مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

استفاده از آمپول HCG و روش تزریق این آمپول

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آمپول hcg چیست و چه کاربردی دارد؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید فواید آمپول hcg آن ها ملاقات می کنند.

آمپول hcg

hCG چیست؟

هورمون hCG در دوران بارداری تولید می شود. این هورمون توسط جفت تولید می شود که تخمک را پس از لانه گزینی در رحم تغذیه می کند. hCG ابتدا در خون حدود 11 روز پس از لقاح و در ادرار بین 12 تا 14 روز پس از لقاح اندازه گیری می شود. HCG به طور طبیعی هر 72 ساعت دو برابر می شود. سطح این هورمون در هفته 8 تا 11 به حداکثر خود می رسد و سپس در دوران بارداری کاهش می یابد.

هورمون های HCG-LH-FSH-TSH از دو قسمت یا زیر واحد آلفا و بتا تشکیل شده اند که قسمت آلفای آنها در همه این هورمون ها مشابه است و با قسمت بتا تفاوت دارند سلول تخمک بارور می شود. تخمک بارور شده به داخل رحم رفته و در دیواره آن کاشته می شود و بین 10-3 روز بعد جفت تشکیل می شود. HCG (هم آلفا و هم بتا) توسط سلول های تروفوبلاستیک جفت سنتز می شود و نیمه عمر آن 12 تا 36 ساعت است. مهمترین عملکرد این هورمون حفظ جسم زرد است که استرادیول و پروژسترون تولید می کند.

در بارداری طبیعی، میزان این هورمون از روز ششم تا دهم پس از لقاح (گاهی از روز سوم لقاح) در سرم مادر افزایش می یابد، معمولاً 25-20 روز پس از آخرین قاعدگی (و نه زودتر از آن) . ) مقدار این هورمون به ادرار مادر می رسد تا قابل اندازه گیری باشد. تزریق HCG برای بارداری نقش عمده ای در درمان ناباروری در مردان و زنان دارد.

گنادوتروپین یک ترکیب رایج در جفت انسان (HCG) است. HCG یک هورمون پلی پیدی است که تولید می شود (تخمک بارور شده). 5000 hcg برای درمان ناباروری زنان و افزایش تعداد اسپرم مردان استفاده می شود. این هورمون پلی پپتیدی در رشد طبیعی تخمک ها در تخمدان های زن نقش حیاتی دارد و باعث تحریک تخمک گذاری در زمان تخمک گذاری می شود.HCG توسط جفت انسان ترشح می شود و میزان آن در آزمایش خون حدود 11 روز پس از لقاح و حدود 12 روز پس از لقاح قابل تشخیص است. روزها. -14 روز آزمایش ادرار.

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری
سطح HCG در هفته های بارداری

  • LMP 3 هفته: 5 – 50 mIU / ml
  • LMP 4 هفته: 5 – 426 mIU / ml
  • LMP 5 هفته: 18 – 7340 mIU / ml
  • LMP 6 هفته: 1080 – 56500 mIU / ml
  • LMP 7 – 8 هفته: 7، 650 – 229 000 mIU / ml
  • LMP 9-12 هفته: 25700 – 288000 mIU / ml
  • LMP 13 تا 16 هفته: 13300 – 254000 mIU / ml
  • LMP 17 تا 24 هفته: 4060 – 165400 mIU / ml
  • LMP 25 تا 40 هفته: 3640 – 117000 mIU/m

در 90 درصد بارداری ها میزان این هورمون در 48-72 ساعت دو برابر می شود. هر چه سن بارداری بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا این هورمون دو برابر شود و حداکثر به 96 ساعت برسد.
در برخی از بارداری های طبیعی ممکن است میزان این هورمون کم باشد اما نوزادی کاملا سالم به دنیا می آید. سونوگرافی در هفته 6 دقیق تر از اندازه گیری hCG است.
سطوح HCG زیر 5 نشان دهنده عدم وجود بارداری است. هر مقدار بیشتر از 25 نشان دهنده وجود حاملگی است.
هنگامی که سطح hCG به 2000 رسید، سونوگرافی ترانس واژینال می تواند کیسه بارداری را تشخیص دهد. از آنجایی که سطوح این هورمون می تواند متفاوت باشد و زمان لقاح مشخص نشده است، تشخیص با یافته های سونوگرافی تا زمانی که سطح هورمون به 2000 نرسد امکان پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن CRP در آزمایش خون 

استفاده از تزریق گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) برای درمان ناباروری شانس باروری و بارداری را افزایش می دهد.این تزریق برای زنان بزرگسالی که به دلیل عدم تخمک گذاری مشکل باردار شدن دارند توصیه می شود. دلیل این مشکل تخمک گذاری این است که غده هیپوفیز به درستی کار نمی کند و قادر به تحریک تخمدان ها برای تخمک گذاری نیست. این تزریق باروری می تواند باعث بلوغ تخمک و ترشح از تخمدان ها شود همچنین جفت 5000 واحد هورمون پروژسترون در زنان تولید می کند و کاشت تخمک در رحم با موفقیت انجام می شود.

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

گنادوتروپین جفتی انسانی (hcg) تجویز نمی شود:

  • اگر به گنادوتروپین ها حساسیت دارید
  • افرادی که از اختلالات تیروئید یا غده فوق کلیوی رنج می برند
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات پروستات
  • بیماری کلیوی
  • متشکرم
  • اختلال در غده تیروئید یا غده فوق کلیوی
  • کیست های تخمدان
  • بلوغ زودرس
  • یا سرطان سینه، تخمدان، رحم، پروستات، هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز.
  • خونریزی رحمی بدون دلیل
  • میگرن

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

این آزمایش معمولا چه زمانی انجام می شود؟

در بارداری طبیعی، این هورمون 4-6 هفته پس از شروع بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و سپس به تدریج کاهش می یابد. اما در موارد حاملگی خارج از رحم – حاملگی مولار – برداشتن کامل رحم – کورتاژ بعد از بارداری شاهد کاهش سریعتر هستیم.

سایر کاربردهای تست بارداری یا بتا HCG

در مردان برای تشخیص تومورها و نئوپلاسم های بیضه استفاده می شود که با آلفا فیتوپروتئین آزمایش می شوند. در برخی از بدخیمی ها، مانند کوریوکارسینوما – سرطان سل جنینی و حاملگی خارج رحمی، سطح BeteHCG به شدت افزایش می یابد و برای اندازه گیری پاسخ بیمار به شیمی درمانی به اندازه گیری های منظم نیاز است.

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

چه زمانی و به درخواست چه کسی می توان این آزمایش را انجام داد؟

هر زمان که مشکوک به بارداری طبیعی یا حتی حاملگی خارج از رحم بودید این آزمایش را انجام دهید و درخواست بیمار قابل قبول است. برای درمان)

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

چه زمانی یک مرد می تواند بیاید؟ آیا روزه یا شرایط دیگر باید رعایت شود؟

روزه گرفتن لازم نیست. مصرف آب مشکلی ندارد و نیازی به قطع مصرف سایر داروها نیست.

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

این نمونه تست نوزاد انجام شده و چقدر طول می کشد؟

از آنجایی که هورمون ابتدا در خون ظاهر می شود و بعد از اینکه شروع به متابولیزه شدن در ادرار کرد دفع می شود بنابراین آزمایش خون حساسیت بیشتری دارد و زودتر مثبت می شود در موارد حاملگی خارج رحمی حتما باید خون آزمایش شود.

موارد زیر را در مورد سطح hCG به خاطر بسپارید:
در 85 درصد بارداری ها میزان این هورمون در 48-72 ساعت دو برابر می شود. هر چه سن بارداری بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا این هورمون دو برابر شود و حداکثر به 96 ساعت برسد.
مقدار این هورمون باید در نظر گرفته شود. زیرا در برخی از بارداری های طبیعی ممکن است میزان این هورمون کم باشد اما نوزادی کاملا سالم به دنیا بیاید. سونوگرافی در هفته 6-5 دقیق تر از اندازه گیری hCG است.
سطوح HCG کمتر از 5 mIU / ml نشان دهنده عدم وجود بارداری است. هر مقدار بیشتر از 25 mIU / ml نشان دهنده بارداری است.
مقدار این هورمون بر حسب میلی لیتر واحد بین المللی در هر میلی لیتر (mIU/ml) اندازه گیری می شود.
هنگامی که سطح hCG به 2000-1000 رسید، سونوگرافی ترانس واژینال می تواند کیسه حاملگی را تشخیص دهد. از آنجایی که سطوح این هورمون می تواند متفاوت باشد و زمان لقاح مشخص نشده است، تشخیص با یافته های سونوگرافی تا زمانی که سطح هورمون به 2000 نرسد امکان پذیر نخواهد بود.
در بیشتر موارد، یک آزمایش برای اندازه گیری این هورمون کافی نیست. در مواردی که سلامت بارداری مورد تردید قرار می گیرد، انجام چندین آزمایش در فواصل زمانی لازم است تا به نتیجه صحیح برسیم.

بیشتر بخوانید  خواص بی نظیر کدو حلوایی برای کاهش وزن و لاغری

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

سطوح پایین این علامت چیست؟

سطوح پایین hCG می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و آزمایش باید در ابعاد 48-72 برای ارزیابی تغییرات در سطح هورمون تکرار شود. سطوح پایین hCG ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:
• در تعیین سن بارداری اشتباه است
تخمک سوخته
حاملگی خارج رحمی

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

علائم بالا بودن این هورمون چیست؟

سطوح بالای hCG می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و آزمایش باید در ابعاد 48-72 برای ارزیابی تغییرات در سطح هورمون ها تکرار شود. سطوح بالای hCG ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:
• اشتباه در تخمین سن حاملگی
• حاملگی مولار
• ضرب

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

آیا سطح hCG باید به طور مرتب در دوران بارداری اندازه گیری شود؟

پزشکان معمولاً مقدار این هورمون را مجدداً اندازه گیری نمی کنند مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد. در صورت خونریزی، درد شدید شکم یا سابقه سقط، پزشک ممکن است آزمایش را تکرار کند.

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

آیا این عامل می تواند بر میزان hCG تأثیر بگذارد؟

هیچ مقداری نمی تواند بر میزان این هورمون تأثیر بگذارد مگر داروهایی که حاوی این هورمون هستند. این داروها برای درمان ناباروری استفاده می شوند و پزشک به شما توصیه می کند پس از دریافت این داروها چه زمانی این آزمایش را انجام دهید. سایر داروها مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، داروهای ضد بارداری خوراکی یا سایر داروهای هورمونی بر میزان این هورمون تأثیری ندارند.

در چه مواردی تست بارداری با خون (BCHG) یا ادرار (Gravindek) مثبت است:

1- بارداری 2- بیماری جوان یا نوزاد 3- سرطان رحم

در چه مواردی تست بارداری با خون (BCHG) یا ادرار (Gravindek) منفی است:
1- ادرار رقیق شده 2- سقط جنین 3- حاملگی خارج از رحم

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

دلایل نتایج مثبت کاذب:

1- آلودگی باکتریایی ادرار 2- وجود پروتئین یا خون در ادرار 3- مصرف متادون توسط بیمار

بیشتر بخوانید  علت خارش پوست در مهره های کمر نهفته است!

تخمین بارداری بر اساس میزان هورمون ها

اگر میزان هورمون BhCG ​​کمتر از 10 باشد، فرد باردار نیست
اگر مقدار هورمون BhCG ​​بیشتر از 25 باشد، فرد باردار است
اگر میزان هورمون BhCG ​​بین 10 تا 25 باشد، نمی توان با قطعیت گفت که آیا فرد باردار است یا خیر.

اطلاعات کلی در مورد کیت های تشخیص بارداری در خانه

تست های بارداری خانگی = HTPS

تمام کیت های تشخیص بارداری خانگی مدرن که حاوی آنتی بادی های مونوکلونال یا پلی کلونال متصل به یک قسمت از مولکول HCG هستند، بسیار حساس هستند و اگر مولکول HCG در ادرار وجود داشته باشد، با آنتی بادی های ثانویه ضد HCG آنالیز می شود. آنتی بادی ثانویه حاوی آنزیم برای سیستم تشخیص کیت استفاده می شود.آنتی بادی ثانویه مجموعه آنتی بادی اولیه HCG را تشخیص می دهد. تغییر رنگ و پاسخ مثبت یا منفی به دلیل فعالیت یا عدم فعالیت آنزیم. ایجاد دو خط رنگی نشان دهنده بارداری است. HCG در ادرار از نظر کیفی توسط HPTS یا تست های بارداری خانگی اندازه گیری می شود.

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

نحوه جمع آوری و نگهداری نمونه ادرار

استفاده از آمپول HCG و روش تزریق این آمپول

1. ادرار اول صبح معمولاً حاوی بالاترین غلظت HCG است و بنابراین بهترین نمونه برای تجزیه و تحلیل ادرار است. اگرچه می توان از هر نمونه ادراری استفاده کرد

2- نمونه ادرار باید در ظرف شیشه ای یا پلاستیکی تمیز گرفته شود و از دندان مصنوعی استفاده نکنید.

3- در صورتی که نمونه بلافاصله پس از جمع آوری مورد آزمایش قرار نگیرد، باید حداکثر تا 48 ساعت پس از آزمایش در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری شود و قبل از آزمایش به دمای اتاق برگردانده شود. اگر نمونه بیش از 48 ساعت استفاده شود. استفاده نکنید، باید در دمای منفی 20 درجه منجمد شود. نمونه های منجمد نگهداری شده بیش از 2 هفته دیگر نباید استفاده شوند. قبل از آزمایش، نمونه منجمد باید کاملاً تا دمای اتاق ذوب شود.

پاسخ های مثبت کاذب

در شرایطی مانند استفاده از برخی داروها مانند پرومتازین یا کلردیازپوکساید، وجود بیماری هایی مانند پروتئینوری، هموگلوبینوری و سقط جنین نوزاد، روش آزمایش نادرست، خطا در خواندن نتایج ممکن است پاسخ مثبت کاذب مشاهده شود.تفسیر نتایج

پاسخ های منفی کاذب

زمانی که HCG به حداکثر غلظت خود برسد (از روز 60 تا 80)، 5 تا 10 درصد احتمال نتیجه منفی کاذب وجود دارد. پاسخ های منفی کاذب معمولاً ناشی از خطا در اجرای روش پیشنهادی است. یکی دیگر از دلایل منفی کاذب آزمایش در روزهای اول لقاح است که هنوز HCG وارد ادرار نشده است. نگهداری ادرار در ظروف غیر استاندارد، عدم رعایت دوز لازم برای واکنش و مصرف کاربامازپین نیز می تواند منجر به پاسخ منفی کاذب شود.

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

چرا برخی از زنان باردار قبل از یائسگی مثبت هستند و برخی دیگر تا چند روز بعد مثبت نمی شوند؟

عوامل موثر بر طولانی شدن زمان پاسخ مثبت به آزمایشات خانگی:
1- تاخیر در زمان کاشت
سطوح پایین HCG در خون
3- غلظت کم HCG در ادرار
4- حساسیت تست بارداری

 تزریق HCG و کاهش ترشح تخمک گذاری

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *