مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیت الله مجتبی خامنه ای کیست (+زندگینامه) – ایران چطور

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خبرگزاری رسا از آغاز ثبت نام درس خارج فقه و اصول یکی از فرزندان رهبر معظم انقلاب حجت الاسلام سید مجتب خامنه ای در سال تحصیلی 1401. 1402 خبر داد. درس بالاترین سطح دروس حوزه های علمیه است و در این سطح است که طلاب موفق به کسب سطح اجتهاد می شوند. اصول فقه نیز فن یا دانشی است که شامل روش استفاده از منابع فقهی در فقه اسلامی است.

به همین دلیل می خواهیم با فرزندان رهبرانقلاب دیدار کنیم.

همسر رهبر انقلاب منصور خجسته باقرزاده در سال 1326 در مشهد به دنیا آمد. پدرش محمد اسماعیل خجسته باقرزاده از تاجران مشهدی بود. او و رهبر انقلاب در سال 1343 ازدواج کردند.

رهبر انقلاب 4 پسر و 2 دختر دارند: سید مصطفی، سید مجتبی، سید مسعود، سید میتم، سید بوشرا و سیدهدی.

سید مصطفی خامنه ای

حجت الاسلام سید مصطفی خامنه ای در سال 1344 در مشهد به دنیا آمد.

به گفته حجت الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزه علمیه رهبری، سید مصطفی خامنه ای ساکن قم است و به تحصیل و کار مشغول است. وی از اساتید ارشد حوزه علمیه کوم است.

سید مصطفی خامنه ای در جنگ تحمیلی هشت ساله شرکت کرد. وی در اسفند 1342 در عملیات بدر حضور داشت و حضور وی در جبهه های جنگ به موازات دوران ریاست جمهوری پدرش بود و با توجه به اینکه مدتی در جنگ مفقود شده بود، نگرانی برخی از مسئولان کشور به وجود آمد. پس از مدتی در 28 مارس 1963 به خانه بازگشت.

در این باره در خاطرات آیت الله رفسنجانی آمده است:

آنها ابتدا از شلیک یک موشک دیگر به مناطق نظامی، حساس و استراتژیک بغداد خبر دادند. احمد آقا (سعید احمد خمینی فرزند امام) تلفنی گفت که خبرگزاری های خارجی امروز از اصابت موشک به مرکز صنعتی و نفتی الدوره در بغداد خبر دادند. گفت از مصطفی پسر آقای خامنه ای که در جبهه بوده اطلاعی ندارم… بالاخره مصطفی معلوم شد سالم است و به تهران برگشت.
همسر سید مصطفی خامنه ای، دختر آیت الله عزیزالله کوشک، از اساتید حوزه علمیه است.

حجت الاسلام مروی با بیان خاطره ای از زندگی سید مصطفی خامنه ای گفت:

آقا مصطفی، آقازاده، سال اول ازدواجشان که در کومو دانشجو بودند، خانه ای اجاره کردند و مستاجر بودند – هنوز مستاجر هستند – یک روز ما را به ناهار دعوت کردند. به خانه اش رفتیم.

یک سال از ازدواجشان نگذشته بود، ماه های اول ازدواجشان بود. یک قابلمه معمولی هم خریدیم و رفتیم تا دست خالی نرویم.

بیشتر بخوانید  توضیحات قالیباف درباره طرح صیانت / اینستاگرام بسته می شود؟ -

فقط داشتم فکر می کردم این خونه خونه تازه عروس هاست؟! حالا اینجا خانه پسر رهبر انقلاب و اولین مسئول کشور نیست، حتی خانه تازه دامادها هم نیست. این بدان معناست که خانه ماه عسل بالاخره جذابیت دارد. از دیرباز این مجلل خانه داماد و خانه عروس جوان بوده است.

من واقعاً زرق و برق معمولی عروس و داماد را در خانه آنها ندیدم. یک زندگی خیلی معمولی، دو فرش ماشینی، نه سه تا چهار تا چون من مراقب این چیزها بودم. به اطراف نگاه کردم.

حواسم بود و تا جایی که می توانستم اوضاع خانه را رصد می کردم. دو تا فرش شش متری نصب کردند، دور خانه هم فرش بود و دو سه تا پشتی معمولی تار بود، نه مبلمان، نه زرق و برق! در بزرگواران او زندگی ساده و خوبی را می بینیم.
حجت الاسلام مراوی همچنین درباره فعالیت فرزندان رهبر انقلاب گفت:

آقازادها هیچ مسئولیتی در دفتر (مدیریت) ندارند. فقط در صدور آثار همکاری می کنند، هیچ کدام از بزرگواران جواب نمی دهند. هیچ جا مشغول نیستند.

فقط درس می خوانند و کار می کنند و راستش را بخواهید مطالعه برایشان خیلی خوب است. خیلی خوب پیشرفت کرده اند.
حجت الاسلام مروی درباره فعالیت اقتصادی فرزندان رهبر انقلاب گفت که آنها را از هرگونه فعالیت اقتصادی منع می کنند و نمی خواهند بستگان و به ویژه پسرانشان به فعالیت اقتصادی بپردازند و این کار را دوست ندارند. و خود فرزندانشان رغبتی ندارند و علاقه ای به چنین چیزهایی ندارند.

سید مجتبی خامنه ای

حجت الاسلام سید مجتبی خامنه ای در سال 1348 در مشهد به دنیا آمد.

تحصیلات متوسطه را در مدرسه علوی به پایان رساند. اولین اساتید دروس حوزوی، سید محمود هاشمی شاهرودی و پدرش بودند و در سال 1357 وارد حوزه علمیه کما شد. وی هم اکنون در حوزه علمیه کما مشغول تدریس است.

سید مجتبی خامنه ای در سال 65 در 17 سالگی به جبهه رفت و به عضویت گردان حبیب بن مظهر که یکی از معروف ترین گردان های لشکر 27 محمد رسول الله بود، درآمد. وی در چندین عملیات از جمله بیت المقدس 2، بیت المقدس 3، بیت المقدس 4، والفجر 10 و مرصاد حضور داشت.

سردار شهید نورعلی شوشتری از فرماندهان جنگ ایران درباره حضور خود در جنگ گفت:

… چندین بار در جبهه حاضر شد و در عملیات های مختلف شرکت کرد; مثلاً یک شب در عملیات «بیت المقدس 3» دیدیم که «آقای سید مجتبی» و پسر آقای هاشمی رفسنجانی آنجا حاضر شدند. اما وقتی با بی سیم صحبت می کردم و کارهای دیگری انجام می دادم با پسر آقای هاشمی به سمت خط می رفتند، هر کاری کردم نتوانستم جلویشان را بگیرم و رفتند. بعد با فرمانده لشکرشان تماس گرفتم و گفتم: دارند می آیند، مواظب خط نشوید. فردای آن روز که به منطقه رفتم، آنها را در ارتفاعات «گشان» که بالای قرارگاه پدافندی قرار داشت و در جایی که تخلیه مجروحان از آنجا واقعاً مشکل بود و بسیار سخت بود، دیدم. تحویل مهمات و تدارکات دشوار است.
سید مجتبی خامنه ای داماد غلامعلی حداد عادل است. در سال 1357 با زهرا حداد عادل دختر دوم گلم علی حدادعادل ازدواج کرد.

بیشتر بخوانید  پیام رئیس جمهور پس از گرفتن رأی اعتماد وزرای پیشنهادی -

غلامعلی حددادال درباره شکل گیری رابطه دخترش با سید مجتبی خامنه ای گفت:

سال 77 خانمی به خانه ما زنگ زد و گفت می خواهیم بیاییم و ازدواج کنیم. خانم گفت دخترمان در حال حاضر سال چهارم دبیرستان است و می خواهد ادامه تحصیل دهد.

دوباره پرسیدند آیا ممکن است تا بعد بیاییم و دخترم را ببینیم؟ اما خانم ما قبول نکرد. بعد خانم ما از آنها خواست که خودشان را معرفی کنند. و همچنین گفتند؛ من خانم مقام معظم رهبری هستم.

خانم ما از ترس دوباره به علی سلام کرد و گفت; ما تاکنون همه آنها را رد کرده ایم. اما صبر کنید تا با دکتر صحبت کنم و به شما اطلاع خواهم داد.

بعد از صحبت با من، قرار شد که بیایند و دخترمان را در مدرسه ببینند تا دخترمان متوجه نشود و اگر دوست نداشتند، آسیبی به او نرسد.

با هماهنگی قبلی آقا و آقا آمدند و ایشان را در دفتر مدرسه دیدند و رفتند. چند روز گذشت و با آقا رفتم سرکار. خداوند فرمود؛ از خانم پرسیدند، اما جواب خوب نبود.

بعد از چند روز رفتیم خدمت آقا. خداوند فرمود؛ آقای دکتر ما داریم مردم خودمان می شویم. گفتم؛ چگونه می شود گفتند; خانواده آمدند و خوششان آمد و در صحبت ها به جمع بندی کامل رسیدند، نظر شما چیست؟ گفتم؛ آقا اختیار ما دست شماست.

آقا فرمودند شما دکتر و استاد و همسرتان هستید. زندگی تو خوبه ولی مال من نه اگر بخواهم تمام عمرم را بار کنم، به جز کتاب‌هایم، وانت می‌شود. دو اتاق اندرونی و یک اتاق بیرونی است که آقایان و مسئولان با من ملاقات می کنند.

پول ندارم خونه بخرم خانه ای اجاره کردیم که در یک طبقه مصطفی و طبقه دیگر مجتبی زندگی می کنند. با دخترت حرف بزن که فکر نکند حالا که قرار است عروس رهبر شود، چیزهایی در سر دارد. اینگونه زندگی می کنیم.

بیشتر بخوانید  شاهکار جدید زاکانی؛ استفاده از جمله شخصی درباره حجاب در بنر شهرداری تهران!+ عکس

اما شما زندگی نسبتا خوبی دارید. حالا اگر بخواهد وارد این زندگی شود کمی سخت است. مجتبی هم خانم نیست. او می خواهد به کوم برود و درس بخواند و کشیش شود. به او بگویید که همه اینها را می داند.

سید مسعود خامنه ای

حجت الاسلام سید مسعود خامنه ای معروف به محسن در سال 1353 به دنیا آمد.

او در حوزه علمیه کومو تحصیل کرد و هم اکنون در آنجا تدریس می کند. وی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه کوم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در میان فرزندان رهبر انقلاب، سید مسعود خامنه ای بیشترین توجه را به جمع آوری خاطرات پدرش داشته و به مدیریت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب مشغول است.

سوسن خرازی، همسر سید مسعود خامنه ای، دختر آیت الله محسن خرازی، از اساتید حوزه علمیه قم است. آیت الله خرازی همچنین برادر کمال خرازی (وزیر خارجه سابق ایران) و پدر سید محمد صادق خرازی از سیاستمداران ایرانی است.

سید میثم خامنه ای

حجت الاسلام سید میثم خامنه ای متولد 1357 است.

وی فارغ التحصیل حوزه علمیه تهران و سابقه شرکت در درس حقوق خارج پدرش را دارد.

وی هم اکنون در حوزه علمیه تهران تدریس می کند و با دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب همکاری می کند.

همسر سید میثم خامنه ای دختر محمود لولاچیان یکی از بازاریان مذهبی تهران است.

سیده بشری و سیده هدی خامنه ای
سیده بوشرا خامنه ای متولد 1359 و همسر محمدجواد محمدی گلپایگانی فرزند حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری است.

محمدجواد گلپایگانی از اساتید روحانی کشور است که به تدریس متون حقوقی به زبان فرانسه در دانشگاه می پردازد.

محمدجواد محمدی گلپایگانی
سید هدی خامنه ای متولد 1360 و همسر دکتر مصباح الهادی باقری کنی فرزند آیت الله محمد باقر باقری کنی از علمای تهران است. پسر دوم آیت الله باقری کنی، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکرات هسته ای در دولت ابراهیم رئیسی است.

دکتر مصباح الهادی باقری کنی دارای دکترای تخصصی مدیریت بازاریابی با تخصص بازاریابی بین الملل از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه امام صادق است و مقالاتی در زمینه بازاریابی اسلامی، بازاریابی سیاسی و مدیریت اسلامی منتشر کرده است.

مصباح الهادی باقری کنی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *