مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اسپری سینول برای چه تجویز می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض جانبی اسپری سینول


اسپری سینول ضد حساسیت و پاک کننده سینوس هاست و برای تسکین سردردهای میگرنی و سینوزیتی تسکین حالت های آلرژیک و سینوزیت مورد استفاده قرار می گیرد. کاپسایسین موجود در سینول، حساسیت غشای مخاطی بینی را کاهش داده و تحریک پذیری مخاط را نسبت به عوامل آلرژیک و عوامل ایجاد کننده ی درد کاهش می دهد.


اسپری سینول یک داروی هومئوپاتی است که با اثربخشی مولکولی روی نورون ها، حس درد را در سردردهای میگرنی و سینوزیتی ازبین می برد و همزمان با این عمل، با خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهاب خود اثر درمانی نیز بر حالات آلرژیک و سینوریتی ایفا می کند.


مکانیسم اثر اسپری سینول


در واقع مکانیسم عمل سینول بدین صورت است که کانال-های کلسیمی، مسئول آزادسازی ماده ی P از نورون ها را تحریک می کند. این تحریک، موجب آزادسازی یکباره ی ماده-ی P و تخلیه نورون ها از این ماده می شود.


ماده P مسئول ایجاد حس درد است و کاپسایسین با این مکانیسم، باعث از دست دادن حس درد در مواجهه ی بعدی می شود. به علاوه کاپسایسین، ترشح موادی را تحریک می کند که موجب پاک شدن مخاط بینی و ریه از آلودگی و عفونت می شود. همچنین اسپری سینول به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند اکالیپتوس و رزماری، سنتز پروستاگلاندین را مهار کرده و موجب اثرات ضد التهاب، ضد احتقان و اثر قابض بر مخاط حلق و حنجره و بهبود حالات سینوزیتی می شوند. به علاوه، خاصیت باکتری کشی و ضد قارچی این مواد موجب پاک شدن سینوس ها ار عفونت شده و علائم ناشی از سینوزیت را رفع می نماید.

بیشتر بخوانید  بیماری کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی (Claustrophobia)


اسپری سینول


کاربردهای درمانی اسپری سینول


اسپری سینول گیاه اسانس، یک داروی هومئوپاتیک ضد حساسیت و پاک کننده سینوس ها از باکتری و عفونت می باشد که در درمان انواع سردرد های سینوزیتی، عصبی، میگرنی و همچنین سردرد های پیش از قاعدگی موثر می باشد. اسپری سینول حاوی فلفل بوده که مهم ترین ترکیب فعال موجود در آن یعنی کاپسایسین (Capsaicin)، باعث کاهش حساسیت غشای مخاطی بینی شده و تحریک پذیری آن را نسبت به عوامل آلرژیک و ایجاد کننده درد کاهش می دهد.


در واقع اسپری سینول با تحریک کردن کانال های کلسیمی که مسئول آزادسازی ماده P از نورون ها می باشند، موجب آزاد شدن یکباره ماده P و تخلیه نورون ها از این ماده می شود. از آنجایی که ماده P مسئولیت ایجاد احساس درد را بر عهده دارد، کاپسایسین به این شیوه موجب از دست دادن احساس درد در مواجهه بعدی می شود. کاپسایسین همچنین ترشح موادی که باعث پاک شدن مخاط بینی و ریه از آلودگی و عفونت می شود را تحریک می کند.


استفاده از گیاهان دارویی دیگری مانند اکالیپتوس و رزماری در این محصول، موجب مهار سنتز پروستاگلاندین شده و اثرات ضد احتقان، ضد التهاب، قابض مخاط حلق و حنجره در پی دارد. این ترکیبات علاوه بر اینکه حالات سینوزیتی را بهبود می بخشند، خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی نیز داشته و از این طریق عفونت سینوس ها را پاک کرده و علائم ناشی از سینوزیت را کاهش می دهند.


روش مصرف اسپری سینول


در صورتی که برای بهبود سردرد های میگرنی از این محصول استفاده می کنید، به محض مشاهده نخستین نشانه های شروع سردرد، قبل از تشدید علائم هر دو ساعت 1 پاف در هر سمت بینی خود اسپری کنید.

بیشتر بخوانید  9 دلیل برای اینکه دیگر از آب معدنی استفاده نکنیم


در حالات خفیف آلرژیک و سردرد های معمول، 3 مر تبه در روز و هر بار 1 الی 2 پاف از سینول را اسپری کنید. برای درمان عفونت سینوس ها و سینوزیت، مصرف 3 تا 6 بار از این محصول، 1 الی 2 بار در روز توصیه می شود (در صورت عفونت سینوس ها بیش از 7 تا 10 روز استفاده نشود).


اسپری بینی


موارد منع مصرف اسپری سینول


  • در بارداری، شیردهی و در افراد زیر 14 سال مصرف نشود.

  • در ابتدای مصرف ممکن است احساس سوزش ملایمی در بینی ایجاد شود که پس از 5 ثانیه از بین خواهد رفت.

  • در عفونت سینوس ها، بیش از 10-7 روز استفاده نشود. در صورت نیاز پس از یک هفته وقفه، تکرار شود.

  • از تماس با چشم و دهان خودداری نمایید.


عوارض جانبی اسپری سینول


  • احساس سوزشی که ممکن است ابتدای مصرف در بینی احساس کنید، طبیعی بوده و پس از چند ثانیه از بین خواهد رفت.

  • در افراد با سابقه ی آلرژی به فلفل، امکان بروز واکنش های ازدیاد حساسیت (تنگی نفس و سرفه های شدید) وجود دارد.


روش نگهداری اسپری سینول


اسپری سینول را در جای خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.


بیشتر بخوانید:


اطلاعات دارویی کامل اسپری بینی مومتازون


همه چیز در مورد اسپری بینی کرومولین سدیم


آشنایی با اسپری بینی نافارلین و مزایای درمانی آن


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *