ارائه رشته کارگردانی تلویزیون


معرفی: طبق آمار سال 1993، نوجوانان آمریکایی تا پایان دبیرستان 19000 ساعت تلویزیون تماشا می کنند. این بدان معناست که آنها زمان بیشتری را نسبت به کلاس درس صرف تماشای تلویزیون می کنند.

ارائه رشته کارگردانی تلویزیون

متاسفانه در کشور ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. اما تاثیر زیاد نوجوانان و جوانان ما بر شخصیت های تلویزیونی نشان می دهد که جوانان بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند و در این میان تئاترهای تلویزیونی، فیلم ها و سریال های تلویزیونی که در حوزه کارگردانی تلویزیون است بیشترین مخاطب را دارد. کارگردانی در دانشکده صدا و سیما در دو گرایش درام و مستند.

جهت صفحه نمایش:

کارگردانی تلویزیون یک رشته کاربردی است و هدف آن تربیت برنامه نویس حرفه ای، متعهد و خلاق در راستای سیاست های صدا و سیما است. افرادی که به کمک مهارت های اطلاعاتی و فنی، فنی، هنری و تحلیلی، زمینه تولید و تولید برنامه های مختلف تلویزیونی را فراهم می کنند. در واقع کارگردان تلویزیونی کسی است که ذهنیت خود را با استفاده از آموزش های کلاسیک و آکادمیکی که در یک برنامه تلویزیونی در دوران تحصیل کسب کرده به تصویر می کشد و با خلاقیت و نوآوری برنامه های تلویزیونی می سازد. در همین حال، دانشجویان نمایشنامه، کارگردانی انواع برنامه های داستانی تلویزیونی، از جمله سریال، برنامه های کوتاه، و تئاترهای تلویزیونی را یاد می گیرند، تحقیق می کنند و تجربه می کنند. به عبارت دیگر هنرجویان این گرایش روش های طراحی و تولید برنامه های داستانی از حوزه ایده تا تولید در استودیو یا واحد سیار، پخش و ارزیابی از جمله نحوه نقد و تحلیل برنامه های تلویزیونی، توسعه اجرا، تصویرسازی، جلوه های ویژه را فرا می گیرند. ، طراحی صحنه، روش های بیان و نحوه ارتباط نزدیک فرم و محتوا. و مهارت های لازم برای ساخت و تولید برنامه های داستانی تلویزیونی را به دست می آورند.

بیشتر بخوانید  شعب بانک اقتصاد نوین در قم به همراه آدرس و تلفن

دروس این رشته در طول تحصیل

دوره های مشترک در هر دو جهت:

مبانی ارتباطات، انسان شناسی و رسانه های تصویری، عکاسی، مقدمه ای بر هنر در تاریخ، تاریخ تلویزیون و فناوری های نوین رسانه ای، حکمت هنر اسلامی، ارتباطات تصویری، مقدمه ای بر فلسفه، تحقیق و نگارش در تلویزیون، تلویزیون:

زبان و ساختار، درک و بیان بصری، مخاطب تلویزیون، فلسفه هنر، ابزار تولید، تشخیص فاکتور اجرا، گونه شناسی فیلم، مبانی برنامه تلویزیونی، کارگاه تصویر و نور، مبانی تدوین، مبانی کار با یک دوربین، برنامه نویسی، گونه شناسی برنامه های تلویزیونی، مبانی کارگردانی فیلم مستند، موسیقی در فیلم و تلویزیون، تدوین دیجیتال، جلوه های ویژه، کارگاه چند رسانه ای، مدیریت طراحی و تولید، تلویزیون آموزشی، پروژه نهایی.

دوره های تخصصی نمایش گرایش:

بازیگری و کارگردانی، برنامه نویسی استودیویی، فیلمنامه نویسی، سمینار توسعه دهندگان تلویزیون، واحد موبایل، برنامه نویسی با یک دوربین، کارگاه نمایش تلویزیونی.

جهت گیری مستند:

او با بی حوصلگی دوربین را می گیرد و در میان جمعیت، در بازارها، کنار رودخانه ها و جنگل ها به سمت سوژه می تازد. در قفسه سینه کوهنوردان صحنه های زیبایی از شقایق و حیوانات خوابیده بود. او در لحظه ای دیگر به اسرار نهفته در دل کوهنوردان و بیابان نشینان پی می برد و آیین ها، آداب و رسوم، عزاداری ها و عزاداری های مناطق مختلف ایران را با کمک لنز دوربین خود به تصویر می کشد تا تنوع فرهنگی و انبوه میراث فرهنگی ایران را به نمایش بگذارد. مستندی از دنیای کارگردانی است. دنیایی که گستره بسیار وسیعی دارد و از یک سو شامل اخبار، گزارش های ورزشی و اجتماعی می شود و از سوی دیگر شامل انسان شناسی یا مستندهایی درباره طبیعت می شود. فیلم مستند در واقع منبع بسیار مهمی برای تلویزیون و بسیاری از برنامه های تلویزیونی است. این شامل گزارش های اجتماعی، ورزشی، مردم شناسی یا اسناد طبیعت است. از این رو از سال گذشته فیلم مستندسازی به عنوان یکی از گرایش های کارگردانی تلویزیونی در دانشکده صدا و سیما معرفی شد و دانشجویان این رشته از طریق سخنرانی در موضوعاتی مانند فرم و محتوا در تلویزیون اطلاعات لازم برای مستندسازی را فرا گرفتند. فیلم های مستند ، روزنامه نگاری تلویزیون و مجلات تلویزیونی.

بیشتر بخوانید  تفاوت بین امضای دیجیتال و امضای دست نویس چیست؟

دوره های تخصصی مستندسازی:

مستند تلویزیونی: فرم و محتوا، نگارش برای مستند، مستند، تاریخ و نقد مستند، روزنامه نگاری تلویزیونی، سمینار نقد و بررسی مستند، مجله تلویزیونی.

مستند تلویزیونی:

فرم و محتوا، نگارش فیلم مستند، فیلم مستند، تاریخچه و نقد فیلم مستند، روزنامه نگاری تلویزیونی، سمینار نقد و بررسی فیلم مستند، مجله تلویزیونی.

مهارت های مورد نیاز:

پخش همه هنرها؛ شامل موسیقی، معماری، ادبیات، نقاشی، طراحی، خوشنویسی و عکاسی است. بنابراین دانشجوی کارگردانی تلویزیون باید دانش هنری گسترده ای در همه این زمینه ها داشته باشد. اما متاسفانه گاهی داوطلبانی که در مصاحبه حضوری این دانشکده شرکت می کنند از مهم ترین و بارزترین داده های هنری بی اطلاع هستند.

مثلاً هیچ شناختی از موسیقی کلاسیک و بزرگ ترین نوازندگان آن مانند باخ یا بتهوون ندارند. حتی یکی از داوطلبان در پاسخ به این سوال که موسیقی کلاسیک چیست گفت که به موسیقی بی کلام موسیقی کلاسیک می گویند!!همچنین برخی از داوطلبان نمی توانند آنچه را که می خواهند بگویند. چنین افرادی نمی توانند کارگردان های موفقی باشند، زیرا کارگردان باید بتواند به خوبی با بازیگر یا فیلمبردارش ارتباط برقرار کند و آنچه از او انتظار می رود بگوید. دانش آموزان این حوزه نیز باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشند و بتوانند گروه را به خوبی مدیریت کنند. پس افراد منزوی و کسانی که منتظرند دیگران وظایف خود را به آنها یادآوری کنند در این زمینه موفق نخواهند شد، در کل داوطلبان باید بدانند که اینجا برای کارگردانی، طراح و برنامه نویس شدن چیزی تزریق نمی شود. در مقابل، اساتید دانشگاه نه تنها راه را نشان می دهند، بلکه خود دانشجو باید با تلاش و یادگیری فراوان به نتیجه برسد، در این زمینه، دانش زبان انگلیسی نیز بسیار مهم است. زیرا دانش آموزان باید بتوانند از منابع درجه یک استفاده کنند. منابعی که اکثریت قریب به اتفاق آنها به زبان انگلیسی هستند.

بیشتر بخوانید  برنامه کلاب هاوس چیست ؟

و بالاخره هنر یکی از وادی های عشق است و وارد آن باید عاشق باشد. اثر هنری با فشارهای عصبی و عاطفی زیادی همراه است و بیشتر اوقات مربوط به شهرت و بدنامی نیست. به عنوان مثال می توان به «جورجملیف» پدر سینمای داستانی اشاره کرد که در اواخر عمر خود در متروی پاریس حاضر شد و دستفروشی می کرد. ویژگی دنیای هنر این است که وقتی افراد جدید می آیند، قدیمی ها فراموش می شوند. پس اگر انسان عشق و علاقه واقعی به هنر نداشته باشد نمی تواند در این وادی دوام بیاورد و بالاخره یک مستندساز باید صبور، دقیق و تیزبین باشد. به عنوان مثال کارگردان مستندهای طبیعت گاهی مجبور می شود ساعت ها گوشه ای بنشیند و به پرنده ای که می خواهد در لانه اش به جوجه هایش غذا بدهد شلیک کند.

مشاغل در ایران:

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رشته هایی را در دانشکده صدا و سیما ارائه می دهد تا دانشجویان این سازمان پس از فارغ التحصیلی شغل مشخصی در سازمان داشته باشند. اما فرصت اشتغال فارغ التحصیلان به سازمان صدا و سیما محدود نمی شود و فارغ التحصیلان رشته کارگردانی تلویزیون می توانند در سازمان های تولید کننده برنامه و برنامه های تبلیغاتی، ارگان های دولتی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، اسلامی مشغول به کار شوند. سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی.

منبع: معرفی رشته های تحصیلی سازمان سنجش آموزش کشور، تالیف سرکار خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان، رشته سازمان سنجش آموزش کشور


دیدگاهتان را بنویسید