استفاده از اطلاعات زائران اربعین برای قاچاق تلفن همراه



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، به نظر می رسد با نزدیک شدن به اربعین حسینی عده ای سودجو که اقدام به قاچاق موبایل می کنند به دنبال ثبت تلفن همراه با استفاده از اطلاعات زائران اربعین هستند.

هر بار که رویه واردات مسافر انجام می شود، مافیا از رویه مسافربری برای قاچاق موبایل استفاده می کند. پس از حذف ارز واردات گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار، تب قاچاق موبایل از رویه مسافری افزایش یافت. بر اساس اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، در 22 روز اول خرداد حدود 40 هزار گوشی آیفون وارد کشور شده است.

حالا به نظر می رسد با فرا رسیدن اربعین حسینی، دلالان بازار موبایل با استفاده از اطلاعات زائران اربعین اقدام به ثبت نام گوشی های موبایل قاچاق کرده اند.

هشدار در مورد سوء استفاده از اطلاعات هویتی زائران اربعین

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین نسبت به سوء استفاده از اطلاعات هویتی زائران اربعین حسینی برای رجیستری گوشی های تلفن همراه قاچاق هشدار داد.

حمیدرضا دهقانی نیا در این خصوص گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از اطلاعات هویتی زائران سیم کارت هایی را به نام آن ها خریداری کرده و از آن برای ثبت گوشی های تلفن همراه قاچاق استفاده می کنند.

هجوم شدید موبایل های قاچاق بعد از اربعین

محمدرضا علیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفت و گو با تجارت نیوز گفت: سالانه میلیون ها نفر در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می کنند. زمانی که این تعداد زائر از مرزهای زمینی خارج می شوند، از آنجایی که مسافر محسوب می شوند، امکان ثبت تلفن همراه و فعال سازی آن در شبکه ارتباطی کشور را دارند.

بیشتر بخوانید  فیلمی از لحظه دستگیری و اعترافات مهم عامل دوم حمله تروریستی به حرم شاهچراغ

وی در ادامه بیان کرد: البته زائران کربلای معلی تلفن همراه نمی خرند. اما اتفاقی که در این بین می افتد این است که برخی افراد سودجو از مدارک سفر حجاج برای قاچاق گوشی های عمدتا بالای 600 دلار به خصوص اپل در فرآیند سفر استفاده می کنند.

علیجان خاطرنشان کرد: از اردیبهشت ماه تاکنون هیچ گونه تخصیصی برای واردات گوشی های بالای 600 هزار تومانی صورت نگرفته است. این موضوع عاملی برای رشد قاچاق موبایل از طریق رویه مسافربری شده است.

وی بیان کرد: زمانی که واردات گوشی های بالای 600 دلار به دلیل تقاضای بازار به صورت تجاری صورت نمی گیرد، روند قاچاق گوشی های موبایل جای خود را به گوشی های مسافربری می دهد. این در حالی است که این حادثه خسارات زیادی به مصرف کنندگان و فعالان تجاری منطقه وارد می کند. از سوی دیگر ارزی که به این منظور از بازار موبایل حذف شود، نوسان شدید بازار را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال حدود 120 هزار گوشی تلفن همراه با رویه مسافری وارد کشور شد. البته با راهپیمایی میلیونی اربعین این رقم بسیار بیشتر خواهد شد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: زائران از دادن اطلاعات شخصی خود به افراد سودجو خودداری کنند.

علیجان در پایان یادآور شد: در یکی دو سال اخیر به دلیل محدودیت های کرونا شاهد واردات کالای قاچاق از طریق رویه مسافربری توسط مسافران اربعین نبودیم. اما در سال 2018 حجم زیادی از تلفن های همراه به ویژه آیفون از این طریق وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید  88 مدرسه خیرساز در لرستان ساخته می شود

دیدگاهتان را بنویسید