مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اگر جلوی دومینو در افزایش حقوق متوقف نشود ، شاهد تورم بسیار بالایی خواهیم بود

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگر جلوی دومینو در افزایش حقوق متوقف نشود ، شاهد تورم بسیار بالایی خواهیم بود

دیدارنیوز – محمد هادی سبحانیان ، مشاور مرکز تحقیقات مجلس و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه هراسمی ، در مصاحبه با فارس درباره تأثیر اقدامات اخیر دولت در افزایش حقوق و درآمد گروه های مختلف کارمندان دولت گفت: “ریشه بسیاری از مشکلات و چالش ها “ما با تورم ، فاصله طبقاتی ، افزایش خط فقر ، بی ثباتی اقتصادی ، جمع شدن توده ها روبرو هستیم ؛ همه اینها به کسری بودجه و نحوه تأمین مالی آن برمی گردد. در واقع ، این مسئله با مشکل اصلی اقتصاد ایران روبرو است. در دو سال گذشته ، یعنی تقابل دولت با موضوع کسری بودجه و روشهای تأمین مالی آن ، مهمترین مسئله برای اقتصاد ایران بوده است.

رئیس سابق معاون اقتصادی مرکز تحقیقات مجلس افزود: علی رغم این مشکل و تأثیرات و پیامدهایی که کسری بودجه و روش های تأمین مالی آن بر اقتصاد ایران داشته است ، متأسفانه کمترین تحرک و اقدام دولت را در این زمینه شاهد بوده ایم. “منابع بودجه ، به ویژه منابع مالیاتی ، افزایش نیافته است ، فقط تمرکز بر ارزیابی بیش از حد منابع نفتی ، فروش دارایی ها و دارایی های دولت و فروش اوراق بهادار اسلامی در برابر شدیدترین تحریم های نفتی است. این علیرغم همه نیازهای موجود و همه خسارات بود. ، که در سیستم مالیات با آن روبرو هستیم ، اما در عمل نه کوچکترین اقدامی دیده ایم و نه کوچکترین اصلاح در این زمینه.

مشاور مرکز تحقیقات مجلس با انتقاد از بودجه 1400 گفت: از طرف دیگر ما شاهد افزایش افسار گسیخته در هزینه های دولت به ویژه در بودجه 1400 نسبت به سال قبل بوده ایم. اعتبارات هزینه ای در مقایسه با قانون بودجه 99 در سال 1400 110 درصد افزایش یافته است. البته بخشی از این رشد به دلیل شفافیتی است که در ارقام بودجه رخ داده است ، ارقامی که دولت در منابع بودجه عمومی لحاظ نمی کند و هزینه ها ، پارلمان به این بخش افزود. با این حال ، افزایش هزینه ها در مقایسه با سال 1999 بسیار زیاد بود. نکته این است که این سطح از افزایش کسری بودجه یا افزایش تراز عملیاتی دولت اساساً مغایر با قوانین علمی و اقتصادی است و همه با کمترین سواد اقتصادی می دانند که این عمل و ادامه و تقویت آن به شدت بر اقتصاد کشور و حتی معیشت مردم تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید  میانگین ارزش روزانه بیماران کرونر در کرمانشاه 32٪ افزایش یافت

سبحانیان تأکید کرد که متأسفانه در ماه های اخیر و حتی در آخرین روزهای دولت با تصمیماتی روبرو شده ایم که هزینه های دولت را به شدت افزایش می دهد. وی نه تنها بار مالی این سال خواهد بود و به دولت بعدی تحمیل می شود ، بلکه این هزینه ها کاملاً پایدار است و در سال های آینده نیز رو به افزایش است ، افزود: افزایش هزینه های دولت و دستمزدها و مزایا به طور کلی. این اتفاق می افتد ، اگرچه در شرایط عادی با توجه به فشار بر مردم منطقی و حتی قابل دفاع است. اما واقعیت این است که این امر همه افراد را تحت فشار قرار می دهد. در حال حاضر ، حدود 30 درصد از جمعیت ، یا بیش از 25 میلیون نفر ، زیر خط فقر هستند و عموم مردم ، و احتمالاً نه همه ، کارمندان دولت هستند. در نتیجه ، وقتی این افزایش ها را در زمانی افزایش می دهیم که منابعی برای تأمین این هزینه ها وجود ندارد و این منابع باید از پایه پولی و منابع بانک مرکزی تهیه شود ، اگر این مسیر را ادامه دهیم فشار مضاعف خواهد بود در طبقات نابرابر و پایین و این می تواند کشور را دچار مشکلات بسیار جدی و تورم بسیار بالایی کند که حتی می تواند عواقب اجتماعی داشته باشد.

دانشکده دانشگاه هراسمی ادامه داد: نکته دیگری که باید بدان توجه داشت این است که وقتی در یک شرکت خصوصی است ، مدیر مالی آن ، در صورت مواجهه با کسری شرکت ، صاحبان و سهامداران آن شرکت آن را پاسخگو می دانند و می توانند “آنها شرکت را ترک می کنند ، اما ما در سطح کلان و در زمینه مدیریت مالی کشور با وضعیت منحصر به فردی روبرو هستیم و شاهد افزایش بسیار زیاد کسری بودجه هستیم. متأسفانه به جای تلاش برای کاهش کسری بودجه ، برنامه های زنده معرفی می شوند و افزایش هزینه هایی که در این شرایط اتفاق می افتد یک دستاورد و یک تبلیغ تبلیغاتی نامیده می شود. شاید تعداد کمی از اقتصاددانان یا حتی اقتصاددانانی هستند که نمی دانند این اقدامات برای اقتصاد کشور مضر است.

بیشتر بخوانید  مردم سفرهای خود را به تعویق بیندازند

سبحانیان تأکید کرد: چرا می توان طوری رفتار کرد که مسیری را ادامه دهد که قطعاً برای اقتصاد کشور مضر است و حتی گسترش می یابد و متأسفانه هیچ پاسخی وجود ندارد و هیچ ارگان یا نهادی نمی تواند مطالبه کند که چرا اوضاع و دولت بیش از حد بی عملی در اصلاحات مالیاتی به جایی رسیده است که اگر قبلاً دولت نگران یارانه ها بود ، امروز دولت را به گونه ای منتقل می کند که دولت جدید نه تنها با یارانه ها بلکه با حقوق نیز معامله کند و مزایای کارمندان دولت یکی از مهمترین نگرانیهای آنها

وی افزود: “با همان قیاسی که من دادم ، اگر یک شرکت خصوصی کوچک باشد ، مدیر آن شرکت مورد س theال قرار می گیرد و باید پاسخگو باشد. نمایندگی مقامات ذیربط دولت و رفتارهای غیرمسئولانه آنها خصوصاً در ماههای اخیر برای تشدید و دامن زدن به این کسری بودجه و عواقب شدیدی که این اقدام ممکن است برای کشور به دنبال داشته باشد باید زیر سوال رفته و جوابی برای وی وجود داشته باشد. من فکر می کنم اگر این مسیر متوقف نشود و اگر عناصر مختلف دولت از جمله دولت و مجلس و حتی قوه قضائیه ، اگر برخورد مقابله ای با این مسیر نداشته باشند ، توسط دولت آغاز شود ، ما نمی توانیم خوب باشیم چشم اندازهای اقتصادی کشور ، به ویژه از نظر تورم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *