مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیزن پلاس (قرص آهن) و عوارض این دارو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عوارض مصرف قرص آهن

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید عوارض قرص آهن / آیزن پلاس بیشتر بدانید.

عوارض قرص آهن

قرص آهن و عوارض متعدد آن برای بدن

عوارض قرص آهن در یک جمله آسیب کبد و معده است. برای درمان کم خونی بهتر است سراغ غذاهایی بروید که کم خونی را از بین می برد و نه به روش های شیمیایی و پیچیده، آسیب به معده، استفاده زیاد از قرص آهن باعث ایجاد لک در صورت می شود.

استفاده از سبوس برنج یا سبوس گندم در غذا به رفع کم خونی کمک می کند اما استفاده از سبوس برنج یا سبوس گندم در غذا به رفع کم خونی کمک می کند. از آب انگور 4 تا 5 بار در روز یا آب سرکه استفاده کنید. اگر فردی مشکل معده نداشته باشد، نسبت سرکه و شیره انگور یک به 10 باشد.

از سبوس برنج یا گندم استفاده کنید

به رفع کم خونی در غذا کمک می کند.اما استفاده از سبوس برنج یا گندم در غذا به رفع کم خونی کمک می کند. از آب انگور 4 تا 5 بار در روز یا آب سرکه استفاده کنید. اگر فردی مشکل معده نداشته باشد، نسبت سرکه و شیره انگور یک به 10 باشد.

اهن

رژیم سیب و عسل نیز برای رفع کم خونی مفید است

رژیم سیب و عسل برای رفع کم خونی نیز مفید است به این صورت که چند عدد سیب را پوست کنده و یا در مخلوط کن ریخته و به صورت کوفته با عسل مصرف کنید، ادامه مصرف کوفته سیب در رفع کم خونی موثر است. در منابع طب سنتی به این معناست که یک تکه آهن را 50 تا 60 مرتبه سرخ می کنند و در آب تمیز می کوبند و مواد خارج شده از آن برای درمان کم خونی مفید است که به آن آب آهن می گویند.

برخی از قرص ها می توانند معده و کبد را ناراحت کنند. آهن «درجه سوم-چهارم» گرم و خشک است و زیاده روی در مصرف قرص آهن باعث ایجاد لک در صورت و حتی سوختن برخی ناخالصی های کبد و بدن و ایجاد مشکل می شود، اما در صورت مصرف قرص باید بر این نکته تاکید شود. آهن اضافی باعث بروز چنین مشکلاتی می شود قرص های خونساز گیاهی در طب سنتی آیرون پلاس نامیده می شود و ترکیبی از سطح دریا – سطح سیاه، سطح زرد، کابل ها و هر چیزی که بدن را تقویت می کند – در رفع کم خونی موثر است. این قرص ها قلب، مغز، کبد، اعصاب و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

بیشتر بخوانید  چربی سوزی با خیار

اهن

نمک در میان سبزیجات خونساز است

کردافشاری خاطرنشان کرد: شور در بین سبزیجات خونساز است، کاهو نیز خون رقیق تولید می کند و کسانی که غلظت خون بالایی دارند می توانند از آن استفاده کنند. یک کیلو و یک کیلو استخوان گوسفند را با ادویه و پیاز مناسب به مدت 8 تا 10 ساعت بپزید و عصاره آن را به غذا اضافه کنید همچنین برای رفع کم خونی انگور و سیب توصیه می شود.

برخی از قرص ها می توانند معده و کبد را ناراحت کنند. آهن «درجه سوم-چهارم» گرم و خشک است و استفاده زیاد از قرص آهن باعث ایجاد لک در صورت می شود. حتی می تواند برخی ناخالصی ها را در کبد و بدن بسوزاند و مشکلاتی ایجاد کند. اما باید تاکید کرد که مصرف بیش از حد آهن می تواند باعث بروز چنین مشکلاتی شود.

قرص های گیاهی خونساز در طب سنتی به نام «آیرون پلاس» که ترکیبی از انواع هلیوم موجود در عطاری ها است در رفع کم خونی مؤثر است. زالزالک سیاه، زالزالک زرد، زالزالک کابلی و هر چیزی که بدن را تقویت می کند این قرص ها قلب، مغز، کبد، اعصاب و سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند.

چوبر در میان سبزیجات خون ساز است

سبزیجات خونساز ضعیف هستند، کاهو نیز خون رقیق تولید می کند و کسانی که غلظت خون بالایی دارند می توانند از آن استفاده کنند. یک کیلو و یک کیلو استخوان گوسفند را با ادویه و پیاز مناسب 8 تا 10 ساعت بپزید و عصاره آن را به غذا اضافه کنید همچنین برای رفع کم خونی انگور و سیب توصیه می شود.

اهن

چه مقدار آهن در روز نیاز داریم؟

  • آهن مجاز توصیه شده (RDA):
  • از 0 تا 6 ماهگی: 6 میلی گرم در روز
  • 6 ماه تا یک سال: 10 میلی گرم در روز
  • از 1 سال تا 10 سال: 10 میلی گرم در روز
  • 11 تا 18 سال: 12 میلی گرم در روز
  • از 11 تا 18 سال (دختران): 15 میلی گرم در روز
  • 19 سال و بالاتر (مردان): 10 میلی گرم در روز
  • 19 سال و بالاتر (زنان): 15 میلی گرم در روز
  • زنان در دوران بارداری: 30 میلی گرم در روز
  • زنان در دوران شیردهی: 15 میلی گرم در روز
بیشتر بخوانید  چاقی یک اپیدمی جهانی است

نقش آهن در سلامت انسان:

  • انتقال اکسیژن

Heme یک ترکیب حاوی آهن است که در تعدادی از مولکول‌های مهم بیولوژیکی مانند هموگلوبین و پروتئین‌های حاوی آهن که در انتقال و ذخیره‌سازی اکسیژن نقش دارند، یافت می‌شود. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و حدود دو سوم آهن بدن را تشکیل می دهد. میوگلوبین نقش مهمی در انتقال و ذخیره اکسیژن در عضلات برای مدت کوتاهی دارد و به تامین اکسیژن مورد نیاز عضلات فعال بدن کمک می کند. در مواردی که اکسیژن کافی وجود ندارد (هیپوکسی)، به عنوان مثال در افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند یا در افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی، پاسخ های فیزیولوژیکی بدن تقویت می شود و منجر به افزایش تشکیل گلبول های قرمز خون می شود. رشد رگ های خونی را تحریک کرده و افزایش می دهد. تولید آنزیم در متابولیسم بی هوازی در تمام این مراحل، آهن نقش حیاتی دارد.

سیتوکروم ها ترکیباتی هستند که به دلیل نقشی که در انتقال الکترون در میتوکندری دارند، در تولید و بقای انرژی سلولی نقش حیاتی دارند. آنزیم های بدون آهن مانند NADH دهیدروژناز و سوکسینات دهیدروژناز نیز در متابولیسم مهم هستند.

سیتوکروم 450-P به خانواده ای از آنزیم های دخیل در متابولیسم بسیاری از مولکول های زیستی مهم و سم زدایی و متابولیسم داروها و آلاینده ها اشاره دارد.این سیتوکروم مانند سایر سیتوکروم های این گروه حاوی آهن است.

  • عملکرد سیستم ایمنی

کاتالاز و پراکسیداز نیز آنزیم هایی هستند که از سلول ها در برابر تجمع پراکسید هیدروژن (H2O2) محافظت می کنند. در سیستم ایمنی، گلبول های سفید توسط باکتری ها بلعیده می شوند و گلبول های سفید خون برای کشتن باکتری ها در معرض ROS (گونه های فعال اکسیژن) قرار می گیرند. حذف نوتروفیل های ROS توسط آنزیم های آلوپسی غنی از آهن کاتالیز می شود.

آنزیم مهم دیگری که به آهن وابسته است ریبونوکلئوتید ردوکتاز است که برای سنتز DNA ضروری است. بنابراین، آهن در انجام بسیاری از واکنش های حیاتی بدن مانند رشد، تولید مثل، سلامت و عملکرد سیستم ایمنی مهم است.

  • رشد عصبی جفت

کم خونی زودرس ناشی از کمبود آهن منجر به رفتار نامناسب و رشد عصبی کودکان می شود. مطالعات روی کودکان نشان می دهد که این اثر برگشت ناپذیر است و بسته به تغییرات در شبکه های عصبی و ماهیت بیولوژیکی میلین و خونریزی قاعدگی می تواند جدی باشد. بارداری های مکرر، شیردهی طولانی مدت، تعریق زیاد در تابستان نیز میزان آهن خون را کاهش می دهد. حجم مایعات بدن نیز کاهش می یابد. کمبود آهن در رژیم غذایی می تواند باعث کم خونی مرتبط با رژیم غذایی، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، رنگ پریدگی صورت، تنگی نفس و کاهش میل جنسی شود. همچنین ممکن است بیمار از افسردگی روانی و تحریک پذیری رنج ببرد.

بیشتر بخوانید  Све о ексцимер ласерима

————————————————- —————————

دستورالعمل ها:

1- دوز معمول در دوران بارداری معادل یک قرص در روز بعد از هفته سیزدهم بارداری می باشد. به گفته پزشک برخی از مصرف کنندگان ممکن است در دوران بارداری به مقدار بیشتری از این محصول نیاز داشته باشند.

۲- در صورت کم خونی بسته به شدت کم خونی روزانه ۱ یا ۲ عدد قرص مصرف شود. هر قرص را با یک لیوان پر آب بنوشید. از جویدن یا مکیدن قرص خودداری کنید زیرا ممکن است بر جذب دارو تأثیر بگذارد.

برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، روزانه یک قرص مصرف کنید

4- برای کم خونی و کنترل روزانه 1 تا 2 قرص مصرف شود.

برای کم خونی حاد، روزانه بین 2 تا 4 قرص مصرف شود

6- برای کم خونی کودکان 8 تا 12 ساله روزانه 1 قرص میل شود

7- اگر مصرف قرص را در یک وعده فراموش کردید، در اولین فرصت دوز فراموش شده را مصرف کنید و قرص بعدی را در زمان معمول مصرف کنید.

————————————————- —————————

توصیه:

برای جذب بهتر و کاهش عوارض بعد از غذا مصرف شود.

عواقب:

اگرچه هیچ عارضه جانبی خاصی تاکنون گزارش نشده است، اما مانند سایر داروها ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد.

تداخلات دارویی:

اگر از تتراسایکلین ها، آنتی اسیدها و پنی سیلین ها استفاده می کنید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

نگهداری:

دارو را در شرایط عادی و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

————————————————- —————————

چه کسانی به مکمل های آهن بیشتری نیاز دارند؟

به یاد بیاور:

آهن به دلیل تأثیر مفیدی که بر بدن دارد در زندگی هر فردی ضروری است.

– فرزندان

– زنان باردار و در دوران شیردهی

– افرادی که از سوء تغذیه رنج می برند

– افراد مبتلا به کم خونی شدید

– سالمندان (65 سال و بالاتر)

– ورزشکاران

– بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی.

————————————————- —————————

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *