مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ایران برای 10 روز ذخیره خون آماده است

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر خون ایران 10 روز است، گفت: افرادی که تعهد اهدای خون می دهند نباید وابسته به روز اربعین باشند.

عباس صداقت سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت و گو با ایلنا، نیاز به خون و فرآورده های خونی را یک نیاز همیشگی در کشور عنوان کرد و گفت: تا به امروز دانشمندان در هیچ کجای کشور نتوانسته اند جایگزینی برای خون پیدا کنند. جهان. از دنیا، به همین دلیل است که نیاز به خون نیاز خاص تری است.

وی افزود: با توجه به اینکه خون و فرآورده های خونی از مواد بیولوژیکی و زنده هستند، ذخایر خونی از طول عمر مشخصی برخوردار است، از سوی دیگر تعدادی از بیماران به دلیل برخی اختلالات خونی یا اختلالات انعقادی به طور مستمر به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند. افراد در حین و بعد از جراحی در معرض جراحی های مختلفی قرار می گیرند که نیاز به خون دارند. برخی دیگر از هموطنان به دلیل اتفاقاتی که در تصادفات و به ویژه حوادث رانندگی برایشان می افتد به خون نیاز دارند، این عوامل باعث افزایش مصرف خون در کشور می شود.

صداقت با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهای دنیاست که شبکه سراسری خون رسانی در سراسر کشور دارد، گفت: تامین خون مراکز درمانی سراسر کشور توسط این شبکه مدیریت می شود. بر اساس آخرین گزارش این شبکه، کشور در حال حاضر 10 روز ذخایر خونی دارد. فرآورده خونی دارد.

وی تاکید کرد: سازمان انتقال خون با توجه به این ذخایر خونی به این نکته اشاره می کند که اهدای خون باید مستمر باشد به همین دلیل از هموطنان می خواهیم برنامه اهدای خون را در زندگی خود لحاظ کنند. مردان 4 بار در سال و زنان 3 بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

بیشتر بخوانید  آواز زنان شمالی هنگام کاشت برنج در مازندران / فیلم

صداقت یادآور شد: عمده تلاش سازمان انتقال خون این است که ذخایر خونی را در طول سال در حد یکسان نگه دارد تا کمبودی نداشته باشیم.

اهدای خون نوعی نذر است

وی همچنین به موضوع نذر اربعین اشاره و تصریح کرد: یکی از آداب و رسوم خوب مردم کشور نذری دادن با نیت های مختلف در روزهای خاصی از سال است. یکی از نذورات بسیار خوب در کشور نذر اهدای خون است که هر واحد خون علاوه بر ارزش های معنوی می تواند جان سه بیمار را نجات دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: ویژگی این نوع نذر این است که فرد بخشی از خود یا سلول های خود را اهدا می کند که بلافاصله سلول های خونی جایگزین آن می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های این نوع نذر این است که اهداکننده، بیمار خون گیرنده را نمی شناسد و بیمار اهدا کننده را نمی شناسد، بنابراین کاملاً نیت قلبی است و رضایت خداوند در آن نهفته است. .

صداقت یادآور شد: اکنون که در ایام منتهی به اربعین حسینی قرار داریم ممکن است برخی از هموطنان نتوانند در این مدت به مراکز اهدای خون مراجعه کنند. از طرفی بسیار مهم است که با افزایش ناگهانی ذخایر خونی مواجه نشوید، بنابراین افراد با این نیت می توانند تا پایان ماه صفر و حتی تمام سال این نذر را ادا کنند.

وی تاکید کرد: تمامی مراکز اهدای خون در روز اربعین حسینی باز است و پذیرای خیرین و عزاداران است. افرادی که مایل به اهدای خون هستند می توانند با نزدیک ترین مرکز به محل سکونت خود تماس گرفته و ساعات کار این مراکز را بررسی کنند و یا با مراجعه به سایت های استانی اداره نوبت دهی جهت اطلاع از زمان و روز اهدای خون، نوبت بگیرند.

بیشتر بخوانید  آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه رشته هایی میخواد ۱۴۰۲ | رشته های آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

وی همچنین با بیان اینکه شاخص اهدای خون در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 1400 12.8 درصد افزایش داشته است، گفت: استان های خراسان شمالی، کردستان و همدان به ترتیب 35.7، 33 درصد و 33 درصد افزایش داشته اند. 29 درصد بیشترین افزایش اهدای خون نسبت به سایر استان های کشور در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

صداقت یادآور شد: با حمایت هموطنان در استان تهران نیز 21.5 درصد افزایش اهدای خون را در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساندیم.

وی بیان کرد: سازمان انتقال خون در پنج ماهه نخست امسال حدود یک میلیون و 700 هزار واحد فرآورده های خونی سالم با بالاترین استانداردهای کیفی برای نیاز مراکز درمانی کشور تولید کرده است. شاخص اهدای مستمر و بلندمدت که یکی از شاخص‌های مهم در سطح بین‌المللی و ملی محسوب می‌شود و یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در شاخص سلامت خون است، در پنج ماهه اول ۸۵ درصد برآورد شد. امسال.

صداقت در ادامه با بیان اینکه شاخص اهدای خون زنان کشور در پنج ماهه نخست امسال به میزان قابل توجهی کمتر از میانگین کشورهای توسعه یافته و حدود 4.4 درصد است، گفت: زنان استان لرستان بیشترین مشارکت را در خون داشتند. اهدایی در پنج ماهه امسال در بین سایر استان های کشور با 9.9 درصد. پس از آن، زنان استان های کردستان و خراسان شمالی نیز به ترتیب حدود 8.96 درصد و 7.74 درصد سهم داشتند.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: در این مدت حدود 151 هزار اهداکننده خون اولین بار هستند که حدود 16 درصد از کل موارد اهدای خون در این مدت را شامل می شود، اهداکنندگانی که طی 12 ماه موفق به اهدای خون شده اند که در صورت دوبار ثبت نام. یا بیشتر، اهداکنندگان عادی محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید  استفاده از اطلاعات زائران اربعین برای قاچاق تلفن همراه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *