مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از ضررهای تزریق چربی چه می دانید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





ضررهای تزریق چربی




تزریق چربی یک روش بسیار کم خطر است و عوارض خاصی ندارد. اما به هر حال در هر روش درمانی، یک سری عوارضی وجود خواهند داشت، حتی اگر موقتی باشند. در هنگام خارج کردن چربی از عضو مورد نظر شما، ممکن است احساس درد، سوزش و کمی فشار در آن ناحیه کنید و باعث ترشح یک نوع مایع خونی رنگ شود که بسیار طبیعی است که با استفاده از قرص های آرام بخش برطرف خواهد شد.




شایع ترین عارضه ای که ممکن است هم در محل اهدا کننده چربی و هم در محل گیرنده چربی ایجاد شود، ورم و کبودی است که با گذشت زمان برطرف خ.اهد شد. گاهی نیز با تزریق غیر اصولی ممکن است عدم تقارن در بخش های مختلف صورت ایجاد شود. به احتمال خیلی کم احتمال عفونت در محل تزریق چربی وجود دارد، کنترل این مشکل با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک مناسب می باشد. یکی دیگر از عوارض این است که احتمال دیده شدن رنگ پریدگی و همچنین جای زخم در نزدیکی محل های برش داده شده برای خروج چربی وجود دارد که این موارد هم با مراقبت های بعد از تزریق و گذشت چند روز کم کم برطرف می شوند.




در روش تزریق چربی، بافت و سلول های چربی از قسمتی از بدن فرد مانند شکم، باسن، ران و … برداشته می شود و به قسمت دیگری که قرار است حجیم تر شود انتقال داده می شود. در واقع تزریق چربی، یک نوع پیوند چربی است. برای مثال اگر شما می خواهید که گونه های خود را برجسته تر کنید و یا با تزریق کردن چربی چین و چروک صورت خود را از بین ببرید، مقداری چربی از قسمت های دیگر بدن شما به طور مثال شکم شما برداشته خواهد شد و این چربی برداشته شده، به گونه های شما انتقال می یابد.




تزریق چربی، یکی از روش های بدون درد به شمار می آید. همچنین یکی از دلایل محبوبیت این روش، این است که تزریق کردن چربی، در مقایسه با دیگر روش ها مانند تزریق ژل، از درد و ناراحتی کمتری برخوردار است. به همین دلیل می توان حدس زد که پس از تزریق کردن چربی، نیاز زیادی به استراحت نخواهید داشت. معمولا بسیاری از افراد پس از تزریق چربی، در همان روز عمل قادر خواهند بود که به فعالیت های روزمره خود بپردازند و کارهای خود را به آسانی ادامه دهند. البته نکته قابل ذکر این است که تا چند هفته پس از تزریق چربی، نباید فعالیت های بسیار سنگین انجام داد.

بیشتر بخوانید  علت پایین بودن آی سی


عوارض تزریق چربی




عوارض تزریق چربی




تزریق چربی یک روش بسیار کم خطر است که عوارض خاصی در بر ندارد. اما به هر حال در هر روش درمانی، یک سری عوارضی وجود خواهند داشت، حتی اگر موقتی باشند.


چند روز که از عمل می گذرد، احتمالا ناحیه ای که از آن چربی خارج شده است، دچار سوزش، ورم، کبودی و ترشح یک نوع مایع خونی رنگ شود که این ها نیز کاملا طبیعی هستند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. همچنین محلی که در آن تزریق انجام شده است هم دچار ورم و کبودی خواهد شد که خود به خود و به صورت طبیعی رفع می شود.




یکی دیگر از نکات این است که احتمال دیده شدن رنگ پریدگی و همچنین جای زخم در نزدیکی محل های برش داده شده برای خروج چربی وجود دارد که این هم کاملا طبیعی است.




بعضی از پزشکان جانب احتیاط را رعایت نمی کنند و در هنگام این نوع عمل، افراط می کنند. دراین هنگام ممکن است که شما بسیار اذیت شوید و یا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نکنید. برای جلوگیری از این موارد، حتما به یک پزشک معتبر و متخصص مراجعه کنید. قبل از مراجعه به پزشک، حتما درباره وی تحقیق کنید. همچنین می توانید از اطرافیان پرس و جو کنید.


مهمترین عوارض تزریق چربی صورت




تورم:




مهمترین عارضه تزریق چربی صورت تورم در ناحیه تزریق و ناحیه برداشت چربی است. بیشتر تورم در چند هفته اول برطرف می شود.

بیشتر بخوانید  ایست قلبی | علائم و راههای پیشگیری از ایست قلبی


کبودی:


این عارضه هم در محل تزریق چربی و هم در محل برداشت چربی دیده می شود. در اغلب موارد در ناحیه تزریق ظرف یک هفته برطرف می شود.


بی حسی:


معمولا برای بیماران چندان آزار دهنده نبوده و خود به خود برطرف می شود.


غیر قرینگی در محل تزریق:


با برطرف شدن تورم معمولا برطرف می شود.


باقی نماندن اثر چربی:




بر اساس روش انجام تزریق چربی و بیماریهای قبلی مقدار آن در افراد مختلف متفاوت است. پزشک با محاسبه مقدار درست چربی مورد نیاز باید این عارضه را به حداقل برساند.


معایب تزریق چربی




مقایسه تزریق چربی با دیگر روشها




در بین مواد پرکننده یا فیلر، چربی بهترین آنهاست. تزریق چربی بی خطر است و عوارض مهمی ندارد. تنها ممکن است به ندرت عدم تقارن و نیاز به ترمیم وجود داشته باشد که اینها در واقع عارضه به حساب نمی آیند و قابل اصلاح هستند. برای این کار چربی از بدن خود فرد گرفته می شود و روش آماده سازی چربی یعنی خارج کردن و شست وشوی چربی باید درست انجام شود تا نتیجه دلخواه به دست آید.


برخی اوقات افراد بعد از تزریق چربی نتیجه ای نمی گیرند. در واقع اگر فرایند آماده سازی چربی درست انجام نشود سلول های چربی می میرند و از بین می روند، در نتیجه بعد از تزریق تفاوتی ایجاد نمی شود. معمولا کسانی که به صورت سرپایی و در مطب تزریق چربی انجام می دهند با چنین مسئله ای روبه رو می شوند. این کار بهتر است در اتاق عمل انجام شود و لازم است امکانات بی حسی کاملا فراهم باشد تا بتوان از بیمار چربی لازم را گرفت. همچنین باید دستگاه های مجهزی وجود داشته باشد تا به وسیله آنها چربی آماده سازی و بعد تزریق شود.


معایب تزریق چربی


1. فرایندی زمان بر است .

2. هزینه آن نسبت به تکنیک تزریق ژل بالاتر می باشد .

3. بزرگ کردن باسن یا سینه نیازمند جلسات متعددی از تکنیک تزریق چربی می باشد .

بیشتر بخوانید  تزریق سیکلوفسفامید برای درمان انواع سرطان


مراقبت‌های بعد از تزریق چربی


  • به فرد توصیه می‌شود که از وارد کردن فشار زیاد به محل تزریق جهت جلوگیری از جا به جایی چربی تزریق شده به مدت ۷ تا ۱۰ روز خودداری کند.

  • برای کاهش تورم و نیز تسریع بهبود آن در ۳ روز اول بعد از تزریق از کیسه آب یخ آزادانه در آن نواحی از صورت که تزریق چربی انجام شده استفاده کنید.

  • جهت کاهش ورم بهتر است در چند روز اول بعد از تزریق چربی‌، هنگام خوابیدن زیرسرتان بلند باشد (حالت نیمه نشسته یا زاویه ۴۵ درجه ) و در صورتی که مزاحمتی برای خوابتان ایجاد نکند، بهتراست به مدت یک هفته در این حالت بخوابید.

  • برای کاهش ورم صورت، استفاده از نمک باید محدود شود.

  • در طی دوره استراحت و نقاهت خود درمنزل، از انجام فعالیت‌هایی نظیر نظافت و باغبانی که نیاز به خم شدن یا وارد کردن فشار دارند خودداری کنید، زیرا این می‌تواند باعث تشدید ورم صورت و طولانی‌تر شدن آن شود.

  • از انجام وزرش شدید به مدت یک هفته باید خودداری شود در صورتی که عادت به ورزش کردن منظم دارید، بعد از چند روز می‌توانید وزرش‌های سبک‌تری (به شرط آن که موجب افزایش تورم صورت نشود) انجام دهید.

  • در صورت لزوم ۲۴ ساعت بعد از تزریق چربی، آرایش کردن مانعی ندارد.

  • اگرچه عفونت نادر است آنتی بیوتیک خوراکی (نظیر سفالکسین) قبل و بعد از عمل تجویز می‌شود (از شب قبل از عمل تا ۷ روز بعد از تزریق) معمولاً برای کنترلِ درد نیازی به داروی مخدر نیست و استفاده از استامینوفن کافی خواهد بود.


divider


بیشتر بخوانید:


از ضررهای تزریق بوتاکس بیشتر بدانید!


فواید و عوارض تزریق عضلانی کورتون


تزریق ژل لب و نکاتی که باید در مورد آن بدانید!


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *