مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا می دانید چرا نمی توانید یک تخم مرغ را از سبد غذایی خارج کنید ؟؟!!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تخم مرغ های مختلف از دیرباز در رژیم غذایی بسیاری از خانواده ها گنجانده شده است. به عنوان مثال می توان به تخم بلدرچین و غاز اشاره کرد، اما تخم مرغ ها تخم مرغ هایی هستند که بیشتر در بین پرندگان مصرف می شوند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد؛ از این غذا می توانید از کاکائو گرفته تا کیک تا قیمت خرید یک شانه تخم مرغ نسبت به خرید یک بسته تخم مرغ دیگر پرندگان تهیه کنید.

تخم مرغ و 1000 ویتامین

اما دلایل قوی تر از آن وجود دارد. دلایل تغذیه ای اگر به چند دلیل اشاره کردید که چرا هنوز تخم مرغ ها را از سبد غذایی حذف نکرده اید، کدام یک را ذکر می کنید؟

آیا می دانید چرا نمی توانید یک تخم مرغ را از سبد غذایی خارج کنید ؟؟!!

1- پروتئین بالا:

هر تخم مرغ که حدود 50 گرم وزن دارد، حاوی 6 گرم پروتئین حیوانی است. به همین دلیل، مصرف یک عدد تخم مرغ در روز می تواند نیاز بدن به پروتئین را تا حد زیادی تامین کند. بنابراین، به جای مصرف گوشت و سایر منابع پروتئینی، می توانید این غذا را با مصرف کمتر گوشت جایگزین کنید.

2- آهن فراوان:

هر تخم مرغ حاوی 3 درصد آهن است که بیشترین مقدار آن در زرده ذخیره می شود. بنابراین خوردن تخم مرغ بخش زیادی از نیاز بدن به این عنصر مهم را تامین می کند. به همین دلیل، یکی از غذاهای توصیه شده برای نوزادانی که تازه شروع به خوردن غذاهای کمکی کرده اند، خوردن تخم مرغ است. به این ترتیب ذخایر آهن آنها از دوران کودکی افزایش می یابد.

خوردن تخم مرغ همراه با غذاهای حاوی ویتامین C، احتمال جذب آهن را افزایش می دهد. بنابراین یک تخم مرغ، کمی لیمو یا چند تکه گوجه فرنگی را با تخم مرغ بخورید تا ساندویچ تخم مرغ شما قوی تر و کامل تر شود.

بیشتر بخوانید  زعفران چقدر باعث سقط جنین می شود؟

3- انواع ویتامین ها: هر تخم مرغ حاوی چندین ویتامین است که هر کدام خواص تغذیه ای خاص خود را دارند، از جمله:

تخم مرغ و 1000 ویتامین

ویتامین B2: این ویتامین که به نام ریبوفلاوین نیز شناخته می شود، به تجزیه مواد مغذی کمک می کند و انرژی بدن را تامین می کند. کمبود این ویتامین منجر به از دست دادن انرژی در بدن می شود. علاوه بر این، تجزیه ناقص مواد مغذی باعث آزاد شدن مواد مغذی مهمی می شود که بدن باید آنها را دریافت و جذب کند و این فرآیند منجر به کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها در بدن می شود.

ویتامین B12: نام دیگر این ویتامین کوبالامین است. دریافت این ویتامین برای عملکرد گلبول های قرمز ضروری است. در صورت عدم وجود این ویتامین، فرد مستعد کم خونی، انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها را مختل می کند. بنابراین، این بار به جای تزریق B12 برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، یک تخم مرغ بخورید.

ویتامین A: این ویتامین با نام رتینول نیز شناخته می شود. مصرف غذاهای حاوی این ویتامین از آسیب به شبکیه چشم جلوگیری می کند. این امر به ویژه برای افرادی که به هر دلیلی مشکلات شبکیه چشم دارند بسیار مهم است.

ویتامین E: نام دیگر این ویتامین توکوفرول است. ویتامین E یکی از انواع آنتی اکسیدان هاست. بنابراین مصرف آن می تواند رادیکال های آزاد را که باعث انواع سرطان می شوند، از بین ببرد. از طرفی این ویتامین نقش محافظتی دارد و از بافت ها و سلول ها در برابر آسیب ها و آسیب های ناشی از سوخت و مواد زائد تولید شده توسط این سوخت محافظت می کند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف،عوارض و فواید داروی پریمیدون

ویتامین دی: هر تخم مرغ حاوی 11 درصد ویتامین D است. از آنجایی که بدن همه افراد به خصوص خانم ها اغلب در معرض کمبود ویتامین D است، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند تخم مرغ می تواند از این کمبود جلوگیری کند. اگر با این غذای عالی کمی پیاده روی کنید، ویتامین D و کلسیم بهتر جذب می شود و تخم مرغ خورده شده راحت تر و بهتر هضم می شود.

4- نمک به میزان لازم:

تخم مرغ و 1000 ویتامین

تخم مرغ علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین است، دارای مواد معدنی زیادی نیز می باشد. به همین دلیل مصرف آن نیز نیاز بدن به این دسته از عناصر را برطرف می کند.

سدیم: بدن به مقدار مناسبی سدیم نیاز دارد. این عنصر برای تنظیم عملکرد پمپ سدیم پتاسیم ضروری است و باعث می شود قلب مانند ساعت کار کند.

پتاسیم: یکی از راه های آرام کردن اعصاب، خوردن غذاهای حاوی پتاسیم است. دریافت این عنصر باعث می شود قلب و اعصاب شما به درستی کار کنند. دلیل آن دخالت این عنصر در انتقال پیام های عصبی است.

در مورد: یکی از دلایل ریزش مو کمبود روی است. از طرفی کمبود آن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و بدن مستعد ابتلا به بیماری های مختلف خواهد بود.

فسفر: فسفر برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است. وجود آن به جذب کلسیم نیز کمک می کند. اگر فسفر تخم مرغ را در کنار 2 درصد کلسیم این غذا بریزیم، می بینیم که خوردن تخم مرغ چهار رکن بدن را سالم نگه می دارد.

ید: مقدار ید موجود در تخم مرغ زیاد نیست، اما همین مقدار کم برای بهبود عملکرد غده تیروئید و جلوگیری از مشکلات غده تیروئید مفید است.

بیشتر بخوانید  علت رنگ ادرار تیره و کدر چیست + بهترین راه درمان این عارضه

5 آمینو اسید:

واحد سازنده پروتئین یک اسید آمینه است. در ابتدا توضیح دادیم که تخم مرغ حاوی پروتئین است اما آمینو اسیدهای موجود در تخم مرغ با وجود اینکه نیاز بدن به آمینو اسیدها را تامین می کند، مخصوصا برای عضله سازی مناسب است. به همین دلیل، افرادی که به طور متعادل میل به تخم مرغ دارند، ساختار عضلانی خوبی در رژیم غذایی خود دارند.

پخته بخورید

سالمونلا یکی از بیماری های اصلی ناشی از مصرف تخم مرغ خام یا نیم پز است. بنابراین، در این زمینه توصیه می شود که تخم مرغ خوب بجوشد و بعد مزه دار شود، اما دلیل دیگری بر مصرف تخم مرغ آب پز وجود دارد. پختن تخم مرغ هضم آن را آسان تر می کند.

تخم مرغ و 1000 ویتامین

بنابراین بهترین راه برای مصرف تخم مرغ پختن و سپس نصف کردن آن است. این امر به ویژه برای کودکان، زنان باردار و شیرده و سالمندان بسیار مهم است.

مراقب کلسترول خود باشید

تخم مرغ، علیرغم ارزش غذایی، یک عیب عمده دارد: کلسترول بالا. البته این امر مخصوصاً برای افرادی که کلسترول بالایی دارند مشکل ساز است.

هر تخم مرغ که حدود 50 گرم وزن دارد، 78 کیلو کالری انرژی و 187 میلی گرم کلسترول دارد. به همین دلیل مصرف این غذاها باعث ایجاد مشکلاتی در کلسترول بالا می شود.

سلام

تخم مرغ ممکن است تنها غذایی باشد که همیشه توصیه می شود در یخچال نگهداری شود. این به این دلیل است که روی سطح تخم مرغ یک لایه محافظ وجود دارد که با شستن تخم مرغ شسته شده و مستعد آلودگی می شود. بنابراین آنها را بدون شستشو در یخچال قرار دهید.

تخم مرغ و 1000 ویتامین

بهتر است برای کاهش خطر آلودگی محیط یخچال، تخم مرغ را با جعبه درب بخرید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *