مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا نحوه پرداخت یارانه نقدی توزیع مهر 1401 / کالابرگ مشخص شده است؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از مهر، پیش بینی می شود تغییر نحوه پرداخت یارانه ها توسط مهر اجرایی شود. کوپن کالابرگ یا دهه شصت این بار به صورت الکترونیکی استفاده شد. از سال 1396 به دلیل گرانی کالاهای اساسی، طرح کاتالوگ الکترونیکی پیشنهاد شد. برای استفاده از کوپن فقط کارت بانکی الزامی است و کوپن جایگزین یارانه نقدی خواهد بود. اما آیا کالابرگ جایگزین مناسبی برای یارانه نقدی خواهد بود؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت. به گفته وزیر اقتصاد، گزارش پروژه کالابرگ باید تا پایان مرداد ماه ارائه شود، پس آیا یارانه شهریور به صورت کالایی خواهد بود؟

یارانه نقدی مرداد ماه هفته گذشته واریز شد و این چهارمین یارانه نقدی پس از عملیات اقتصادی دولت و حذف 4200 تومانی بود. این در حالی است که هفته گذشته مرحله چهارم یارانه نقدی به حساب خانوار واریز شد و مشمولان حذفی از یارانه همچنان فرصت دارند برای دریافت یارانه اقدام کنند.

این در شرایطی است که زیرساخت های پروژه کالابرگ در حال آماده سازی است و به گفته وزیر اقتصاد، گزارش پروژه کالابرگ باید تا پایان مرداد ماه ارائه شود و امیدواریم تصمیم نهایی درباره جزئیات تغییر در روش پرداخت یارانه در اوایل شهریور پس از ارائه گزارش انجام خواهد شد.

آیا یارانه مالی لغو می شود؟

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها در پاسخ به این سوال که یارانه بعدی نقدی خواهد بود یا کالایی، گفت: تا زمان ابلاغ رسمی، یارانه ها به صورت نقدی پرداخت می شود و هنوز ابلاغ نشده است، بنابراین فعلا در آن ماه گفته می شود سپس پرداخت آن به صورت نقدی خواهد بود. این در حالی است که پیش بینی می شود از مهرماه تغییر نحوه پرداخت یارانه ها اجرایی شود. البته به گفته کارشناسان اگر دولت قصد واقعی برای تغییر روش پرداخت داشته باشد

بیشتر بخوانید  درخشش نام قشم در بین جاذبه های گردشگری جهان

اما یارانه نقدی مرداد ماه هفته گذشته واریز شد و این چهارمین یارانه نقدی پس از عملیات اقتصادی دولت و حذف 4200 تومانی بود. پرداخت یارانه پولی از اردیبهشت ماه امسال بر اساس رویه جدید حذف 4200 تومانی از واردات کالاهای اساسی و مبلغ 300 تا 400 هزار تومان بر اساس اعشار در 9 دهم پرداخت می شود. بنابراین برای سه عشر اول برای هر نفر 400000 تومان و عشر باقی مانده 300000 تومان می شود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره لغو کالاهای الکترونیکی با توجه به عمومی شدن یارانه ها گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای متولی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باید به هماهنگی اقتصادی دولت گزارش دهند. ستاد در ابتدای شهریور ماه چگونه مبنای فنی این اقدامات را برای اجرا در سراسر کشور آماده کرد.

وی افزود: پس از آن تصمیم گیری می شود که اجرای آن از شهریور یا مهرماه آغاز می شود یا چه زمانی؟ اما تا تعیین زمان دقیق نمی توان در این باره اظهار نظر و اطلاع رسانی کرد. دولت برای حمایت از اقشار ضعیف تر، جلوگیری از رانت و در عین حال عادلانه شدن یارانه ها اعلام کرد که نحوه پرداخت یارانه و تخصیص 4200 تومان را تغییر داد و تصمیم گرفت در پایان یارانه پرداخت شود. از زنجیره، یعنی مردم به جای واردکننده.

زیرساخت های کالابرگ الکترونیکی در حال آماده سازی است و طبق وعده در شهریور ماه 1401 آماده می شود، در جمع سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: نتایج آزمایشات آزمایشی کالابرگ الکترونیکی باید به وزارت اقتصاد ارسال شود. آدرس مقر اقتصادی دولت که هنوز به این مرحله نرسیده است.

بیشتر بخوانید  ایا مدارس ارومیه فردا شنبه تعطیل است ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

سلطانی با اشاره به اینکه اکنون سوال مهم این است که «چرا دولت با اجرای طرح کالاهای الکترونیکی موافقت نمی کند»، اذعان داشت: اگر دولت کالا را بدهد دیگر در خلق پول و جابه جایی پول آزاد نیست. حداقل 20 درصد ارزش یارانه 300 هزار و 400 هزار تومانی که دولت داده است در دو ماه گذشته کاهش یافته است و همچنین فاجعه ای که با یارانه 45 هزار و 500 تومانی رخ داد، با توجه به تورمی که وجود دارد، در سال 1387 یارانه 45 بوده است. دلار است و امروز پس از 13 سال ارزش آن به کمتر از 1.5 دلار رسیده است.

همزمان که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد زیرساخت کالابرگ الکترونیکی در حال آماده سازی است و طبق وعده شهریور 1401 در مقابل سید احسان کندوزی آماده می شود. : نتایج آزمایشات آزمایشی کالابرگ الکترونیکی باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود اما هنوز به این مرحله نرسیده است.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: از ابتدا قرار بر این شد که پس از سپری شدن دوره آزمایشی طرح کالابرگ، نتیجه به ستاد اقتصادی دولت ابلاغ و سپس اجرا و تدوین شود. این طرح در جریان است اما هنوز به ستاد اقتصادی دولت ارسال نشده است و اگر دولت تصمیم دیگری بگیرد آن را منتشر خواهیم کرد.

اکنون در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت از اجرای طرح کالاهای الکترونیکی رضایت چندانی ندارد، مجلس درخواست اجرای این طرح را دارد اما دولت اعلام می کند که زیرساخت های انجام این کار فراهم نیست. تا زمان انجام این مقدمات، پرداخت یارانه پولی 300 و 400 هزار تومان است.

بیشتر بخوانید  فال حافظ روزانه دوشنبه 6 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق

احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت باید پس از حذف ارز 4200 تومانی باید فیش مستقیم کالاهای الکترونیکی را به شهروندان می داد، گفت: به نظر من این سوال انحرافی است، زیرا فراهم آوردن مقدمات برای دولت بسیار آسان است. این کار . .

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *