مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ارز تا سقف 10000 یورو مجاز است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قانون مبارزه با قاچاق کالا و پول پس از 9 سال اصلاح شد و مفاد آن از 10 اردیبهشت ماه سال جاری لازم الاجرا می شود.

در بحث اقتصادی امروز سر میز، آقایان اجتهادی رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال، معصومی مدیرکل قوانین و مقررات ستاد مبارزه با پولشویی، بورس، مدیرکل ارزی. سیاست ها و مقررات بانک مرکزی به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: الان قاچاق چطور؟

آقای اجتهادی: طبق قانون تعریف قاچاق، تخلف از تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا بوده که با رای وحدت رویه دیوان عالی کشور قاچاق در مبادی ورودی تلقی شده و برخی کالاها طبق قانون وارد شده است. نام حمل و نقل و انبار آنها می دانستند که قاچاق یک استثنا است. با این حال، این قانون با قانون مبارزه با قاچاق مجازات می شد. قانونگذار به این اختلافات پایان داد و همه این رفتارها را مشمول مقررات این قانون دانست.

سوال: آیا آنچه قبلا در دادگاه های کیفری محاکمه می شد اکنون بر مجازات دادگاه انقلاب تاثیر دارد؟

آقای اجتهادی: خطرات قانونگذار در قانون مبارزه با پولشویی در دادگاه های کیفری سنجیده نشده است، بنابراین این موارد باید در دادگاه انقلاب بررسی شود. اصلاحاتی که انجام شد باعث شد تا تحقیقات سازمان تعزیرات و دادگاه انقلاب و حل این مشکلات مورد توجه قرار گیرد.

سوال: آیا کالایی بدون شناسه و قاچاق معامله می شود، آیا صاحب آن مجرم محسوب می شود؟

جی. معصومیقانون جدید به دنبال رفع ابهاماتی است که در گذشته در تشخیص و اجرای مجازات در این مورد وجود داشته است و در قانون جدید مصادیقی مانند نگهداری و حمل کالای قاچاق روشن شده است. اکنون هیچ ابهامی در شناسایی و تطبیق عنوان مجرمانه با آنچه در عمل اتفاق می افتد نداریم.

بیشتر بخوانید  اما کریمی پیشنهاد مربیگری سایپا را نپذیرفت

سوال: در صنفی که مشکوک به قاچاق باشد چه اتفاقی می افتد؟

آقای اجتهادی: کالاهای موجود در بازار یا موضوع ماده 18 قانون مبارزه با تجارت کالا و ارز. یک کالای قاچاق هم داریم. کالاهای قاچاق و فروش توسط بازرگانان جرم اقتصادی محسوب می شود. خطر قاچاق افزایش یافته و حمل و نگهداری کالای قاچاق در حال حاضر طبق قانون جرم محسوب می شود. دولت معیارهای آن را مشخص می کند.

سوال: بخشی از قاچاق نیز از مجاری رسمی انجام می شود، آیا در قانون برای کالاهای وارداتی اظهار نشده محدودیتی وجود دارد؟

جی. معصومیاعلام نشده یکی از راه های فرار از قوانین و مقررات گمرکی بود. قانون جدید یک معیار عینی روشن و کمی تعریف کرده است که 15 درصد نسبت به تفاوت است. یعنی اگر تا 15 درصد در حجم، تعداد و وزن کالاهای هم نام و هم نوع اختلاف وجود داشته باشد مشمول جریمه قانون گمرکی و اگر بیش از 15 درصد باشد طبق قوانین. قاچاق در مورد آن اعمال می شود.

سوال: آیا این قانون تفاوت 15 درصدی می تواند در رفع کم گزارشی موثر باشد؟

آقای اجتهادیقبل از اصلاح قانون، قاچاق هر گونه تفاوت شهادت و واقعیت پس از خروج از کشور تلقی می شد، اما مشکل کم اظهاری در گمرک بود که شکل قانونی قاچاق بود که در آن افراد اظهارات گسترده ای می کردند که برخلاف گمرک می توانستند پول بدهند. قرار است به کار خود ادامه دهیم اکنون قانونگذار خطر را افزایش داده است. بنابراین اگر این انحراف بیش از 15 درصد در رابطه با کالا باشد، دیگر نمی توان این پرداخت ها را به راحتی انجام داد. در حال حاضر به گمرک گزارش شده و تصمیم گیری و پیگرد قانونی بر عهده دادگاه است.

بیشتر بخوانید  کدام آموزشگاه خیاطی در شیراز، بهترین آموزش را ارائه می دهد؟

سوال: آیا ضمانت کالای قاچاق در اصلاحیه قانون جدید دیده می شود؟

جی. معصومی: یکی از موارد مهم در اصلاحات قانون، ضمانت و بیمه کالای قاچاق بود که به خریدار بیمه نامه معتبر داده می شود. به همین دلیل با سامانه خدمات پس از فروش، هر خدمات گارانتی مشروط به کنترل اطلاعات کالاهای وارداتی به کشور و عدم ارائه خدمات به کالای قاچاق می باشد.

سوال: آیا موضوع قراردادهای آتی ارز در قانون جدید مشروع است؟

г. موجودی: در ماده ۲ قانون مصادیق قاچاق ارز ذکر شده است. بر اساس اصلاحات قانون مبارزه با قاچاق کالا و پول، معاملات فردا مصداق بارز قاچاق است.

آقای اجتهادی: انجام هرگونه معامله ارزی تحت هر عنوانی که مطابق با مقررات شورای پول و اعتبار باشد قاچاق محسوب می شود.

سوال: آیا در اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و پول سقف حمل و نقل و نگهداری پول را در نظر گرفته اید؟

г. موجودی: طبق مقررات بانک مرکزی، ورود ارز به کشور تا سقف 10 هزار یورو و معادل ارز آن نیازی به اظهارنامه ندارد و برای واردات مجاز است. بیش از این مقدار با اظهار در گمرک مجاز است. هنگام خروج ارز در ارتباط با خروج هوایی، می توان تا 5000 یورو را بدون اظهارنامه در بدو ورود جمع آوری کرد.

زمین تا سقف 2000 یورو و معادل آن به سایر ارزها قانونی است. این ارزها تا 6 ماه از تاریخ اظهارنامه گمرکی قانونی هستند. پس از آن موظفند این ارز را در واحدهای بانکی یا صرافی ها بفروشند و بر اساس قانون حمل و نقل و انبارداری بیش از 10 هزار یورو و معادل آن در صورت عدم وجود فاکتور خرید معتبر و عدم مجوز ورود به کشور. قاچاق ارز است ظرف 3 ماه اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنید.

بیشتر بخوانید  فال کائنات امروز | معجزه‌ای که منتظرش بودی اتفاق افتاد! | از این فرصت بی بهره نمون! + تفسیر دقیق

جی. معصومی: اشخاصی که قبل از اصلاح این قانون مبالغی بیش از این مقدار دارند حداکثر تا 3 ماه فرصت دارند اطلاعات خود را به بانک مرکزی گزارش دهند.

سوال: آیا خدمات حواله در داخل و خارج از کشور قاچاق می شود؟

г. موجودی: انجام معاملات ارزی به گونه ای که یکی از طرفین معامله بانک، مؤسسه اعتباری یا صرافی نباشد نیز از مصادیق قاچاق ارز است، اما تجار سامانه نیما مشمول این قانون نیستند. این خدمات حواله ای فقط باید توسط صرافی ها ارائه شود و افرادی که خودشان حواله انجام می دهند قاچاقچی محسوب می شوند.

سوال: اگر ارز به دلیل صادرات در مسیر قانونی قرار نگیرد، چه پیش بینی هایی در قانون پیش بینی شده است؟

جی. معصومی: در مصوبه سران سه قوه بازگشت این ارزها در سال گذشته جرم انگاری شد. در اصلاحات این قانون، جریمه های یک پنجم ارزش ارزی که باید برگردانده شود، کسر اضافی است.

г. موجودی: برگشت ارز حاصل از صادرات موجب توقف کارت بازرگانی می شود که در صورت عدم انجام ظرف مدت 3 ماه تشدید می شود.

سوال: برخی از این مشکلات قاچاق بر اموال تاثیر گذاشته است، آیا برنامه ای برای رفع این مشکل اندیشیده شده است؟

آقای اجتهادی: قانون جدید مشکلاتی را در این زمینه حل می کند. مشکلات مربوط به هزینه های تعیین تکلیف، نگهداری کالا، حمل و نقل کالا در قانون دیده می شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *