مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اقدامات بانک مرکزی در سال 1399 / رشد اقتصادی به 3.6 درصد رسید – آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



طبق گزارش ها خبرگزاری مهر به گزارش اکبر کمیجانی بانک مرکزی ، شصت و یکمین جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه بانک مرکزی که صبح امروز به ریاست حسن روحانی و با حضور سایر اعضای مجمع و اعضای هیات مدیره بانک مرکزی در محل بانک مرکزی برگزار شد. با در نظر گرفتن آخرین روزهای دولت دوازدهم ، توسعه شاخص های اقتصاد کلان در دولت یازدهم و دوازدهم و همچنین مهمترین اقدامات بانک مرکزی در ارزهای مختلف پولی ، اعتباری ، نظارتی و ارزی در سال 1399 را توضیح داد و می گوید : 1392- 99 ، نوسانات و افت و خیزهای این متغیر را نشان می دهد و آنفولانزا این شرایط اقتصاد است. دولت یازدهم در شرایطی اقتصاد را تحویل گرفت که رشد اقتصادی در سال 1391 به 7/7 درصد رسید. با اتخاذ سیاست های جدید اقتصادی ، این روند در سال 1392 متوقف شد و از سال 1393 روند بهبود به طور قابل توجهی ظاهر شد و رشد تولید ناخالص داخلی (با قیمت های ثابت در سال 1390) در سال جاری به 3.2 درصد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حوادث سال 1394 گفت: در سال 1394 به دلیل افت چشمگیر قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی ، رشد اقتصادی معادل 6.6- درصد بود. معرفی برجام زمینه ای را برای بازگشت مبادلات مالی و تجاری بین المللی و صادرات نفت به حالت عادی فراهم کرد و از این رو باعث بهبود عملکرد تجارت خارجی و تقویت ثبات اقتصادی و با توجه به مجموعه حوادث ، رشد اقتصادی کشور در سال 2016 و در سال 2017 ، به ترتیب در 12.5 و 3.7 درصد محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از خروج دولت آمریكا از توافق برجام در اردیبهشت 1397 و بازگشت تحریم های ظالمانه اقتصادی و محدودیت های مالی و بازرگانی خارجی ، تولید ناخالص داخلی در سال های 1397 و 1398 به ترتیب 5.4 و 6 كاهش یافت.

مقام عالی بانک مرکزی با اشاره به اقدامات اتخاذ شده در سال 1399 برای کنترل و کنترل تأثیر تحریم ها ، گفت: در سال 1399 اما به دلیل اقدامات اتخاذ شده و مدیریت و کنترل اثرات تحریم ها بر اقتصاد ، اقتصادی رشد و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به ترتیب به 3.6 و 2.5 درصد رسید. گفتنی است رشد اقتصادی 3.6 درصدی در سال 1399 در شرایطی حاصل شد که بسیاری از کشورهای جهان تحت تأثیر عواقب منفی شیوع بیماری قرار گرفتند. ویروس کرونابا کاهش شدید رشد اقتصادی روبرو شد.

رئیس شورای پول با بیان اینکه به دنبال ایجاد دولت یازدهم و مطابق با توسعه عرصه داخلی و بین المللی است بین المللیوی گفت: “انتظارات مثبت در مورد نهادهای اقتصادی در مورد توسعه در حوزه خارجی شکل گرفت.” – در گام بعدی ، درآمد ارزی پس از اجرای برجام به میزان قابل توجهی افزایش یافت که منجر به ایجاد آرامش نسبی در بازار ارز شد. “

بیشتر بخوانید  خط قرمز دولت معیشت مردم است/ بدون فکر برای سفره مردم، ارز ترجیحی حذف نمی‌شود

وی افزود: حوادث یاد شده زمینه های کاهش تورم را ابتدا در تورم نقطه به نقطه و با وقفه چند ماهه در تورم دوازده ماهه از ماه های اول استقرار دولت یازدهم فراهم کرد ؛ بنابراین ، به دنبال این روند ، تورم در سال های 2016 و 2017 تک رقمی شد. البته با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و متعاقب آن خروج آمریکا از برجام و اعمال محدودیت های شدید در مبادلات مالی و تجارت خارجی در قالب تحریم های اولیه و ثانویه ، انتظارات اقتصادی برعکس شده است. تأثیر فوری این تحولات در بازار ارز منعکس شد و این بازار دوباره ثبات نسبی خود را از دست داد. در نتیجه ، با انتقال توسعه بازار ارز به بازار کالاها و خدمات از ماه های نخست سال 1397 ، دور جدیدی از افزایش قیمت ها در اقتصاد کشور ظاهر شد.

شیوع ویروس ویروس کرونا و عواقب اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی برای اثرات اقتصادی شیوع ویروس ویروس کرونا وی در پایان سال 1398 خاطرنشان کرد: با ظهور و غیرقابل پیش بینی بودن پدیده غیر قابل پیش بینی ویروس ویروس کرونا از اواخر سال 2009 و متعاقب آن کاهش فعالیت اقتصادی در سراسر جهان منجر به کاهش تقاضای صادرات کشور و کاهش قیمت نفت به سطح بسیار پایین شده است و این موضوع علاوه بر تحریم های اضافی ، درآمد حاصل از صادرات نفت در سال 1399 کاهش بیشتری یافت و مدیریت بازار ارز دشوارتر شد.

کمیجانی یادآور شد: البته همزمان ، به دلیل وابستگی تاریخی دولت به درآمدهای نفتی و کمبود هزینه های دولت ، کسری بودجه دولت اثرات پولی داشت که در نهایت به شکل رشد پایه پولی و نقدینگی پدیدار شد. لازم به توضیح است که متوسط ​​رشد سالانه نقدینگی در سالهای 96 – 1392 (پس از کسر اثر افزایش دامنه آمار پولی و بانکی) با کمک آرامش و ثبات در فضای اقتصادی کشور برابر بود با 24.4٪ این در شرایطی است که متوسط ​​رشد نقدینگی در 14 سال قبل از این دوره (91-1998) 27.1 درصد بوده است.

رئیس شورای پول در ادامه به تشریح افزایش نقدینگی در سال های اخیر پرداخت و گفت: “اما در سه سال گذشته به دلیل کاهش شدید درآمد نفتی دولت و افزایش کسری بودجه و همچنین مشارکت فعال بانکداری سیستم در تحویل سیاست. “شرکتهای مالی و خانوارهای مبتلا به این بیماری ویروس کرونا، ارقام بالاتری را برای رشد نقدینگی تجربه کنید. بنابراین ، متوسط ​​رشد نقدینگی سالانه در سال های 99-1397 به 5/31 درصد رسید که 4/4 واحد درصد بیشتر از متوسط ​​رشد نقدینگی در سال های 1378 تا 1391 (1/27 درصد) است.

بیشتر بخوانید  اعتراض به حاکمیت کرونا در تونس / رئیس جمهور پارلمان را منحل کرده و نخست وزیر را برکنار می کند

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در مجمع عمومی ضمن ارائه گزارشی از نتایج و اقدامات بانک مرکزی در سال 1399 در حوزه های مختلف مسئولیت ، از جمله پولی ، اعتباری ، نظارتی ، ارزی ، واقعی و انتشاراتی ، حقوقی و جدید فناوری ها: در زمینه سیاست های پولی در سال جاری می توان سیاست پولی جدیدی را مبتنی بر عملیات بازار آزاد و مدیریت نقدینگی و هدایت نرخ های بهره بازار بین بانکی به نرخ بهره سیاست هدف ، با اتخاذ یک سیاست محتاطانه برای کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی (سقف رشد دارایی ماهانه) برای بانکهای تخصصی و تجاری (به ترتیب 2.5 و 2.0 درصد) و الزام بانکها برای حفظ حداقل 3 درصد از کل مانده سپرده های بانکی به صورت اوراق بهادار اسلامی در بازار سرمایه معامله می شود.

وی یادآور شد: همچنین قابل ذکر است که پس از پذیرش مسئولیت بانک مرکزی در فروش اوراق بهادار مالی اسلامی به دولت ، در سال 1399 به منظور تأمین مالی دولت در بحران مالی اخیر ناشی از تحریم ها ، 1.257 تریلیون ریال دولت اوراق بهادار اسلام به شبکه بانکی و م institutionsسسات مالی فروخته شد.

در مجموع حدود 18989 میلیارد ریال تسهیلات برای بخشهای مختلف اقتصادی در سال گذشته پرداخت شده است

رئیس شورای پول درباره نتایج و اقدامات بانک مرکزی در سال 1399 در زمینه اعتبار گفت: در زمینه اعتبار ، اولویت بندی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به منظور حداکثر رساندن ظرفیت خالی اقتصاد ، تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط ​​، تأمین مالی صنایع پیشرانه و شرکت های دانش بنیان ، پرداخت وام (ازدواج) ، خرید تضمینی گندم و تأمین مالی بخش مسکن و همچنین پرداخت تجهیزات برای مقابله با اثرات منفی بیماری ویروس کرونا توجه بانک مرکزی به خانوارها و فعالان اقتصادی است. لازم به ذکر است که در سال 1399 حدود 18989 میلیارد تسهیلات واقعی در بخشهای مختلف اقتصادی پرداخت شده است که 94.8 درصد افزایش نسبت به سال قبل نشان می دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در زمینه عملکرد اداره نظارت بر بانک مرکزی اظهار داشت: اجرای موفقیت آمیز ادغام بانک های مربوط به نیروهای مسلح (به عنوان پروژه های مهم در اصلاح ساختاری سیستم بانکی) ، فرمول بندی ، ابلاغ و اجرای قانون صدور چک نسبت پیگیری افزایش سرمایه بانکها و غیر بانکی نسبت چک های برگشتی جدید به 3.5 درصد نسبت به 8.5 درصد نسبت ذکر شده در چک های قدیمی صادر شده در سه ماهه اول سال 1400 کاهش یافته است موسسات اعتباری و بررسی و به روزرسانی کارمزد خدمات بانکداری به منظور اصلاح ساختار درآمد بانک ها یکی از اقدامات انجام شده در زمینه تقویت نظارت بر بانک مرکزی بر عملکرد شبکه بانکی است.

بیشتر بخوانید  جنگ جدید نفت‌کش‌ها‌ آغاز شد!

کمیجانی با بیان اینکه حوزه ارزی بانک مرکزی در سال های اخیر به عنوان خط مقدم مقابله فوری با تحریم های مالی و اقتصادی نقش داشته است ، تأکید کرد: بر این اساس در سال 1399 اقداماتی مانند تصویب و اجرای تحریم ها و مشوق های تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات تحت تحریم ها و محدودیت های شدید ارزی ، تهیه ارز خارجی برای واردات بیش از 10.8 میلیارد دلار کالاهای اساسی و مواد اولیه برای دام ، داروها و تجهیزات پزشکی ، طراحی و بهره برداری ویژه مورد نیاز است. سازوکارها (از جمله خلوص) درآمد و پرداخت ارزی کشور یکی از مهمترین اقدامات ارزی برای مقابله با تحریم ها است.

همچنین ، طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی ، راه اندازی سیستم های مختلف مانند سیاح ، صیاد ، مشخصه و انجام تعهدات ارزی مهمترین برنامه های اجرا شده در زمینه فن آوری های جدید به منظور افزایش شفافیت ، مبارزه پول شویی، کاهش فرار مالیاتی و بهبود فضای کسب و کار فعالان اقتصادی در کشور.

کمیجانی در مورد سایر تلاش ها و فعالیت های بانک مرکزی گفت: “غیر از این اقدامات ، تولید اسکناس و چک ایران ، بین نسل ها و توجه به استفاده از ویژگی های امنیتی جدید در تولید آنها و تکمیل پروژه به انتقال حسابهای دولت به بانک مرکزی. همچنین پیگرد قانونی پرونده های بین المللی و حمایت از منافع ملی ، از جمله پرونده های مربوط به دارایی های بانک مرکزی در لوکزامبورگ و ایتالیا ، همراه با پیگیری قانونی تعهدات ارزی واردکنندگان کالا و پیگیری ، اقدامات حقوقی کارگزاران ارز و دفاتر صرافی. و امور پارلمان بانک مرکزی بود.

سرانجام رئیس کل بانک مرکزی به رشد اقتصادی کشور در سال 1399 اشاره و تأکید کرد: “خوشبختانه به لطف اقدامات انجام شده ، چشم اندازهای خوبی برای تقویت سرمایه گذاری و رونق فعالیت های اقتصادی وجود دارد و تولید در کشور تضمین می شود ، که منجر به رشد اقتصادی مثبت می شود. “فصل های دوم ، سوم و چهارم سال 1399 قابل مشاهده است و عملکرد مناسب اقتصاد کشور را در شرایط دشوار ناشی از شیوع بیماری نشان می دهد. ویروس کرونا و حداکثر تحریم ها دولت شکست خورده آمریکا است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *