مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصول نگهداری و تکثیر نخل های زینتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



ما یک درخت نخل زینتی زیبا را ارائه می دهیم


درخت نخل تزئینی نخل فنیقی با نام علمی این گیاه Phoenician canariensis از خانواده Palmaceae و دارای 17 گونه است. نخل زینتی یکی از مناسب ترین و محبوب ترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان ها و ادارات می باشد. این گیاه با وجود زیبایی منحصربفردش جلوه شگفت انگیزی به محیط خود می دهد. درخت نخل زینتی از مناطق جنگلی شرق آسیا سرچشمه می گیرد. این گیاه را گاهی نخل ققنوس می نامند. فونیکس از مناطق استوایی سرچشمه می گیرد و به همین دلیل به سرما بسیار حساس است. در مناطق گرمسیری به عنوان درخت یا درختچه زینتی در فضای باز بیرون از آپارتمان کاشته می شود. در قسمت های دیگر به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش داده می شود.

گیاه شناسی نخل زینتی ققنوس


نخل زینتی در واقع گیاهی است که از مناطق جنگلی شرق آسیا سرچشمه می گیرد که گونه های مختلف آن ارتفاعات متفاوتی دارند. برخی مانند نخل های مینیاتوری در نهایت تا 30 سانتی متر رشد می کنند و برخی می توانند تا 2 متر در طبیعت رشد کنند.

ققنوس مانند سایر گیاهان سرمای زمستان را تحمل نمی کند. زمانی که سرمای زمستان به منفی 10 درجه می رسد، احتمال از بین رفتن این نخل وجود دارد، اما سرمای زیر صفر درجه سانتی گراد نیز باعث یخ زدگی شدید برگ های آن می شود. بهتر است از کاشت نخل در فضای باز در مناطق سردسیر خودداری شود.

در نظر داشته باشید که اگر در فصل زمستان جوانه انتهایی نخل با کیسه ای پوشانده شود، برگ های آن در بهار دوباره سبز شده و سلامتی را حفظ می کند. فونیکس دارای برگ های شانه ای شکل است و می توان آن را در داخل خانه به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری کرد.

بیشتر بخوانید  شعب بانک کارآفرین در زاهدان به همراه آدرس و تلفن

درخت نخل

نیازهای اکولوژیکی درختان نخل زینتی

نور مورد نیاز برای درختان نخل زینتی

این گیاه زیبا به نور زیادی نیاز دارد. اما مراقب باشید از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کنید.

دمای مناسب برای نخل های زینتی

مناسب ترین دما برای درختان نخل فینیک 24 تا 26 درجه سانتیگراد است. کاهش دما به زیر 10 درجه سانتیگراد برای گیاه مضر است و منجر به مرگ می شود.

میزان آبیاری نخل زینتی

آب سبک بدون محلول در کیفیت رشد برگ و زیبایی آن بسیار موثر است. آبیاری دو بار در هفته مناسب است. در صورت گرمای بیش از حد این مقدار افزایش می یابد. لازم به ذکر است که آبیاری و آبیاری زیاد نخل ققنوس مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

میزان رطوبت مورد نیاز برای نخل های زینتی

این گیاه در محیط های مرطوب متولد می شود، بنابراین نیاز به رطوبت کاملا مشخص است. پیشنهاد می کنم علاوه بر گرد و غبار روزانه از سنگریزه و آب زیر گلدان بدون تماس با گلدان استفاده کنید. اگر هوا خیلی گرم و خشک است، سمپاشی را افزایش دهید.

زمین مناسب برای پرورش درختان نخل زینتی

مناسب ترین بستر برای رشد نخل های زینتی یا نخل های ققنوس، خاک کمی اسیدی و با زهکشی خوب است. این زمین می تواند خاک کاشت یا مخلوطی از پرلیت، پیت ماس، خاک باغچه و … باشد.

نحوه تغذیه و کوددهی نخل های زینتی

در فصول بهار و تابستان که رویش گیاه است باید هر 15 تا 20 روز یکبار با کودهای مایع کامل کود داده شود.

هرس درختان نخل زینتی

برای هرس برگ های کوچکتر، ساقه های بی رنگ را ببرید. این برگ ها روی ساقه اصلی رشد می کنند.

بیشتر بخوانید  مراکز مشاوره روانشناسی شهرکرد + آدرس و تلفن

فنیقیه

زمان تعویض گلدان های تزئینی برای نخل ها است


مانند اکثر گیاهان آپارتمانی، می توانید با نگاه کردن به ریشه های زیر گلدان، گلدان را تغییر دهید. هنگام تعویض گلدان مراقب باشید که به ریشه و خاک گیاه آسیبی وارد نشود. اگر امکان تعویض گلدان وجود نداشت، کافی است لایه رویی خاک را تعویض کنید.

روش تکثیر نخل های زینتی

ساده ترین راه برای تکثیر نخل یا ققنوس تقسیم گیاه و جدا کردن قلمه هاست. این کار را در فصل رشد گیاه (بهار و تابستان) انجام دهید. روش تکثیر بذر به دلیل زمان طولانی برای حصول نتیجه توصیه نمی شود.

آفات و بیماری های نخل های زینتی


برگ های گیاه سیاه می شوند و برگ ها می ریزند: هوای سرد باعث سیاه شدن و همچنین ریزش برگ های نخل فونیکس می شود. این گیاه تا چند ساعت دمای 5- درجه سانتیگراد را تحمل می کند اما بیشتر دمای زیر 10 درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب نیست.

گیاه را در گلدان بکارید و در زمستان در مکانی سرپوشیده قرار دهید. در فصول سرد، دمای 17-20 درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب است و در آبهای گرم دریا 27-24 درجه سانتیگراد است.

برگهای پایینی پیر و زرد هستند و می ریزند: این یک فرآیند کاملاً طبیعی است (زیرا با رشد گیاه و در صورت نرسیدن منظم مواد غذایی به گیاه مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل شده و برگهای پیر زرد شده و می ریزند).

برگهای پایینی زرد می شوند و همزمان می ریزند: امکان آبیاری بیش از حد و برعکس خشکی زیاد است. بین دو آبیاری اجازه دهید سطح گلدان خشک شود سپس آبیاری کنید، زهکش را بررسی کنید، آب زیر گلدان را تخلیه کنید و هر ده روز یکبار از کودهای کامل محلول در آب حاوی تعدادی مواد اصلی و ریزمغذی ها برای تقویت گیاه استفاده کنید. .

بیشتر بخوانید  جرم تهدید و اخاذی در فضای مجازی چیست ؟

برگ های گیاه پژمرده و رنگ پریده است: گیاه در آب غوطه ور می شود. میزان آبیاری را کاهش دهید.

نوک برگ های پیر زرد و برگ های جوان زرد می شوند: به گیاه آب زیادی می دهند.

عنکبوت در کنار برگ های گیاه قرار دارد: اگر گیاه را در مکانی گرم قرار دهید، خشکی بیش از حد خاک آنها باعث نفوذ و تکثیر عنکبوت ها می شود.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

راه های کاشت و نگهداری گل همیشه بهار

اصول کاشت و تکثیر گلهای باردار

اصول کاشت و مراقبت از ممرز هلندی

جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *