مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه

اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه

این یکی از 10 بیماری خطرناک است که در سنین 50 تا 70 سالگی شیوع بیشتری دارد یکی از شایع ترین سرطان ها و 2 تا 4 درصد از بیماری های بدخیم است این شامل سرطان است و یکی از سه بیماری مهم در اورولوژی است.مردان بیشتر از زنان (60 درصد) مبتلا می شوند. سیگار نیز مانند سیگار در ایجاد آن نقش بسزایی دارد.

اولین نشانه آن معمولاً خون در ادرار وجود دارد که پزشک در حال حاضر آن را انجام می دهد او یک تومور پیدا می کند.بعداً با درد در ناحیه باسن و احساس درد در ناحیه شکم همراه می شود. درمان مکرراین با حذف کامل کلیه ها است. درمان های دیگر اغلب مورد نیاز نیست.

علل سرطان کلیه:

در همه انسان ها سلول های سرطانی وجود دارد که خود به خود می میرند یا تحت تأثیر سیستم ایمنی، اثر مخرب خود را از دست می دهند نقش مهمی در مرگ سلول های سرطانی به طور خود به خود سلول های مرگ از پیش طراحی شده را انجام می دهند (آپوپتوز) که

چرا برخی از سلول های سرطانی به بقا و تکثیر ادامه می دهند؟ مشخص نشده است. مطمئناً علت خاصی نیست، بلکه عوامل پیچیده ای است آنها با هم ترکیب می شوند و منجر به سرطان می شوند.

. سیگار نقش عمده ای در ایجاد سرطان کلیه دارد (25 تا 30 درصد).
. اضافه وزن به خصوص در زنان
. کارهایی را انجام دهید که در معرض آزبست و کادمیوم هستند
. در بیماران دیالیز، خطر ابتلا به سرطان کلیه به دلیل ایجاد کیست های بزرگ 30 برابر بیشتر است.
حدود 6 درصد از این افراد به مرور زمان به سرطان کلیه مبتلا می شوند.
. پیوند کلیه در انسان خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.
. عوامل ژنتیکی نادر هستند (1%) و اغلب در اوایل هر دو کلیه ایجاد می شوند.

اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه
جلوگیری:

از سیگار کشیدن خودداری کنید.رژیم غذایی مناسب و سالم

به معنای:

. درد در لگن یا یک طرف
. خون در ادرار
. احساس فشار در معده
. فشار خون بالا
. تب
. سردرد خستگی
. کاهش وزن
. کاهش ظرفیت بدن البته هر یک از این علائم می تواند نشانه بیماری های دیگری باشد.

اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه

راه های تشخیص آن:

. سونوگرافی کیست ها و تومورها با سونوگرافی تشخیص داده می شوند.. سی تی اسکن و به دنبال آن بیهوشی بدخیم یا خوش بینانه است معلوم میشود.. آزمایشات آزمایشگاهی (آزمایش ادرار و خون)وقتی مشخص شد که تومور است، مرحله بعدی این است که مشخص شود که آیا به استخوان برخورد کرده است یا خیر.

سپس عملکرد کلیه بررسی می شود. مویرگ های خونی با انجام آنژیوگرافی بررسی می شوند سونوگرافی شکم نشان می دهد که آیا به کبد سرایت کرده است یا خیر.اشعه ایکس از قفسه سینه نشان می دهد که آیا ریه ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر.

بیشتر بخوانید  خواص دارویی و درمانی برگ یونجه

سی تی اسکن مغز به ندرت مورد نیاز است.عمق تومور فقط با بیوپسی بعد از عمل و تست های پاتولوژیک تشخیص داده می شودآیا بافت لنفاوی یا سایر اعضای بدن درگیر است یا خیر؟شانس بهبودی:متفاوت است و هر چه زودتر تشخیص داده شود، شانس بهبودی بیشتر است.

(تا 95%)روش:نحوه و نحوه انجام آن، وضعیت بیمار، سن، وجود تومور در کلیهیا اگر هر دو کلیه در یک کلیه هستند، عملکرد کلیه دیگر چگونه نقش مهمی دارد.معمولاً کلیه درگیر تومور را به طور کلی و عضلات و بافت های مجاور را از بین می برد

لنفاوی هم کنارش. اگر هر دو کلیه دارای تومور یا فرد دارای یک کلیه باشد و یک تومور وجود دارد، پزشکان در حال تلاش برای برداشتن تومور و قسمت هایی از کلیه هستندبنابراین عملکرد کلیه باقی می ماند.این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.ریسک عملیاتی 2 تا 3 درصد است.بعد از جراحی:

در روزهای اول پس از عمل، اغلب چای می نوشند و زمانی که روده ها دوباره کار می کننداستراحت کنید، (3 تا 4 روز پس از جراحی) به بیمار وعده های غذایی راحت و سبک داده می شود.شیمی درمانی معمولاً در این بیماری مؤثر نیست، اما در موارد شدید با ایمونوتراپی ترکیب می شود

اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه

انجام شد. در نوع شدیدی که به استخوان برخورد کرد، کلسیم در استخوان کاهش و در خون افزایش یافت. می تواند با تشنگی مفرط، حالت تهوع، استفراغ، لرزش عضلات، یبوست و فراموشی همراه باشد.می تواند با کما و اختلالات ریتم قلب همراه باشد اغلب به بیمار توصیه می شود

که مایعات فراوان بنوشید و نمک فراوان بخورید.در کنار بسیاری از روش های درمان سرطان، رژیم غذایی نقش بسیار مهمی دارد. روزه گرفتن یا ناکافی غذا خوردن بسیار خطرناک است و سیستم ایمنی را ضعیف می کند. با ترک سیگار احتمال عود بیماری را کاهش می دهد.

به بیمار توصیه می شود خود را ایزوله نکند تا 3 سال بعد از عمل توصیه می شود هر 3 ماه یکبار تمام آزمایشات لازم را انجام دهد.خدا نکنه سرطان برگرده

آگاه باشید از سال سوم هر ششم یک بار برای همیشهچند سال، یک بار در سال کافی است.حدود 30 تا 40 درصد افراد دوباره به سرطان کلیه مبتلا می شوند. در 60 تا 70 درصد آنها در 2در سال اول و همچنین در افراد بعد از 15 سالگی رخ می دهد. به طور کلی، شانس بهبودی کامل یا 100% زیاد نیست.

بیشتر بخوانید  ۲۶ میان وعده رژیمی بی نظیر برای کاهش وزن

روش های درمان
عمل جراحي:

این رایج ترین درمان سرطان کلیه است. جراحی برداشتن کلیه را نفرکتومی () می نامند. جراح اغلب کل کلیه، به علاوه غده فوق کلیوی و بافت اطراف آن را برمی دارد. برخی از غدد لنفاوی این ناحیه را نیز می توان برداشت. این روش، n

به آن فراکتومی رادیکال می گویند. در برخی موارد، جراح تنها کلیه را برمی دارد (نفرکتومی ساده). کلیه باقی مانده به طور کلی می تواند کار هر دو کلیه را انجام دهد. در روش دیگری که نفرکتومی جزئی نامیده می شود، جراح تنها بخشی از کلیه که حاوی تومور است را برمی دارد.

تحرک شریانی:این روش گاهی قبل از جراحی برای تسهیل جراحی انجام می شود. از این روش برای ایجاد راحتی و کاهش درد یا خونریزی در مواقعی که امکان برداشتن تومور وجود ندارد نیز استفاده می شود.

برای این کار مواد خاصی به داخل سیاهرگ کلیه تزریق می شود تا آن را مسدود کند. این روش تومور را از دسترسی به خون که حاوی اکسیژن و مواد مغذی است محروم می کند و در نتیجه کوچکتر می شود.

اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه

رادیوتراپی:

پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. پزشکان گاهی اوقات از پرتودرمانی برای کاهش درد زمانی که سرطان کلیه به استخوان ها سرایت کرده است، استفاده می کنند. پرتودرمانی برای سرطان کلیه نیز شامل پرتودرمانی خارجی است.

پرتوها توسط مواد رادیواکتیو خارج از بدن تامین می شوند. دستگاه مخصوصی این اشعه ها را در قسمت خاصی از بدن روشن می کند. این روش اغلب به صورت سرپایی در بیمارستان یا کلینیک پنج روز در هفته به مدت چند هفته انجام می شود.

اطلاعات مهم در مورد تومور یا سرطان کلیه

این برنامه به حفظ بافت های سالم کمک می کند و بیمار مجبور نیست برای پرتودرمانی در بیمارستان بستری شود. جراحی و رادیوتراپی درمان های موضعی هستند.

این نوع درمان ها فقط بر سلول های سرطانی در ناحیه تحت درمان تاثیر می گذارد. بیوتراپی، شیمی درمانی و هورمون درمانی، همانطور که در زیر توضیح داده شده است، درمان های سیستمیک هستند.

زیرا آنها از طریق جریان خون به سلول های خونی در سراسر بدن می رسند.بیوتراپی (ایمونوتراپی): درمانی که از توانایی طبیعی بدن (سیستم ایمنی) برای مبارزه با سرطان استفاده می کند.

استفاده از دو ماده موثر بر سیستم ایمنی به نام اینترلوکین-2 و اینترفرون نوعی بیوتراپی است که برای درمان سرطان پیشرفته کلیه استفاده می شود.

شیمی درمانی: استفاده از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی. اگرچه شیمی درمانی در بسیاری از سرطان های دیگر مفید است، اما در درمان سرطان کلیه چندان موثر نبوده است. با این حال، محققان در حال مطالعه داروهای جدید و ترکیبات جدید هستند

بیشتر بخوانید  مزایای درمانی دانترولن

مصرف دارو را ادامه دهید.هورمون درمانی: این نوع درمان در تعداد کمی از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه استفاده می شود. برخی از سرطان های کلیه را می توان با هورمون ها درمان کرد. این روش اغلب به عنوان یک درمان نگهدارنده و حمایتی استفاده می شود.

عوارض جانبی درمان:

محدود کردن درمان به طوری که فقط سلول های سرطانی در طول درمان از بین بروند بسیار دشوار خواهد بود. زیرا در اکثر درمان ها سلول ها و بافت های سالم از بین می روند که عوارض ناخواسته ای در پی خواهد داشت.

عوارض جانبی درمان سرطان عمدتاً به نوع و دامنه درمان بستگی دارد. همچنین عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و درمان افراد مختلف به دلیل همین تفاوت عوارض متفاوت است. پزشکان و پرستاران می توانند عوارض جانبی احتمالی داشته باشند

هر درمان را برای بیمار توضیح دهید و همچنین می تواند به مشکلاتی که ممکن است در طول درمان یا بعد از آن رخ دهد کمک کند. بیماران باید بلافاصله پزشک خود را در مورد تمام عوارض جانبی مطلع کنند، زیرا برخی از این عوارض نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

عوارض عمل:

عوارض جراحی کلیه به نوع جراحی، سلامت عمومی بیمار و عوامل دیگر بستگی دارد. برداشتن کلیه یک عمل بزرگ است و بعد از این عمل،

بیماران احساس درد و ناراحتی خواهند کرد. بیماران ممکن است به دلیل ناراحتی پس از عمل، تنفس عمیق را دشوار کنند

در این صورت ممکن است نیاز به انجام برخی تمرینات تنفسی مانند سرفه و تنفس عمیق داشته باشند تا ریه های خود را تمیز نگه دارند.احساس خستگی و ضعف در بیمارانی که جراحی کرده اند

بسیار رایج است. علاوه بر این، بیماران ممکن است چند روز قبل یا بعد از عمل به رژیم غذایی وریدی و مصرف مایعات نیاز داشته باشند. وقتی یکی از کلیه ها برداشته می شود، کلیه دیگر نیز همین کار را انجام می دهد

من دو کلیه انجام می دهم. پرستاران مقدار مایعی که فرد دریافت می‌کند و میزان ادراری که تولید می‌کند را کنترل می‌کنند. زمان نقاهت بعد از جراحی برای هر فردی متفاوت است.عوارض جانبی آمبولیزاسیون: شریانی می تواند باعث درد، تب، تهوع یا استفراغ شود. مردم اغلب مجبورند مایعات داخل وریدی دریافت کنند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *