اصول کاشت استرلیتزیا یا پرندگان بهشتی



گل Sterlitzia یا پرنده بهشتی را ارائه می دهیم


استرلیتزیا یا پرنده بهشتی یکی از زیباترین گلهایی است که به دلیل شباهت به پرندگان به آن پرنده بهشتی نیز می گویند که منشاء آن آفریقای جنوبی است. تنها 5 گونه وجود دارد که همگی چند ساله، همیشه سبز و حساس به سرما هستند. در مناطق معتدل نیاز به شرایط گلخانه ای دارد. ارتفاع گونه حدود یک متر است. دارای برگهای نسبتاً سبز روشن است که روی ساقه بلندی به طول 45 سانتی متر قرار دارد. مجموعه ای از برگ های گیاه حالت بادبزنی به خود می گیرد. گل آذین در انتهای ساقه به طول حدود 1 متر تشکیل می شود و در شمال آن لکه سبز رنگ با لبه های قرمز به شکل قایق و از آن گل ها جام ها و کاسه های دو رنگ و آبی است. گل زرد یا نارنجی است. یک گل کاملاً باز شبیه یک پرنده در حال پرواز است. هر پرنده بهشتی می تواند تا 10 شاخه گل تولید کند.

نیازهای زیست محیطی گل های استرلیتزیا یا پرندگان بهشتی

سبک: گرما و نور از عوامل مهم در پرورش استرلیتزیا هستند این گیاه به نور زیاد (حداقل 6 ساعت نور کامل) نیاز دارد، آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا زود خشک می شود.

درجه حرارت: به سرما حساس است و در مناطق معتدل باید در گلخانه کشت شود. دمای مناسب در شب 10 تا 13 درجه سانتی گراد و در روز بین 20 تا 22 درجه سانتی گراد می باشد. دمای ایده آل برای گیاه بین 16-19 درجه سانتیگراد است و دمای کمتر از 3- و بیشتر از 30+ را تحمل نمی کند و از بین می رود.

سیستم های راهنمایی: در هوای معتدل باید هفته ای دو روز آبیاری انجام شود، اما زمانی که گیاه در خواب است و آن هم از اواسط تیرماه تا اواخر مردادماه است، آبیاری باید به طور کامل یا به ندرت قطع شود. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. اجازه ندهید خاک خشک شود. هر زمان که دیدید خاک در حال خشک شدن است، آن را با یک لیوان آب مرطوب کنید.

بیشتر بخوانید  گیاهان زینتی به همراه عکس

خاک: خاک مغذی مخلوط با یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت ماسه درشت یا پرلیت، یک قسمت خاک پیت مرطوب یا هوموس برای رشد پرندگان بهشتی مناسب است. خاک باید قوی (حاوی کود، پودر گوشت و …) و کمی شنی باشد. برای زود شکوفه دادن گیاه باید در مرداد ماه خاک را تا عمق 80 سانتی متری شخم زد و کود حیوانی را به آن اضافه کرد اسیدیته مناسب گیاه حدود 8-7 می باشد.

لقاح: در ابتدای تابستان، کودهای زیادی مورد نیاز است. این گیاه به استفاده از کود دامی و کمپوست به خوبی پاسخ می دهد و در طول تابستان ماهی یک بار مقدار کود را در آب آبیاری افزایش می دهد. هنگام تهیه خاک، کود دامی باید به مقدار 5-24 کیلوگرم در متر اضافه شود. مصرف کودهای حاوی NP-K به نسبت 5-1-3 و 3 گرم نیترات پتاسیم در لیتر آب با فاصله 10 روز بسیار کارآمد است. این درمان باید به مدت 3 ماه به طور منظم انجام شود.

پرنده بهشتی

روش کاشت و پرورش استرلت یا پرندگان بهشتی


برای کاشت پرنده بهشتی در زمین، چاله هایی به ابعاد 60*60 سانتی متر می کنند و آن را با خاک و کود پر می کنند. تراکم کاشت حدود 2 بوته در متر مربع بیشترین عملکرد را در سال اول تولید می دهد. مدت زیادی طول می کشد تا گیاهان ته نشین شوند. ریشه های پرنده بهشتی بسیار توسعه یافته است و باید مراقب بود که در زمان کاشت آنها محدود نشود. شیفت ها باید برداشته شوند و در اواخر بهار یا اوایل تابستان کاشته شوند.

بیشتر بخوانید  راهنمای کاشت و نگهداری گل آهار

یکی از راه های تکثیر این گیاه کاشت بذر است. اما برای بدست آوردن بذر باید تلقیح مصنوعی انجام شود. معمولاً هر گل آذین حدود 50 دانه می دهد. کشت معمولاً در بهار در دمای 18-21 درجه سانتیگراد انجام می شود. رشد نامناسب بذر 3 تا 5 ماه طول می کشد.

یک پرنده بهشتی را اگر کاملا قوی و پر از رشد باشد تولید مثل می کنیم. در گونه های قدیمی تر، درختچه های کوچک در کنار گیاه اصلی رشد می کنند. در بهار یا تابستان این نهال های جوان را با چند ریشه از پایه اصلی جدا کرده و در گلدان دیگری بکارید. به این ترتیب پرنده بهشتی زاد و ولد می کند.

در سال اول گیاه ضعیف می ماند و بهتر است آن را به گلدان منتقل کرده و در گلخانه نگهداری کنید. اما در سال دوم یا سوم می توان آن را به محل مورد نظر منتقل کرد. این گیاهان جدید در سال چهارم کلش می دهند و در سال ششم یا هفتم گل می دهند.

روش دیگر تکثیر، تقسیم گیاهان است. که از بهار تا تابستان قابل انجام است. ساقه های به دست آمده به کندی رشد می کنند و بعد از دو یا سه سال گل می دهند و به نوبه خود دو سال پس از تکثیر نهال می دهند البته روش تقسیم بوته ها را برای خانواده هایی که دوست دارند تکثیر کنند توصیه می کنیم.چون ساده تر و بدون درد است.

استرولیز گل

گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی

پرنده بهشتی بعد از سه سال شروع به شکوفه دادن می کند. پس از سه سال بسته به اقلیم، خاک، فعالیت های نگهداری و تنوع، حدود 1-4 کلاس گل در هر گیاه تشکیل می شود.

تشکیل گل در پرنده بهشتی در بیشتر مناطقی که این گیاه پرورش می یابد فصلی است. از سپتامبر تا مه از سپتامبر تا مه در کالیفرنیا شکوفا می شود. در آفریقای جنوبی از زمستان بهار و در اسرائیل دوره گلدهی دوباره در ماه مارس تا آوریل و دوباره در سپتامبر رخ می دهد. در ایران از زمستان تا بهار گل می دهد تحقیقات دانشمندان مختلف نشان داده است که با افزایش سن عملکرد گل ها افزایش می یابد و در طول سال موجی از افزایش و کاهش دارد. مطالعه گیاهان چهار ساله با مشاهده عملکرد از یک تا شش سال نشان داد که گیاهان گلدار از سال چهارم تا ششم وارد فاز زایشی می شوند که به طور متوسط ​​14.1 برگ می دهند. گیاهان گلدار در هر شماره تا 4 برگ می دهند. از سال هفتم تا نهم، گیاهان دارای 2-4 شاخه بودند. گل آذین حدود 54 هفته پس از سبز شدن برگ در محصولات گل ظاهر شد و در 72.8 هفته گل داد.

بیشتر بخوانید  لیست تالارهای عروسی کردستان همراه با آدرس و تلفن

بیماری ها و آفات استرلیتزیا یا پرندگان بهشتی


استرلیتزیا یا پرنده بهشتی گیاهی تقریباً آسیب ناپذیر است. آفاتی که می توانند به این گیاه حمله کنند صدف، سفیدک پودری، مگس سفید و شته هستند که با حشره کش های سیستمیک می توان این آفات را کنترل کرد.
بیماری هایی که می توانند به این گیاه آسیب بزنند عبارتند از: پژمردگی باکتریایی و پوسیدگی ریشه. پوسیدگی ریشه یک بیماری قارچی است که از طریق بذر منتقل می شود و با فرو بردن دانه ها در آب (در دمای اتاق) به مدت یک روز و سپس فرو بردن دانه ها در آب به مدت 30 دقیقه با دمای 57 درجه سانتی گراد قابل کنترل است. بکارید تا خنک شود و در محیط کشت استریل شده خشک شود.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

کاشت، کشت و نگهداری گیاه Jacobinia carnea (فلامینگو)

راه های کاشت و نگهداری گل همیشه بهار

اصول کاشت و تکثیر گلهای باردار

جداکننده خط


دیدگاهتان را بنویسید