مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اوگلبیگ; یخچال تاریخی آذربایجان غربی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: در روستای اوغل بای که در حدود 5 کیلومتری شهر تکاب قرار دارد، آثار تاریخی زیادی از گذشتگان تمدن، معماری و مهندسی وجود دارد. از جمله این آثار می توان به قلعه، یخچال طبیعی و مسجد اشاره کرد که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. یخچال خلیج اوغول نمادی از معماری و مهندسی مردم این روستا از قدیم الایام است که با ذخیره برف و یخ در زمستان توانسته اند گرمای وحشتناک تابستان را در این منطقه کنترل کنند. یخچال خلیج اوگل متعلق به دوران قاجار در تاریخ 15 دی ماه 1377 با شماره ثبت 2255 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

Oglebig;  یخچال تاریخی آذربایجان غربی

مجموعه یخچال از یک نهر سنتی کوچک تشکیل شده است که از یکی از شاخه های اصلی رودخانه ساروک منشعب می شود و آب آن از شرق به غرب جریان دارد. این جریان به دریاچه ای رانش و یخی که در شرق یخچال طبیعی قرار دارد ختم می شود. ورودی یخچال به سمت غرب است و به یک محوطه کوچک مربعی سرپوشیده منتهی به در چوبی منتهی می شود. دسترسی به کف یخچال از طریق هفده پله سنگی که دیواره های غربی و جنوبی یخچال را لمس می کنند امکان پذیر است. در بالاترین نقطه سقف یخچال یک دهانه مدور به قطر حدود نیم متر وجود دارد که منبع نور، تهویه و محل بازرسی داخل یخچال محسوب می شود. بنا در پلان مدور با سقف گنبدی شکل است و در بنای سردخانه از سنگ رسوبی و آجر مربع استفاده شده است که طبق بررسی های تطبیقی ​​این بنا متعلق به دوره قاجاریه است.

بیشتر بخوانید  ۲۳۵ هموطن دیگر قربانی کرونا شدند / شناسایی ۱۴۵۲۵ بیمار جدید -

در سمت غرب روستا ورودی کوچکی در زیر تپه وجود دارد که اگر وارد آن شوید متوجه پله های زیادی خواهید شد که تا عمق حدود 40 متری ادامه دارد. این بنای جادویی که از آجر و ساروجو، ساروجو، آهک و خشت ساخته شده، دارای طاق گنبدی شکلی است که از بیرون شبیه تپه است. در پشت این یخچال، برکه ای به مساحت بیش از 200 متر مربع ساخته شده است که از طریق شاخه ای از رودخانه ساروک که رودخانه ای دائمی در تکاب است به آن می رسد و آب این شاخه ابتدا به آن می ریزد. حوضچه. . برای رسوب نمک در فصل سرما و زمستان، این آب را به یخچال هدایت کرده و منجمد می کنند تا مردم در تابستان از یخ آن استفاده کنند.

Oglebig;  یخچال تاریخی آذربایجان غربی

ویژگی های یخچال Oghol Bai

مجموعه یخچال طبیعی آل آق خلیج شامل نهر سنتی است که از سرچشمه رودخانه ساروک منشعب می شود که آب آن از شرق به غرب جریان دارد و در زمستان های سرد شهرستان تکاب، آب روان را به دریاچه ای کم عمق هدایت می کند. شرق. ساختمان اصلی یخچال در کنار رودخانه است و ساکنان پس از یخ زدن تکه های یخ را شکستند و از ورودی بشکه به داخل یخچال ریختند. زهکشی در کف ساختمان، آب حاصل از ذوب تدریجی یخ ها را به داخل باغ می برد و از آن برای آبیاری استفاده می کرد. فاصله زهکش باغ تا کنار یخچال حدود صد متر است. ساختمان سردخانه دارای پایه ای کاملا گرد و گنبدی آجری است که ارتفاع آن از زمین اطراف حدود 5 متر و از کف بنا 11 متر می باشد. بزرگترین قطر گنبد 9.5 متر است و در بالا یک دهانه نیم متری وجود دارد که برای روشنایی، تهویه و کنترل داخل بنا استفاده می شود. قسمتی از بنا که زیر سطح زمین اطراف آن سنگی است و گنبد آن تماماً از آجر مربع است. ملات قسمت سنگی ساروج و ملات بین آجرها ساروج است. ورودی یخچال در غرب قرار دارد و محدود به محوطه کوچک مربعی پوشیده شده مجهز به در چوبی است. دسترسی به پایین یخچال از طریق هفده پله سنگی است که دیواره های غربی و جنوبی یخچال را لمس می کند.

بیشتر بخوانید  ساعت کاری جدید شعب استان خراسان رضوی بانک کارآفرین اعلام شد

گنبد و ورودی های بنا با خشت و کاه به خوبی عایق بندی شده بود و به این ترتیب بدون صرف کمترین انرژی مصنوعی، سرمای زمستان نیاز تابستان را برآورده می کرد و از هر گونه دفع سرما و آب جلوگیری می شد.

Oglebig;  یخچال تاریخی آذربایجان غربی

ویژگی های یخچال

گنبد و ورودی های بنا با خشت و کاه به خوبی عایق بندی شده بود و به این ترتیب بدون صرف کمترین انرژی مصنوعی، سرمای زمستان نیاز تابستان را برآورده می کرد و از هر گونه دفع سرما و آب جلوگیری می شد.

روستای تاریخی اوغول بیگ

اوغول بیگ روستایی در بخش مرکزی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی است. مسجد تاریخی اوغول بیگا مهمترین بخش تاریخی این روستا محسوب می شود که قدمت آن از مسجد جامع تکاب بیشتر است. مسجد اوغول بیگ نیز متعلق به دوره قاجار است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. چشمه آب سرد و دهکده تاریخی یخچال نیز از دیگر بخش های قابل توجه این منطقه به شمار می روند.

مردم روستای اوغول بیگ ملیت آذربایجانی دارند و از تبار ترکان افشار هستند. زبان مورد استفاده در اوغول بی، ترکی آذربایجانی با لهجه تکاب افشاری است. بسیاری از مردم اوغول بیگ به شهرهای تکاب، زنجان، کرج، اسلامشهر و تهران مهاجرت کردند.

لازم به یادآوری است که محصولات و سوغات این روستا سیب، لبنیات و فرآورده های دامی، نان است.

Oglebig;  یخچال تاریخی آذربایجان غربی

نحوه دسترسی

این تأسیسات در کنار قلعه و مسجدی فرسوده در روستای بزرگ خلیج الاق در شهرستان تکاب در پنج کیلومتری شمال شرقی شهرتکاب قرار دارد. روستای تاریخی اوغول بای دارای جاده آسفالته است.

بیشتر بخوانید  تصادف دلخراش در جاده سنندج

<п>اعلامیه Oglebig; یخچال تاریخی آذربایجان غربی اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *