از منطقه حفاظت شده شالو و منگست چه می دانید؟


به گزارش سلام نو، منطقه حفاظت شده شالو و منگشت به مساحت 12991 هکتار در استان خوزستان، شهرستان ایذه در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد. این منطقه مشرف به دریاچه کارون 3 و در رشته کوه های زاگرس با حداکثر ارتفاع 3316 متر از سطح دریا واقع شده است. در این منطقه کوه های پوشیده از برف و پوشش جنگلی مناسب، مناظر بسیار جذاب و دیدنی را ایجاد کرده است.
گیاهان و جانوران مختلفی در منطقه پرورش داده می شود که پلنگ و خرس قهوه ای بسیار کمیاب و … هستند.
جلوه های طبیعی زیبا، وجود رودخانه کارون در مجاورت منطقه و راه های دسترسی مناسب زمینه را برای فعالیت های گردشگری در منطقه فراهم کرده است.

از منطقه حفاظت شده شالو و منگست چه می دانید؟

این منطقه با وسعت 12991 هکتار که در استان خوزستان قرار دارد در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد. بیشتر منطقه کوهستانی پوشیده از برف است و ارتفاع آن از سطح دریا بین 780 تا 3200 متر است. متوسط ​​دما و بارندگی سالانه 22 درجه سانتیگراد و 550 میلی متر آب و هوای نیمه مرطوب معتدل را در منطقه ایجاد کرده است. رودخانه کارون در شرق منطقه جریان دارد.
منطقه حفاظت شده شالو و منگست منطقه ای کوهستانی است که در حوضه آبریز کوه زاگرس قرار دارد و به طور طبیعی تحت تأثیر ویژگی های ریخت شناسی آن است. این منطقه به دلیل حفاظت از گونه های جنگلی و جلوگیری از فرسایش و قطع درختان به عنوان یکی از 10 درصد منابع جنگلی حفاظت شده خوزستان شناخته می شود.
کوه منگشت در شهرستان لردگان و ایذه قرار دارد که از کوه های تنوش، نشلیل، زردقال، نشا، سه پران، سرچاه، قوچه، بادرنگان، برآفتاب، کوله، کلمه و دوزرد تشکیل شده است. بلندترین قله این کوه سه هزار و ششصد و سیزده متر است که در 55 کیلومتری جنوب شرقی ایذه، پنجاه و دو کیلومتری گرمان و سیزده کیلومتری شمال غربی روستای لیراب قرار دارد. رودخانه‌های هلیان، آب زردک، صیدون از دامنه‌های غربی، لیراب و سمه از جنوب، خرسان و کارون از دامنه‌های شرقی این کوه سرچشمه می‌گیرند. قسمت زیادی از این کوه را جنگل های نسبتا انبوه پوشانده و در انتهای آن دریاچه ای به نام «بوندان» ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید  یک مقام دادگاه با طرح ضد اینترنتی مجلس مخالفت می کند

از منطقه حفاظت شده شالو و منگست چه می دانید؟

زندگی گیاهی

منطقه ای با پوشش درختی بسیار خوب و زیبا از ثروت زیستی جانوری و گیاهی خوبی برخوردار است.
پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده شالو و منگشت منظره ای زیبا و جدید را ایجاد کرده است که با مجموع 230 گونه گیاهی این منطقه را به یکی از مهمترین مناطق منطقه زاگرس در استان خوزستان از نظر غنای گیاهی تبدیل کرده است. بنابراین این منطقه را باغ گیاه شناسی طبیعی می نامند.
پوشش گیاهی اصلی منطقه حفاظت شده شالو و منگست بلوط است که در میان آنها گونه های معطری مانند گنجشک، ارغوان، بنه، بنه، انجیر وحشی، بادام، کیکم، زالزالک، گون و علف تیره نیز وجود دارد. علاوه بر این در منطقه باغداران روستا مزارع انار، انگور، انجیر، گردو و … احداث کرده اند که قدمتی طولانی دارد.

از منطقه حفاظت شده شالو و منگست چه می دانید؟

حیوانات آن منطقه

حیوانات در سراسر منطقه پراکنده شده اند. به خصوص گونه های پرندگان درختی که بیشتر در فصل بهار در منطقه به وفور دیده می شوند. از جمله دارکوب، درنا، زاغی، بلبل، عقاب طلایی و همچنین گونه هایی مانند کبک و درنا از پرندگان اصلی و بومی منطقه هستند.
از دیگر گونه های جانوری مهم منطقه می توان به پلنگ، خرس قهوه ای، سنجاب ایرانی، باکلان، چشم سنگی و … اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی منطقه

منطقه شالو و منگشت در شهرستان ایذه در شهرستان دهدز واقع شده و در موقعیت های جغرافیایی E5040 تا E5015 طول شرقی و N3135 تا N3145 عرض شمالی است.

از منطقه حفاظت شده شالو و منگست چه می دانید؟

جاذبه های بوم گردی منطقه

تماشای پرندگان

همانطور که گفته شد این منطقه بخشی از کوه زاگرس را در بر می گیرد و در نتیجه قابلیت فعالیت های کوهنوردی را دارد.

بیشتر بخوانید  جشن سالگرد پیوند مجدد حضرت علی (ع) و خانم فاطمه زهرا (س) در تبریز

وضعیت عمومی اقتصادی و اجتماعی:

عمده فعالیت زمین داران کشاورزی بود و کسانی که زمین نداشتند به دامداری مشغول بودند.

امکانات اقامتی:

در این منطقه امکانات اقامتی خاصی وجود ندارد، اگرچه سد کارون 3 دارای امکانات اقامتی است اما این اقامتگاه عمومی نیست. مکان های مناسبی برای کمپینگ وجود دارد.

از منطقه حفاظت شده شالو و منگست چه می دانید؟

مسیر دسترسی:

این منطقه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایذه و 15 کیلومتری شهر باغملک قرار دارد و دسترسی به منطقه تنها از سمت شرق و غرب آن امکان پذیر است.
با توجه به وجود سد کارون 3 که در ضلع شرقی منطقه قرار دارد، دسترسی به این منطقه از دو مسیر زمینی و آبی امکان پذیر است و با کمک شناورهای ویژه ای که مدیریت سد در اختیار آن قرار داده، امکان ورود رایگان را فراهم کرد.
با توجه به رویکرد به حیات وحش و طبیعت بکر می توان موارد زیر را انتخاب کرد:
مسیر دهدز – سادات حسینی با استفاده از ماشین بارج (شناور) و جاده شنی به سمت روستای شیوند.
استفاده از بارج ( شناور ) از سد کارون 3 تا روستای شیوند .
جاده در دست احداث سد کارون 3 به پاژول – شالو – گیله – جنگی – جوکار – سارایوو – ده مورد – شیب زیتون – و در نهایت روستای عزیز احمد (سرپیر).

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید