مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

استفاده از سیستوسکوپی (سنگ پروستات – مجاری ادراری و مثانه)

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سیستوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستوسکوپی یکی از روش هایی است که توسط متخصصین اورولوژی و مجاری ادراری استفاده می شود که مثانه و مجرای ادرار فرد را آزمایش و ارزیابی می کند و متخصص می تواند در بسیاری از موارد کاربردی مربوط به مثانه، سلامت مجاری ادرار و همچنین مشکلات از آن استفاده کند. .ممکن است به پروستات فرد برسد.
نام این فرآیند از ابزار استفاده شده در آن یعنی سیستوسکوپ گرفته شده است که لوله ای با عدسی باریکی است که در جهت مثانه از طریق مجاری ادراری قرار می گیرد.

همانطور که در مقدمه گفته شد، سیستوسکوپی با کمک متخصص اورولوژی در موارد تشخیصی مانند مشکلات احتمالی مجرای ادرار، پروستات و مثانه نیز روند بهبودی را امکان پذیر می کند.
بیمار به دلایل مختلف می تواند به اورولوژیست مراجعه کند. از جمله این موارد مشکل بی اختیاری ادرار است. در برخی موارد، اضطراب در مورد خون در ادرار یا احساس درد هنگام ادرار، فرد را متقاعد می کند که به متخصص مراجعه کند. عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات مربوط به سنگ مثانه، سرطان مثانه و موارد مشابه از دیگر دلایلی است که باعث می شود بیمار سیستوسکوپی را برای شناسایی منبع مشکل تجویز کند. مشکلات دیگر در مردان مسن شامل مشکلات پروستات و بزرگ شدن پروستات است که با جراحی سیستوسکوپی نیز قابل تشخیص است.
در برخی موارد، متخصص ممکن است علاوه بر سیستوسکوپی، از اورتروسکوپی برای ارزیابی وضعیت لوله های برداشته شده از کلیه ها استفاده کند.


سیستوسکوپی

مشکلات ناشی از سیستوسکوپی چیست؟

سیستوسکوپی معمولاً با مشکلات خاصی همراه نیست، اما مانند هر عمل جراحی یا سایر روش های پزشکی، می تواند علائم بعد از عمل داشته باشد. در برخی موارد، فرد مبتلا به عفونت ادراری است که متخصصان را متقاعد می کند که برای درمان این مشکل از آنتی بیوتیک استفاده کنند. همچنین برخی از بیماران مقدار کمی خون در ادرار مشاهده می کنند که در صورت شدید بودن باید به متخصص اورولوژی گزارش شود. درد شکم یا درد خفیف و سوزن سوزن شدن هنگام ادرار نیز ممکن است از دیگر مشکلات سیستوسکوپی باشد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با شیاف مزالازین


آیا سیستوسکوپی عوارضی برای بیمار دارد؟

عوارض جانبی سیستوسکوپی ممکن است نادر باشد، اما در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه ها، باید اقدامات لازم را در اسرع وقت از طریق نظارت پزشکی انجام دهید. در برخی از افراد، لخته شدن خون در ادرار، خون خفیف در ادرار، تب، لرز و لرز، مشکل در ادرار کردن، درد شدید و حالت تهوع ممکن است یک علامت هشدار دهنده برای مراجعه به پزشک در اسرع وقت پس از سیستوسکوپی باشد.


قبل و بعد از عمل سیستوسکوپی چه مواردی لازم است؟

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، یکی از مشکلاتی که گاهی بعد از جراحی سیستوسکوپی ایجاد می شود، عفونت ادراری یا عفونت ادراری است. برای جلوگیری از این امر، ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک دوره آنتی بیوتیک را قبل از سیستوسکوپی شروع کنید. همچنین گاهی اوقات بیمار قبل از سیستوسکوپی آزمایش ادرار می دهد، بنابراین حتماً در این مورد از متخصص خود سوال کنید.
معمولاً در طول سیستوسکوپی از بیهوشی عمومی نیز استفاده می شود. در روز عمل لازم است بعد از عمل یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما همراه خانه باشد و بعد از عمل سیستوسکوپی به هیچ وجه نباید پشت فرمان بنشینید و رانندگی کنید.

سیستوسکوپی چقدر طول می کشد؟

سیستوسکوپی روشی است که معمولاً در مدت زمان کوتاهی در حدود 15 تا 20 دقیقه انجام می شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از بیهوشی توسط متخصص برای این روش می تواند زمان انجام عمل سیستوسکوپی را حدود نیم ساعت افزایش دهد.

برای انجام سیستوسکوپی، متخصص ابتدا از شما می خواهد که پس از آزمایش احتمالی ادرار، مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید و سپس از شما می خواهد که در وضعیت خاصی دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. به صلاحدید وی در این مرحله از مسکن یا بیهوشی استفاده می شود و پس از احساس آرامش بیمار، سیستوسکوپی انجام می شود و سیستوسکوپ که لوله ای بسیار باریک است، پس از استفاده از ژل های بیهوشی وارد بدن بیمار می شود. برای این منظور لوله ای از بالای آلت تناسلی بیمار وارد می شود تا به مجرای ادرار برسد.

بیشتر بخوانید  زیان آورترین اجزای کله پاچه کدام قسمت است ؟

اکنون پزشک متخصص با استفاده از لنز روی لوله، وضعیت مجرای ادرار و مثانه بیمار را به دقت بررسی کرده و مشکلات احتمالی را ارزیابی می کند. اکنون زمان آن است که متخصص یک محلول استریل را به مثانه بیمار تزریق کند تا بتواند با استفاده از پر کردن مثانه وضعیت را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرد. نمونه برداری نیز بخشی دیگر از روش سیستوسکوپی است که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود.


سیستوسکوپی چیست؟


سیستوسکوپی در زنان و تفاوت آن با سیستوسکوپی در مردان

شاید در نگاه اول به دلیل تفاوت در آناتومی و ساختار جنسیتی زن و مرد، تصور شود که سیستوسکوپی زنانه با سیستوسکوپی مردانه متفاوت است، اما واقعیت این است که سیستوسکوپی زنانه در این روش نیز مشابه سیستوسکوپی مردانه است. . ، سیستوسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد واژن می شود و متخصص اورولوژی با معاینات لازم متوجه مشکلات احتمالی بیمار می شود.

علائم بیماری برای نیاز به سیستوسکوپی چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد ممکن است بیمار مشکلاتی مانند وجود خون در ادرار یا درد در هنگام ادرار و همچنین بی اختیاری ادرار، عفونت ادراری یا مشکلات پروستات داشته باشد که همگی می توانند به متخصص مراجعه کنند.استفاده از سیستوسکوپی منجر می شود.


نکات مهمی که بعد از سیستوسکوپی باید رعایت کرد چیست؟

معمولاً در روز اول سیستوسکوپی، از شما خواسته می شود که با یکی از دوستان یا اعضای خانواده همراه باشید و از رانندگی به خانه خودداری کنید. زیرا برای این عمل از داروهای بیهوشی استفاده شده است و ممکن است اثرات آنها به طور کامل از بین نرود. برای این منظور در برخی موارد متخصص از بیمار می خواهد که پس از انجام عمل مدت کوتاهی در اتاق انتظار بماند و پس از از بین رفتن این عوارض بیهوشی، بیمار اجازه خروج از مرکز سیستوسکوپی را پیدا می کند. معمولا پس از این فرآیند و از بین بردن اثرات بیهوشی، بیمار می تواند به راحتی به زندگی عادی خود ادامه دهد.
در برخی موارد ممکن است فرد پس از جراحی با مشکلات زیر مواجه شود که در صورت تداوم این مشکلات باید با پزشک متخصص مشورت شود:

بیشتر بخوانید  موارد مصرف کپسول هماتینیک و فواید آن در دوران بارداری

خونریزی مجرای ادرار یا لخته شدن خون در ادرار فرد مشاهده می شود.
ممکن است فرد هنگام ادرار کردن احساس سوزن سوزن شدن یا درد کند.
درد شکم
بیمار ممکن است بعد از سیستوسکوپی تب شدید و مداوم داشته باشد که باید با متخصص مشورت شود.

آیا درد سیستوسکوپی آزاردهنده است؟

همانطور که گفته شد، درد سیستوسکوپی بعد از عمل تا حدودی طبیعی است. معمولاً پزشک متخصص از شما می خواهد که در ساعات اولیه بعد از عمل، بیشتر از حد معمول آب بنوشید تا تکرر ادرار را افزایش داده و در نتیجه درد مجرای ادرار را کاهش دهد.
همچنین استفاده از پارچه استریل و مرطوب در اطراف مجرای ادرار می تواند برای بیمار بسیار آرامش بخش باشد. حتما بعد از این پروسه با متخصص خود مشورت کنید و از او راه هایی برای کاهش درد سیستوسکوپی بخواهید و توصیه های او را به طور جدی دنبال کنید تا از عوارض و مشکلات ناشی از آن مطمئن شوید.


سیستوسکوپی


انتشار نتایج سیستوسکوپی چقدر طول می کشد؟

معمولاً نتایج در همان جلسه توسط متخصص به بیمار اطلاع داده می شود و بر اساس آن روند درمان آغاز می شود. در برخی موارد که پزشک تشخیص می دهد نیاز به نمونه برداری و آزمایش بیوپسی وجود دارد، لازم است فرآیند بررسی آزمایشگاهی نمونه انجام شود و سپس نظر نهایی متخصص در این زمینه با بیمار در میان گذاشته شود.


چه پارامترهایی بر هزینه سیستوسکوپی تأثیر می گذارد؟

هزینه سیستوسکوپی مانند سایر روش های پزشکی قابل رفع نیست و شرایط مختلفی مانند وضعیت عمومی بیمار، تخصص پزشک، شرایط و تجهیزات و امکانات مرکز سیستوسکوپی می تواند این قیمت را تغییر دهد. لازم به ذکر است که برای انجام سیستوسکوپی ابتدا نیاز به یافتن مرکز مجهز و متخصص کاربلد دارید و هزینه آن موردی است که برای اطمینان از عوارض احتمالی بعد از عمل باید در اولویت های زیر در نظر گرفته شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *