مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا ساختمان ایلخانی زاوکان به “سایت موزه توریست” تبدیل خواهد شد؟ + فیلم و عکس

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان ، این بنای ملی که هم اکنون مورد توجه دوستداران میراث فرهنگی است و از مدت ها قبل به عنوان “مسجد جامع” زاووکان سمنان شناخته می شد ، مربوط به دوره ایلخانی است و در شمال منطقه زاوکان واقع شده است. باغها و مزارع سرسبز.

این اثر در تاریخ 16 ژوئن 2002 با شماره ثبت 5826 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از بناهای قرن دوم میلادی است. و مربوط به دوره سلطه علویان در این سرزمین است.

که در کتابهای تاریخی آمده است که «این بنا با تلاش سید ضیا -الدین محمد ، فرزند و وارث سید ضیا -الدین علی صالح ، فرزند عبیدالله بن حسین اصغر بن امام زینا العابدین (ع) ساخته شده است. “

مصالح ساختمانی به کار رفته در این بنا شامل آجر ، گچ ، سنگ و خشت خام بوده و شامل ایوان بلندی است که ارتفاع آن به بیش از 10 متر می رسد و رو به شرق است.

ایوان این بنا تخریب شد. اما آنچه از این مسجد باقی مانده طاق بلند ایوان و تزئینات آجری با مربع های تو در تو کوچک و بزرگ است.

این بنای تاریخی و گادیمی به عنوان یکی از دیدنی های سمنان شناخته می شود و اکنون فقط 130 متر مربع از آن ویرانه مانده است ، البته بازسازی شده است.

اسناد تاریخی نشان می دهد که بخشی از تخریب این بنا به دلیل جاری شدن سیل در نیمه اول دهه 1940 بوده و قسمت های باقیمانده بخشی از ضلع جنوبی ساختمان است که حیاط آن در زیر جویبار و باغ های اطراف دفن شده است.

این اثر ملی فرصت های زیادی برای توسعه گردشگری در قلب سمنان دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. این چیزی است که بسیاری از علاقه مندان به میراث فرهنگی می خواهند.

بهبود؛ در محفظه دوتایی مسجد یا مسجد؟

اگرچه انتظار می رود ساختمان ایلخانی منطقه زاوکان سمنان مرمت ، بهسازی و بازسازی شود و به نمادی از گردشگری شهری تبدیل شود ، رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و البته برخی دیگر از محققان آثار تاریخی این بنا .

بیشتر بخوانید  فیلم / چرا پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد؟

این بنای باستانی ، امروز در دو “مسجد یا مسجد؟” با گذشت زمان ، این البته تأثیراتی در تلاش های آینده برای بازگرداندن آن داشت.

حسین ترخمی ، فعال میراث فرهنگی در سمنان ، گفت: “من اطمینان بیشتری دارم که بنایی به نام مسجد جامع زوقان ، در واقع یک مسجد است. زیرا یک محقق مشهور چنین گفته است.

وی افزود: یکی از اهالی گفت فضای اطراف این بنا را نمازخانه می گویند. این سایت چشم انداز تاریخی و زیبایی است. مشروط بر اینکه با ترمیم نامناسب مزاحمتی ایجاد نشود و از سیمان و سنگ در ترمیم آن استفاده نشود.

وی در زمینه میراث فرهنگی فعالیت دارد ایمان : فعالیت های ساختمانی در منطقه زاوکان باید مطابق با قوانین و معماری محلی و اصول گردشگری پایدار انجام شود.

اما وقتی از حمیدرضا دوست محمدی ، رئیس اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان سال کردیم ، وی گفت: “با توجه به نوع معماری و تحقیقات باستان شناسی که در گذشته ؛ “این باید ورودی یک مسجد باشد.

وی افزود: “هنوز به طور قاطع اثبات نشده است كه این ساختمان مسجد یا مسجد است. با این حال ، این یکی از دو مورد است.

رئیس اداره اصلی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: شرایط بنا با توجه به مرمت های انجام شده و با ساختار کمکی تقریباً پایدار است ؛ اما بازسازی کامل ساختمان تا زمانی که مشخص نشود چه نوع معماری بوده امکان پذیر نیست.

دوست محمدی گفت که مطالعاتی بر روی این ساختمان انجام شده است ، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این مسجد یا مسجد است ، به دست نیامده است. که وی افزود: “هنوز مشخص نیست كه فرم معماری چگونه بوده است.” عکسهای قدیمی از ساختمان وجود دارد ، اما تصاویر زیادی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  گل اول تیم ملی قطر به ایران | بازی یک٬ یک مساوی شد +ویدئو

اثر مردسالارانه و مشکل دائمی کمبود اعتبار

در همین حال ، رئیس اداره اصلی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره لزوم مرمت ساختمان ایلخانی در منطقه زاوکان سمنان می گوید: ما برنامه ای برای مرمت این بنا داریم ؛ اما وضعیت اعتبار نامساعد است. بیشتر بودجه صرف تعمیرات اضطراری می شود و مناطقی که مستعد آسیب های اجتماعی هستند و می توانند به جامعه محلی آسیب برسانند در اولویت بازسازی قرار دارند.

وی ادامه داد: امروز ما بر روی بازسازی راهروها و بافت های تاریخی و مواردی از این دست متمرکز شده ایم. زیرا آنها تمایل به آسیب رساندن به مردم دارند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: وی از بناهای تاریخی به صورت موردی مراقبت می کند ؛ اما کمبود اعتبار کاملاً مشهود است. درآمد دولت کاهش یافته و وام کاهش یافته است.

دوست محمدی افزود: این ساختمان قطعاً مرمت می شود. اما وقتی تحقیقات تکمیلی در آن انجام شود و کاملاً مشخص شود که معماری ساختمان چگونه بوده است.

وی ادامه داد: این ساختمان مورد تعمیرات اضطراری ، اتصالات ، درزها و … قرار گرفته است. و احیای محافظ کاه بر روی آن انجام شده است ، تا در اثر باد و باران آسیب جدی نبیند.

شی موزه؛ ممکن است ، اما با همراهی عمومی

رئیس اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان می گوید: ساختمان ایلخانی در منطقه زاووکان سمنان در آینده مرمت می شود. اما طبق برنامه های شهرداری سمنان برای بهسازی معابر و کوچه های شهر ، حداقل می توان این اثر را به موزه تبدیل کرد.

دوست محمدی افزود: لازم است بحث های اضافی به ویژه تملك اراضی كشاورزی در محدوده ساختمان انجام شود تا بخشی از قلمرو آن تخلیه و محوطه سازی شود و این ساختمان به یك سایت موزه گردشگری تبدیل شود. “

وی گفت: بنای ایلخانی زاوکان به عنوان یک عنصر تاریخی در یک گذرگاه تاریخی می تواند زینتی از پروژه های گردشگری شهری باشد. اما دیگر قابل استفاده نیست.

بیشتر بخوانید  واژگونی مینی بوس در محور قصرشیرین 16 مصدوم برجای گذاشت - آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

رئیس اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: اگر اختلافات اعتباری در دولت آینده حل شود ، از تعمیرات اضطراری خارج می شویم و اولویت های بعدی مانند این ساختمان در مرحله بهسازی است و می تواند بهتر مراقبت کند.

حسین ترخمی ، رئیس کارگروه میراث فرهنگی انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان نیز می گوید: گردشگری هزار صنعت را می خورد. هر شورای شهر باید با مفاهیم “شهر برای جهانگردی خلاق ؛ من با مقصد توسعه پایدار آشنا هستم و باید از یک مشاور ترمیم مجرب با تجربه ملی و عملی استفاده کنم.

وی می گوید: برنامه های توسعه از بافت های تاریخی و قدیمی با محله های بالای شهر متفاوت است و باید توجه ویژه ای به ساختار این محلات داشت.

ترخمی افزود: توجه به این محلات با فرهنگ سازی و توجه ویژه به این ساکنان از بافت تاریخی و پرهیز از برنامه های عجولانه و کشف نشده ضروری است.

رئیس کارگروه میراث فرهنگی انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان گفت: بسته های سرمایه گذاری و برنامه های سرمایه گذاری اکوسیستم باید در محله های تاریخی تدوین شود.

پایان ترسهای ابدی

بنای تاریخی مسجد جامع یا نمازخانه تنها بخشی از آثار ملی استان سمنان است که اوقات خوشی ندارد. امروزه دوستداران میراث فرهنگی بیش از هر زمان دیگری نگران خطر این آثار با ارزش هستند.

مردم می خواهند وزارت میراث فرهنگی به حفاظت از این اثر تاریخی توجه کند و بپرسد چه اتفاقی در این آثار ملی کشورمان خواهد افتاد؟

سمنان در قلب کویر ایران با باغ های سرسبز همیشه یک مقصد گردشگری بوده است و مسجد جامع یا نمازخانه زاوقان بین مزارع و باغ های سمنان می تواند زمینه رشد گردشگری در پایتخت باشد ؛ این آرزوی دوستداران میراث فرهنگی است و آنها همیشه از خطر این بنای ارزشمند ابراز نگرانی می کنند.

این ویدئو را تماشا کن:

انتهای پیام / 2249 / م /


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *