مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصول کاشت و تکثیر گل میخک

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





گل میخک را تقدیم می کنیم




قرفل گلی است دوست داشتنی کهنه و خوشبو که برای حاشیه مناسب است. به گل میخک صورتی نیز می گویند. گیاه میخک را میخک شاعر (Dianthus barbatus) نیز می نامند و عطر آن شبیه دارچین یا ادویه معطر میخک است.

معنی میخک: نام اصلی آن کارن پاهول از هندی و به معنای گل گوش است که شکل عربی آن به شکل میخک است. کرن در هندی به معنای گوش و پهول به معنای گل است. هندی ها آن را در سوراخ گوشواره می پوشیدند تا بسته نشود. کلمه kern pahul در هندی بعدها به معنای عام گوشواره به کار رفت.


گیاه شناسی میخک

میخک که با نام علمی “Dianthus barbatus” شناخته می شود، به صورت درختچه ای متراکم رشد می کند که گلبرگ های آن دارای لبه های ارغوانی و زرد متمایل به قرمز است. میخک گیاهی است بوته ای از گل های معطر که به عنوان گیاه زینتی در باغ ها می روید. میخک و میخک را گاهی با هم می برند.

این گیاه دوساله است، اما یک نژاد یک ساله نیز وجود دارد. برخی از دوسالانه های اولیه آن را می توان به صورت یکساله پرورش داد. میخک می تواند در مناطق سردسیر دوساله و در مناطق معتدل یا در صورت چیدن گل ها چند ساله باشد. برگ های میخک بر خلاف میخک پهن، کوتاه و سبز هستند. گل ها اغلب دو رنگ یا چند رنگ هستند و لبه های گلبرگ ها دانه دانه است. رنگ برگها در وسط گل متفاوت است.

گل های میخک دارای رنگ های مختلف سفید، صورتی، بنفش، قرمز، زرد، بنفش و … هستند. یا در دو رنگ دیده می شود. اعداد کوچک و کامل هم دارد. کل گل در انتهای ساقه به شکل یک چتر مسطح فشرده و با براکت های برگ احاطه شده است، به طوری که وقتی گل ها باز می شوند، شکل قلم مو را دارند.


قرفل


انواع گل میخک

تقریباً برای هر منطقه و منطقه باغ یک نوع گیاه میخک وجود دارد:
15- گونه معمول یکساله این گیاه میخک چینی است.
2- گونه های میخک چند ساله عبارتند از: (D. plumarius) و (D. armeria). برگ های همه این گیاهان آبی مایل به خاکستری است و هر کدام به رنگ بلندی در می آیند.
(D. barbatus): رایج ترین نوع گل میخک و گیاه دوساله. این گیاه دارای گلهای دوتایی و تکی بوده و قابلیت بیرون آمدن مجدد از بذر خود را دارد.
4- (D. k allvoodii): بیشترین ماندگاری را دارند و دوره گلدهی آنها حداقل هشت هفته طول می کشد. گل های این نوع میخک معمولاً دوتایی بوده و طول گیاه بلند و مناسب گل های شاخه بریده است.

بیشتر بخوانید  گزارشی جالب از دومین و آخرین ماه گرفتگی در سال 2014


شرایط نگهداری گل میخک




چراغ میخک مناسب:

موقعیت آفتابی، خاک نسبتا قلیایی و سبک، به منظور طولانی شدن دوره گلدهی، گل های خشک شده را مرتب هرس می کنند. حداقل دمای قابل تحمل 15- درجه سانتیگراد است.


گل میخک:

در اواسط بهار یا کمی زودتر، یک بار توده گل ظاهر می شود، اما یک گل به ندرت دیده می شود. در واقع فصل گلدهی کوتاه است. بنابراین برای جبران این امر نهال ها را در زمان های مختلف تهیه و در فواصل 15 روزه انتقال می دهند.

بر خلاف سرما، دوره نوری تأثیر کمی در گلدهی میخک دارد که آن را از سایر گیاهانی که به سرما نیاز دارند و برای تمایز و رشد گل به روزهای طولانی نیاز دارند متمایز می کند. برای اینکه این گیاه شکوفا شود باید خنک شود. برای درک سرما باید گیاه را به مدت 12 تا 15 هفته در دمای بالای 35 درجه سانتیگراد قرار داد و برای رفع نیاز سرما به مدت 12 هفته باید آن را در دمای 7-4 درجه سانتیگراد و به طور کامل قرار داد. گیاه باید منبع خود را وارد کند.


آبیاری میخک:

آبیاری منظم و متوسط ​​مورد نیاز است. زمانی که سطح خاک خشک شد می توان این گیاه را آبیاری کرد. آبیاری زیاد این گیاه و احتباس آب در خاک قاعده گیاه باعث پوسیدگی طوقه (محل اتصال ساقه به ریشه)، زرد شدن برگها و از بین رفتن گیاه می شود. کم آبیاری نیز در ابتدا باعث کاهش گلدهی گیاه، کندی رشد، خشک شدن برگ ها و کوچک شدن گیاه می شود.


دمای مناسب برای میخک:

برای گلدهی این گیاه وجود دمای سرد شبانه حدود 15 درجه بسیار مطلوب است. به طور کلی وقتی امسال بذر این گیاهان را می کاریم گلدهی گیاهان به دلیل رشد بذر بعد از پاییز و زمستان و سال آینده اتفاق می افتد به عبارت دیگر این گیاهان نیاز به یک دوره سرد دارند تا بتوانند شکوفه. . گل میخک ها معمولاً در اواخر بهار / اوایل تابستان شکوفا می شوند و در گرمای تابستان از بین نمی روند، اما گلدهی آنها کاهش می یابد، بنابراین اگر در منطقه گرم زندگی می کنید، گیاه را در مکانی بکارید که از بعد از ظهر خنک باشد. . میخک می تواند در طول زمستان سرما را تا حدود 23- درجه سانتیگراد تحمل کند.

بیشتر بخوانید  ترند یعنی چه و ترند در شبکه های اجتماعی به چه معناست ؟


زمین مناسب برای گل میخک:

خاک هایی با زهکش خوب و مواد آلی مانند خاک برگ یا کود دامی پوسیده رشد و گلدهی این گیاه را تضمین می کند، بنابراین می توانید از مخلوطی مانند خاک معمولی + خاک برگ یا مخلوطی مانند خاک برگ + پیت نارگیل + پرلیت استفاده کنید. پیروزی. برای کود دهی به این گیاه می توان از کود کامل با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر ۳-۴ هفته یکبار استفاده کرد.


گل


کاشت و تکثیر گل میخک

ساده ترین راه برای تکثیر این گیاه کاشت بذر است. در واقع اگر موقعیت و شرایط زیستگاه این گیاه مناسب باشد، هر ساله بذرهای آن بر روی خود گیاه می ریزند و تا سالیان متمادی می توانید از داشتن این گیاهان در گوشه باغ یا باغی لذت ببرید.


زمان کاشت بذر میخک فرا رسیده است

به طور کلی در رابطه با کاشت بذر این گیاه، اگر از بذرها در اواخر بهار یا تابستان استفاده کنیم، گلدهی این گیاه به دوره سرد موکول می شود، یعنی این گیاه در سال آینده شکوفا می شود. نهال میخک را می توان به صورت آماده در نهالستان ها در اوایل پاییز خریداری کرد، اما این گیاهان در سال آینده شکوفا می شوند. اما نهال هایی که در بهار اول ارائه می شوند قابلیت گلدهی در همان سال را دارند.

گیاهانی که نیاز به سرما دارند می توانند حدود 6-7 هفته بعد از رفع نیاز سرمایی و زمانی که دما به 18 درجه می رسد شکوفا شوند در حالی که گیاهانی که این سرما را دریافت نکرده اند ابتدا گل می دهند و بعداً گل می دهند.اولین نمونه را نخواهند داشت. .

روش کاشت علاوه بر زمان کاشت بذر به این صورت است که بذرها را در محیطی سبک و نرم مانند خاک برگی بکارید. بذرها با خاکی به ضخامت 0.3 میلی متر پوشیده شده اند. کاشت عمیق بذرها از جوانه زنی آنها جلوگیری می کند دمای مطلوب برای جوانه زنی بذر 20-18 درجه سانتیگراد می باشد.

زمانی که بوته های جوان 4-4 برگی داشته باشند، آماده انتقال و کاشت در جای دیگر هستند. هنگام برنامه ریزی برای کاشت گیاه در بستر باغ، بهتر است فاصله 25-25 سانتی متری بین دو گیاه را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  تاریخ ولادت امام جعفر صادق (ع) در سال 1400 چیست؟


گل و گلدان


بیماری ها و آفات گل میخک

این گیاه به آفات حساسیت چندانی ندارد اما در هر صورت به خصوص زمانی که گیاه به دلیل شرایط نامساعد محیطی از کار می افتد، آفاتی مانند شته ها، کنه ها و ساس ها می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

پژمردگی فوزاریوم یکی از بیماری های این گیاه است که می تواند منجر به پژمردگی و انحنای برگ های این گیاه، پژمردگی کل گیاه و از بین رفتن کامل آن شود. به طور کلی این گیاه به پوسیدگی طوقه (محل اتصال ساقه به ریشه که نزدیک سطح خاک است) حساس است و آبیاری زیاد و زهکشی نامناسب خاک و احتباس زیاد آب در خاک منجر به از بین رفتن این گیاه می شود.

بیماری سفیدک پودری و زنگ زدگی (لکه های کوچک نارنجی مایل به قرمز روی برگ ها و ساقه ها) از دیگر بیماری هایی است که به ویژه در صورت کمبود نور در محیط کاشت و خیس بودن برگ ها در شب، غالب می شود. .


خواص میخک



1- برای رفع سردرد مفید است.
2- برای رفع تنگی نفس مفید است.
3- ضعف اعصاب را برطرف می کند.
4- معده و دستگاه گوارش را تقویت می کند.
5- از سرطان جلوگیری می کند و حتی سرطان را درمان می کند.
6- نوشیدن یک فنجان دمنوش میخک بعد از غذا گاز معده و درد معده را از بین می برد.
7- برای تسکین دندان درد و درد گوش یک قطره از اسانس یا روغن آن را روی دندان بمالید یا داخل گوش بمالید.
8- حالت تهوع و استفراغ را برطرف می کند، برای این منظور می توان 2 قطره اسانس را در لیوان ریخته و میل کرد.
9- جویدن میخک بوی بد دهان را از بین می برد، اما مراقب باشید به زبان دست نزنید زیرا باعث تحریک زبان می شود.
10- برای تسکین درد روماتیسمی، 3 تا 4 قطره روغن میخک را با 5 گرم روغن بادام مخلوط کرده و روی نقاط درد بمالید.


جداکننده خط


بیشتر بخوانید:

در مورد رشد گل در ابر چه می دانید؟

پرورش و نگهداری گل آزالیا (گلهای زینتی داخل ساختمان)

نحوه کاشت میخک


جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *