مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اطلاعات دارویی کامل در رابطه با داروی رمی فنتانیل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی داروی رمی فنتانیل

رمی فنتانیل (Remifentanil) به عنوان عامل کمکی برای القاء و حفظ و بیهوشی در اعمال جراحی و به عنوان عامل ضد درد در مراقبت‌های بیهوشی بلافاصله بعد از عمل جراحی به کار می‌رود. همچنین از این دارو در بی‌حسی‌های موضعی و ناحیه ای در شرایط تحت کنترل استفاده می شود.

مکانیسم اثر رمی فنتانیل

رمی فنتانیل با قدرت اثر ضد دردی دو برابر فنتانیل و دویست برابر مرفین به پزشکی به عنوان هوشبر داخل وریدی معرفی شده است. این دارو بر گیرنده های اپیوئیدی مؤثر است.

فارماکوکینتیک رمی فنتانیل

نیمه عمر رمی فنتانیل 10-3 دقیقه است. شروع اثر دارو 1 دقیقه و طول مدت اثر آن 10-5 دقیقه بعد از قطع انفوزیون داخل وریدی می‌باشد.

مقدار و نحوه مصرف رمی فنتانیل

القاء بیهوشی عمومی:

همراه با یک بیهوش کننده استنشاقی یا داخل وریدی، 0.5 – 1 mcg/kg به طور انفوزیون داخل وریدی تزریق شود. اگر لوله گذاری داخل نای انجام شود، باید کمتر از 8 دقیقه بعد از شروع انفوزیون انجام شود. بهتر است مقدار اولیه 1 mcg/kg در طی 30 – 60 ثانیه تزریق شود.

حفظ بیهوشی ناشی از نیتروس اکساید، پروپوفول یا ایزوفلوران: 0.05 – 0.2 mcg/kg/min به طور انفوزیون داخل وریدی تزریق شود. در صورت نیاز و برای حفظ بیهوشی کامل یا افزایش سطح بیهوشی تزریق مقادیر اضافی (0.5 – 1 mcg/kg هر 2 – 5 دقیقه) باید با تغییر در سرعت انفوزیون انجام شود. از تزریق مکرر دارو باید پرهیز شود.

تداوم مصرف بلافاصله بعد از عمل جراحی:

0.1 mcg/kg/min به طور انفوزیون داخل وریدی مصرف شود. مقدار انفوزیون باید هر 5 دقیقه 0.025 mcg/kg/min افزایش یابد تا اثر ضد دردی مطلوب و میزان تنفس کافی حاصل شود.

مکمل ضد درد در بیحسی های موضعی یا ناحیه ای در شرایط کنترل شده:

در صورت تجویز همراه با بنزودیازپین ها (میدازولام 2 میلی گرم) ، مدت 60 – 90 ثانیه قبل از تجویز بیحس کننده موضعی، 0.5 mcg/kg در طی 30 – 60 ثانیه داخل وریدی تزیق شود و یا 5 دقیقه قبل از تجویز بیحس کننده موضعی 0.05 mcg/kg/min به طور انفوزیون داخل وریدی تزریق شود. بعد از بیحسی سرعت انفوزیون باید به 0.025 mcg/kg/min کاهش یابد و در صورت نیاز در فواصل 5 دقیقه سرعت به میزان 0.025 mcg/kg/min افزایش یابد. در صورت تجویز بدون بنزودیازپین ها، 60 – 90 ثانیه قبل از تجویز بیحس کننده موضعی، 1 mcg/kg در طی 30 – 60 ثانیه داخل وریدی تزریق شود و یا 5 دقیقه قبل از تجویز بیحس کننده موضعی 0.1 mcg/kg/min به طور انفوزیون باید به 0.05 mcg/kg/min کاهش یابد و در صورت نیاز در فواصل 5 دقیقه سرعت به میزان 0.025 mcg/kg/min افزایش یابد.

بیشتر بخوانید  هورمون درمانی چیست؟ آیا انجام هورمون درمانی خطرناک است؟

مقادیر مصرف سالمند ان 50% مقادیر ذکر شده در فوق می باشد.

رمی فنتانیل

مصرف رمی فنتانیل در دوران بارداری و شیردهی

گروه C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد.)

مصرف در شیردهی: ترشح دارو در شیر شناخته شده نمی‌باشد، مصرف آن در شیردهی با احتیاط انجام شود.

مصرف رمی فنتانیل در سالمندان

به علت حساسیت بیشتر سالمندان به دارو، دوز آن باید به نصف میزان معمول کاهش یابد.

موارد منع مصرف رمی فنتانیل

  • در صورت سابقه حساسیت یا واکنشهای آلرژیک آلفنتانیل ،‌ فنتانیل، رمی‌فنتانیل، سوفنتانیل نباید این دارو را مصرف کرد.
  • تزریق اپیدورال و یا داخل نخاعی (به علت وجود گلایسین در فرمولاسیون دارو
  • این دارو نباید به عنوان تنها داروی بیهوشی دهنده استفاده شود زیرا به علت شیوع بالای افت فشار و ….، کاهش هوشیاری قابل اثبات نمی‌باشد.

عوارض جانبی رمی فنتانیل

افت فشار خون، سفتی عضلات ، کاهش ضربان قلب، بی‌قراری، تنگی نفس، افزایش فشار خون ، درد بعد زا عمل جراحی، خارش ، تضعیف تنفسی، تهوع ، سردرد، لرز و استفراغ عوارض جانبی این دارو محسوب می‌شوند. در صورت وجود هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود:

سابقه آلرژی به رمی فنتانیل یا ترکیبات آن و آلرژی به سایر داروها و مواد غذایی وعلائمی که ایجاد شده است ( راش پوستی, کهیر, خارش, اشکال در تنفس, سرفه, ادم صورت و زبان) , اختلالات ریوی و تنفسی مانند آسم, سختی تنفس, آپنه خواب, بالا بودن سطح دی اکسید کربن در خون, انسداد معده و روده .

بیشتر بخوانید  اکیناسه (سرخارگل) چیست ؟ کاربرد اکیناسه در طب سنتی

تداخلات دارویی رمی فنتانیل

مصرف همزمان رمی‌فنتانیل‌ با باربیتورات های هوشبر، هوشبر‌های استنشاقی، بنزودیازپین‌ها و پروپوفول ها باعث تشدید افت فشار خون و تضعیف تنفس می‌شود. آتروپین‌ و گلیکوپیرولات برادی‌کاردی ناشی از دارو را کاهش می‌دهد. افدرین اپی‌نفرین ، نوراپی‌نفرین نیز افت فشار خون ناشی از دارو را کم می‌کند. شل‌کننده‌های عضلانی‌ باعث تخفیف سفتی عضلانی ناشی از دارو می‌شود.مصرف همزمان این دارو با آنتاگونیست‌های اپیوئیدی اثرات دارو را آنتاگونیزه‌ می‌کند.

هشدار ها در مورد مصرف رمی فنتانیل

1. رمی‌فنتانیل‌ را نباید از طریق اپی دورال یا زیر عنکبوتیه تزریق نمود. زیرا گلیسین موجود در آن باعث سمیت عصبی می‌شود.
2. این فراورده را نباید به تنهایی برای القاء بیهوشی به کار برد، زیرا علاوه بر عدم تأمین کافی بیهوشی ممکن است همراه با تنگی نفس سفتی عضلات و تغییر در ضربان قلب باشد.
3. در صورت برادی آریتمی قلبی، نارسایی کبدی، چاقی (اضافه وزن بیش از 130% وزن مطلوب) و اختلالات تنفسی این دارو را باید با احتیاط کامل به کار برد.
4. درحین مصرف دارو، میزان ورود اکسیژن به خون، فشار خون، وضعیت تنفسی و علائم حیاتی باید تحت کنترل مداوم پزشک متخصص بی‌هوشی باشد.
5. تداوم مصرف دارو بعد از عمل جراحی باید به بیمارانی محدود شود که برای آنها تغییر داروی اوپیوئیدی توصیه نمی‌شود. مراقبت کامل و نزدیک از بیمار باید صورت گیرد.

توصیه های دارویی رمی فنتانیل

1. به دلیل اثر کوتاه مدت دارو، طی 10-5 دقیقه بعد از انفوزیون وریدی هیچ اثر ضد دردی باقی نمی‌ماند. برای تسکین درد بعد از عمل جراحی باید از ضد درد‌های دیگر استفاده نمود.
2. این دارو باید در لوله وریدی نزدیک به ورود به بدن بیمار تزریق گردد. و بعد از اتمام تزریق، باقی مانده دارو در لوله وریدی باید پاکسازی شود زیرا تجویز تصادفی دارو ( متعاقب تجویز مایعات و داروهای دیگر) موجب تضعیف تنفس و سفتی عضلانی در ناحیه قفسه سینه می‌شود.
3. فراورده را باید در دمای 25-2 درجه سانتیگراد نگهداری نمود.
4. یک میلی‌لیتر از محلول رقیق کننده برای هر میلی‌گرم فراورده باید به ویال اضافه شود تا محلول حاوی mg/ml1 از دارو تهیه شود و بعد دارو در رقت‌های مناسب جهت تزریق آماده شود.
5. از تزریق وریدی این دارو همراه با خون باید اجتناب شود. زیرا استراز‌های غیر اختصاصی در خون موجب خنثی شدن دارو می‌گردند.

بیشتر بخوانید  برای درمان آرتروز چه بخوریم ؟ + داروهای درمان آرتریت روماتوئید

شرایط نگهداری رمی فنتانیل

فراورده را باید در دمای 25-2 درجه سانتیگراد نگهداری نمود.

divider

بیشتر بخوانید:

۸ داروی بیهوشی گیاهی برای انسان

معرفی داروی بیهوشی تیوپنتال سدیم

موارد مصرف داروی بیهوشی سووفلوران

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *