مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

احتمال چند قلویی چقدر است؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگر تاریخ بارداری چندتایی داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره حاملگی چند قلو تو خواهی داشت. تخمین مادران که تاریخ حاملگی چند قلو زنانی که هرگز باردار نشده اند یا جنین نداشته اند، چهار برابر بیشتر در معرض حاملگی چند قلو هستند.

خیلی ها دوست دارند بچه های دوقلو داشته باشند. اگرچه دوقلوها اغلب به صورت تصادفی اتفاق می‌افتند، اما چندین والدین اغلب عوامل خاصی را به علت تکثیر نسبت می‌دهند.

احتمال بارداری چند قلو

احتمال بارداری چند قلو

احتمال بارداری با ویژگی هایی مانند خانواده درجه یک، زنان بالای 35 سال و با جثه بزرگ و چاق و مصرف داروهای ناباروری شانس دوقلو را افزایش می دهد.

اگر تاریخ بارداری چندتایی داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره حاملگی چند قلو تو خواهی داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که چند قلو باردار بوده اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که هرگز باردار نشده اند یا یک جنین مجرد داشته اند، در معرض حاملگی چند قلو هستند.

احتمال بارداری چند قلو

جوزا

خیلی ها دوست دارند بچه های دوقلو داشته باشند. اگرچه دوقلوها اغلب به طور تصادفی اتفاق می‌افتند، اما چندین والدین اغلب عوامل خاصی را به علت تکثیر نسبت می‌دهند.

بیشتر این باورها از نظر علمی ثابت نشده اند و ریشه در آداب و رسوم و تجربیات خانوادگی دارند. اما در اینجا 10 شرط علمی پذیرفته شده برای دوقلوزایی آورده شده است:

احتمال بارداری چند قلو

1- سابقه خانوادگی داشته باشد

آیا در خانواده شما دوقلو وجود داشت؟ اگر مادر، خواهر، برادر، عمو، پسر عمو یا اقوام شما سابقه دوقلو داشته باشند، بعید نیست که شما دوقلو داشته باشید، زیرا دوقلوها اغلب ارثی هستند.

اما فقط در مورد دوقلوهای همسان مسئله ارث مؤثر است. اگر مادر یا مادربزرگ مادری شما دوقلوهای همسان داشتند، احتمال اینکه این ژن را در نتیجه تخمک گذاری های متعدد به ارث ببرید و در نتیجه دوقلوهای همسان داشته باشید، بیشتر است.

بیشتر بخوانید  بیانیه اتحادیه بیمه گران ایران در حمایت از طرح تحول نظام سلامت کشور

احتمال بارداری چند قلو

2- چاقی و قد

مطالعات شیوع دوقلوها را در زنان چاق نشان داده است. تحقیقات نشان داده است که مادرانی که BMI بالای 30 دارند بیشتر احتمال دارد دوقلو داشته باشند. البته رابطه بین اضافه وزن و دوقلوها فقط در مورد دوقلوهای همسان صدق می کند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مادران قدبلند بیشتر از سایر زنان باردار می شوند.

کمک های باروری چندهمسری را به طرز چشمگیری افزایش داده است

احتمال بارداری چند قلو

3- سن بالاتر

احتمال داشتن دوقلو در مادران مسن تر از مادران جوان تر است. به نظر می رسد میزان تخمک گذاری با افزایش سن افزایش می یابد. تقریباً 20 درصد از مادرانی که بعد از 45 سالگی باردار می شوند فرزندان بیشتری دارند.

البته بارداری خطرات زیادی در دوران پیری وجود دارد، به خصوص اگر اولین بارداری باشد، به عنوان مثال. سقط جنین و دیابت بارداری علاوه بر این، فرزندان مادران بزرگتر بیشتر در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند.

احتمال بارداری چند قلو

4- دوقلو داشته باشید

اگر سابقه بارداری چند قلو دارید، احتمال دوباره وجود دارد حاملگی چند قلو تو خواهی داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که تاریخ حاملگی چند قلو زنانی که هرگز باردار نشده اند یا بچه دار نشده اند، چهار برابر بیشتر در معرض حاملگی چند قلو هستند.

احتمال بارداری چند قلو

5- رژیم غذایی مادر

برخی از تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند در برخی از مادران دوقلو ایجاد کند. مادرانی که قبل از لقاح بیشترین سیب زمینی شیرین را می خوردند، مانند آنهایی که در غرب آفریقا هستند، در سرتاسر جهان بیشتر احتمال دارد که دوقلو داشته باشند.

به نظر می رسد که مواد شیمیایی خاصی در این غذا وجود دارد که باعث افزایش تخمک گذاری های متعدد می شود.

بیشتر بخوانید  بهبود سریع اسهال شدید با چای در خانه

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد لبنیات خطر دوقلو را افزایش می دهد.

اکنون مشخص شده است که پروتئینی به نام IGF که در کبد حیوانات یافت می شود و در شیر و لبنیات نیز یافت می شود، تقسیم سلول های جنین را در مراحل اولیه رشد افزایش می دهد و باعث ایجاد دوقلو می شود.

احتمال بارداری چند قلو

6- روشهای کمک باروری

روش های تولید مثل به طور چشمگیری کمک می کند ضرب افزایش یافته است. داروهایی که تخمک گذاری را در زنان تحریک می کنند می توانند منجر به باروری چندگانه شوند.

هم حاملگی چند قلو ممکن است در اثر لقاح آزمایشگاهی یا IVF ایجاد شود. البته همه مادرانی که از طریق IVF باردار می شوند تعداد دوقلوهای بیشتری ندارند، اما امروزه درصد قابل توجهی از افرادی که از IVF استفاده می کنند دارای دوقلوهای همسان هستند.

با این حال، هیچ پزشک اختصاصی روش های کمک باروری را برای دوقلوها به فردی که مشکل باروری ندارد توصیه نمی کند. در واقع این روش ها فقط برای کسانی استفاده می شود که مشکل ناباروری دارند.

احتمال بارداری چند قلو

7- افزایش تعداد حاملگی ها

با افزایش تعداد بارداری ها، احتمال دوقلو شدن بیشتر می شود. اما مشکل این است که هیچ کس نمی داند کدام بارداری به احتمال زیاد دوقلو خواهد داشت، بنابراین این روش برای دوقلوها منطقی نخواهد بود.

چند همسری، خطرات و عوارضی مانند مسمومیت و فشار خون، بارداری و زایمان زودرس را فراموش نکنید. پس زیاد روی دوقلوها اصرار نکنید و به خدا و سرنوشتش بسپارید

احتمال بارداری چند قلو

8- در دوران شیردهی باردار شوید

بسیاری از مردم فکر می کنند وقتی مادری به فرزندش شیر می دهد نمی تواند باردار شود زیرا شیردهی مانع از تخمک گذاری مادر می شود. با این حال بسیاری از مادرانی که بچه های دوقلو آنها مخالف این نظریه هستند.

بیشتر بخوانید  سوتین خوب چه خصوصیتی باید داشته باشد ؟

برخی از محققان بر این باورند که مادر در دوران شیردهی شانس باردار شدن دارد فرزند دوقلو یا چند نفره افزایش. محققان می گویند این مادران 9 برابر بیشتر از سایر مادران احتمال دارد که جنین بیشتری داشته باشند.

احتمال بارداری چند قلو

9- قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری 99.9 درصد در پیشگیری از بارداری موثر هستند. اما احتمال باردار شدن مادر یک درصد وجود دارد و در این صورت جنین به احتمال زیاد چند قلو می شود.

اکثر بارداری ها زمانی اتفاق می افتد که قرص های ضد بارداری به طور منظم مصرف نمی شوند. در موارد دیگر، بارداری زمانی رخ می دهد که مصرف برخی داروهای هورمونی اثر قرص های ضد بارداری را ضعیف می کند.

در برخی موارد مصرف داروهای هورمونی منجر به تخمک گذاری های متعدد و در نتیجه افزایش شانس می شود چند قلو تبدیل می شود.

احتمال بارداری چند قلو

10- شانس داشته باشید

بسیاری از والدین جوزا آنها در دوران بارداری هیچ یک از ویژگی های فوق را ذکر نکردند و فقط خود را خوشحال می دانستند.

دوقلوهای همسان آنها معمولا مبهم تر و پیچیده تر هستند. هیچ کس نمی تواند دقیقاً بگوید که چه چیزی باعث تقسیم تخمک پس از لقاح و منجر به دوقلوهای همسان می شود.

در نهایت، بسیاری از اوقات دلیل خاصی برای دوقلوها جز شادی وجود ندارد.

احتمال بارداری چند قلو

هشدار

فراموش نکن ضرب، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون در بارداری) و تولد نوزاد نارس. پس زیاد روی دوقلوها اصرار نکنید و به خدا و سرنوشتش بسپارید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *