن چند میوه با کمی ماست کم چرب و آجیل خام تازه در خانه برای سلامتی شما مفیدتر است.

بیشتر بخوانید  پروستات چیست؟

گرانولا
از بین بردن تصویر دانه
مخلوطی از غلات کامل و آجیل و چند میوه که به صورت کیک مصرف می شود یا با شیر یا عسل مخلوط می شود، این پنکیک که به ظاهر سالم است و از غلات مفیدی که در شکر و شربت تخم مرغ تهیه می شود، در روغن تهیه می شود. به نظر شما این غذای سالم است؟ اگرچه به نظر بی خطر می رسد، اما گزینه مناسبی برای میان وعده یا صبحانه نیست. یک فنجان گرانولا حاوی 560 کالری و 28 گرم چربی قبل از مخلوط کردن با شیر است. خودتان محاسبه کنید شیر چقدر چربی و کالری دارد!

روش کاهش وزن: به جای خوردن چنین مخلوط پرکالری، مواد آن را جداگانه و متعادل بخورید. از این ساختگی در رستوران ها و کافه ها خودداری کنید زیرا میزان چربی و شیرینی آن چندین برابر بیشتر از تهیه آن در خانه است. اگر غلات کم کالری بخرید و مغز و مغز را پرورش دهید، ایمن تر است.

سوشی
تله ماهی
سوشی غذایی متعلق به شرق آسیاست که مدتی است در ایران بوده و البته طرفدارانی هم پیدا کرده است. اما سوشی اگرچه به ظاهر بی ضرر و مفید است، اما در برخی رستوران ها با مخلفات مختلف که همگی بسیار چرب و پرکالری هستند مانند پنیر خامه ای سرو می شود. برخی از انواع سوشی سرشار از کالری و چربی هستند، مانند تمپورا که رول آن 500 کالری و 20 گرم چربی دارد.

چگونه وزن کم کنیم: اگر میل به سوشی دارید، آن را در رستورانی بخورید که فقط ماهی، برنج و سبزیجات دارد. البته برخی از انواع برنج این را ندارند که باعث کاهش کالری دریافتی نیز می شود. به این ترتیب غذای سالم تری خواهید خورد.
منبع: Kamranieh.com


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *