ابراهیم عامریان: دینامیت برای نجات سینما فدا شد


مهسا بهادری: چندین روز است که صندلی های سینما دیگر غبار آلود نیستند ، چراغ آنها روشن است و چرخه اقتصادی آنها آغاز شده است و همه این اتفاقات با اکران فیلم “دینامیت” توسط مسعود اطیابی کارگردان و ابراهیم عامریان تهیه کننده رخ داد. اما همزمان با فروش این فیلم به قیمت 2 میلیارد تومانی در مدت 10 روز و همزمان با اوج پنجم تاج ، سوال اصلی که مطرح شد این بود که چرا پنج فیلم نوروزی اینقدر تماشا نشده اند و نمی توانند بیاورند؟ مخاطبان سینما ، اگر این فیلم در اوج تاج پنجم باشد ، پس از مدت ها ، تعداد خوبی را در گیشه ثبت کرد ، به همین بهانه ، با سید ابراهیم عامریان ، تهیه کننده “دینامیت” مصاحبه کردیم ، که در زیر می خوانید.

اگر دینامیت 60 میلیارد تن فولاد بفروشد ، آیا از وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی انتظار کمک ندارید؟

ما هرگز هیچ انتظاری نداشتیم و بخاطر تغییر وضعیت سینما و درخواست اهالی سینما فیلم را خودمان پیش بینی کردیم و مدتها پیش صحبت درباره آن را متوقف کردیم.

ابراهیم عامریان: دینامیت برای نجات سینما فدا شد
ابراهیم عامریان ، تهیه کننده “دینامیت”

این موضوع به این دلیل مطرح شد که انتظار می رفت طبق وعده پشتیبانی ، محقق شود و پس از این اتفاق نیفتاد ، شکایت ها و دلخوری های بسیاری از طرفداران فیلم و طرفداران فیلم در این منطقه وجود داشت.

البته من نمی گویم پشتیبانی وجود ندارد ، پشتیبانی وجود دارد ، اما ما به همین دلیل فیلم را اکران نکردیم. بلکه فقط برای نجات سینما Dynamite را اکران کردیم ، زیرا سینما به شدت ضعیف شد و با اکران این فیلم در سینماها شوک بزرگی در گیشه بوجود آمد. اگر اکنون با هفته قبل از اکران فیلم مقایسه کنید ، متوجه تفاوت خواهید شد. شما فروخته خواهید شد که بسیار گران است.

در مصاحبه ای گفتید که با اکران فیلم Dynamite خود را فدای سینما کردید. آیا هنوز اعتقاد دارید که “دینامیت” در ده روز قربانی فروش 2 میلیارد دلار شد؟

بله ، من هنوز معتقدم که این فیلم برای نجات سینما فدا شد ، زیرا اگر تاج نبود این فیلم هر هفته 5 تا 6 میلیارد تن می فروخت. در واقع ، ما می توانیم سه برابر آنچه اکنون می توانیم بگوییم.

بیشتر بخوانید  نوسان قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا ۱۵ دی 1400

در زمان اکران نوروز ، وقتی می خواستیم دلیل فروش کم فیلم ها را بفهمیم ، همه گفتند که به دلیل اوج چهارم کرونا ، کسی به سینما نمی رود ، اما “دینامیت” در هم زمان با اوج پنجم این فیلم. سوال مهم این است که چرا دینامیت توانست مخاطب را به سینما جذب کند ، اما پنج فیلمی که در اکران نوروز حضور داشتند نتوانستند؟

من همیشه گفته ام که برای زنده شدن و بازگشت به سینما ، به جای چند فیلم که خیلی مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است ، باید دو فیلم محبوب مخاطب را اکران کنیم. اگر این کار را می کردیم ، حتی یک سال پیش فرصت بازگشت سینماها. وجود داشت ، تا زمانی که از این وضعیت خارج نشدیم ، حکمرانی بدی اتفاق افتاد ، شاید اگر حکمرانی بهتری اجرا می شد ، اوضاع خیلی زودتر از آن بهتر می شد و امروز به جایی رسیده ایم که هیچ یک از فیلم هایی که در صف هستند ، در آن قرار ندارند. آنها مشکلی نداشتند ، زیرا اگر بخواهیم این مشکل را از نزدیک بررسی کنیم ، درمی یابیم که سینماها با رعایت پروتکل بهداشتی مشکلی ندارند و سینماها واقعاً نقش اول را در رعایت پروتکل های بهداشتی دارند. نتیجه نهایی این است که مکان هایی مانند رستوران ها وجود دارد که پروتکل ها واقعاً رعایت نمی شوند و اجتماعات بسیار خطرناک تر هستند. اگر کسی تاج بگیرد ، قطعاً در این مکان های عمومی به بیماری مبتلا می شود ، نه در سینما.

فیلم “شنا با پروانه ها” در اکران سینما حدود 300 میلیون تومان فروخت. همین فیلم در اکران آنلاین بیش از 4 میلیارد تومان سود کسب کرد و فراموش نکنیم که این فیلم همزمان با اکران قاچاق شده است. اما هنوز در صفحه آنلاین بسیار خوب فروخت. س mainال اصلی این است که چرا در اوج چهارم و همزمان با اکران “پروانه های شنا” هیچ کس به سینما نرفت و این فیلم فروش خود را از چاپ آنلاین دریافت کرد ، اما فقط در اوج بعدی بسیاری از مردم “دینامیت” را تماشا کردند “به موقع؟

بیشتر بخوانید  فال انبیا امروز | تقدیرت روشن است! | از این معجزه غافل نشو + تفسیر دقیق

فضای فیلم “دینامیت” کمدی است و افراد جامعه امروز که مردم از تاج و اندوه ناراحت هستند ترجیح می دهند 2 ساعت بنشینند و فیلمی را تغییر دهند که حال آنها را تغییر می دهد. من فیلم “شنا با پروانه ها” را تماشا کردم و از همه نظر یک فیلم بسیار خوب و قوی است و من آن را خیلی دوست دارم ، اما یک ژانر اجتماعی و دراماتیک است. شاید یکی از دلایل محبوبیت زیاد فیلم “دینامیت” کمدی باشد. این یک فیلم است.

شما یک فیلم کودکانه به نام “نارگیل” هم ساخته اید ، تصمیم ندارید این فیلم را اکران کنید؟

چرا ما تصمیم به اکران این فیلم در پاییز داریم ، وقتی مدارس افتتاح می شود ، زیرا در هر صورت بیشتر حمایت از سینمای کودک و نوجوان توسط مدارس انجام می شود ، نکته بعدی این است که من فکر می کنم ما باید بچه ها را در شرایط بهتری قرار دهیم در فیلم ها و احتمالاً به دلیل بهتر بودن شرایط پاییز ، تصمیم گرفتیم این فیلم را در پاییز اکران کنیم.

ابراهیم عامریان: دینامیت برای نجات سینما فدا شد
محسن کیایی در فیلم “دینامیت”

فیلم “درخت گردو” قرار بود همزمان با “دینامیت” اکران شود ، اما در آخرین لحظه از این کار خودداری کرد ، پس چرا آماده اکران “دینامیت” بودید؟

ما تا آخرین لحظه تصمیم به اکران “دینامیت” نداشتیم اما در آخرین جلسه شورای اتحادیه که دوستان کارگردان حضور داشتند ، تصمیم گرفتم این فیلم را اکران کنم زیرا اگر دینامیت آینده سینما را تهدید کند چون بسیاری از کارگردانان تصمیم گرفتند که سینماها را در تمام هفته بعد از جلسه تعطیل کنند و این عواقب بسیار بدی داشت.

هم اکنون نیز برخی از سینماهای تعطیل نمی توانند به این حوزه بازگردند ، به عنوان مثال سینماهای شیراز به هیچ وجه دایر نیستند زیرا بسیاری از آنها کارمند ندارند. حالا اگر این اتفاق برای همه سینماها بیفتد ، اصلاً اتفاق خوشایندی نخواهد بود. اگر در آخرین لحظه تصمیم خود را برای راه اندازی Dynamite تغییر دادم ، به این دلیل بود که آینده سینما در این کشور تهدید نشده بود و از دیدن نتیجه بسیار خوشحالم. اگر می دانستم چنین محصولی وجود دارد ، مطمئناً این کار را زودتر انجام می دهم.

بیشتر بخوانید  لزوم برخورد امنیتی- قضایی با سیگنال فروشان ارزی

سینماها زنده ماندند و سالن های نمایش تعطیل شدند. تفاوت این دو هنر در شرایطی که تئاتر بسیار آسیب پذیرتر از سینما است ، چیست؟

تفاوت در این است؛ بازیگرانی که می خواهند روی صحنه بازی کنند نمی توانند ماسک بزنند و خودشان بسیار در معرض خطر هستند و هنرمندانی که روی صحنه هستند می توانند تحت تأثیر یک تاج قرار بگیرند. این مسئله اصلی تئاتر است اما در سینما اینطور نیست. یک فیلم اکران می شود و همه از دور آن را تماشا می کنند. فاصله در همان تئاتر مشاهده می شود ، اما خطرناک است زیرا بازیگر نمی تواند ماسک بزند.

چند روز پیش آقای حسین انتظامی در توئیتی درباره دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به فروش سینما و فیلم ، معتقد بود که آمار فروش قبلاً بسیار محرمانه بود اما اکنون به یکی از ساده ترین و در دسترس ترین اطلاعات تبدیل شده است. برای تهیه کنندگان و کارگردانان موثر است؟

من با این موضوع موافق نیستم و شفافیت در همه زمینه ها مفید و م effectiveثر است و این در حوزه سینما اتفاق افتاده است که آقای انتظامی قطعاً در آن تأثیر داشته است. به نظر من ، SAMFA یک رویداد بزرگ بود و به بسیاری از نبردها بین صاحبان فیلم و سازندگان فیلم پایان داد.

در این باره بیشتر بخوانید:

◾️ تهیه کننده “تگزاس”: قیمت بلیط فیلم باید 100000 تومان باشد

◾️ آیا رضا آتاران و پیمان جمشیدی پس انداز می کنند؟

۵۷۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید