استفاده از سبزیجات برای دیابتی ها


افرادی که بیشتر سبزیجات برگ سبز (مانند اسفناج یا چغندر) مصرف می کنند، 14 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

استفاده از سبزیجات برای دیابتی ها

یکی از مهم ترین دلایل افزایش ابتلا به دیابت رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک است، اما در مبارزه با این بیماری با اصلاح نوع رژیم غذایی و تحرک کافی می توان عوارض و عواقب آن را تا حد زیادی کاهش داد.

اگرچه بیماران باید با پزشک متخصص مشورت کرده و به توصیه های او عمل کنند، اما در مواردی که مشکل دیابت حاد نیست، می توان از گیاهان دارویی و داروهای مربوطه استفاده کرد.

مشخص است که بسیاری از گیاهان به دلیل داشتن فیبر در کاهش قند خون موثر هستند. از جمله گیاهانی که اثر آن ها در کاهش قند خون قابل توجه است می توان به مثال های زیر اشاره کرد.

استفاده از سبزیجات برای دیابتی ها

دانه شنبلیله
شنبلیله گیاهی با نام علمی TRIGONELLA FOOENUM GRACEUM و از خانواده نخود است. اگر چه اثرات مختلفی از جمله ضد درد، ضد التهاب، تقویت کننده میل جنسی، مقوی قلب، صفرا، کاهش کلسترول، چربی و فشار خون گزارش شده است، اما در کاهش قند خون تأثیر بسزایی دارد.

استفاده از سبزیجات برای دیابتی ها

روش استفاده: برای استفاده از این گیاه یک گرم پودر دانه را در یک لیوان آب سرد حداقل 3 ساعت بریزید سپس صاف کنید. این عمل را می توان 5 بار در روز تکرار کرد. مصرف خوراکی 5 گرم پودر دانه در روز اشکالی ندارد.

به دلیل تلخی پودر شنبلیله در برخی از کشورها به صورت قرص تولید می شود.

دانه های این گیاه به دلیل بافت سختی که دارند بی اثر هستند پس با پودر آسیاب و سپس استفاده کنید. پودر شنبلیله را می توان با غذا نیز مصرف کرد. مثلا با ماست مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید  علت سندرم موبیوس

گیاه گالگا
گالگا گیاهی با نام علمی GALEGA OFFICINALIS و از خانواده نخود است. در گذشته از آن به عنوان گیاهی مدر، معرق، قابض و ضد تشنج استفاده می شد.

این گیاه از قدیم برای افزایش شیر مادر نیز استفاده می شده است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین خواص این گیاه کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

خوشبختانه این قرص به صورت قرصی به نام Galga است که در داروخانه ها موجود است.

استفاده از سبزیجات برای دیابتی ها

روش مصرف: دوز قرص در دستورالعمل همراه دارو ذکر شده است.

گیاه سیر و نخودز
سیر و سیر از جمله گیاهانی هستند که قند خون را پایین می آورند و البته تاثیر سیر بسیار بیشتر از پیاز است. اگر این گیاهان به طور منظم مصرف شوند، قند خون تا حدودی کاهش می یابد.

از قرص و کپسول سیر نیز می توان برای کاهش قند خون استفاده کرد. البته فرآورده های صنعتی سیر برای کاهش کلسترول و چربی خون به بازار عرضه شده است، زیرا در این موارد تاثیر زیادی دارد، هرچند مصرف آنها کاهش خاصی را در قند خون به دنبال دارد.

سبزیجات برای دیابتی ها

روش مصرف: قرص سیر را می توان 1 تا 3 بار در روز به صورت خوراکی مصرف کرد.

گیاهان دیگر


سایر گیاهانی که معمولاً در دسترس هستند و می توانند در رژیم غذایی برای کاهش قند خون گنجانده شوند عبارتند از:

هویج، گشنیز، کنگر فرنگی، کرفس، کدو تنبل، زیتون، جینسینگ، جو، یونجه، کاسنی، انار، توت سفید، بادام، سماق، شوید، عدس، عناب و خرفه. از گیاهان ذکر شده سماق، عدس، انار، کدو، جو و عناب اثر قوی تری دارند.

بیشتر بخوانید  علت لکه های قهوه ای و زرد روی دندان چیست؟

یکی از میوه هایی که بر خلاف تصور باعث کاهش قند خون می شود انگور است. بسیاری از مردم فکر می کنند که چون انگور شیرین است، قند خون را افزایش می دهد، در حالی که قند موجود در ترکیبات انگور فروکتوز است که قند خون را افزایش نمی دهد.

تحقیقات جدید نشان داده است که کروم به میزان قابل توجهی در ترکیبات انگور وجود دارد و در کاهش قند خون موثر است.

استفاده از سبزیجات برای دیابتی ها

افراد مبتلا به دیابت باید انگور را در حد اعتدال مصرف کنند، زیرا مصرف بیش از حد آن باعث افزایش قند خون می شود.

مصرف کشمش یا کشمش همراه با چای (که از زمان های قدیم و اکنون رایج است) گواه بر نتایج تحقیقات جدید در مورد تاثیر این میوه در کاهش قند خون است.


دیدگاهتان را بنویسید