افزایش استرس مساوی با افزایش ابتلا به کرونا





رابطه بین استرس و افزایش ابتلا به کرونا


کرونا بیماری است که اولین بار در ووهان چین شناسایی شد و کم کم این ویروس چشم بادامی‌ها از مرز‌ها نیز عبور کرد و برخی از کشور‌ها را درگیر خود نمود. کرونا ویروس به شدت مسری که از طریق تماس با سطح آلوده و از طریق تنفس منتقل می‌شود، اکنون به کشور ما نیز وارد شده و اذهان عمومی را با نگرانی روبرو نموده است.


ترس از ویروس کرونا توجه جهان را به خود جلب کرده است. هرچند تقریبا بیشترین موارد ابتلا در چین است اما این امر باعث نگرانی مردم دیگر کشورها نیز شده است. ترس و وحشت ایجاد شده از این بیماری کاذب بوده و بسیار شدیدتر از خود بیماری است.


کرونا یک بیماری جسمی است و بالاخره زمانی فروکش خواهد کرد اما تبعات روانی ناشی از آن بسیار بیشتر از جنبه جسمی آن بوده و اختلالات روانی جدی به دنبال خواهد داشت.


از سوی دیگر این ویروس باعث شده تا وسواس گسترش پیدا کرده و افرادی که سابقه بیماریهای وسواسی دارند، وسواس‌شان تشدید شود، به طوری که این موضوع فعالیت‌های دیگر آنان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.


استرس و اضطراب ناشی از این بیماری زندگی عده‌ای را مختل کرده و خواب و خوراک را از آنها گرفته است. همین امر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و در نهایت بدن فرد مستعد ابتلا به این بیماری می‌شود.


استرس کرونا


استرس کرونا تا چه اندازه خطرناک است؟


با ورود ویروس کرونا به کشور و مبتلا شدن برخی از هموطنانمان، ترس از بیماری بسیاری از ما را گرفتار استرس و اضطراب نموده است. احتمالا در فضای مجازی مطالبی درباره روش‌های پیشگیری از این ویروس خوانده اید.


اما در فضای مجازی شایعات نگران کننده‌ای نیز درباره این بیماری وجود دارد که ممکن است شما را بیش از پیش نگران کند. ترس و اضطراب در شرایط کنونی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و سرکوب سیستم دفاعی می‌شود و کمکی به شما نمی‌کند.


ترس و استرس بیش از حد باعث حساسیت بیش از حد افراد می‌شود به صورتی که بسیاری از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می‌کنند و احساس می‌کنند به بیماری مبتلا شده اند بنابراین به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌روند. رفتن به مراکز درمانی در صورتی که علائم بیماری را نداشته باشید باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی خواهد شد.


استرس شدید می‌تواند شما را تا نزدیکی مرگ بکشاند؛ به گونه‌ای که شاید ویروس کرونا نتواند به اندازه استرس شما را با مشکل مواجه کند. از این رو، توصیه می‌شود با آگاهی از عوارض شدید استرس هر چه سریعتر به یک مشاور باتجربه مراجعه و خود را درمان کنید. در ادامه شما را با عوارض ناشی از استرس آشنا می‌کنیم.


تضعیف سیستم ایمنی بدن


ترس و اضطراب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده که این امر بهترین فرصت برای ویروس‌هایی نظیر کرونا است که به دنبال چنین سیستم‌های ضعیفی برای رخنه کردن هستند.


استرس باعث می‌شود تا ضربان قلب افزایش یافته و در نتیجه میزان تنفس بیشتر شود؛ از این رو، مغز به سیستم ایمنی بدن فرمان تولید اکسیژن بیشتر داده تا ضربان قلب به حالت نرمال برسد. سپس، سیستم ایمنی نیز به حالت اولیه خود بازگشته و فرد به آرامش ذهنی می‌رسد.


اگر این فرایند به طور مکرر تکرار شود، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهد؛ به گونه‌ای که تولید بیش از حد اکسیژن منجر به افزایش فعالیت پروتئین‌های التهابی شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ویروسی، سرطان و دیابت را بیش از پیش بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید  زرشك


ترس و اضطراب سبب تضعیف سیستم ایمنی و سرکوب سیستم دفاعی در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود.


اختلالات روانی


استرس زیاد موجب بروز اختلالات روانی می‌شود؛ به گونه‌ای که فرد تمرکز خود را از دست داده و نمی‌تواند به خوبی فکر کند. این امر باعث می‌شود تا فرد عصبی شده و کنترل اعصاب خود را از دست بدهد.


اگر بخواهید شایعات پیرامون ویروس کرونا در فضای مجازی را باور کنید، ممکن است استرس ناشی از آن شما را قبل از اینکه به این ویروس مبتلا شوید، از بین ببرد. اختلالات روانی یکی از بیماری‌های شایع بین افراد افسرده و مضطرب می‌باشد که اگر به موقع درمان نشود، مشکلات زیادی را متوجه آن‌ها می‌کند.


ابتلا به بیماری‌های ویروسی


یکی از مهمترین عوارض استرس شدید، ابتلا به بیماری‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و حتی در بدترین شرایط کرونا می‌باشد. همانطور که گفتیم، استرس شدید موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن و درنتیجه تضعیف آن می‌شود.


ضعیف شدن سیستم ایمنی خطرات زیادی از جمله ابتلا به بیماری‌های ویروسی را همراه دارد. چراکه سیستم ایمنی سدی محکم در برابر نفوذ ویروس به بدن بوده و در همان ابتدای ورود با آن‌ها مبارزه می‌کند.


بنابراین، بهتر است هرگز به شایعات توجه نکرده و به اعصاب خود مسلط باشید. زیرا اضطراب و استرس زیاد بیش از حد سبب می‌شود افراد شایعات را بیشتر قبول کنند و خود به شایعات دامن بزنند تا بتوانند کمی از ترس و نگرانی خود بکاهند.


استرس ابتلا به کرونا


شایعات مرتبط با کرونا که موجب استرس شما خواهد شد


این روزها بسیاری از افراد سودجو برای مقاصد شخصی خود اقدام به شایعه‌پراکنی کرده تا ازین راه درآمدزایی کنند. به طور مثال، شایعه می‌شود که از بازار خرید نکنید و حتما از فروشگاه‌های آنلاین سفارش محصول بدهید.


واضح است که افرادی پشت این قضیه پنهان شده‌اند تا فروشگاه‌های اینترنتی خود را تبلیغ کنند. بنابراین هرگز به چنین شایعاتی توجه نکنید.


انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات خانگی!


یکی از شایعاتی که این روزها صاحبان حیوانات خانگی را نگران کرده است، امکان انتقال ویروس از طریق حیوانات خانگی می‌باشد. این ادعا کاملا بی‌اساس بوده؛ چراکه کرونای حیوانی با کرونای انسانی بسیار متفاوت است؛ به گونه‌ای که هیچگاه از حیوان به انسان منتقل نخواهد شد و برعکس.


اما، این بدان معنا نیست که بهداشت حیوانات خانگی خود را رعایت نکنیم. توصیه می‌شود، پس از هر تماسی که با حیوانات خود داشتید، دست‌های خود را ضدعفونی کرده و بشویید.


انتقال ویروس کرونا از اشیا


البته، نمی‌توان قاطعانه گفت که این ویروس از اشیا به انسان منتقل نمی‌شود، اما هنوز انتقال از این طریق گزارش نشده است. طبق مشاهدات اخیر محققان، ویروس کرونا هرگز نمی‌تواند بر روی اشیاء و بسته‌های پستی عمر زیادی داشته باشد.


از این رو، صادرات و واردات کالاها هنوز خطری برای تاجران نداشته و آن‌ها می‌توانند با رعایت تمام احتیاط‌ها و نکات بهداشتی به تجارت خود ادامه دهند.


ویروس کرونا کودکان را هدف قرار نمی‌دهد


این یک ادعای کاملا بی‌اساس بوده و همه افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. از آنجایی که هنوز هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای کودکان به این ویروس منتشر نشده، خیلی‌ها تصور می‌کنند که کودکان در برابر این بیماری مصونیت دارند.


عدم ابتلای کودکان به ویروس کرونا تاکنون، هرگز دلیل محکمی برای این ادعا نبوده و باید از کودکان خود در برابر این ویروس بی‌رحم حفاظت کنیم. توصیه می‌شود، هرگز کودکان خود را از خانه خارج نکرده و اگر بی‌تابی کردند، آن‌ها را با بازی‌های مفرح خانگی سرگرم کنید. اجازه ندهید که کودکان دچار افسردگی شوند.

بیشتر بخوانید  تاریخ شروع دهه دوم محرم سال ۹۸ چه روزی است ؟


بسته‌های ارسالی از چین ناقل ویروس کرونا هستند


برخی می‌گویند نامه یا بسته‌های ارسالی از چین ناقل ویروس هستند و حتی اجناس وارد شده از این کشور ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. ویروس کرونا روی اشیایی مانند نامه یا بسته‌های پستی نمی‌تواند زیاد زنده بماند بنابراین این گفته‌ها شایعه هستند.


کرونا ویروس افراد بزرگسال را مبتلا می‌کند


خطر ابتلا به ویروس به قدرت سیستم ایمنی و نه به سن و سال بستگی دارد بنابراین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است بیشتر به این بیماری دچار شوند پس این ویروس ربطی به سن و سال ندارد.


آنتی بیوتیک‌ها کرونا را درمان می‌کنند


درمان ویروس با آنتی بیوتیک‌ها امکان پذیر نیست و آنتی بیوتیک همیشه روش درمان باکتری‌ها است و سبب پیشگیری و درمان بیماری ویروسی نمی‌شود.


داروی کرونا کشف شده است


داروی قطعی یا واکسن کرونا هنوز ساخته نشده است و دارو‌های کمک کننده به درمان در حال بررسی و آزمایش هستند.


عامل اصلی انتقال کرونا مار‌ها بوده اند


دقیقا نمی‌توان گفت که کدام حیوان مسبب اصلی ظهور کرونا ویروس ۲۰۱۹ در انسان است البته در ابتدا مقاله‌ای منتشر شد که مار‌ها را عامل اصلی کرونا ویروس معرفی کردند که بعد این مورد تکذیب شد.


عامل اصلی انتقال کرونا خفاش‌ها هستند


حتما در فضای مجازی شنیده اید که عامل انتقال کرونا را مصرف سوپ خفاش معرفی می‌کنند و انتقادات زیادی درباره خوراک‌های آسیایی عنوان می‌شود.


تحقیقات کنونی نشان داده ژنوم کرونای جدید تا ۹۶ درصد با کرونایی که در خفاش (خفاش نعل اسبی) وجود دارد برابری می‌کند، اما نمی‌توان عامل این بیماری را به طور قطعی خفاش و یا حیوان دیگری دانست.


بیماری کرونا


ترس از کرونا تا چه اندازه مفید است؟


ترس از کرونا ویروس تا اندازه‌ای مفید است که سبب شود ما محتاطانه عمل کنیم و دستورات پیشگیری از این ویروس را به درستی انجام دهیم. برخی از افراد این بیماری را جدی نمی‌گیرند و روش‌های پیشگیری را بکار نمی‌برند.


این افراد باعث گسترش این بیماری خواهند شد، زیرا با رعایت نکردن و ابتلای خود به بیماری دیگران را نیز مبتلا می‌کنند چرا که ممکن است ناقل بیماری باشند، اما علائمی نداشته باشند.


توصیه‌هایی برای مدیریت استرس برای مقابله با ویروس کرونا


مهمترین سلاح برای مقابله با ویروس کرونا برطرف کردن اضطراب و کاهش استرس است. استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف و در نتیجه شرایط را برای ابتلای شما به این ویروس مهیا کند.


اما چگونه می‌توان از شر این استرس‌های مخرب خلاص شد در ادامه مقاله راهکارهایی در این رابطه ارائه شده است:


رعایت نکات بهداشتی


رعایت نکات بهداشتی نظیر شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش بهداشتی (البته به گفته محققان هیچ تاثیری در جلوگیری از ابتلا به کرونا ندارد)، ضدعفونی کردن بدن، عدم لمس چشم و بینی با دست‌های کثیف و غیره می‌تواند استرس شما را تا حدودی از بین ببرد.


این کار باعث می‌شود تا دیگر نگران بهداشت فردی خود نبوده و از این بابت خیال خود را راحت کنید.


دیدگاه مثبتی به وقایع داشته باشید


باید بدانید کروناویروس جدید با اینکه شیوع زیادی دارد، اما میزان کشندگی آن دو درصد است و همه مبتلایان به این ویروس از بین نمی‌روند بلکه بسیاری از آنان بهبود می‌یابند پس نگران نباشید و دید مثبتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی ارنست همینگوی


میزان کشندگی این ویروس از میزان کشندگی سارس ۱۰ درصد، میزان کشندگی مِرس ۳۰ درصد بسیار کمتر است و اگر نکات بهداشتی را رعایت کنیم این ویروس به شما منتقل نخواهد شد.


به دنبال واقعیت باشید


گزارشات و اخبار مرتبط با این ویروس کرونا مانند میزان شیوع، مرگ و میر و اقدامات پیشگیرانه را از سایت‌های معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کنید و به شایعات فضای مجازی اهمیت ندهید.


احساسات اضطرابی خود را کنترل کنید


کنترل احساسات با شناخت و آگاهی از آنان صورت می‌پذیرد. مهارت‌هایی که در زمان مشکلات پیش از این در زندگی به شما کمک کرده اند را دریابید و از آن‌ها برای کنترل احساسات خود در این دوره بحرانی شیوع بیماری استفاده کنید.


شیوه زندگی سالم را برگزینید


زندگی سالم داشته باشید، پیگیر سلامت جسمی خود باشید و خواب کافی و فعالیت بدنی داشته و طور منظم وعده غذایی مقوی مصرف نمایید. همچنین برای کنار آمدن با احساسات خود از مصرف سیگار الکل و دیگر مواد مخدر خودداری کنید.


مدیریت استرس ابتلا به کرونا


ارتباط برقرار کنید


اینکه احساس ناراحتی و اضطراب، سردرگمی، ترس و عصبانیت کنید در هنگام بحران عادی است. تنهایی استرس شما را بیشتر می‌کند بنابراین با دوستانی که اعتماد به نفس شما را بالا می‌برند، در ارتباط باشید، اما اصول پیشگیری را رعایت کنید.


شما می‌توانید از طریق ایمیل تلفن با اعضای دیگر خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید.


روال عادی زندگی را پیش بگیرید


ممکن است بگویید در شرایط کنونی دست و دلتان به کار نمی‌رود، اما برای اینکه استرس را کاهش دهید و ذهنتان به سمت موضوعات دیگری سوق یابد، روال عادی زندگی را پیش بگیرید و احساس عدم اطمینان را مدیریت کنید.




با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید


کاهش اضطراب و استرس با فرزندان خود ارتباط برقرار نمایید و با آنان به بازی بپردازید تا هم استرس از آن‌ها و هم خودتان دور شود. روی فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه فرزندان تمرکز کنید و زیاد درباره این بیماری حرف نزنید و راهکار‌های پیشگیرانه متناسب با سن فرزندان خود را به شیوه صادقانه به آنان توضیح دهید.


یوگا و مدیتیشن کمک کننده است


از تمرینات ذهن آگاهی، آرامش ذهن، یوگا و مدیتیشن برای رسیدن به آرامش کامل بهره ببرید.


به پیاده روی بروید


با رعایت اقدامات پیشگیرانه، در مناطق خلوت و دور از ازدحام به پیاده روی بروید و از پیاده روی لذت ببرید.


بیش از حد خبر‌ها را دنبال نکنید


منظور از اخبار بیشتر اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی است، بار‌ها و بار‌ها گفته ایم که تنها به اخبار تایید شده و منتشر شده توسط صدا و سیما اعتماد کنید. اخبار، را از منابع معتبر پیگیری کرده و بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی به سر نبرید تا آرامش از شما سلب نشود.


با مشاور تماس بگیرید


صحبت کردن با یک فرد معتمد در این روزها بسیار مفید بوده و می‌تواند از استرس شما بکاهد. مشاوران با آگاهی از شرایط کنونی و بحران ویروس کرونا به خوبی می‌توانند شما را آرام کنند و استرس را از بین ببرند. بهتر است با یک مشاور باتجربه تماس گرفته و به صورت آنلاین با او در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید:


شماره تلفن مشاوره تلفنی رایگان برای کاهش استرس کرونا


بهترین راه مقابله با استرس و ترس از ویروس کرونا


separator line


دیدگاهتان را بنویسید